• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Seat Arosa Sport - (zwart)

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
15.215
193
35
Leersum (Utrecht)
Hey Glimkezen,

Vandaag bezig geweest met een Seat Arosa Sport. Deze is van mijn moeder, haar boodschappenwaggie, en mijn ouders zijn nu een weekendje weg. Als verassing heb ik haar bolide gedetailed.


Wassen:
Monello - Lavare Shampoo
Monello Thick Mitt
Monello - Microfiber wash mitt.

Senza Aqua drying towel


Kleien:
Monello Dolce Verde Klei
PB Spray&Wipe


Polijsten:
Dap900 + Monello Raffini Geel
Monello Veloce


Glaze:
Lime Prime (cleaner glaze)


Wax:
Collinite 845 (1 laag)


De Arosa staat vrijwel altijd geparkeerd (letterlijk, word bijna niet mee gereden) onder bomen en langs een grote heg. Dit was dan ook te merken aan de liggende delen. De auto was op het oog dof, maar gek genoeg had de auto best nog een behoorlijke reflectie onder de juiste hoek.

(Ik had van elke stap meerdere foto's, maar blijkbaar stond mijn telefoon niet op auto-focus ofso en zijn er een aantal vaag. Dus die gebruik ik niet)


Vóór het wassen; Doffe glans, veel swirls en krassen over de gehele auto. -->

20150712_110108_zpsxliqfjsc.webp




Tijdens het wassen; Mooie 'wetlook', lijkt weer op zwart :-D -->

20150712_100758_zpsjxoo1w7x.webp




Ná het wassen + kleien; droogt weer lekker dof op. :'(

20150712_101452_zpsztqfomzh.webp




Tijdens het polijsten viel het op dat krassen moeilijk te corrigeren waren (foto: motorkap). Door de runs heen (rechts) zie je ze zitten.
Ter verduidelijking: Snelheid van bewegen was ongeveer 8sec om de afstand/breedte van een 5,5'' pad af te leggen. Op het dak, waar méér correctie nodig was, hield ik zo'n 10sec aan en dit werkte al aanzienlijk beter. Echter voelde dit wel rete-langzaam aan, haha!

20150712_114648_zpsygznts3f.webp


20150712_114652_zpszwgphshj.webp


(Oooh, zie nu pas dat op deze foto de dader van de genadeloze vogelschijt-aanslag. Op het moment dat ik de foto neem, valt er een stuk vogelkak voor me op de vooruit, ter grootte van bijna een bierviltje!? Klonk als een dikke waterballon die op de auto kwam. Die had ik niet in me nek willen hebben. Kloothummel...)



Uiteindelijk mag het resultaat er zijn, al zeg ik het zelf -->

20150712_162558_zps3kx3jzaz.webp


20150712_162335_zpsijdocgu0.webp


20150712_162248_zpsffqkirud.webp


20150712_162223_zps3kak24ys.webp



Ook heb ik, omdat mijn Prep opraakte, de krasjes wat wilde verdoezelen en een iets diepere kleur hoopte te krijgen, ook de Lime Prime glaze aangebracht. Zoals je ziet is de combinatie polijsten + glaze netjes uitgekomen. Ik had echter niet veel verwacht van het toepassen van een glaze, maar...

Als wax zit er 1 laag Collinite 845 overheen. Wat verwerkt dat spul toch heerlijk! Helaas de hele dag kleine regenbuitjes en liet ik het bij 1 laag, ook al doe ik er meestal 2.



Greetz
 
Ziet er weer een stuk beter uit!

Heb je alleen met Veloce op geel gepolijst of ook nog afgebouwd met Finale of Mezzo?
 
Ziet er goed uit... Mooie glans zo!

Maar wat ik niet snap... Omdat de prep op was gebruikte je een glaze?
 
Hey Peeps,

Thanx voor de reacties!

Nee, ik heb niet afgeschaald. Ik ben te koppig om af te schalen. Wanneer ik met mijn grofste combi niet diep genoeg kom, dan ga ik ook niet mezzo/finale erbij pakken . Ik ben zo-nu-en-dan aan het rondneuzen naar andere pads en compounds, om meer correctie te krijgen. Stel dat ik een combi ontdek die meer 'schade' c.q. correctie behaalt, en sneller, dan wil ik wel nog een hit doen met een lichtere combi.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit afgeschaald van Veloce. Ik heb dat wel is een keer per ongeluk gedaan, omdat ik toen nog in staat was om mijn pads te slopen en ik met Oranje/Mezzo verder moest. Haha! Zag toen geen verschil. Misschien komt dat ook omdat ik de Veloce best wel lang laat werken en de korrel misschien toch wel tot een bepaalde finish komt.

@Ric: Nee, zoals je op de foto's kunt zien, komen er nog veel krassen naar boven na het polijsten. De motorkap heb ik een 2de hit gegeven, maar helaas. Vandaar dat ik de glaze dan maar heb opgezet.

Ik ben er de laatste paar dagen niet écht mee bezig geweest, maar ik zit te denken om een spiderpad te proberen. Eventueel i.c.m. de S3 als compound. Mocht dit op mijn DAP niet helemaal mijn ding zijn o.i.d., dan probeer ik een keer een MF pad uit, etc.


Greetz
 
@Zluytr: Jah, klinkt onnozel, hè? Haha. Ik neem na het polijsten de auto nog effe af met Prep om te ontvetten en dergelijken. Helaas kwam ik er achter dat deze op was en had ik eigenlijk niks ter vervanging. De Lime Prime die ik heb heeft een cleaner, dus bedacht me dat dit dan teminste nog iets was. Op die manier, zeg maar.


Greetz
 
Quantoxx,
De overgebleven krassen zie ik niet op je foto's (van afstand genomen toch?) of bedoel je die 2e foto van je motorkap? Ik zou als ik jou was toch afbouwen na Veloce minimaal met Mezzo bv dan wordt het eindresultaat net wat mooier en als je toch bezig bent.
Afbouwen met Mezzo en Finale maakt echt het verschil.
 
Wat de mannen zeggen met afbouwen creëer je de glans!

s3 op een spiderpad kan ik je zeker aan bevelen... Gaat oom prima op de spiderpad.

prep is een ontvetter... Een cleaner is heel wat anders!
Maar ik zeg het wel vaker... Maar je hele auto af nemen met prep is zeker geen must! Gebruik prep om een gepolijst deel af te nemen om de lak goed te kunnen inspecteren of je het gehoopte resultaat behaald heb... Als je klaar bent met polijsten kan je de auto nog een keer wassen voor dat je de wax en eventueel de glaze aan brengt! Is zeker net zo effectief!
ik vind het persoonlijk zelfs fijner werken :)
 
@Zluytr: Ik was de auto ná het polijsten meestal ook nog effe. Nou, afspoelen eigenlijk. Dit om al het stof van de gele foam pad/Veloce weg te spuiten. De Prep gebruik ik, net zoals jij zegt, om de panelen af te nemen en te kijken of ik nog wat moet doen qua polijsten.

S3 compound met een Spiderpad is hoogstwaarschijnlijk het eerste wat ik binnenkort ga aanschaffen. (Prep + Non Ferro trouwens ook, beide zijn op). Mijn verwachting hiervan is dat het simpelweg wat dieper corrigeert dan Foam Geel + Veloce.

@Ric325i: Die kennis van mij, met een Rotary, heeft dat ding ooit is aangeschafd voor zo'n €80,-. Hij gebruikt hem zo-nu-en-dan en is best tevreden. (Voor een niet-detailer dan) Ik mag zijn Rotary een keer ophalen en gebruiken.

@iedereen: Als ik een Rotary wil gaan gebruiken, wat kan ik hier dan het beste voor aanschaffen qua pads/compound? Kan dit eveneens met S3+Spiderpad of is dit teveel gevraagd op een Rotary? (Ik zal dit hoogstwaarschijnlijk uitproberen op mijn eigen BMW E36 met een wat hardere lak)



Thanx and Greetz


Iets te snel met reageren; Ik zal het zeker is een goede test geven om ná Geel+Veloce is af te schalen naar Oranje+Mezzo of een laatste hit met Wit+Finale.
Ik neem aan dat dit een stuk snellere runs mogen zijn?
 
Quantoxx,
Op een Rotary kun je veelal dezelfde pads gebruiken echter zou ik eerst wat meer ervaring opdoen met de DAP.
Daarnaast heb je het over "snellere runs" als het om Mezzo of finale gaat terwijl ik zelf zou zeggen pak defecten lokaal aan en besteed nou wat extra tijd aan je finish.
 
heel mooi resultaat. zwart is een *****kleur om netjes te houden maar als je het netjes houdt, heb je toch ferme resultaten
 
Ric325i 325I: Ik had het ook over de finish. Ik vroeg me dus af of ik de hits met Oranje/Mezzo of Wit/Finale snellere runs kan maken als met Geel/Veloce. Of moet ik hierbij opnieuw heel langzaam over de lak gaan om de 'schade' van Veloce bij te werken?

Vroeg me dit alleen af, maar ik zal het is gaan proberen op deze zelfde Arosa, of de volgende auto.


Greetz
 
Dat ligt aan de combinatie maar in principe moet je opnieuw langzaam over de lak heen met de combinatie. Mezzo/finale verwerken een stuk fijner dan Veloce . Veloce vind ik zelf geen fijn spul.
 
Heya,

@Ric325i: Ooh, dacht dat jij juist de grootste voorstander was van Veloce. Stofte zo lekker! ... Haha, grapje.

Ik zit er aan te denken om bij de lokale sloop.. sorry, demontagebedrijf.. een ouwe motorkap ofso te halen. Geen idee wat dit kost, maar misschien mag ik er één meenemen als ik zeg dat hij hem in nieuwstaat terug krijgt, haha!

Misschien kan het paneel dan opdelen in stukken en verschillende dingen proberen;

Geel + Veloce
Geel + Veloce + afschalen
Spiderpad + S3
Spiderpad + S3 + afschalen

Of iets vergelijkbaars.


Greetz