• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Seat Leon FR 2.0TSI HB 190pk DSG 2021

En zo heb je ineens weer een project erbij, terwijl de Leon stoel nog steeds ligt te wachten :worried: om getest en ingebouwd te worden.
Vrouwlief had een klacht met de S-Max, tussenwand kraakt en doet, werd ze niet vrolijk van.
Dus ja, in de auto duiken en kijken wat het probleem is.
Nou was er snel achter, Hobby-bob van vorige eigenaar heeft een tussenwand geplaatst die niet voor een S-Max gemaakt is.
En de vloer die erin lag, was ook houtje touwtje gebouwd.
Tussenwand had men met 2 schroeven aan de sponning van de achterdeuren gezet, deze waren dus losgelopen.
Dus tussenwand eruit, vloer eruit, deze was ook met kunst en vliegwerk in elkaar gezet :weary_face:

Vloer oud (1) klein.webp

Lag los achterin, dus heb ik maar op de originele plek waar de achterbank aan de carrosserie geschroefd is, met houtblokken de laadruimte over de gehele lengte en breedte op hoogte gebracht, en met bouten deze op de carrosserie vastgezet op de plek vd achterbank.
En hierop een 24mm dikke betonplex gemonteerd, deze zal vast niet meer doorbuigen :joy:

Vloer oud (2) klein.webp

Vloer oud (4) klein.webp

Tussenwand opmaat gezaagd ondanks dat hij 3cm te smal is voor deze auto, maar deze zit nu mooi aan de zijkanten vastgekit en is nu trillingsvrij.
(en ja let niet op de klodder kit in de deursponning, deze is al verwijderd, hahahaha)

En zo blijf je bezig met dingen waar je net niet mee bezig wil zijn :p

Laatst bewerkt:
Afentoe blijf je bezig met zo'n Leon.
Kwaaltje bij Leon is de Ledbalk vd achterklep. (en ze weten het daar in de fabriek, ben niet de eerste met dit probleem)

Ik had een defect in de ledbalk van de achterklep in 2024, rij led's waren uitgevallen.
Helaas was de auto uit de garantie volgens de dealer. (Pon wilde ook niks betekenen, heb je een auto uit 2021)
Nieuwe ledbalk besteld en geplaats a €800,- ex, gaat nergens over voor een ledlamp, maar goed.

Kwam ik van de week (maandag) erachter dat deze "nieuwe" ledbalk wederom het zelfde probleem vertoont na 18 maanden.
Ook weer een rij led's uitgevallen, en ook weer op precies dezelfde plaats van de ledbalk.
Daar word je dus niet vrolijk van.

Dus kameraad gebeld die 18 maanden geleden de ledbalk geplaatst heeft, met de mededeling: heb een garantieclaim voor je, of je effe je dealer wil bellen.
Zijn eerste reactie was: nou daar zou geen garantie op zitten ben ik bang.
Ik zeg: heb het net nagezocht, zit 24 maanden garantie op elektronische componenten die door dealer geplaatst en/of geleverd zijn.
Mail aangemaakt met claim naar dealer toe, alle info bijgesloten.

Werd ik vrijdagochtend gebeld door kameraad of ik effe langs kon komen met de auto, want er lag een grote doos in de weg bij hem met de nieuwe geclaimde ledbalk die hij opgestuurd kreeg van zijn dealer.
Kijk, en daar word je dan wel weer vrolijk van.

Zit ik op de doos te kijken naar het onderdeelnummer, staat de lettercode al op AF, dus ze hebben al een stuk of 4 modificaties in de ledbalk doorgevoerd blijkbaar.

zonder kenteken 01. Defect Lichtbalk Leon KL  R-305-TT 31-03-2026 2de keer.webp

Zonder kenteken 06. 3April 2026 montage nieuwe 3de Ledbalk.webp

Nee, hoor het zou eerder vreemd zijn als het probleem op een andere plaats zat: de plek waar het optreedt is meestal een gevolg van klein foutje in de productie of het ontwerp, het is niet zo dat zo'n fout willekeurig ergens optreedt. Wat de garantie betreft: formeel heb je niets te maken met Pon, alleen met de dealer die de auto heeft geleverd, dat dealers zich vaak achter de importeur verschuilen is gemakzucht van de dealers (die vrijwel allemaal in eigendom zijn van de Pon Holding).

Het feit dat het ook de 2e keer binnen korte tijd opnieuw gebeurd, is een aanwijzing dat dit een fout in het product is, en dan is de verkoper dus ook gewoon aansprakelijk, omdat dit een zogenaamde nonconformiteit is.

• Leuk
Reacties: kawazxr
Mijn auto betreft een Import vanuit Oostenrijk, die ikzelf heb geïmporteerd.
En daar doet de Importeur Pon heel moeilijk over.
Het is dat mijn kameraad een zeer goede band heeft met zijn dealer, waardoor dit soort dingen WEL snel en goed geregeld kunnen worden.

Na de standaard 2jaar fabrieksgarantie wilde ik bij Pon een verlengde garantie op de auto hebben (lees: kopen) maar er werd keihard gezegd door Pon: het betreft een import, daar geven we geen verlegde garantie voor af, ondanks dat deze auto bij de dealer onderhouden was.
Mijn verweer was dus ook: dealer onderhouden en komt uit dezelfde fabriek waar de Nederlandse auto's ook uitkomen, maar daar hadden ze geen boodschap aan :joy:

Als je de auto geïmporteerd hebt, heeft de dealer of de importeur niets met jou en garantie te maken.
Dan moet je toch echt bij de leverancier zijn. Die zou de importeur het af kunnen laten handelen.
Ik snap wel dat Pon daar niet uit zichzelf aan begint.

Auto's van tegenwoordig zijn elektronisch zo complex, zelfs een dealer weet soms niet hoe problemen te voorkomen.
Menig component kent een eigen vastlegging (geheugen) van loskoppelen en aansluiten.
Als je dan zelf aan de slag gaat maak je het de dealer / leverancier wel makkelijker ...

• Leuk
Reacties: TeeVeeKee
@RedCat, en daar verschillen we dus van mening.

Auto komt uit dezelfde fabriek in Spanje.
Auto is in Oostenrijk verkocht aan klant door dealer van fabriek (Lees: importeur Oosterrijk van fabriek uit Spanje)
Auto is Oostenrijk onderhouden door dealer, is aantoonbaar.

Auto komt naar Nederland, en is door een Seat/VW dealer in Nederland ook gewoon aantoonbaar onderhouden.
Er is dus niks veranderd of anders in garantie aankoop tussen Oosterrijk en Nederland.
Enkel Pon heeft geen geld verdient aan deze auto, en Pon is aanspreekpunt in Nederland voor fabriek in Spanje, en daar zit de pijn van Pon, geen geld verdiend.
En dan kunnen ze verlengde garantie op de auto verkopen een mij, en dan willen ze ineens geen geld meer verdienen.
Hoe krom kan het zijn.

@TeeVeeKee De fabrikant is alleen maar aanspreekpunt als je rechtstreeks bij de fabriek hebt gekocht, en dat geldt in de praktijk voor geen enkele consument. Voor garantie moet je in principe terug naar degene die jou de auto heeft verkocht, en waar de verkoper dat weer verhaalt is in principe niet jouw zaak. Bij eigen import is het natuurlijk een heel gedoe, en krijg je moeilijk iets voor elkaar. Importeur/jouw dealer hebben hier dus in principe geen verantwoordelijkheid. De dealer die de vervangende ledstrip heeft geleverd die na anderhalf jaar alweer kapot is, is voor deze betreffende ledstrip wel verantwoordelijk en heeft dus volgens de regels een vervangen exemplaar geleverd.

• Leuk
Reacties: TeeVeeKee
Er zijn meerdere soorten garantie, althans in juridische zin.
Die van de producent, omdat een (los) product moet voldoen aan de verwachtingen.
En die van een tussenschakel (importeur of dealer) die steunt op die van de producent.
Als je zelf importeert heb je bij de officiële importeur niets te zoeken, tenzij de producent hem aanwijst.

De leverancier kan een termijn hanteren die korter is dan de termijn die voor de producent geldt (vanuit conformiteit).
Dat komt omdat een leverancier soms ook een dienst levert (installatie) en die kosten maar kort wil vergoeden.

Iedereen mag zijn eigen mening hebben, die van mij kan je bij een rechter mee terecht ...

Laatst bewerkt: