• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Skoda Octavia '05

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.951
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen!

2 korte dagen gewerkt aan het exterieur van een donkergrijze Skoda Octavia. Deze keer niet een volledige grafbak, het viel op zich mee, maar een goede detail kon hij zeker gebruiken.

Helaas heb ik niet goede foto's gemaakt en de filmpjes vielen ook tegen. Ik heb met de instellingen van mijn S7 zitten klooien en blijkbaar ging er iets niet goed. :weary_face: Ik zal proberen een juist beeld te geven van de detail.


Al mjn before-foto's waren genomen toen de auto nog niet onder de tent stond. Die foto's waren finaal mislukt. Onderstaande foto is ná prewash / foamen / handwas ---> (
Zegt helemaal niks dus... sorry!) Veelal de bekende swirl-walhalla en verwering is wat zichtbaar was.

20160925_100309.jpg



Zondag rond 09:45 begonnen met alles opzetten / klaarzetten.

Prewash

  • Valet Pro - Citrus Pre-Wash 1:1
  • Drukpomp - Met lans, 5L
Foamen (...''Alles in de tent, 50%?...'')
  • Nilfisk - C120
  • Monello - Lancia Foamlance
  • Monello - Artico Magico 1:4
20160925_103347.jpg


* Meteen viel op dat de dakrails behoorlijk dorstig waren.

20160925_103817.jpg


Handwas
  • Grit Guard - 19L emmer + Grit Guards + Washboard
  • Gyeon - Smoothie
  • Monello - Thick Mitt
  • Monello - Wash Mitt
  • Monello - Lavare + Dreft
Velgen
  • Monello - Non Ferro
  • Carclean - EZ Detail Go
  • Random - Kwast
De velgen vielen reuze mee. Weinig reactie van de Non-Ferro. Althans, op de voorkant van de velg. Het velgbed was één grote paarse bende waar ik met de EZ Detail Go niet bij kon komen. Tja... klein velgie!

20160925_105801.jpg



Banden
  • Gyeon - Tire (2 laags)
  • Foam Appliator
De banden waren leken erg droog. Schoonmaken met APC+D of zelfs Tuff Shine - Tire Cleaner leverde weinig op. (lees: vrijwel geen vervuiling)

20160925_112527.jpg


20160925_120637.jpg



Kleien

  • Monello - Dolce Verde
  • Poorboys - Spray&Wipe 1:1
Kleien bleek toch lastiger als verwacht. Ik pakte meteen scherpe vervuiling op en hoorde de klei letterlijk schrapen. Mijn Non-Ferro is dus zo goed als op gegaan om het op het lakwerk te gebruiken. :p

Foto van de Non-Ferro, enkele momenten na opspuiten. Reactie kwam al snel. --->


20160925_105813.jpg



Polijsten
  • Rupes - LHR21 ''BigFoot''
  • Lake Country - Large Throw Orbital ''Blue 7 inch''
  • Lake Country - Large Throw Orbital ''Orange 7 inch''
  • Polishing Power - DAP900 V3
  • Monello - Raffini Foam Pad ''Yellow 4 inch''
  • Monello - Raffini Foam Pad ''Orange 4 inch''
  • Scholl Concepts - S3
  • Scholl Concepts - S30
  • Nanolex - EX
  • Monello - Senza Bordi
  • Poorboys - Spray&Wipe 1:1
Ik ben helemaal happy ment m'n tentje! Kan hem ook afsluiten zodra ik commentaar krijg van buren die mij liever niet in mijn Detail-String zien. :p

20160925_141738.jpg

De motorkap is waar ik mee begon. Dit bleek harder te zijn als de plek waar ik mijn testspots had gedaan. Met één hit verwachtte ik er zo ongeveer wel te zijn, maar in de praktijk had ik veel glans verkregen, maar nog niet de correctie die ik wilde.

Onderstaand het filmpje van één hit; veel glans, maar nog steeds swirls. --->



Zijscherm eveneens één hit gehad. Veel glans, maar swirls nog niet verwijderd. Motorkap inmiddels wél de gewenste correctie behaalt. 50/50 --->


Gehele front gecorrigeerd en gefinished. --->

20160925_131142.jpg


* Blauwe Skoda p de achtergrond is een geplande detail. :D Word ook leuk!

20160925_141806.jpg



In een recent topic werd gevraagd hoe je nou kon zien dat je polijstmiddel genoeg doorgewerkt was of juist té ver. Dit bedacht ik mij ineens toen ik bezig was met het dak. Ik heb de tent weggehaald en een foto + filmpje gemaakt;

Links ---> Horizontale runs
Rechts ---> Horizontale + verticale runs (dambord)

Rechts is het product zelfs nog verder te bewerken. Op beeld en video is het wat moeilijk te zien, maar het vormt nog een witte waas. Met mijn Rupes 21 werk ik Stand 6 om flink te slijpen en na het volledige dambord werk ik de inmiddels afgebroken korrels door op Stand 4 om al aan een finish te werken. Veelal zal afschalen naar S30 ogenschijnlijk geen effect meer hebben, maar ik doe het alsnog omdat het in theorie wel iets zou moeten doen en wil ik toch nét dat beetje extra. (Ook al lijk je het niet direct te kunnen zien met het blote oog, op dat moment)

20160926_104353.jpg




De dorstige dakrails heb ik door middel van Trial&Error stiekem gepolijst. Dit werkte verbijsterend goed!

20160926_101309.jpg



Owjah, wil gelijk van de mogelijkheid gebruik maken en vragen waarom tijdens het polijsten de boel enorm aan het stoffen was. Met name het dak was een drama. De korrels, ja niet alleen stof, vlogen soms ineens onder de pad vandaan en over de lak. Ik was amper begonnen met polijsten en het dak was zeker niet warm ofs heet. Ook gebruikte ik tussendoor Spray&Wipe op de pad als glijmiddel o.i.d. omdat ik dacht dat het lag aan de temperatuur en dit zorgde dat dt polijstmiddel ging rullen ofso.

20160926_103320.jpg



Op de rest van de auto ging het stukken beter. Met name de motorkap en dak waren een drama.
Zijkant na S3 --->


20160926_130105.jpg


20160926_130117.jpg



LSP
  • Collinite - 915 MarcdeScheleGans
  • Monello - Disco Rosso
Glaswerk
  • Dodo Juice - Clearly Menthol
  • Monello - Disco Duo Applicator Pad
  • Monello - Vetro Bianco
Trims
  • AutoGlym - Vinyl & Rubber Care


Resultaat

Na een geschatte tijd van zo'n 12 uur over 2 dagen is het resultaat naar wens. Er is een goede reflectie behaald en zo'n 90% correctie.

20160926_170923.jpg

20160926_171034.jpg

20160926_170953.jpg

20160926_170905.jpg





Greeeetzz
 
Leuke detail en uitleg Q!
Ik vind S30+ nog zeker wat toevoegen maar is idd wat moeilijk te zien.
Vele Skoda's hebben lak wat jij ook ervaarde, snel glans maar weinig correctie, ff doorbuffelen dus ;)
Die foto met onstopper op het raam is wel geniaal hoor, laat je dat ook aan de eigenaar zien?
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Wederom een zeer uitgebreid, in jou eigen bewoordingen uitgelegde, detail-job Q!
Heerlijk om te lezen en de foto's / video's te bekijken.
En dan die benaming van de 915: hilarisch jonguh!!!!:joy:
Geniale vondst die plak-op-de-ruit ontstopper, maar om nou uit verslaving een hapje uit de pad te nemen..........:p
En: geen stof van de Scholl op de inmiddels met Tire behandelde banden gekomen?
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Wat waren die banden en trim's droog zeg. Die band is dag en nacht verschil.
En: geen stof van de Scholl op de inmiddels met Tire behandelde banden gekomen?
Zo! Denk dat ik nog nooit eerder zulke uitgedroogde banden heb gedaan. De Gyeon - Tire blijf ik geweldig vinden. Echter stond 1 kant van de auto vol in de zon en toen heb ik de Tire aangebracht. ''Zo, die 2 banden kunnen effe lekker bakken!'' ... Het blijft dan alleen erg plakkerig, haha! Deze zijde had dus ook inderdaad wat stof opgepakt, maar met een doekje ging dit er op zich wel af.

