• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Spotrepair bumper

Spotrepair

Detailing trainee
30 mei 2022
14
25
Hierbij een spotrepair op mijn skoda octavia. Was wat lak weg op de bumper en stoorde me eraan.
 

Bijlagen

  • 20220602_094459.jpg
    20220602_094459.jpg
    148,6 KB · Weergaven: 210
  • 20220603_084552.jpg
    20220603_084552.jpg
    144 KB · Weergaven: 200
  • 20220603_094832.jpg
    20220603_094832.jpg
    268,5 KB · Weergaven: 198
  • 20220603_101356.jpg
    20220603_101356.jpg
    151,6 KB · Weergaven: 209
  • 20220603_112507.jpg
    20220603_112507.jpg
    191,7 KB · Weergaven: 215
Geen vraag en geen beschrijving, alleen een paar foto's ??
Dan is het meer iets voor de rubriek Show off

Als ervaren spuiter zou de beschrijving juist heel interessant zijn voor andere forumleden
Zou mooi zijn als je die nog toe wilt voegen
 
Ik denk aan u want ik zie zo geen kleurverschil, heb enkel lak gezet op het hoekje waar de schade is. Denk licht inval dat het is. :)
 
@Spotrepair
Hoe heb je dit aangepakt? Geschuurd ontvet en gelakt? Blanke lak gebruikt?
Spuitbus of met lakstift?

Ik zou graag meer weten! :D
Ziet er in ieder geval goed uit! Zelf heb ik ook een streep op mn achterbumper die ik tzt wil gaan behandelen, dus graag meer info over de stappen!
 
Ik heb eerst plakbandje geplakt op het spatbord dat het zeker niet raak met schuren, na het schuren stappen p120- p240- p400, dan het geschuurde oppervlak afgeplakt en omgekrulde plakband geplakt (geen rechte gebruiken) je mag geen lijn krijgen, dat blijf je zien na het spuiten. Na het zetten van de grondlak, heb dit wel met spuitbusje filler gedaan omdat het maar klein is. 3 dunne laagjes. Kan ook 4 of 5. Altijd van groot naar klein werken. (Overspray) na het drogen van de grondverf, schuren met p600 (ietsjes verder als de grondverf. Dan verder schuren met p1000 en de uitspuitzone met p2000 en na de p2000 polieren dan alle vuil eraf is. Dan alles afplakken, tot helft bumper waar je gepolierd hebt, dan als alles afgeplakt is ontvetten, en dan de lak (kleur) zetten. Ik doe dat met pistool 1.2mm (werkt ook met spuitbusje als de schade niet groot is) en iets verder tot waar de grondverf komt, zet eerst dun laagje, dan volle laag en dan nevellaag om de metallic te verdelen. Deze goed laten drogen, dan clearcoat ook pistool 1.2mm tot het einde waar het geschuurd is (p2000) een goede laag, (niet te dik) dan 10min laten uitdampen, daarna een volle strakke laag clearcoat (zorgen dat je geen lopers krijgt) ook tot einde p2000 misschien ietsjes verder over het gepolierde deel. Dan krijg je wel een overgang (nevel) dan kun je evt nog met uitspuitverdunning laten overgaan maar ik heb het enkel laten drogen zo zonder uitspuitverdunning. Daarna na het drogen (dag erna ofzo) alles schuren lichtjes met p1500 vervolgens p2500 en daarna op polieren en de overgang is weg..
Dit zijn zowat de stappen die ik doe. Maar let er goed op, zorg dat je niet door de originele clearcoat schuurd waar enkel de nieuwe clearcoat komt, anders moet daar ook lak op komen.
 
  • Leuk
Reactions: Brad en RedCat
Je hebt toch ook een hechtingslaag gespoten voor je de primer over het blote plastic spoot hoop ik? Skoda bumpers komen namelijk niet in een primer binnen als ze nieuw zijn en zijn erg statisch geladen. Deze moeten met een anti-statische ontvetter, onvet worden. Er zijn al veel gevallen geweest waarbij de lak losliet na x aantal tijd.

Verder vind ik het uitspuiten een beetje apart. Je spuit met je blanke lak over het gepolijste stuk, dus waar geen hechting mogelijk is voor de nieuwe blanke lak? Je gebruikt geen uitspuitverdunning om het af te werken maar gaat nadien terug schuren en dan polijsten.
Normaal stop je tot tegen waar je geschuurd hebt en werk je af met de spotblender om zo een mooie overgang te hebben tussen nieuw en oud, plus je moet nadien niet gaan schuren en polijsten ( als het goed gedaan is!)
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ja klopt idd, plastiekhechting heb ik ook gezet, was ik vergeten erbij te zetten. ik gebruik weinig spotblending. Heb hier staan maar omdat ik buiten (of in garage) spuit heb ik altijd wel wat stofjes erin en moet ik toch polieren. En er gaat altijd wat nevel op het "niet geschuurde" he.. in mijne vernis zit verdunning (thinner) da vloeit in de oude lak. ik zie niks geen overgang na het polieren. Dat schuren en polieren heeft me hooguit een kwartier geduurt. ;)

Dis is niet mijn beroep maar een hobby voor mijn eigen. Dus echt prof materiaal heb ik niet. Ik heb al veel werken van "echte carrossiers" gezien da er veeeel slechter uit zagen...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: dencoupe