• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Seat Ibiza; beest en beauty?

Camiel

Detailing rookie
8 jan 2013
420
0
Onlangs dus een Ibiza 1.9 Tdi Sport uit 2003 aangeschaft als opvolger van de Volvo. Deze auto is goed uitgerust met leer, xenon, cruise, climate, boordcomputer etcetera. Helaas nooit aan het detailen vd Volvo toegekomen maarja, deze is verkocht, gaat nu uit elkaar en zal voortleven in andere Volvo's :P

Nu, de Ibiza heeft wat liefde nodig; motorisch is het een heerlijk wagentje, loopt lekker rustig stationair, start bij een klikje van de sleutel. Daarnaast is het ook een racertje (soepel, tikkie op het gas en je moet je stuur met beide handen vastgrijpen) dus vandaar het 'beest' in de topictitel, technisch heeft hij wat tlc nodig (lampjes, sensors, kleine reparaties) maar qua lak ed is het een klein drama; de lak zit vol met swirls en kleine krasjes (minder diep van de Volvo, maar wel véél meer) de koplampen zijn dof en geven weinig licht, de voorbumper moet herspoten worden want de blanke lak heeft losgelaten, kleine steenslagschadepuntjes op de motorkap die wat beginnen te roesten, kleine deukjes etc.

Qua interieur: er is in gerookt (een keer met een extractor erdoor) en het leren interieur heeft een opfrisbeurtje nodig. Verder niet smerig, stoffig of ranzig.


Wat ik dus (in deze volgorde van prioriteit) wil gaan aanpakken:

- technisch noodzakelijk/wenselijk onderhoud uitvoeren (tellerklok moet opnieuw gesoldeerd)
- koplampen wetsanden en polijsten
- interieur schoonmaken/leer schoonmaken + voeden
- kleine beurt geven over 2500km
- hele auto polijsten
- steenslagputjes aanpakken (tips?)
- Velgen opnieuw spuiten/laten coaten/andere velgen, met 2 of 4 nieuwe banden

Op de lage prioriteit staat:

- pook+hoes vervangen
- bekerhouder vervangen
- armsteun plaatsen
- voorbumper (al dan niet Facelift/FR/Cupra bumper) opnieuw spuiten
- Aircobeurtje
- uitdeuken zonder spuiten
- kentekenplaten vernieuwen

Vwb de meeste dingen maak ik me niet zo druk, dat gaat wel lukken (tenminste, als ik iemand bereid kan vinden zijn of haar tijd en extractor ter beschikking te stellen, al dan niet tegen betaling uiteraard). Maar hoe moet ik die steenslagpuntjes aan gaan pakken? Opschuren, lakstift, paar laagjes erop en laten drogen, wetsanden en dan polijsten? Langka chip repair setje? Zal me er nog even goed in moeten verdiepen!

Foto's zal ik dadelijk even plaatsen!
 
Veel plezier gewenst met je Ibiza. Is een mooie complete editie die je hebt gekocht. Wat betreft de steenslag, watcik heb gedaan is de plek die je gaat behandelen goed schoonmaken (wassen, kleien, cleanen en ontvetten) dan alle steenputjes markeren met een stukje tape zodat je weet waar je bezig bent. Vervolgens met kleurlak en een satehprikker alle putjes opvullen, laten drogen en dit proces herhalen totdat alle putjes goed opgevuld zijn. Vervolgens alle verf goed laten uitharden en dan kan jengaan wetsanden. Na het wetsanden is het een kwestie van zorgvuldig polijsten zodat alle wetsand marks zijn verdwenen.
 
Dan ga ik dat (aangezien we volgens mij dezelfde kleur auto hebben) ook zo aanpakken, thanks!

Geen blanke lak gebruikt oid?



Waar ik me nog wel een beetje zorgen over maak is de roest ín het steenslagputje. Als ik dat er niet uit schuur lijkt me dat niet slim want dan roest het onder de lak toch gewook verder of zie ik dat verkeerd?
 
Zelf heb ik geen blanke lak gebruikt op de steenslag gevulde plekjes. De roest in de putjes zou kunnen verwijderen met Iron-X, de gewone variant als het langer moet zitten zou je ook de pasta versie kunnen nemen.
 
Ziet er geen slechte auto uit, je hebt bijna meer opties dan mij... :-p
Verder wel een hele klus om hem weer perfect in orde te brengen, maar je moet ook een uitdaging hebben hé.

Verder wil ik meedelen dat ik ondertussen een kleurverschil opmerk tussen de originele lak en stukken die ik heb bijgewerkt zonder er blanke lak over te doen. Nu heb ik wel een witte auto en jij een zwarte (vermoed ik aan de foto te zien), dus ik weet niet of dat verhaal ook voor jou op gaat.
 
Thanks! 'T scheelt dat de auto in technisch goede staat is, dan hou ik wat over voor uiterlijk werk!

