Volg de video hieronder om te zien hoe je onze site als webapp op je startscherm installeert.
Let op: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Carclean.com - The Car Care Shop
Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.
Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.
Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
Advies op maat door vakkundige medewerkers
Ongekend groot assortiment
Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Eindelijk eens een update. Had gehoopt de boel al sneller klaar te hebben. Gebrek aan tijd, onderdelen, en kunde.
In het najaar en herfst al veel onderdelen bij elkaar gescharreld. Budget blijft belangrijk bij dit alles. Je haalt de waarde er nooit 1:1 mee onhoog.
Flinke remupgrade uitgevoerd. Met OEM BMW onderdelen, en aftermarket. Voordeel van BMW onderdelen van autos van deze tijd/generatie dat ze na 20jaar geen drol meer kosten. Zo had ik de remklauwen al voor z'n 55eu per stuk. Nieuw in doos. De houder van de klauwen was dan wel weer duurder dan de klauw zelf... EBC remmen heb ik in het verleden al eens blokken van gehad op oa m'n MX5. Remde op eens zo goed dat de roest rechtdoor vloog. RIP MX5. Deze Z4 doet mij er soms nog wel aan denken.
De remklauwen wilde ik eerst in een mooi kleurtje zetten. Foliatec kwam hier al eens voorbij, en het internet is er ook blij mee. Voor die 30eu is het het proberen wel waard. Ik heb het geweten...
Remklauwen en houder 2x heel erg goed ontvet met remmenreiniger. 1 bus die er sowieso er doorheen ging. Ik dacht ze even mooi op te hangen, a la poedercoating, maar dat is alleen maar onhandig met het aanbrengen van het spul met een kwast.
Maar dat was het probleem niet echt. Het wilde echt niet blijven zitten! De helft van de lak en harder in een plastic beker gemengd omdat ik dacht wel genoeg te hebben. De 2,5:1 verhouding strikt aangehouden, maar helaas. Hiermee was de shitshow ook begonnen. Het half geverfde en plakkerige spul maar op de werkbank gezet en daar dun laagje voor dun laagje aanbrengen. Wanneer het dunne laagje na 15 a 20 min iets was gedroogd en plakkerig was een volgend laagje aangebracht. Ondertussen was de bodem van de beker opgelost in het mengsel. Yup.
Sterk spul, dat foliatec. Flink doorweken, maar kon er ook goed om lachen. Ondertussen was ik al te laat voor een verjaardag, maar Oké. Moet nu door. Het mengsel op de werkbank begon ook al te drogen waardoor het was lastiger aanbrengen was. Uiteindelijk wel gelukt. Alleen maar de delen gedaan die in het zicht komen, al gedoe genoeg. Alles was "prestige gold".
Het was best koud buiten in januari en februari, dus uitharden duurde even. Na een week de tijd om alles "droog" te monteren. Een voorkant en een achterkant, dubbel check of ik alles heb en past. Het blijft een mix en match van onderdelen.
In de naaf van de rechtervoorkant bleek nog een stukje remschijfschroef te zitten. Vanalles geprobeerd, vuur, boren, tappen, maar helaas. Uiteindelijk zit er nu een stukje nieuwe linkse tap in... Het was nog niet helemaal uitgehard (temperatuur rond de 0 die week) want met smerige handen toch wat rimpels en zwarte vlekken achter gelaten.
Voor en na, een mooi verschil.
Even laten kwamen de wielstuds binnen. Alles er af gehaald, wielstuds geplaatst en montagevlakken schoongeborsteld en toen alles met oldschool kopervet waar metaal-metaal contact is ingevet en gesmeerd. De rvs omvlochten remslangen geplaatst, en alles ontlucht.
The good 'ol sh*t. Koperslip waar het NAVo-magazijnnummer nog op staat. Kopergehalte was toen nog zo hoog dat het groen uitslaat.
De BBS CH-R wielen had ik al helemaal schoon en gecoat met Gyeon Rim en eindelijk geplaatst. Blijft de favoriet, al wil ik de Nanolex wielcoating ook wel eens proberen. Scheelt toch 25eu op 30ml... Proefritje kon maar gepland worden!
Op een zonnigere dag na het nogmaals ontluchten de straat uit, en met een hoop pijn en moeite keren en terug. Een verontrustende hobbel recht achter, en een wisselend toerental waar het gaspedaal geen reactie gaf. Oei.
OBD stekker er in en uitgelezen. Foutieve luchtmassameter... lekker dan. Gereset en klaar. Niks loos! Dat is verdacht. De hobbel bleek een kleine hoogte slag in de velg te zijn. Met het blote oog ook niet op te merken. Bij m'n bandenboer de band eraf, en toen bleek de runflat functie goed gebruikt te zijn. De wielen hadden onder een semi-circuit auto gezeten en hadden dus al wel wat meegemaakt. Maar zolang of zo hard doorrijden op een runflat dat de brokjes rubber ronddartelen in de velg is niet goed. De velg viel gelukkig goed te richten. Met wat hydraulische perskracht weer heel mooi rond. Gelukkig kan dat op een kwaliteit product. Probeer dat maar eens op een cheapy China velg. Een licht gebruikte Potenza S001 band die bij de koop zat die wel goed was er om gedaan, en weer klaar.
Nerd alert: aangezien ik een OEM en BBS fapper ben kon ik niet anders van voor originele naafdoppen en ventieldopjes gaan. Hoewel dit geen budget bewuste keuze is (eigelijk is het te gek voor woorden) maakt dit het wel net even af. Rood/goud naafdop was een klein beetje risk, maar zwart/grijs vind ik maar saai. Er is al genoeg zwart en grijs aan deze Z4. Uiteraard de naafdoppen gepolijst, hoewel ze nieuw zijn, en gecoat met CanCoat, incl de ventieldopjes. Ja, ik hoor het mijzelf zeggen.
Vanmiddag de Z4 gewassen en een klein testritje gemaakt. Het rijd net wat stugger, maar denk niet dat het te oncomfortabel is voor langere ritjes van 5km. De Yellowstuff blokken van EBC hebben officieel wat een moeilijke break-in procedure, maar de algemene ervaring is gewoon rustig rijden, en na een km of 50 of 100 een paar keer flink doorremmen.
EBC Yellowstuff Bed-in Procedure
Fast Street use Pre Bed Fade 1 – drive 50 to 100 miles on Public road/highway normal driving to allow the pads to mate up to the disc and establish full contact followed by 8 stops from 80 mph to 30 mph at 300-yard intervals and then coasting allowing the brakes to cool.
Yellowstuff, although track-capable, is no longer recommended for track use on most cars due to its long bed in the process. BlueStuff is now our recommended entry-level race pad for all vehicles, which as a track hybrid is still great on the street and even better on track. But if you are to use Yellowstuff on the track, follow the below Fade procedures;
FADE 2 – After the basic street pre-bed above is performed on the road or at the track if installed there …..Perform 10 medium pressure snubs at the track from 80-20mph leaving 300 meters between each snub (approx 0.4g decel)
Allow pads to cool for 15 minutes minimum after coasting to the pits allowing brakes to cool a little.
FADE 3 – Perform 6 high-pressure snubs from 90-20mph with a maximum acceleration between consecutive snubs. (approx 0.8g decel, or 80% of an emergency stop)
Allow the brakes to fully cool for a minimum of 1 hour before the race session.
We advise using disc heat paint to ensure green fade is avoided, continue reading below for more details
Real-world experienced driver – faster street bedding routine.
We call this real world as it explains in a realistic and safe way how to accelerate this bed in the process. First, make sure you achieve the pad seating – we’re now going to bed the pads in with what we can describe as using “engine torque”.
On a safe straight road with no cars close behind or in front at approx. 40-50 mph apply the brake to 30% or so pressure whilst continuing to press the accelerator to main vehicle speed for as long as safe to do so, you will need approximately a clear quarter mile to do this so make sure you have that. This will drag the brakes, get them hot and take them past the 400-500C level required for bed in and you may even smell brake odour. You may feel the pedal go a little spongy, if it gets too soft abort the process and start again later. What is too soft? Too soft means that you feel that the brakes are not responding well.
Release the brake and coast for a mile, slowly, unless you have to make a stop.
If you have to abort the process part way through, repeat it as soon as safe to do so.
Coasting after the bed in to allow discs to cool as you should not park the vehicle with HOT brakes. So be sure you have a road where it is safe enough to do this procedure with no imminent bends or stops in front of you so you can roll for a while and allow discs to cool, but if you need the brakes USE THEM
Allow the brake to fully cool ( if possible overnight) and repeat the exact same process again.
Your pads should feel entirely different to before the process, they should feel sharp and much more responsive. This process is called eliminating “Green fade” by burning off those surface volatiles.
You will see blue marks on the discs after you stop, these will go away in a few miles.
Uiteraard een paar plaatjes gemaakt, en met een tevreden gevoel een afspraak gemaakt voor een APK'tje. Ze checken dan ook even mijn werk, ik ben geen automonteur van beroep maar een hobbyist.
Nu is het eerst wel ff klaar.
"t lijstje is nu nog:
- Versnellingsbak olie en differentieel olie vervangen.
- Beurtje met motorolie en bougies.
- Bluetooth adapter in/achter de radio inbouwen
- Uitlaat sierstukje met eventueel een sportdemper of demper-delete
Na de APK haal ik de Z4 uit de schorsing, en kan het genieten beginnen! Met deze remupgrade hernieuwd vertrouwen in een dagje circuit. Wellicht nog een dagje Nürburgring Nordschleife.