• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan en producten

Schaduw opzoeken? :)

Kleien in wat zon kan wel, maar doe dan een paar panelen en spoel deze effe af voordat het indroogt. De zon is momenteel inderdaad niet zo krachtig meer, maar denk ook aan de wind.

Waxen in de zon doe ik sowieso nooit, maar als je niet anders kan is het wel zaak om aan te voelen hoe sterk de zon is en hoe warm hij de lak maakt. Regelmatig de wax checken door een swipetest te doen. :)
 
  • Leuk
Reactions: brecko
Rijhuis, en geen schaduw meer tot het donker is :)

Ok, dan ga ik straks nog kleien. Wagen nat maken of gewoon beginnen met veel lubricant (DJ Born Slippy)?
Kan ik alles afnemen en droog maken met de Verde's? Of zijn die niet geschikt?

Voor waxen; echt warm wordt de lak niet. Wind valt mee ...
 

Bijlagen

  • IMG_5749.JPG
    IMG_5749.JPG
    348,9 KB · Weergaven: 148
@brecko - Effe lekker natsproeien en dan kleien met de Slippy. :D

De auto drogen met Verde's? Kan wel, maar dan zal je er wel een stapeltje van nodig hebben, lijkt mij. :p Heb iets als Spray&Wipe staan? Dan zou je een vochtige droogdoek gewoon nog kunnen gebruiken en de S&W als drooghulp erbij gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: brecko
Ok, auto gekleid en afgedroogd met Spray & Wipe. Ziet er wel goed uit! Helaas zal waxen vandaag niet meer lukken.
Kan dat kwaad als ik dat morgen pas doe?

Wil ook nog ramen polijsten en Clearvue op gooien.

upload_2017-11-13_15-11-56.png
 
Helaas zal waxen vandaag niet meer lukken.
Kan dat kwaad als ik dat morgen pas doe?
Morgen kan het niet meer. Dan moet je alles opnieuw doen en zelfs polijsten.

Jokes jokes.

Morgen kan je inderdaad gewoon waxen, maar zorg er wel voor dat de auto weer schoon is.

Wil ook nog ramen polijsten en Clearvue op gooien.
Nice! Ik heb sinds lange tijd de ClearVue ook weer gebruikt, omdat @Jansen met een goede manier van aanbrengen kwam, en dat bevalt mij goed!

* Raam voorbereiden (Polijsten, ontvetten)
* ClearVue aanbrengen met een applicatorblokje + Suede doekje. (3 x het blok op de fles houden en omdraaien = 3 stempels van product)
* Laten curen tot er een duidelijke grijze waas ontstaat. (15+ minuten bij kou)
* Opnieuw product anbrengen over de waas. (Niks afnemen, gewoon eroverheen)
* Opnieuw laten curen.
* Afnemen met (demi) water erbij. (Raam insprayen en goed afnemen, gebruik 2 doeken voor NAT,1 voor droog)
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Bon, ik ga er maar eens terug aan beginnen. Auto best even droog maken met droogdoeken, vermoed ik.
Heb gisteren geen rondje gedaan met Prep, best nog even doen alvorens te beginnen?

En dan nog een belangrijke: hoeveel 845 moet je per paneel op je pad doen (Disco Nero)? Ik lees in elke topic 'dun aanbrengen', maar bestaat er een specifiekere richtlijn of tip? :)
 
@brecko - Ik weet niet wat de auto inmiddels allemaal gedaan heeft en hoe vies hij misschien is. :) Als je er mee gereden hebt, zoals ik voor de zekerheid effe wassen en drogen.

Tja, dit moet je even aanvoelen en letterlijk zien. ;) Je kan beginnen door de Disco Nero op de fles te houden en de fles even om te draaien. Zo krijg je een afdruk van wax op je pad. Meestal kun je hier al wel een motorkap mee doen of anders 2 van die afdrukken proberen.
 
Heb er enkel een straat ver mee gereden, dus heeft niet afgezien. Was beetje nat van regen, dus gewoon afgedroogd.
Daarna afgenomen met Gyeon Prep. Vervolgens Collinite 845, maar denk wel beetje meer dan jij aangeeft.

In ieder geval, na 15 minuten was swipetest prima en ging het afnemen echt goed. Dus denk dat m'n eerste volledige sessie geslaagd is :)

Nu nog eens tijd vinden voor Clearvue! Bedankt voor de hulp in ieder geval!
 
Ik overweeg een update van mijn stappenplan (update na tip @Zluytr ). Het grootste punt dat mij tegenhoudt is ... tijd.
Maar als ik al die mooie projecten hier zo zie, dan knaagt het toch :)

Here we go:

  • Velgen afspuiten met HD
  • Velgen wassen met Auto Finesse Lather en Four Finger Wool Wheel Mitt
  • Velgen afspuiten met HD
  • Velgen inspuiten met Poorboys Iron Remover, 5 min. laten inwerken
  • Heractiveren met goedkope borstel
  • Bumper, zijpanelen en spiegels besproeien met Poorboys Bug Squash
  • Wagen foamen met Monello Artico Magico en 5 min. laten inwerken
  • Afspuiten met HD
  • Auto wassen met Born To Be Mild en Microfiber Madness - Incredimitt Wash Mitt
  • Afspuiten met HD
  • Kleien met Monello-klei en Born To Be Slippy
  • Afspuiten met HD
  • Drogen met Dry Me Crazy Drying Towel
  • Polijsten met DAP 900 V3 en Monello-polijstmiddelen*
  • Afnemen met Monello Peluche Verde
  • Nalopen met Gyeon Prep
  • PB Black Hole aanbrengen met DAP 900 V3 en zwarte pad
  • Afnemen met Monello Peluche Verde
  • Waxen met Collinite 845 en Monello Disco Duo applicator pads (of Pour on Wax bij lazymodus)
  • Monello Acquafobia (vanaf eerste wasbeurt na waxen)
  • Drogen met Dry Me Crazy Drying Towel
  • Raam voorbereiden (polijsten met Mezzo, ontvetten met Prep)
  • Velgen behandelen met Poorboys Wheel Sealant en Waxing Moon Deluxe-pad
  • ClearVue aanbrengen met een applicatorblokje + Suede doekje. (3 x het blok op de fles houden en omdraaien = 3 stempels van product)
  • Laten curen tot er een duidelijke grijze waas ontstaat. (15+ minuten bij kou)
  • Opnieuw product anbrengen over de waas. (Niks afnemen, gewoon eroverheen)
  • Opnieuw laten curen.
  • Afnemen met (demi) water erbij. (Raam insprayen en goed afnemen, gebruik 2 doeken voor NAT,1 voor droog)
  • Gyeon Q2M Glass met Moon Wax Deluxe Pad en afnemen met Dodo Juice - Supernatural Window Waffle (beurten na ClearVue)
  • Velgen opwrijven met Monello Picolo Nero
  • Interieur afstoffen met Dusting Diamond - Interior Mitt
  • Interieur stofzuigen
  • Interieur reinigen met Poorboys APC
  • Doeken, mitt en pads wassen met Nanolex Microfiber Wash.

* Ik heb een niet zo oude A4 (bijna 1 jaar). Ondanks onderhoud met zorg, begin ik toch lichte swirls te zien op sommige plaatsen. Zeker op de deurstijlen. Monello Mezzo en Veloce heb ik reeds in mijn bezit. Zijn dit de juiste producten? Het kriebelt echt om een DAP te kopen (de Raffini Starters Kit Power Pack).

Sound good? Opmerkingen welkom!
 
Laatst bewerkt:
Probeer je velgen eerste af te spoelen, te wassen, na spoelen... en dat inspuiten met een iron remover.

Zo kan de iron remover zich meer focussen op waar het voor bedoeld is, en als je een vuile velg gaat “heractiveren” heb je groot kans op krassen.

Bij de bugsquash zou ik deze gebruiken vlak voor het foamen, en dan meteen de foam er over. Je zal verbaast zijn van het resultaat als je alles weer afspoelt met de HD.

Moet wel zeggen dat als de auto goed beschermd is, de bugsquash niet eens nodig is.
 
  • Leuk
Reactions: brecko
  • Velgen inspuiten met Poorboys Iron Remover, 5 min. laten inwerken
  • Heractiveren met goedkope borstel Overbodig bij normaal vervuilde wielen
  • Velgen afspuiten met HD Overbodig, gewoon meteen volgende stap
  • Velgen wassen met Auto Finesse Lather en Four Finger Wool Wheel Mitt
  • Velgen afspuiten met HD
  • Wagen foamen met Monello Artico Magico en 5 min. laten inwerken
  • Afspuiten met HD
  • Bumper, zijpanelen en spiegels besproeien met Poorboys Bug Squash Na foamen en afspuiten zal alles wat los kan weken er wel ongeveer af zijn
  • Auto wassen met Born To Be Mild en Microfiber Madness - Incredimitt Wash Mitt
  • Afspuiten met HD niet nodig als je daarna gaat kleien met een zeep achtige lube als born slippy
  • Kleien met Monello-klei en Born To Be Slippy
  • Afspuiten met HD
  • Drogen met Dry Me Crazy Drying Towel
  • Polijsten met DAP 900 V3 en Monello-polijstmiddelen* Zie beneden
  • Afnemen met Monello Peluche Verde
  • Nalopen met Gyeon Prep
  • PB Black Hole aanbrengen met DAP 900 V3 en zwarte pad Optionele stap, verwacht na goed polijsten hiervan geen wonderen, verkort ook standtijd wax
  • Afnemen met Monello Peluche Verde
  • Waxen met Collinite 845 en Monello Disco Duo applicator pads (of Pour on Wax bij lazymodus)
  • Monello Acquafobia (vanaf eerste wasbeurt na waxen)
  • Drogen met Dry Me Crazy Drying Towel
  • Raam voorbereiden (polijsten met Mezzo, ontvetten met Prep)
  • Velgen behandelen met Poorboys Wheel Sealant en Waxing Moon Deluxe-pad
  • ClearVue aanbrengen met een applicatorblokje + Suede doekje. (3 x het blok op de fles houden en omdraaien = 3 stempels van product)
  • Laten curen tot er een duidelijke grijze waas ontstaat. (15+ minuten bij kou)
  • Opnieuw product anbrengen over de waas. (Niks afnemen, gewoon eroverheen)
  • Opnieuw laten curen.
  • Afnemen met (demi) water erbij. (Raam insprayen en goed afnemen, gebruik 2 doeken voor NAT,1 voor droog)
  • Gyeon Q2M Glass met Moon Wax Deluxe Pad en afnemen met Dodo Juice - Supernatural Window Waffle (beurten na ClearVue)
  • Velgen opwrijven met Monello Picolo Nero
  • Interieur afstoffen met Dusting Diamond - Interior Mitt
  • Interieur stofzuigen
  • Interieur reinigen met Poorboys APC
  • Doeken, mitt en pads wassen met Nanolex Microfiber Wash.

