• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Set voor handmatige beurt, zwarte auto

WhoKnows

Detailing trainee
19 mei 2013
9
47
Hallo,

Ik rijd in de onderstaande (06/2013) Volvo,
IMG_340_7.jpg


Nou ben ik vorig jaar al begonnen met een twee emmer systeem, goede shampoo en een goede droogdoek maar wil dit toch een beetje uitbreiden.
Inmiddels merk ik dat er niet meer van die mooie druppels water op de lak blijven liggen (beading?)...

Nu heb ik wel al meermaals over de eigenschappen van producten gelezen maar zie toch ook door de bomen heb bos niet meer....
Vandaag heb ik zitten verzinnen over wat ik nog wil/moet hebben om een goede beurt voor de echte zomer te doen.
Dit is wat ik nog zou willen aanschaffen:

-Super slick & suds
-Black Hole
-Spray & Rinse
-Natty's blue paste
-En daarnaast een nog een handeltje applicators en doeken.

*Sluiten de producten goed op elkaar aan en is dit te verwerken op 1 dag?

*De auto is net geen jaar oud, is kleien verstandig?

Belangrijk voor mij is een makkelijke (handmatige) verwerking en een soort van tijdsdruk van 1 dag...

Alle tips zijn welkom!
 
De producten die je zelf oppert kunnen zeker met elkaar, ook zeker i.c.m. met andere producten/merken. Als je auto nog nooit gekleid is, is dat zeker een aanrader. Je verwijderd er vuil mee dat na het wassen is achtergebleven. Wellicht is een paintcleaner (bijv. Professional Polish van Poorboys World) of een licht polijstmiddel ( Monello Finale, Poorboys World SSR1) ook een goede aanschaf. Lees ook https://forum.Carclean.com/cc_postst5867/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig.aspx eens dat topic door.
 
Ik zou hier zonder meer een kleiset aan toevoegen, zelfs bij een auto van een week oud zou ik toch eerst kleien voor je met pads over je lak gaat wrijven.

Wat het in één keer doen van de auto betreft: anders begin je gewoon met wassen, en vervolgens doe je onderdeel voor onderdeel en kun je stoppen als je het zat bent en de volgende keer (na een nieuwe wasbeurt) verder met de resterende delen. Hierbij is het handig om wel van boven naar beneden te werken, dus als eerste het dak aanpakken.
 
Zou inderdaad ook klei en lube toevoegen (mothers kleiset) + dj lube. Misschien is een keertje met Iron-x de wagen vernevelen ook geen overbodige luxe ben je al het eventueel aanwezig ijzer kwijt.

Wat ik zelf erg fijn vind voor het wassen is om de auto in te foamen (gloria fm10 + SSF foam) dan ben je meteen erg veel vuil kwijt voor je met de mitt aan de gang gaat.

Mogelijkheid is ook de paintcleaner van AF + de sealant (vind ik zelf erg fijn werken).

Oh ja, mis nog afplaktape.

Dus als aanvulling:
1. Gloria FM 10 + SSF (of andere foam)
2. Iron-X
3. Kleiset Mothers + DJ klei lube
4 Paint cleaner + sealant van AF (sealant ipv natty's)
5 3M afplaktape 19mm

Als je in het weekend 2 dagen voor je auto kunt reserveren dan kom je een mega eind. En dan zou je de week erna bijvoorbeeld nog een extra laag sealant of wax om de sealant te toppen aan kunnen brengen.
 
Bedankt voor de snelle reacties :-)^ !

Ik heb inmiddels de verlanglijst aangevuld met de Monello Dolce Verde kleiset.
Moet je de detailerspray onverdund gebruiken of juist niet?

Het lastige is dat ik eigenlijk nooit een tweedaags aaneengesloten weekend heb, dus zoveel mogelijk op een dag moet doen.
voor dag en dauw beginnen....
 
@WhoKnows: je kan er ook gewoon voor kiezen om de auto in delen aan te pakken ( zeker bij handmatig werken ):
bv motorkap kleien, paintcleaner, glaze, wax en de andere dag een zijkant etcetc
 
Rest mij toch nog een vraagje...:roll

Na intensief leeswerk hier op het forum gisteravond, viel mij op dat er na de Monello klei vaak nog gepolijst moet worden....

Dit zag ik eigenlijk nog niet helemaal zitten, is er een beter alternatief (kwalitatief gelijkwaardig) voor de klei?
 
Vaak is het zo dat er na kleien micromarring ontstaat. Hele fijne krasjes veroorzaakt door de klei. Vaak is dit niet zo'n probleem, omdat wat je zelf al zegt, er na het kleien nog gepolijst gaat worden.
Ik denk dat het mogelijk zou moeten zijn om de eventuele micromarring die ontstaat na het kleien simpel weg te halen zonder een polijstmachine. Kies dan voor een product met een lichte polijstkorrel/cleaner (zoals een pre wax cleanser bijvoorbeeld) die handmatig op te brengen en te verwerken is.

De Autofinesse Rejuvenate zou voor jou geschikt kunnen zijn, of de Dodo Juice Lime Prime

Voordeel van een pre-wax cleanser zou zijn dat wax ook beter hecht. Dit laatste baseer ik op verschillende reviews die ik in de afgelopen jaren gelezen heb.
Mocht ik er nu compleet naast zitten, dan is er vast een ander forumlid die mij verbetert.
 
Het ligt niet aan de klei hoor ;). Het is namelijk altijd aan te raden om na het kleien te cleanen/polijsten, of het nou Mothers klei is of Monello klei of Dodo klei. Eventuele marring haal je dan weg, zelfs met handmatig werk.

Als je in tijdnood komt, kan je kan ervoor kiezen om een 'All in one' product te nemen die de paintcleaner en glaze stap combineert. Autoglym Super Resin Polish (SRP) of bijv. Valet Pro's Achilles Prep vind ik zelf heel goed. Verder hebben velen hier ook positieve ervaringen met Autofinesse's Triple en Dodo's Need for Speed. Er zijn dus een hoop goede alternatieven beschikbaar waarmee je tijd kan besparen.