De shaduw-kant, daar droogde de Tire heel mooi op. Geen overdreven glans, terwijl je de boel ook af moet nemen voor een lichte zijdeglans.

20160925_153920.jpg


Echt jonge! Een echte detailer geeft ook commentaar in de filmpjes hé!
Want, wat op het forum kan, moet ook op video! :joy:

Dat durf ik niet. De boel is nog niet ingedaald en ik heb nogal een piepstemmetje. Als ik mensen bel, denken ze altijd dat ze met en vrouw bellen.

Thats it!.... Ik ga ook een ontstopper kopen!
Dit is geen ontstopper! Dit is mijn gepatenteerde ''Quick Pad-Stand Deluxe''

Die foto met onstopper op het raam is wel geniaal hoor, laat je dat ook aan de eigenaar zien?
Die ontstopper, is dat gewoon om de pads te laten zien of zet jij zo je pads opzij?
hoe cool is dees :-D
Jep, de voorruit is bijna de gehele detail mijn werkbank. Haha! De vele mensen die altijd wel wat te zeggen/vragen/kijken hebben tijdens een detail, die beginnen er niet eens over. Misschien omdat ze t super-logisch en handig vinden of ze vinden het zo onnozel en durven er niet eens over t beginnen omdat ik duidelijk een pa chromosomen lijk te missen. :p

Wederom een zeer uitgebreid, in jou eigen bewoordingen uitgelegde, detail-job Q!
Heerlijk om te lezen en de foto's / video's te bekijken.
Thanx alot, man! Dat is zeker leuk om te horen. Goal accomplished.

Geniale vondst die plak-op-de-ruit ontstopper, maar om nou uit verslaving een hapje uit de pad te nemen..........:p
Ow, haha! Dit was de eerste keer dat ik de Rupes 21 gebruikte met de LC-pads. CC had mij al gewaarschuwd dat de pad dan behoorlijk vast kon zitten en dat heb ik wel gemerkt. Rukte iets te lomp en trok een stukje eraf. :p



Thanx mensen!



Oooh, en niemand die wat zinnigs te melden heeft over het belachelijke stoffen? :p



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Bij mij stoffen de "zwaardere" polijstmiddelen ook wel wat hoor, lijkt me normaal, de S30+ stoft bij mij niet maar die is ook niet zwaar natuurlijk.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
fantastische detail rapportage! Hartstikke duidelijk en je hebt je een slag in de rondte gepolijst.
De detailtent is fantastisch (jammer dat er geen foto is met string) en die ontstopper wint de jaarprijs voor "alternatief gebruik" :)
Heb je die dorstige trims nog apart ergens mee schoongemaakt voordat je ging dressen met Autoglym? Trims vind ik nog weleens lastig, zeker als ze zo gortdroog zijn.

Dat stoffen heb ik ook vaak, en altijd op het dak, raar maar waar
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Mooie detail weer lekker bezig geweest.
Mooi tentje ook om onder te werken. Enige vraag erover was dit op de openbare weg en mag dit dan zou hier ook een uitkomst zijn mocht het mogen.

Betreft stoffen heb dit ook gehad met de monello lijn heb toen de tip gekrijgen om een druppel finale erbij te doen. Dit werkt goed moet ik zeggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Roy86 - Tja, dit was gewoon op een parkeervak. Of ik nou mijn auto daar parkeer of een tentje neerzet.

Wassen van de auto is niet altijd toegestaan op de openbare weg.


Greetz
Wassen is hier het probleem niet voor de deur. Enkel de tent vrees ik gezien dat er geen parkeerplekken zijn. Ga maar is informeren lijkt me wel een mooie oplossing om thuis voor de deur te werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk