Onlangs dus een Ibiza 1.9 Tdi Sport uit 2003 aangeschaft als opvolger van de Volvo. Deze auto is goed uitgerust met leer, xenon, cruise, climate, boordcomputer etcetera. Helaas nooit aan het detailen vd Volvo toegekomen maarja, deze is verkocht, gaat nu uit elkaar en zal voortleven in andere Volvo's
Nu, de Ibiza heeft wat liefde nodig; motorisch is het een heerlijk wagentje, loopt lekker rustig stationair, start bij een klikje van de sleutel. Daarnaast is het ook een racertje (soepel, tikkie op het gas en je moet je stuur met beide handen vastgrijpen) dus vandaar het 'beest' in de topictitel, technisch heeft hij wat tlc nodig (lampjes, sensors, kleine reparaties) maar qua lak ed is het een klein drama; de lak zit vol met swirls en kleine krasjes (minder diep van de Volvo, maar wel véél meer) de koplampen zijn dof en geven weinig licht, de voorbumper moet herspoten worden want de blanke lak heeft losgelaten, kleine steenslagschadepuntjes op de motorkap die wat beginnen te roesten, kleine deukjes etc.
Qua interieur: er is in gerookt (een keer met een extractor erdoor) en het leren interieur heeft een opfrisbeurtje nodig. Verder niet smerig, stoffig of ranzig.
Wat ik dus (in deze volgorde van prioriteit) wil gaan aanpakken:
- technisch noodzakelijk/wenselijk onderhoud uitvoeren (tellerklok moet opnieuw gesoldeerd)
- koplampen wetsanden en polijsten
- interieur schoonmaken/leer schoonmaken + voeden
- kleine beurt geven over 2500km
- hele auto polijsten
- steenslagputjes aanpakken (tips?)
- Velgen opnieuw spuiten/laten coaten/andere velgen, met 2 of 4 nieuwe banden
Op de lage prioriteit staat:
- pook+hoes vervangen
- bekerhouder vervangen
- armsteun plaatsen
- voorbumper (al dan niet Facelift/FR/Cupra bumper) opnieuw spuiten
- Aircobeurtje
- uitdeuken zonder spuiten
- kentekenplaten vernieuwen
Vwb de meeste dingen maak ik me niet zo druk, dat gaat wel lukken (tenminste, als ik iemand bereid kan vinden zijn of haar tijd en extractor ter beschikking te stellen, al dan niet tegen betaling uiteraard). Maar hoe moet ik die steenslagpuntjes aan gaan pakken? Opschuren, lakstift, paar laagjes erop en laten drogen, wetsanden en dan polijsten? Langka chip repair setje? Zal me er nog even goed in moeten verdiepen!
Foto's zal ik dadelijk even plaatsen!
Nu, de Ibiza heeft wat liefde nodig; motorisch is het een heerlijk wagentje, loopt lekker rustig stationair, start bij een klikje van de sleutel. Daarnaast is het ook een racertje (soepel, tikkie op het gas en je moet je stuur met beide handen vastgrijpen) dus vandaar het 'beest' in de topictitel, technisch heeft hij wat tlc nodig (lampjes, sensors, kleine reparaties) maar qua lak ed is het een klein drama; de lak zit vol met swirls en kleine krasjes (minder diep van de Volvo, maar wel véél meer) de koplampen zijn dof en geven weinig licht, de voorbumper moet herspoten worden want de blanke lak heeft losgelaten, kleine steenslagschadepuntjes op de motorkap die wat beginnen te roesten, kleine deukjes etc.
Qua interieur: er is in gerookt (een keer met een extractor erdoor) en het leren interieur heeft een opfrisbeurtje nodig. Verder niet smerig, stoffig of ranzig.
Wat ik dus (in deze volgorde van prioriteit) wil gaan aanpakken:
- technisch noodzakelijk/wenselijk onderhoud uitvoeren (tellerklok moet opnieuw gesoldeerd)
- koplampen wetsanden en polijsten
- interieur schoonmaken/leer schoonmaken + voeden
- kleine beurt geven over 2500km
- hele auto polijsten
- steenslagputjes aanpakken (tips?)
- Velgen opnieuw spuiten/laten coaten/andere velgen, met 2 of 4 nieuwe banden
Op de lage prioriteit staat:
- pook+hoes vervangen
- bekerhouder vervangen
- armsteun plaatsen
- voorbumper (al dan niet Facelift/FR/Cupra bumper) opnieuw spuiten
- Aircobeurtje
- uitdeuken zonder spuiten
- kentekenplaten vernieuwen
Vwb de meeste dingen maak ik me niet zo druk, dat gaat wel lukken (tenminste, als ik iemand bereid kan vinden zijn of haar tijd en extractor ter beschikking te stellen, al dan niet tegen betaling uiteraard). Maar hoe moet ik die steenslagpuntjes aan gaan pakken? Opschuren, lakstift, paar laagjes erop en laten drogen, wetsanden en dan polijsten? Langka chip repair setje? Zal me er nog even goed in moeten verdiepen!
Foto's zal ik dadelijk even plaatsen!