Een stille jongensdroom. Een nieuw project! Een BMW M3 E92 met de legendarische S65 motor, 8500rpm V8 gekoppeld aan een handbak! Zo gaan ze nooit meer gemaakt worden. Genoeg aan te doen en te genieten.
14/15 jaar oud op de middelbare, BMW kwam met de nieuwe generatie M3 op de proppen met een V8 om te concurreren met de nieuwe RS4 V8 van Audi. Even later kwam Mercedes AMG met de C63. In 2007 en 2008 deden de Duitsers een beetje gek. Een paar weken later kwam Top Gear met hun bekende trio op tv met een vergelijkingstest van deze 3 kanonnen. Man wat een tijd om te leven. Sindsdien werd er bij elk pc of xbox spel een M3 gekozen. Helemaal gek van alle generaties, maar vooral de E92 type zoals deze. De mijne.
Deze E92 is uitgevoerd in Silverstone Metallic 2. De introductie kleur. Elke kleur behalve zwart of wit was goed geweest, maar deze stond toch stiekem op #1. Een Fox Red lederen interieur is nooit echt populair geweest in europa, dus die kans is klein. Zwart is ook prima. Geen schuifdakje, want ik wil een carbonnendak. Deze heeft al een hoop km's voor een M3. 210.xxxkm, maar wel met een flinke stapel facturen en onderhoudshistorie. Een 60d km exemplaar zou voor mij ook echt niet haalbaar zijn.
De laatste eigenaar heeft al flink wat aan de M3 gedaan. Volledig opnieuw gespoten. Sommige delen niet helemaal keurig, maar op deze manier geen kleurverschil. Ondanks z'n verse jasje zit er op de neus en heupen al een paar flinke steenslag putjes. Wordt met de tijd wel opgelost. Voor nu niet storend. Vorige week pas voor het eerst gewassen en gewaxt. Dan is een nieuwe auto pas echt van je eigen.
Rijkelijk ingesprayd met APC en bug&grime. Bilt Hamber Touchless erover. Gewassen met Nanolex Pure. Ingesprayed met Non-Fero en een tar remover. Gekleid met een Kleispons, en gedroogd met Gyeon Prep. Binnen Turtle Wax Hybrid Graphene Ceramic dinges wax aangebracht. Keiharde glans na een uurtje na buffen, en geeft mooie ronde beads. Sheeting is wat minder. Een favorietje als standtijd er minder tot doet.
Daarna tussendoor de ramen gepolijst en voorzien van Angelwax H2Go. H2Go omdat die sprayer kapot is gegaan toen het flesje viel, dus sprayer eraf en product op een MF-blokje deppen. Zo snel mogelijk opmaken. Reclame kentekenhouder er af, en een reclameloze erop gezet. Een setje Alti Giri MONO black is onderweg. De velgen zijn vrij recent nog opnieuw opgemaakt dus dat was een makje. Alsnog goed voorbereid voor de Gyeon Rim.
De stickertjes misten, dus nieuwe geplaatst met BBS ventieldopjes met lange schacht. (Nerd...) Toen ik de M3 bekeek in de showroom viel de vieze gladde glimmende bandendressing mij als eerste op. Vette troep. Liet heel erg af. Na 3 rondjes tire cleaner (mothers wax) werd het al een stukje minder maar het bleef en bleef, en bleeef maar glimmen. Op m'n fotoshootje was het eindelijk genoeg verminderd. Zal nog wel een paar keer moeten, dan pas Gummi of iets aanbrengen.
De M3 kocht ik met zwarte grill. Bij de E92 type is BMW begonnen met het verkopen van "M performance" spulletjes die daarna heel snel en heel veel via china zijn verkocht op elke andere BMW. Dit waren dan wel weer OEM matzwarte rand, met hoogglans spijltjes nieren van BMW zelf, maar alsnog niet mijn smaak. Een andere set nieren online gescoord. Auto had maar 65d km gelopen stond er bij, maar jeetje wat een steenslag... Ooit komen er wel echt mooie nieuwe op, maar voor nu goed genoeg na een poetsbeurtje. Daarna uiteraard beschermd, met CanCoat en Trim.
Voor en na.
Uitlaatjes gepoetst. Gaat bij een benzine auto toch een heel stuk soepeler van een diesel. Die van m'n 435d waren echt elke keer hard werken, zelfs met Gyeon Rim. Deze blijven wel een tijdje mooi.
Tijdens de bezichtiging had ik al wel gezien dat het een cheapass fugazzi carbon diffusor was en door de slechte pasvorm tegen de bumper aan was gaan schavielen. Toch jammer, maar wordt wel weer gefixt. Ik heb een andere, echt carbonnen, diffusor op het oog die wel goed zal gaan passen en dit weer verhult.
De laatste demper is overigens niet standaard, maar kon ook geen merkje oid vinden. Ik vermoed zelfbouw/custom, want de sierstukken zijn wel OEM. Lijkt erg op een Scorpion F1 exemplaar.
Uiteindelijk al best wel wat kunnen doen, maar er valt ook nog een hoop te doen om de M3 naar mijn wensen te brengen.
Op de planning om te doen: Sjonnie spoieler vervangen voor een OEM carbonnen exemplaar, OEM stuur plaatsen, wel werkende CarPlay inbouwen ipv een goedkope chinese unit, M3 badge plaatsen, ruitenwissers vervangen, missende bodemplaat vinden en plaatsen, OEM handleiding scoren, kriksteunpunten vervangen, deze LCI achterlampen deugdelijk hermonteren, interieur detail, olie wissel met een regulier onderhoudsbeurtje, en nog zoveel kleine dingetjes.
Voorlopig even weinig tijd want ik ga het laatste stuk dak van de schuur isoleren en afwerken.
In de reactie hieronder zal ik nog een hoop "beauty pics" dumpen. Eerste echte plezierritje in eigen omgeving na de wash-decon-wax.
Wat een jongensdroom. Soms dringt het nog niet helemaal door...
Laatst bewerkt: