• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sonax Profiline Polymer Netshield op een witte auto - vuil gaat er niet meer af

Het vuil is eraf gegaan met kleien, dus als dat met teer mogelijk is dan is het een optie. Als we over 2 weken niet hetzelfde krijgen zal het denk voor altijd toch een raadsel blijven...
 
Hierbij nog wat foto's van de vlekken die ik nu heb, deze zijn verspreid over de hele auto, van de het dak tot de zijkant tot de motorkap.
Niet alle foto's zijn even duidelijk, het is moeilijk om dit er goed op te krijgen,vooral op de laatste foto is het duidelijk zichtbaar, veel zwarte vegen. Het is jammer dat ik niet in de buurt van carclean woon, anders had ik daar even langs kunnen rijden.
Deze foto's zijn genomen direct na de wasbeurt van vandaag. Ik krijg dit er dus met "normaal" wassen niet vanaf en moet klei gaan gebruiken om het schoon te krijgen.
Het zijn een soort van zwart vlekken, dit heeft volgens mij niets van doen met teerspetters zoals we op de achterklep aantroffen.
Valt me nu ook op dat het vooral op m'n dak zit aan de randen, zal wel komen omdat hier met regen natuurlijk veel vuil langs de randen gaat.
conv_3210.webp

conv_3211.webp

conv_3212.webp

conv_3213.webp
 
Ik begin te denken aan roetdeeltjes (half verbrande diesel) van een motor die of in bijv. bulldozer, bandenshovel of tractor of motorjacht zit, of ergens in een stationaire opstelling (noodstroomaggregaat of iets anders). Zo'n 25 jaar terug bij mijn ouders ook zo'n probleem: achter het huis een voormalige boerderij, en de schuren daarvan werden op een gegeven moment gebruikt door een transportbedrijf dat ook in stro handelde. Op een gegeven moment hadden ze in een schuur een stationaire motor geplaatst om stro te hakselen en in balen/zakken te persen.
Steeds als er een lading stro die machine in ging, begon ie via de uitlaat in het dak zwarte rookwolken uit te braken, en de huisvrouwen rond het bedrijf hadden allemaal zwarte spikkels op hun was die buiten hing te drogen. Toen ik een weekend bij mijn ouders was geweest, zag ik die spikkels ook op de lak van mijn auto, en ik vermoed dat er hier iets vergelijkbaars aan de hand is.
 
Klinkt best plausibel, de roetdeeltjes, wellicht rij ik teveel achter de Volkswagen diesels aan ;)
Zit niks anders op dan m'n hele auto maar weer te cleanen en opnieuw te beginnen.
Ik ga denk wel het dak voor de helft behandelen, zelfde idee als de achterklap, gewoon voor de zekerheid en voor m'n eigen gemoedsrust om uit te sluiten dat het niks met de PNS te maken heeft. Ga de rest van de auto wel weer even in de "traditionele" wax zetten.
 
Aan je "profielfoto" te zien rij je een volkswagen Golf GTi toch? Zit er heel toevallig een ander uitlaatsysteem onder? Op mijn Peugeot 207 met Supersprint uitlaat heb ik namelijk na een klein ritje ook al zulke plekjes op de achterkant van de auto, komt bij mij 100% zeker uit de uitlaat.

​Voor wat betreft de rare strepen op je lak, heb je alle naden en kieren wel eens met apc schoon gemaakt? het lijkt er op dat je auto nat wordt en dat er rotzooi uit de naadjes weg loopt en vervolgens deze strepen geeft.
 
Ik twijfel niet aan je detailkunnen maar heb je de PNS wel goed aangebracht/uitgepoetst waardoor de strepen langs de niet genetschielde (scrabble) delen wat hardnekkiger blijft zitten?
 
Het "probleem" is juist dat het vuil op de met PNS behandelde plekken met een normale wasbeurt niet meer weg te krijgen is.
Dit is hetgeen wat nieuw voor mij is, het "vuil" wat ik heb is voor mij eigenlijk niet heel nieuw, maar dat het er niet afgaat is nieuw voor me.

Zit er heel toevallig een ander uitlaatsysteem onder?
Goeie tip Thomas, het vuil op de achterkant zal mede hierdoor ontstaan, rij met een catloos system dus zeker weten dat hier "extra" vuil vanaf komt.
Echter rijdt ik met deze setup al een jaartje rond en ik was de wagen wekelijks, voor de PNS ging dit vuil op de achterklap gewoon weg zonder problemen.

het lijkt er op dat je auto nat wordt en dat er rotzooi uit de naadjes weg loopt en vervolgens deze strepen geeft.
Ook dit zal kunnen kloppen, echter voorheen ging dit vuil gewoon eraf, nu dus niet meer. Voor het dak zou dit trouwens een verklaring kunnen zijn, voor de plekken midden om m'n motorkap niet.

Ik twijfel niet aan je detailkunnen maar heb je de PNS wel goed aangebracht/uitgepoetst waardoor de strepen langs de niet genetschielde (scrabble) delen wat hardnekkiger blijft zitten?
Zou uiteraard kunnen, maar de plekken ontstaan ook midden op m'n motorkap en midden op m'n dak, dus niet alleen langs de randen.

Wellicht dat ik het wel niet goed aanbreng/uitpoets waardoor dit probleem ontstaat, geen idee, ben alleen wax gewend en hiermee tot op heden geen problemen gehad,
 
Ok, lastig probleem.
hoe ik PNS al een tijdje aanbreng: (voorbeeld) motorkap in 4 delen, na elk deel meteen afdoen met zachte langere vezelkant van de MF doen, dan doek omdraaien en wederom zacht afnemen met korte vezelkant. Dit alles zonder cure tijd of swipetest. Zo heb ik diversen auto's gehad en tot op heden de makkelijkst te wassen auto's aan overgehouden.
wel foam ik regelmatig en gebruik ik voor de "onderkant" van de plaatdelen een Monello spons (ik dacht van MF) waardoor ik wat grover was, met de Thick Mitt moet ik harder boenen om troep van de weg eraf te krijgen.

wat mij altijd is uitgelegd over PNS is dat deze niet zo glad aanvoeld als een mooie wax waardoor het hydrofobisch effect groot is maar wie weet, misschien blijft er daarom ook wel meer aan plakken bij sommigen.

ik hoop voor je dat je er achter gaat komen hoe dit komt.
 
Wellicht dat je het kan testen met een 50/50 test. Een kant van een paneel met het Sonax product. De andere kant van het paneel zonder of met een wax.
 
Ik had dit ook maar met collinite 476s.. zwarte puntjes op de achterklep deze gingen er heel moeizaam af bij het wassen.. geen flauw idee wat het kan zijn maar heb ik nooit eerder gehad
 
Inmiddels bijna een maand verder. Al iets meer duidelijkheid?
Zou het misschien neerslag kunnen zijn van een open haard of allesbrander?
 
Helaas niet, vanwege ontzettend drukke periode rond de kerstdagen heb ik gewoon geen tijd gehad om de auto onder handen te nemen.
Er viel ook eerlijk gezegd geen eer meer aan te behalen want het vuil blijft echt overal kleven en met normaal wassen begin ik echt niks meer (zal nog wel is wat foto's plaatsen). Ik heb zelfs getwijfeld om de wagen maar door de wasstraat te gooien :eek:
De auto heeft een complete klei/polijst beurt nodig om weer te herstellen maar met dit weer gaat dat voorlopig niet gebeuren.
 
Hierbij nog de foto's die ik destijds nog genomen had (13 december).
De "vuilsporen" vanaf de handvaten gaan met "normaal" wassen er ook niet vanaf.
 

Bijlagen

  • IMG_2538.webp
    IMG_2538.webp
    25,4 KB · Weergaven: 251
  • IMG_2539.webp
    IMG_2539.webp
    22,2 KB · Weergaven: 214
  • IMG_2541.webp
    IMG_2541.webp
    29,9 KB · Weergaven: 835
Ik heb onlangs de auto van een vriend in de PNS gezet, en die heeft nu inderdaad ook van die strepen vanaf de handvatten die ik er niet af krijg. Bij mijn eigen auto heb ik daar totaal geen last van en is de auto juist makkelijker te wassen.
 
Ik heb een fel groene nieuwe auto met pns erop en herken dit ook echt niet! Door de nieuwe felle kleur zie ik vuil ook echt snel maar zie nog steeds niks blijven plakken aan de lak, zoals @StijnV ook al aangaf, hij wast zeer gemakkelijk, ik was altijd met BTBM en de Monello ThickMitt.
Ik loop hem soms na met BSD en zo'n witte monello plush doek, ook deze is nog steeds stralend wit dus er was geen vuil meer aanwezig op de lak na het wassen.
Ik vraag me echt af wat hier aan de hand is...heel vreemd
 
Ik denk niet dat de auto schoner wordt in de wasstraat dan met de hand...

Ik ben wel van mening dat een auto beschermd met PNS eerder vies wordt in vergelijking met bijvoorbeeld een cancoat... Maar ik vind dit wel erg extreem... Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met een witte auto
 
Het is fijn om te lezen dat er veel mensen zijn die dit probleem niet hebben (wees heel erg blij) ;)

Echter ben ik ook blij om te lezen dat ik niet de enige ben;

Ik heb onlangs de auto van een vriend in de PNS gezet, en die heeft nu inderdaad ook van die strepen vanaf de handvatten die ik er niet af krijg. Bij mijn eigen auto heb ik daar totaal geen last van en is de auto juist makkelijker te wassen.

Hier is dus ervaring van iemand waar het op de ene auto wel goed gaat maar op een andere niet.
Wellicht dat er dan dus toch iets "verkeerd" is gegaan waardoor dit blijkbaar kan optreden (verkeerd aangebracht of wellicht een verkeerde batch van product, weersomstandigheden met aanbrengen, overig gebruikt materiaal, etc?).

Mijn idee van de wasstraat was overigens omdat je altijd hoort dat als je door de wasstraat gaat je alle aangebrachte bescherming teniet zou doen. Dacht als dat nou echt zo is ben ik m'n PNS laag kwijt en tevens het "plakkende vuil" probleem, de eventueel gemaakte krassen neem ik dan op de koop toe maar heb ik voorlopig weer een schone wagen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn idee is dat de batch niet uitmaakt: Jansen geeft aan op de ene auto wel een probleem de andere niet, en het lijkt me meer dan waarschijnlijk dat de verschillende auto's die Jansen heeft behandeld met PNS uit dezelfde batch zijn behandeld. Mijn idee is dat het misschien met de ruwheid van lak zelf te maken heeft (wel/geen sinaasappelhuid, en in welke mate).
 
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het kan zijn. Beide auto's zijn inderdaad met hetzelfde flesje PNS behandeld, dus dat kan het niet zijn. Met de auto waar het dus 'fout' is gegaan had ik wel wat problemen, omdat vrijwel elke combinatie pad/polijstmiddel resulteerde in een bende. Ik weet niet precies wat sticky paint is, maar als ik even snel google, dan had ik daar volgens mij last van. Monello Mezzo, Prof Polish, Scholl S20, Meguiar's M205 en Finale gaven allemaal een lastig af te nemen residu, of ze deden überhaupt niks. Finale gaf uiteindelijk het beste resultaat, dus ik ben daar maar mee doorgegaan, omdat ik toch de hele auto wilde doen. Echter zag ik al bij het afnemen dat er iets van een waas zichtbaar bleef, zelfs met gebruik van Prep. Misschien dat dit de werking van PNS heeft aangetast.