Daarnaast, 't hoeft allemaal niet in één keer. Koplampen zsm, interieur van het voorjaar, polijsten van het voorjaar, steenslag van de zomer, etcetera ;) Ben van plan de auto nog een tijdje te rijden.
 
Lekker duidelijk, maar dan krijg je even een beeld van de velgen die er van dichtbij niet zo heel mooi meer uitzien (understatement van de week :-b )

8549870112_afbe9c34d4_b.webp


En voor de rest, deze stonden ook al in het aankooptoppic:

8540139080_cdc10f92bd_b.webp


8540138890_7e70750b6a_b.webp


8539032837_2b5162c566_b.webp


8540139954_579fe30a02_b.webp


8539033079_616e979fd0_b.webp



Nu, wat van de 'schade':

8548772705_6613b63000_b.webp


Dof koplampie rechts

8549871416_3c6abd4961_b.webp


Dof koplampie links plus een mooie steenslagput


8549871930_6cb43d86a0_b.webp


Dit moest in een vorig leven een mistlampglas voorstellen 8-o
 
Haha zeker ook op de navigatiekaarten van 2003? :-b


Het systeem staat gewoon heel mooi geintegreerd zo in het dash. Ik wilde er eerst een gewone radio in gaan zetten... Maar ik heb me inmiddels wel bedacht. Wel wil ik er nog een aux aansluiting op hebben (6cd wisselaar gebruik ik toch niet, héb niet eens cd's) maar dan liefst voor iets minder dan de prijs van zo'n Solisto van €135 ofzo.


Mooiste zou zijn een aux kabel in de uitgang van de cd wisselaar!


Enneh, pin me er niet op vast, maar aanstaande vrijdag komt er héél misschien een chippie in voor 170pk/400nm! Leuk bij tussensprintjes :|~*
 
Ben zelf al even op zoek naar een dubbeldin radio, maar kan niet echt een vinden. Heeft ook geen superprioriteit hoor maar lijkt mij wel goed staan een dubbeldin :)
 
Camiel voor de koplampen zijn er 'headlight restoration kits' van verschillende fabrikanten, maar ook met een Dap en Monello polijstmiddel lukt dat wel.

Wat je instrumentenbord betreft: heb je HenkV6 van het Seat-Online forum (of zijn bedrijfje HES) al gevraagd? Wat de Solisto betreft: er zijn verschillende versies met verschillende prijzen, en af en toe kom je ze 2e hands tegen.

@Ibiza Signo: er zijn ook leuke versies van andere merken zoals Zenec,
 
Henk ga ik as vrijdag ook heen als het goed is ;) gelijk foutcodes uitlezen en daarna dus evt door naar VagTechniek voor chip ;)

Maar DAP + Monello zou genoeg moeten zijn voor deze butsjes, putjes en krasjes? Geen wetsanding nodig?
 
Vandaag voor een wasbeurtje gegaan, eerst de hele auto gewassen en had alles bij me maar tijd voor een waxje was er niet.

Heb however wel even de velgen kunnen doen en dat was broodnodig. Ik heb de auto na aankoop door de krasstraat gehaald, twee dagen geleden helemaal gewassen en vandaag de velgen weer uitgebreid gedaan maar gewoon een ontzettende partij hardnekkige zooi die erop zit. Nu moeten ze toch opnieuw gespoten, maar tot die tijd wel met fatsoenlijk metaal rondrijden. Het kan nog iets schoner maar de tijd was op, na 3x APC, inborstelen, afspoelen, Iron X, inborstelen, afspoelen....

Linksachter voor:

8558370522_e815b66194_b.webp


Linksachter na:


8557260195_87b09a5e51_b.webp


Linksvoor voor:

8558370008_861593338e_b.webp


Linksvoor na:

8557259665_f81d19d559_b.webp




Dan, dit is het beeld over de hele auto:

8557258481_44acf03266_b.webp


8558364638_a65ef262dc_b.webp


8557257781_ee4cc840c2_b.webp


Schuurspons??

8558365204_a799de4c1c_b.webp


Maar het blijft toch een plaatje :)

8557259035_5080a10c8f_b.webp
 
Blijft een mooi model :-b Velgen zien er stukken beter uit na de schoonmaak, ze hebben al wel de nodige stoeprand-ervaring. Als je die laatste zwarte putjes weg wilt halen is Iron-X Paste misschien iets voor je. De pasta blijft langer op een plek zitten waardoor het langer doorwerkt. Succes met de swirls e.d., flinke klus.
 
Landsail bandjes? Nog nooit van gehoord.


Verders zou ik uitkijken met chippen van auto's die al wat gelopen hebben. Misschien is de km stand al behoorlijk ( mag ook na 9 jaar) maar mijn grootste zorg is dat je niet goed weet hoe de vorige eigenaar met de auto is omgesprongen. Voor hetzelfde geld klap je je turbo eruit doordat die plots meer druk te verwerken krijgt. Misschien is de vorige eigenaar niet zo netjes geweest met beurten, nadraaien en warmrijden. Ik zou het risico in ieder geval niet nemen, zeker als je gewoon tevreden bent met de auto zoals hij nu is.
 
Even wat gegoogled op Landsail maar dat schijnt nogal gevaarlijke troep te zijn. Ik heb dit uiteraard niet uit eerste hand maar het zou mijn eerste investering zijn voor een chippie of andere dingen.
 
Camiel: je kunt gewoon proberen of je met minimale middelen voldoende verbetering krijgt, je kunt altijd met ingrijpender middelen aan de gang als het niet genoeg oplevert.

Overigens kun je met je lak wel behoorlijk wat verbetering krijgen, als je aan de gang gaat om de swirls te beperken/weg te krijgen. Ennuh doe Henk maar de groeten van me.
 
IbizaSigno;319222 zei:
Blijft een mooi model :-b Velgen zien er stukken beter uit na de schoonmaak, ze hebben al wel de nodige stoeprand-ervaring. Als je die laatste zwarte putjes weg wilt halen is Iron-X Paste misschien iets voor je. De pasta blijft langer op een plek zitten waardoor het langer doorwerkt. Succes met de swirls e.d., flinke klus.

Thanks! Nou ja het resultaat vind ik voorlopig wel prima. Als je die bubbels en stoeprandschade ziet, dan stoort dat meer dan een paar zwarte puntjes ;) En zodra ik ze heb gespoten/laten coaten hou ik ze gewoon goed bij met een waxje, dat komt helemaal goed!

Vwb de swirls: ik had gister zo'n goedkoop geel handpadje en een beetje inizio forza en zonder al te veel moeite poetste ik een kras op de motorkap eruit. Even als test ;) Dus ik verwacht dat die swirls als sneeuw voor de zon gaan verdwijnen! Op de Volvo kreeg ik er met de hand nog geen swirl uit hoor! :-b

Thegame1512;319224 zei:
Landsail bandjes? Nog nooit van gehoord.


Verders zou ik uitkijken met chippen van auto's die al wat gelopen hebben. Misschien is de km stand al behoorlijk ( mag ook na 9 jaar) maar mijn grootste zorg is dat je niet goed weet hoe de vorige eigenaar met de auto is omgesprongen. Voor hetzelfde geld klap je je turbo eruit doordat die plots meer druk te verwerken krijgt. Misschien is de vorige eigenaar niet zo netjes geweest met beurten, nadraaien en warmrijden. Ik zou het risico in ieder geval niet nemen, zeker als je gewoon tevreden bent met de auto zoals hij nu is.


Zolang je de extra power maar niet lomp aanspreekt (plankgas met koude motor weg bij het stoplicht) lijkt dat me wel mee te vallen. De koppeling en het vliegwiel is recentelijk vervangen, de turbo spoelt netjes op, komt er stilletjes bij 1500 toeren in, verbruikt geen olie en de auto rookt niet, niks blauw of zwart.

De kosten zijn het opzich ook niet. De EGR moet dichtgezet worden en de motorloop mag wel afgesteld worden, en voor een paar euro meer is er wat extra vermogen ;) Vind hem bij tussensprintjes op de snelweg weliswaar vrij rap, maar in de 4. In de 5 of 6 mag er wel wat meer power beschikbaar zijn, rijd een stuk relaxter.

Vwb de Landsail banden heb je wel gelijk. Deze zijn gelukkig nog hagelnieuw, en met de sneeuw heb ik er nog niks van gemerkt, behalve afrolkabaal. De voorbanden mogen over een paar maanden gedaan, dus daar komen uiteraard weer merkbanden op. Wat ik met de Landsail doe (ofwel zsm wegflikkeren en nieuwe bestellen, ofwel een paar mm oprijden en dan wegflikkeren) dat weet ik nog niet.


Ohja en mocht de turbo er nog eens mee ophouden, goed excuus om er een grotere op te zetten o:-)

Cordoba;319234 zei:
Camiel: je kunt gewoon proberen of je met minimale middelen voldoende verbetering krijgt, je kunt altijd met ingrijpender middelen aan de gang als het niet genoeg oplevert.

Overigens kun je met je lak wel behoorlijk wat verbetering krijgen, als je aan de gang gaat om de swirls te beperken/weg te krijgen. Ennuh doe Henk maar de groeten van me.

Henk kon vanmiddag toch niet, dus dat word volgende week ;) Maar van wie kan ik zeggen dat hij de groeten moet hebben? Haha :-b


Ga vanmiddag even de lampen doen denk ik. Kan niet op de auto zelf polijsten vanwege de afstand (staat 200m verderop) dus zal even de bumper eraf moeten trekken en dan de lampen eruit halen en meenemen.