• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan beginner

VodkaKola

Detailing rookie
14 mrt 2013
19
0
Hey lui,

Na wat advies van de heren van Carclean zelf heb ik een beginnersset samengesteld, en hoop dat jullie hier en daar aan kunnen vullen en opmerkingen kunnen geven. Het betreft hier een Fiesta ST uit 2005, in de kleur Performance Blue.

1. Wassen;

Mother's California Gold Car Wash

Monello Washmitt

Senza Aqua drying towl

2. Kleien;

Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)

(dus; klei, klei lube, en een doek om af te nemen?)

3. Polish

Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2/5 Gloss 5/5

(ik zoek hier nog goede pad(s) bij)

4. Wax

Mothers Wax - FX SynWax - 473ml

(met wat aan te brengen? ik wil dit op de hand gaan doen)

5. Velgen

Iron-x

Ik ben nog op zoek naar een goede velgenwax, aangezien ik die Cali Gold Clay ook voor mijn velgen kan gebruiken toch? Als ik het stuk maar apart houdt.

Edit; waar ik ook graag nog wat over zou horen is; zijn de gekozen producten 'hufterproof', zoals ik in een ander topic las?

Ik hoor graag van jullie!

Prima set toch!? Voor de Finale zou ik een witte Monello handpad nemen, tenzij je machinaal aan de slag gaat. De wax kun je aanbrengen een foampad zonder cutting power.

Je kunt natuurlijk ook de mothers starters kit nemen - voordeliger kan het haast niet (zeker niet nu hij in de aanbieding is). Zit volgens mij alles in wat je nodig hebt (shampoo, polish, glaze, wax, clay) Zie hieronder:

California Gold Shampoo 473ml
California Gold Clay Bar System (veilig en doeltreffend verwijderen van oppervlaktevervuiling)
California Gold Step 1 Pure Polish (reinigen van de lak, verwijderen lichte swirls)
California Gold Step 2 Micro-Polishing Glaze (voeden van de lak, diepe glans, verbergen restkrasjes)
California Gold Step 3 Pure Brazilian Carnauba Liquid Wax (langdurige bescherming en diepe glans)

De wax is dan wel geen fx synxwax - maar vind dat de wax in de set het prima doet.

Voor pads zou ik voor de Monello handpads gaan (oranje, rode, witte en zwarte) dan heb je die voorlopig genoeg - wel een paar van iedere kleur bestellen voor het geval je er eentje laat vallen.

Als je met velgen wax - wheelsealant bedoeld dan is dan van PB misschien iets voor je.

Verder mis ik in je lijstje doeken - misschien heb je die al anders is de microfiber bundel trio van Monello misschien iets voor je.

Als clay lube zou ik die van DJ erbij bestellen en die van Mothers niet gebruiken omdat je anders je clay niet meer met ene andere lube kunt gebruiken. Hij gaat dan brokelen. Ik gebruik zelf de spray die bijd e mothers clay set om vogelpoep van de auto te verwijderen.

De wax kan je aanbrengen met een mousse padje à 1.75 € .
Iron-x is GEEN velgenreiniger , eerst wassen met bvb een gewone shampoo is aan te traden en dan pas de iron-x. (voor de velgen bedoel ik)
Als je de auto hebt gewassen kan je na het afspoelen en uitlekken ook eerst iron-x over heel je auto sprayen , maakt het kleien meestal iets makkelijker. Na verkleuring (2 tot.....x-minuten ) wel zeer goed naspoelen.
Na dit spoelen gelijk kleien en NIET afdrogen , zo heb je nog een droogdoek voor na de kleibeurt : maw ; gewoon heel de auto kleien - na het kleien de auto terug volledig wassen (nu is ie al proper en zal het een makkie zijn) , nu wel afdrogen en dan kan je beginnen met polijsten.
Polijsten : gewone zwarte handpad + finale zal eventuele marring zeker doen verdwijnen. Correctie manueel moet je zeker niet al te veel verwachten . (manueel raad men je meestal mezzo aan )
Indien je geen glaze gebruikt maar die fx-synwax dan zal deze wax wel veel swirls oid verbergen , ik heb al gezien op vrij lichte lakken dat deze een mooi (en superglad) resultaat geeft.
Doeken heb je idd nooit genoeg , misschien eerst wat meer doekjes kopen en de velgenwax later aanschaffen........die fx kan ook gewoon op je velgen.....mits je een apart padje gebruikt en zorgt dat je wax proper blijft(pot) .
Je kan je ramen gewoon mee kleien en na de volledige behandeling van je wagen kan je ze zelfs mee in de wax zetten......heb je al geen strepen :-"

Verder zou ik nog een extra (goedkope) washandschoen voor de onderzijde nemen (2 tot 4€) en een aparte voor je velgen .

Succes !

grandscenicman;321419 zei:
Na dit spoelen gelijk kleien en NIET afdrogen
Kan als het niet te warm is anders kan je overal opgedroogde kalkvlekken hebben (ook op ramen en rubbers)

grandscenicman;321419 zei:
Verder zou ik nog een extra (goedkope) washandschoen voor de onderzijde nemen (2 tot 4€) en een aparte voor je velgen .
Koop gewoon een goede mitt voor je velgen, als je die na elke velg netjes uitspoelt blijft die lang mooi.
De meeste mooie velgen zijn niet goedkoop, zonde om die met goedkope mindere mitts bij te houden.

Mother's heeft een mooie set zoals Inge al aangaf.
Deze is sinds kort aangepast zonder toebehoren en daardoor een stuk goedkoper.
https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/Mothers_Ultimate_Wax_System_kit_100861

Wil je ook wat swirls aanpakken dan kan je beter de Finale vervangen door Mezzo, Finale gaat het niet redden.

Aha, mij is nu best wat duidelijk geworden.

Dus wat te bestellen;

- Mothers kit
- Aantal goeie wash mitts + droogdoeken
- Iron X
- Aantal goeie pads (alle 4 de kleuren)

Dan zou ik een heel eind moeten komen toch?

Vergeet niet de DJ clay lube ipv de mothers spray die erbij zit.

Eventueel een 50 ml Reload die zou je dan voor de velgen kunnen gebruiken ipv Mothers wax. Dat zijn de kosten namelijk ook niet en zeker niet als je die 1: 1 verdunt (maakt niet uit voor de werking) en heb je een goede bescherming die makkelijk aan te brengen is - wel een aparte pad voor gebruiken. Deze bijvoorbeeld: Monello - Edgeless Soft Foam Hand Applicator. Dit sowieso een fijne pad voor de wat lastiger te bereiken plaatsen.

Maar als ik gewoon mothers spray blijf gebruiken totdat die clay op is, is er niets aan de hand toch? Ik ga me even verder verdiepen in die reload!

Velgenborstel e.d. haal 'k allemaal bij de halfords, daar ga 'k geen kosten voor maken.

Dat kan alleen kun je de klei dan niet mee gebruiken met een andere lube dan moet je Mothers doorgebruiken totdat de klei niet meer bruikbaar is. Met Mothers en daarna een andere lube krijg je afbrokkelende klei en is hij niet meer te gebruiken.

De DJ lube is niet duur - zeker niet als je voor de navulflacon kiest en er een losse sprayer bijkoopt of eentje pakt die je thuis toch nog leeg heb staan.

Let wel op met de Halfords velgenborstel dat ze je velgen niet beschadigen.

Hier ben ik weer; na wat wikken en wegen zitten de volgende producten in mijn winkelwagen:

Mothers Wax - Mothers - Ultimate Wax System - kit
Monello - Wash Mitt
Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
Monello - Piccolo Nero Trio (eventueel 2x, oftewel 6 doeken in totaal)
Monello - Disco Duo applicator pads
Mothers Wax - Microfiber Applicator Pads - 2st.

Heb ik op deze manier genoeg pads/mf doeken om alle stappen netjes af te werken?

Eventueel nog DJ lube, als deze t.z.t. beschikbaar is.

De Piccolo NEro is een kleine doek, nu weet ik niet waarvoor je van plan bent deze te gebruiken. Als het is om cleaner, glaze of wax/sealant uit te buffen is dan zou ik persoonlijk gaan voor de Peluche Verde van Monello. Of in ieder geval een doek van dat formaat.

Aha, is dit misschien een beter idee;

Monello - Peluche Verde Trio
Monello - Piccolo Nero - 35x35cm

Zo heb ik voor elke stap een doek, en de Nero dan voor de wat kleinere klusjes (binnenkant ramen e.d.).

Lijkt mij mooi zo. Voor de ramen kun misschien beter gaan voor een glasdoek zoals de Mint Mrkin van Dodo Juice of de Vetro Bianco van Monello. Zelf vind ik de laatste prettiger, is dikker en groter. Werkt fijner.

Als ik andere topics lees, zie ik dat veel mensen meerdere doeken per stap aanraden. Het gaat hier om een Ford Fiesta uit 2005, zo enorm is die auto nou ook weer niet. Ik zal hier dan toch ook wel mee toe komen? goed punt van die andere doek voor glas inderdaad.

Ook bij kleinere auto's zijn meerdere doeken aan te raden. Drie is al wat, maar met een grotere detailbeurt gebruik ik toch al gauw een 10-tal doeken al dan niet meer.

Ik heb al ergens eerder (ander topic geloof ik) laten weten dat je voor een kleine auto ook minimaal 3 doeken per stap nodig hebt. Mijn groene dinky toy is nog wat kleiner dan de Fiesta.

Ik zou persoonlijk de piccolo nero laten voor wat het is of er 1 trio set van bestellen (voor banden/ velgen of zo) en 2x de Bianco trio + 1x de verde trio bestellen. Dan heb je genoeg doeken - nu ja wat is genoeg - om de wasmachine niet na iedere stap te hoeven draaien. En dan kun je in de toekomst er altijd nog bijbestellen mocht je doeken missen.

Kortom aan doeken zou ik in ieder geval beginnen met:
Monello Micofiber bundel trio (dit omdat je aangeeft ook washmitt e.d. nog te willen bestellen) waar inzit:

3x Peluce Verde – 45x45cm (350gsm)
3x Peluce Bianco – 45x65cm (350gsm)
3x Piccolo Nero – 35x35cm (300gsm)
1x Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm (600gsm)
1x Monello Wash Mitt (500gsm)
1x Monello Sponge (600gsm)

En deze aanvullen met 1x trio Peluce Verde en 1x trio Peluce Bianco (mits je het je nu al kunt veroorloven - anders zul je moeten wassen na/ tussen iedere poets ronde)

Ik weet het: het is een klein fortuin aan doeken maar je krijgt er spijt van als je het niet doet. (70,-- + 19,-- + 13,--).

Ook zou ik 2 glasdoeken bestellen - 1 voor het aanbrengen van glasreiniger en eentje voor het oppoetsen. Vind zelf die van Monello Vetro Bianco (7,--) erg fijn werken.

Thanks voor je duidelijke antwoord, en inderdaad, dat had je al eens gezegd in een ander topic. Meer doeken dus.

Nog op of aanmerkingen op de gekozen pads, of kan ik hier alles goed mee verwerken?

Met de gekozen pads zou het moeten kunnen - geef zelf de voorkeur aan de handpads van Monello (oranje/ wit/ rood en zwart) en aan de edgeless foam handapplicator. wel van iedere pad 2 bestellen ivm met vallen. Mocht de zwarte niet op voorrraad zijn dan kun je het ook gewoon met de rode doen ( alleen dan niet 2 rode maar 3 rode bestellen)

De andere pads (mothers en disc duo) gebruik ik mn voor het interieur en voor de ramen.

Aight, duidelijk.

Ik ga het volgende doen (ook een beetje ivm kosten);

1x washmitt
1x senza acqua
2x puluche verde

pads laat ik zoals het is (mochten deze niet bevallen, dan kan ik later altijd nog verder kijken).

Thanks voor je duidelijke uitleg, wordt echt op prijs gesteld!