• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Speciale prep vs APC na polijsten?

ArnoP

Detailing chief
20 mrt 2021
178
85
Zuid-Oost Brabant
Nou heb ik vorige week eindelijk de knoop doorgehakt en een DAP besteld en deze ook binnen. Netjes aan gedacht om wat extra pads en een inspectielichtje mee te bestellen, maar compleet vergeten dat een ontvetter ook aan te bevelen was.
Kan in plaats van een speciale ontvetter als Gyeon prep of nanolex ex ook APC gebruikt worden om na het polijsten de lak goed schoon te maken? Ik verwacht eigenlijk niet van niet, maar het waarom daar heb ik geen antwoord op kunnen vinden.

Dan de vraag over hoeveel ontvetter is ongeveer benodigd bij het polijsten van een niet al te grote auto (Seat ibiza)? Spuit je dit in een doek en wrijf je dan het oppervlakte af of spuit je het juist op het oppervlakte en neem je het dan met een doek af?

En welke voorkeuren hebben jullie Gyeon Prep, Nanolex EX of misschien nog wel een ander product en waarom?

Sorry voor deze vragen, maar als ik dan toch begin met polijsten kan ik het ook het beste maar meteen goed doen....
 
Ik zou echt een Prep of EX pakken. APC is een vettig product en geeft niet zo'n schoon oppervlak en zo'n eerlijk beeld als de twee eerdergenoemde producten... Met een fles Prep of EX kun je meerdere auto's doen. Afhankelijk van hoe grondig je werkt heb je maar een paar pufjes per paneel nodig per rondgang... Zelf geen voorkeur tussen de twee... Pak om de een of andere reden vaak de Prep.

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: ArnoP
Goede voorbereiding is altijd goed, Arno. ;)

Een ontvetter zoals Gyeon - Prep or Nanolex - EX bevat IPA. (alcohol) 1 á 2 spraytjes op een goede MF-doek en dan het paneel afnemen. Persoonlijk vouw ik mijn doeken altijd tweemaal, dus dan spray ik op één zijde en wrijf na met een droge zijde.

Hoeveel je precies nodig hebt, daar heb ik eigenlijk nooit op gelet. Maar, gezien het feit dat je maar enkele sprays per paneel nodig hebt (per hit, indien nodig), doe je meestal vrij lang met een fles.

Ik gebruik zelf graag de APC van Poorboys World. (APC+D) Deze heeft ook een ontvettende werking, maar dit zal nooit ontvetten zoals een alcohol. Bovendien bevat een APC meer ingrediënten die residu kunnen achterlaten en je dit bij voorkeur weer verwijderd middels een alcohol/ontvetter.

Mijn voorkeur gaat uit naar Nanolex - EX omdat deze meer IPA bevat dan Gyeon - Prep. Daarbij adviseert Gyeon zelf ook om eerst de auto te wassen met een goedkoop afwasmiddel als primaire ontvetting, dan de Prep om na te lopen.


Wat ook een mogelijkheid is om 99,9% IPA aan te schaffen en deze zelf aan te lengen met demiwater. (1:10) Dit is een wat goedkopere oplossing én je kan sterkte van de ontvetting zelf regelen. Echter, dit laatste kan ook juist verkeerd uitpakken wanneer je té sterk ontvet, dus een Ready to Use ontvetter zoals de eerder genoemde is de veilige keuze. ;)
 
  • Leuk
Reactions: ArnoP
Wat ook een mogelijkheid is om 99,9% IPA aan te schaffen en deze zelf aan te lengen met demiwater. (1:10) Dit is een wat goedkopere oplossing én je kan sterkte van de ontvetting zelf regelen. Echter, dit laatste kan ook juist verkeerd uitpakken wanneer je té sterk ontvet, dus een Ready to Use ontvetter zoals de eerder genoemde is de veilige keuze.
Hmm, ik lees net in een ander topic dat Prep 30% IPA zou bevatten en EX 75%. Is 1:10 dan niet wat weinig? Zou je dan niet eerder 3 delen IPA op 7 delen (demi)water gebruiken om zo ook aan 30% te komen?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Voor zover ik kan herinneren bevat EX zo'n 30% en Prep minder. ;)

Vergeet niet dat er naast IPA ook nog andere ingrediënten in zitten die 'lief' zijn voor je lak. Wanneer je IPA 1:3 / 1:4 gaat mengen, wordt de lak al snel schraal of erger. (Staat ook een topic over op het forum. Dat EX zoveel IPA bevat is zeer onwaarschijnlijk)

De 1:10 zou ik aanhouden of gewoon een flesje EX bestellen.
 
De safetysheets geven voor Prep aan <30% IPA, voor EX 30-50% IPA, maar er zit inderdaad nog meer in en zoals hierboven gesteld wellicht ook stoffen die het geheel wat vriendelijker maken.

Een groot voorstander van het thuisbrouwsel werd ook verrast door het verschil tussen zelfgemaakt en een toegewijd product:


Voor tussen de sets door is een thuisbrouwsel prima, maar zodra je een coating of sealant wil aanbrengen wil je toch maximaal effect en dat geven die producten je wel. Dat was zijn conclusie.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoP en Brad
Als je IPA 99,9% hebt staan, kan je dit prima gebruiken. Echter, meng het 1:10 en niet zo sterk als 1:1. (Maakt de lak schraal)
Gyeon - Prep kan je gebruiken als laatste na-loop voordat je gaat coaten, maar de primaire ontvetting zou ik doen met iets sterkers zoals inderdaad IPA 1:10 of Nanolex - EX.

Gyeon zelf raadt ook aan om de auto eerste wassen met een goedkoop vaatwasmiddel (Geen Dreft, bevat veel glans-en-spoelmiddelen) alvorens met Prep na te lopen.

Als je de IPA gebruikt voor 90% van je ontvetting, tijdens en ná het polijsten, kan je altijd een klein flesje Prep erbij nemen als laatste na-loop en dan verbruik je er ook maar heeeeel weinig van. ;)

Sorry, had er bij moeten zeggen dat ontvetten met IPA prima kan, maar als je coatings gaat gebruiken... Zie hierboven. ;)

Ook niet elke lak vind de IPA-mengsels even lekker. Denk dan aan poreuze lakken / verkrijtte lakken en dergelijken.

Aan het einde van de rit is het natuurlijk nog altijd een persoonlijk dingetje, want de één gebruikt het zelfs 1:1 of puur en de ander 1:15 en spuit het direct op de lak om in te werken.
 
Persoonlijk vond ik de versie van CarPro erg prettig (wordt niet meer door CC geleverd), en ook Schol heeft met CF02 een alternatief, en zelf heb ik de Rupes Degreaser staan, die vreemd genoeg niet meer wordt aanbevolen voor lakwerk.

IPA is gewoon een alcoholsoort, en als een auto even staat, zal de alcohol zo verdampen, dus er blijft niets achter in poreuze lak of iets dergelijks. IPA wordt ook in de coating industrie gebruikt, omdat het na drogen geen vlekken achterlaat. In een vroegere baan ooit een spiegel moeten coaten, die daarna gebruikt ging worden in apparatuur in een satelliet, dan wil je echt geen rommel. Dit om even aan te geven hoe IPA gebruikt wordt, dat sommige fabrikanten IPA mixen met rommel is weer wat anders, en is IPA niet zuiverder te krijgen dan ca. 98-99%.
 
Laatst bewerkt:
Ik ging net even middels de zoekfunctie zoeken naar IPA. (In Titels) Dan kom je toch wel wat dingen tegen waarbij er vlekken of andere problemen ontstonden. Dit zal dan misschien te maken hebben met vervuiling/vettigheid die nog niet goed afgebroken is geweest en dus residu achterliet na vervliegen van de IPA o.i.d? @Cordoba
 
Persoonlijk ben ik niet zo van de IPA mixen. Je gebruikt zo weinig dat het prijsverschil als hobbybob heel minimaal is... Zoals eerder gezegd zijn deze producten hier speciaal voor ontwikkeld en ze werken gewoon erg prettig. Ik zou mijn energie richten op het goed leren polijsten als je net begint! Dit soort experimenten is daarna erg leuk...!
 
Thanks allemaal voor jullie antwoord. Ik proef een lichte voorkeur voor Nanolex ex. Maar omdat ik toch nastreef voor minimaal €50 te bestellen zal ik wellicht zowel prep als ex bestellen, dan kan ik zelf een oordeel vellen en heb ik zowiezo iets in huis waarmee deze stap prima uit te voeren is.
Ik heb weer veel geleerd vanmiddag!
 
@MTyn meestal heb ik daar ook minder moeite mee, maar heb net een paar dagen geleden een DAP besteld met extra pads, nieuwe mitt en inspectielamp maar simpelweg vergeten om ontvetter bij te bestellen...
 
Thanks allemaal voor jullie antwoord. Ik proef een lichte voorkeur voor Nanolex ex. Maar omdat ik toch nastreef voor minimaal €50 te bestellen zal ik wellicht zowel prep als ex bestellen, dan kan ik zelf een oordeel vellen en heb ik zowiezo iets in huis waarmee deze stap prima uit te voeren is.
Ik heb weer veel geleerd vanmiddag!
Je kan ze ook mengen EX kan wat stroever aanvoelen dan Prep maar als je ze mengt dan ben je daarvan af en heb je een soort Prep met net wat extra power.
 
@Quantoxx Of onvoldoende reinigen vóór het ontvetten, of te groot oppervlak willen doen met te weinig vloeistof, of te weinig schoon stuk doek pakken om schoon te wrijven. Noem het maar op, maar in elk geval niet van de IPA. Wat ik toen ook wel deed: eerst schoonmaken met ethanol (andere soort alcohol, die beter vet oplost, maar wél droogvlekken achter kan laten), en vervolgens afspoelen met IPA. Ik noemde juist het voorbeeld van spiegel voor appparatuur in een satelliet, om aan te geven dat IPA echt wel goed is. Als in het voorbeeld dat ik noemde, er een vlek op de spiegel zou zitten, kost dat wel meer dan een paar miljoen om dat te corrigeren.
 
  • Leuk
Reactions: Martin