• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sealen, maar zonder hoogglans?

Ewald

Detailing rookie
1 okt 2010
165
0
Ik heb afgelopen maand voor het eerst mijn auto met de hand met shampoo schoongemaakt, gekleid en in de wax gezet. In eerste instantie heb ik Mothers' FX Synwax erop gedaan. Dat vond ik er wat koud uitzien, dus heb ik er een laag Dodo Juice Orange Crush overheen gedaan. De glans is nu duidelijk warmer geworden.

Het resultaat vind ik wel mooi, en de lak is nu tenminste beschermd, maar als ik naar nog onbehandelde delen in de deursponningen kijk, vraag ik me af of ik de oorspronkelijk glans van de lak zelf niet toch mooier vond (de lak is oranje-rood metallique). Het spiegelt nu allemaal nogal, en ik vind dat toch niet zo bij mijn auto passen. De onbehandelde lak spiegelde wat minder scherp, waardoor het niet zo leek alsof de auto doorzichtig is. Verder ziet het er met die wetlook glans "snel" uit, wat mijn auto gewoon niet is.

Is het mogelijk te sealen en toch de oorspronkelijke glans van de lak te behouden?

Ik denk eigenlijk dat dat moeilijk is. Je hebt al gauw dat als je een doorzichtige laag op de lak aanbrengt, oneffenheden opgevuld worden, waardoor je een wetlook krijgt (het spiegelbeeld scherper wordt). Dus je zou dan bijvoorbeeld een sealer moeten gebruiken in een heel erg dunne laag, zodat die oneffenheden juist niet opvult. Dat beschermt, lijkt me, niet zo goed als een dikkere laag.

Ik zag op het forum dat iemand AQuartz Reload aanraadde voor een auto met matte lak. Zou dat geschikt zijn?
De fabrikant heeft het echter over "hight gloss appearance", wat nou juist is wat ik niet wil. (Maar goed, wat de marketing zegt hoeft niet altijd waar te zijn.)

Verder zag ik dat Swissvax Opaque bedoeld is voor matte lakken. Ik weet niet of dat misschien geschikt zou kunnen zijn, maar ik heb de indruk dat het niet alleen nogal duur is, maar zowiezo niet meer verkocht wordt.

Een ander alternatief zou misschien zijn een sealer die van zichzelf meer een zijdeglans dan een hoogglans heeft. Ik heb geen idee of zoiets bestaat.

Wat jij eigenlijk wil weten is welke wax de mensen hier niet goed vinden, want we willen nu eenmaal spiegeleffect dat ons de ogen uitsteekt.
Kan je al zeggen dat wat ik heb staan er niet voor geschikt is:
PB's polish&sealant glanst, zeker als het machinaal aangebracht word.
Ook de CG Factory Sealant geeft glans
PB's natty's glanst evenals de harde DJ waxen.

niet helemaal met BMWim eens :-/
TS zoekt een goede wax, maar dan een die de glans niet heel erg verhoogt.
+ een spiegelglans zit hem 99% in voorbereiding.

ik denk ook dat als je een goed sopje over je sponningen haalt ze ook gaan glimmen. + de sponningen zijn nou ook niet heel hoogwaardig gespoten in vergelijking met de beplating van de auto zelf.
ik denk toch dat je aan de Reload moet gaan denken dit heeft Tim al vaker geadviseerd hier op het forum.
een opaque is inderdaad een wax voor matte finishen, en kost inderdaad wel weer wat + alleen leverbaar via buitenland.

PS heb je een foto van hoe je auto is? plaatje bij het praatje is altijd leuk :cool

Ik doelde er eigenlijk op dat 1 van de eigenschappen waarop je een wax normaal beoordeelt glans is, waarbij meer is beter. Natuurlijk wil Ewald een goede wax qua bescherming en duurzaamheid.

Wil ook wel eens een foto zien van je auto dat je glans niet zo mooi vind uitkomen. Zelf vind ik het spiegeleffect op mijn zilvergrijze juist de kers op de taart.

nu ben ik het wel weer met je eens BMWim! :cool

we bedoelde het zelfde maar je hebt het misschien verkeerd verwoord.. maar we snappen hem.

Hier een aantal foto's van mijn auto.

Dit is een foto die aangeeft wat ik niet mooi vind aan de hoogglans. Niet alleen zie je door de vele reflecties de auto nauwelijks meer, maar het geeft ok een soort "snel" effect wat niet echt bij deze auto past.

auto1.webp

Maar als hij in de zon staat, met weinig objecten eromheen die in de lak kunnen reflecteren, ziet het er verder prima uit.

auto2.webp

Dit is meer wat ik graag zou zien. Dit onbehandelde deel in de deursponning vind ik er mooi solide uitzien. Je ziet het mooie warme oranje in de lakkleur er ook goed. Maar misschien zit hier ook niet dezelfde blanke lak op als verder op de auto.

auto3.webp

Wat ik zoek is inderdaad een goede wax of sealer. Die moet beschermen tegen vuil, zodat de lak niet zo snel dof zal worden en het vuil enigszins afstoten. De glans moet warm aandoen, en zo weinig mogelijk spiegeling toevoegen.

Wat Bartezzz zei, dat 99% van de glans in de voorbereiding zit, bracht me op het idee om bijvoorbeeld Dodo Juice Orange Crush helemaal zonder onderliggende laag, direct op de lak aan te brengen. Maar zou de bescherming dan niet erg beperkt zijn?

Meestal zit er in de sponingen geen of nauwelijks blanke lak, hierdoor lijkt de lak daar wat 'matter', reflecteert deze ook wat minder. Wat je wil is eigenlijk niet te bereiken op je wagen of je moet hem vuil laten worden.

haha naja zonder ongein, gewoon polijsten met mezzo en niet afronden :-d

DJ orange crush kan prima op een "kale" lak, en zal zelfs de beste duurzaamheid geven, dan een ge-glaze-de lak!

Zou gewoon lichtjes polijsten zoals het hoort om de swirls er uit te halen en in elk geval geen glaze er op zetten.
Daarna de EXP sealant en hoppa, beschermd en niet al te veel extra poespas die glans versterkend werkt

Ik ben niet helemaal de eerste die geen hoogglans wil.
Dibbuz zegt hier dat hij meer van mat houdt.

Hij zegt daar dat Mothers Reflections een matte finish achterlaat (en Tim zegt dat in dezelfde discussie eerder ook).
Ik begrijp dat alleen niet, want op de productpagina hier staat dat het een "super wetlook" zou geven (en dat is ook wat op de website van Mothers staat).

Wat jij hier wilt, hebben de meeste van ons weinig geen ervaring mee. We gaan voor de glans immers.

stuur even een mailtje naar CC, ik denk dat hun je het beste kunnen helpen hierbij.

Hoe haal ik trouwens de Mothers FX Synwax eraf?
Kan dat met de Mothers California Gold Pre-Wax Cleaner?

Ik wil niet machinaal gaan polijsten (ik heb zowiezo geen stroom beschikbaar waar mijn auto staat).

Ewald zei:
Ik ben niet helemaal de eerste die geen hoogglans wil.
Dibbuz zegt hier dat hij meer van mat houdt.

Hij zegt daar dat Mothers Reflections een matte finish achterlaat (en Tim zegt dat in dezelfde discussie eerder ook).
Ik begrijp dat alleen niet, want op de productpagina hier staat dat het een "super wetlook" zou geven (en dat is ook wat op de website van Mothers staat).

Dat stukje van "Dibbuz en Tim" gaat over een BANDENGEL! :cool