• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sonax Profiline Polymer Netshield op een witte auto - vuil gaat er niet meer af

ronald81

Detailing trainee
25 apr 2012
18
35
Hoi allen,

Ik heb een week of 3 geleden m'n witte auto behandeld met Sonax Profiline Polymer Netshield (voor het eerst, normaal altijd in de wax).
De wagen eerst gewassen, gekleid, gepolijst en ontvet met Q2M prep.
Een week na de behandeling de wagen gewassen en het zag er nog schitterend uit.
Hierna 2 weken niet gewassen vanwege het slechte weer en nu heb ik een serieus "probleem".

Heb de wagen nu namelijk gewassen maar het vuil komt er niet meer af zoals normaal.
Dit is vooral heel erg zichtbaar op de achterklep.
Het zijn allemaal soort van zwarte spikkels die er met normaal wassen gewoon niet meer af gaan.
Ook de op motorkap lijkt een soort van zwarte waas te zijn ontstaan (alleen zichtbaar in het zonlicht).

Zijn er mensen die dit herkennen? Heb ik misschien iets fout gedaan?
Ik zal morgen proberen om foto's te maken bij daglicht (zo vroeg donker nu).
Enige optie die ik eigenlijk nu zie om het vuil eraf te krijgen is weer te gaan kleien, echter dan doe ik m'n polymeer volgens mij teniet.

Wie o wie herkent dit?
 
Zou je er een goede foto van kunnen maken. Het zou zomaar spoorslag kunnen zijn en dat gaat inderdaad niet zomaar weg maar een foto geeft uitsluitsel.
Anders is het giswerk :)
 
Ik zal morgen de foto's proberen te maken.
Wat ik nog was vergeten te melden is dat ik de wagen voor het polijsten nog behandeld had met Monello Non-ferro.
 
Zal niet Aan de non ferro liggen aan gezien je daarna nog hebt gepolijst,. En prep na hebt gedaan,.

Heb ff snel een foto met "vliegroest/spoorslag" misschien dat je er wat aan hebt om te vergelijken.
conv_3142.jpeg
 
Ik hoop dat het te zien is, dit vuil zit nu dus echt gewoon vast en is met gewoon wassen er niet vanaf te krijgen.
Ik vermoed dat als ik Monello non ferro ga gebruiken dat het een grote paarse vlek zal worden en alles er af zal gaan (zal dit zaterdag gaan proberen).
Als dit het geval is dan snap ik er weinig van, deze aanslag die ik nu in 2 weken heb, die heb ik normaal niet eens in 1 jaar.
Zal dit nu gewoon ineens blijven "plakken" aan de polymer..?


conv_3146.jpg
conv_3147.jpg
conv_3148.jpg
 
Misschien heeft iemand staan slijpen in de buurt of naast tram/trein geparkeerd. Dit is wel veel voor 2 weken ja. Heeft verder weinig met Netshield te maken.
 
Auto staat eigenlijk alleen maar op m'n eigen oprit of in prive parkeergarage op het werk.
Ik heb hetzelfde probleem met het schoonmaken van de zijkanten van de auto, dit is niet met zwarte spikkels maar heel anders soort vuil wat ook blijft zitten.
Ik ben dus eigenlijk wel van mening dat de Netshield hiervoor verantwoordelijk is.

Ik zal het is testen de komende 2 weken, zal de achterklep even helemaal clean maken dit weekend en de helft behandelen met Netshield, de andere helft onbehandeld laten.
Dan na 2 weken is kijken hoe het zich heeft ontwikkeld, is denk de enige manier om erachter te komen?
 
Dat lijkt me een goede test.
Ik heb nu Netshield op 3 auto's (allemaal Skoda's dus VAG lak) gebruikt en ik herken dit totaal niet.
Alles is gekleid, non-ferro en gepolijst, prepped en PNS aangebracht in kleine vlakken opgebracht en meteen uitgepoetst.
Deze worden bij gehouden met Sonax Brilliant Shine Detailer en alles glanst, bead en sheet fantastisch...
Hopelijk kom je erachter wat de oorzaak is bij je.
 
Ik heb een Volkswagen dus ook een VAG lak.
Ik zal er filmpjes van maken want ben eigenlijk wel erg benieuwd wat hier nu de oorzaak van kan zijn.
Ik kan alleen zeggen dat wat er nu op m'n lak gebeurd er in de afgelopen 3 jaar nog nooit is gebeurd.
Over 2 weken weten we meer...
 
Het is inderdaad best een aardige test. Een wax/sealant kan wel viezer worden dan niet beschermende lak maar niet in de ze mate.
Ik ben benieuwd.
 
Ik volg dit even; heb op mijn (blauw-grijze) 508SW ook PNS sinds eind oktober, maar herken dit probleem totaal niet!
Vraag me ook af of PNS hier wat mee te maken heeft.

Heb je de PNS wel direct uitgepoetst, en met welke doek(en)?

Ikzelf heb meerdere type doeken uitgeprobeerd: Monello Peluche Verde, Picollo Nero, Senza Bordi en de Gyeon Baldwipe, vond het direct uitpoetsen het makkelijkst gaan met de Monello Senza Bordi.
 
Heb de PNS direct uitgepoetst, ik deed steeds 1 autodeel tegelijk, dus achterklap aanbrengen en daarna uitpoetsen, bumper aanbrengen en daarna uitpoetsen, etc.
Heb het uitgepoetst met de Monello Peluche Bianco.
 
Ok, ik heb de halve bumper, halve achterklep gedaan in plaats van teveel oppervlakte ineens, just to be sure, lijkt me ook niet dat daar het probleem in zit.
Wel is PNS wat stroever bij aanraking lak tegenover een wax, misschien grijpt het vuil wat beter?
Die zwarte puntjes heb ik ook wel eens aan de achterklep hangen maar met een normale wasbeurt (btbm, mothers of lavare) is dit meteen weer verdwenen.
 
heb je bij wegenwerken in de file gestaan of in de buurt van wegen- (asfalterings-) werken geparkeerd?Zoveel vervuiling op 2 weken is inderdaad wel straf.
Geen collega's op het werk die in die parking staan die dat probleem hebben?

Mijn inziens heeft dat niets met die polimer netshield te maken.
benieuwd of die test iets naar boven brengt...
 
Ik denk dat wat PeterS zegt wel eens kan kloppen. Toevallig in de straat aan het asfalteren geweest?

Heb zelf namelijk bij een asfaltploeg gewerkt en heb dit regelmatig gezien op bedrijfsauto's. De laag die ze voor het asfalteren aanbrengen is een kleef/bitumenlaag en wordt door een vrachtwagen op het wegdek gespoten/verneveld. De kans bestaat dus dat wanneer je te dichtbij staat of de wind de verkeerde kant op staat je hele auto onder de spikkels zit zoals te zien op jouw foto.

Ik zou eerst eens een teerverwijderaar proberen. Geeft dat geen resultaat dan is het iets anders, maar ben er vrij zeker van dat het bitumen spetters zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Aficior
Het lijkt me erg sterk, zeg niet dat het onmogelijk is maar op de plekken waar de auto staat geparkeerd is geen asfalt aanwezig.
Tijdens het rijden op de snelweg zou kunnen, maar afgelopen weken zijn er geen werkzaamheden geweest op het stuk waar ik dagelijks rijdt.
Vind het ook raar dat dit niet op m'n achterraam aanwezig is,daar zat het wel maar met gewoon wassen gaat het eraf (of is dat misshien juist de eigenschap van glas tov kleef/bitummenlaag?).

Omdat ik over alle oppervlakten op de auto die behandeld zijn het aantref, maar bijvoorbeeld niet op m'n velgen en ramen is mijn vermoeden toch richting de laatste detailbeurt.
Maar het blijft natuurlijk gissen, ik denk dat het testen ervan gewoon het handigst is en duidelijkheid zal geven.

Top dat er zo goed meegedacht wordt hier ;)

Aantal opties had ik zelf niet kunnen bedenken en wellicht heeft het inderdaad niks met de PNS te maken.
Wellicht zal met het verwijderen al e.e.a. duidelijk worden.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Vanochtend aan de slag geweest, filmpje moet ik nog even monteren.
Alvast even een resumé;

Na het wassen is er dus nog een aanzienlijke hoeveelheid vuil aanwezig wat ik normaal niet had.
Behandeling met Monello non ferro bracht hier geen verbetering (kwam amper iets af, werd bijna niet paars).
Met kleien is al het vuil er wel af gekomen.
Na het kleien de ene helft voorzien van PNS, andere helft onbehandeld gelaten (en even de beading getest op beide kanten).

Probleem is alleen dat op het filmpje het vuil wat achterblijft niet waar te nemen is (heb de camera erboven op gehouden, maar dus niet te zien).
Ik had er eigenlijk tussendoor foto's van moeten maken (na het wassen, na non ferro, na kleien).
Aan de andere kant is dit voor nu niet heel erg omdat het over 2 weken pas echt van belang is wat het verschil zal zijn per kant.

Ik zeg dit niet vaak; maar kom maar op met de regen, dan hoef ik geen 2 weken te wachten ;)

p.s. ik kan we overigens wel voorstellen dat als je geen witte auto hebt het "vuil" (wat de camera dus ook al niet kan waarnemen) wellicht niet eens op zou vallen. Zeker als je een wat donkerde kleur lak hebt. Wellicht heeft dat er ook nog wat mee te maken?
 
Ik had een witte unikleur skoda met netshield erop. Ik begrijp wat je bedoeld maar denk nog steeds niet dat netshield de oorzaak is, wel mede verantwoordelijk voor het "vasthouden"
van het vuil...maar wat voor vuil is het?
 
Harm mijn 1ste ingeving bij het zien van de foto's was ook bitume. En als dat zo is dan is het ook zo weer weg met een tar remover..
 
Mijn eerste reactie op de foto's was ook teer. (Ik ga zo even zoeken wat het verschil is tussen teer en het hier genoemde bitumen).
Benieuwd of jou dit nog eens zal overkomen.
Wie weet heeft zo een auto ergens op jouw route gelekt en heeft een voertuig dat voor jou reed het over jouw voertuig heen gesprayd.