* Ik heb een niet zo oude A4 (bijna 1 jaar). Ondanks onderhoud met zorg, begin ik toch lichte swirls te zien op sommige plaatsen. Zeker op de deurstijlen. Monello Mezzo en Veloce heb ik reeds in mijn bezit. Zijn dit de juiste producten? Het kriebelt echt om een DAP te kopen Voor de lak zou ik Veloce en dan Finale doen. Dat werkt op een (vermoedelijk) harde lak prima. Finale finisht veel mooier dan mezzo, haalt meer glans op. Voor de raamstijlen (neem aan dat je het hoogglans zwart plastic bedoelt) is vaak finale alleen voldoende. Spul is boterzacht.


Je kunt best een paar stappen overslaan zonder resultaat in te leveren. Grondig te werk gaan is mooi, maar als je al tijdgebrek hebt steek dan vooral de tijd in de polijststappen. Dat geeft het meeste resultaat en gaat met bovenstaande misschien net wat efficienter.
 
  • Leuk
Reactions: brecko
  • Velgen inspuiten met Poorboys Iron Remover, 5 min. laten inwerken
  • Heractiveren met goedkope borstel Overbodig bij normaal vervuilde wielen
  • Velgen afspuiten met HD Overbodig, gewoon meteen volgende stap
  • Velgen wassen met Auto Finesse Lather en Four Finger Wool Wheel Mitt
  • ....

Bedankt voor je reactie!
  • Velgen: Als je de velgen meteen begint te wassen na het heractiveren, veroorzaak je dan mogelijks geen krassen? Het vuil is dan toch nog niet volledig weg? Het idee van Zluytr om eerst te wassen klinkt wel logisch.
  • Afspuiten tussen wassen en kleien: afhankelijk van de weerstomstandigheden? Ik werk buiten, dus auto met shampoo laten opdrogen veroorzaak misschien wat ongewenst? Bij polijsten geen probleem waarschijnlijk, maar dat ga ik ook niet elke keer doen.
  • Black Hole: Er zijn hier echt tal van uiteenlopende meningen over, blijkbaar :) Ik had het filmpje van @Dibbuz gezien in een van de stappenplannen, en leek mij toch een zotte verbetering. Ik ken natuurlijk de staat van die wagen waarop het getoond werd niet.
  • Polijstmiddelen: Veloce, Mezzo en dan Finale is overkill voor een wagen in relatief goede staat?
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste stap bij het wassen is altijd een Voorwas. (Prewash/Foam) Dus ook op de velgen. :D Zoals @Zluytr al aangaf, gaat het er om dat een product dan niet door vervuiling hoeft te vreten voordat het bij de daadwerkelijke ijzerdeeltjes komt en zodat je inderdaad niet gaat lopen roeren met zand en dergelijke er nog tussen. :p

Verder spoel ik alles gewoon af met de HD omdat deze er toch gewoon al staat. ;)

Veloce - Mezzo - Finale is het beste omdat je dan met elke stap aan je hoogglans werkt. Echter zal vrijwel iedereen die niet zo nauw kijkt het verschil niet zien als je de middelste stap overslaat. Voor mij is dan wél een belangrijke factor dat je de Veloce goed doorwerkt c.q. afbreekt. Zo niet, dan ga je in de meeste gevallen nog een waasje zien van de Veloce.
 
  • Leuk
Reactions: brecko
Bedankt voor je reactie!
  • Velgen: Als je de velgen meteen begint te wassen na het heractiveren, veroorzaak je dan mogelijks geen krassen? Het vuil is dan toch nog niet volledig weg? Het idee van Zluytr om eerst te wassen klinkt wel logisch.
  • Afspuiten tussen wassen en kleien: afhankelijk van de weerstomstandigheden? Ik werk buiten, dus auto met shampoo laten opdrogen veroorzaak misschien wat ongewenst? Bij polijsten geen probleem waarschijnlijk, maar dat ga ik ook niet elke keer doen.
  • Black Hole: Er zijn hier echt tal van uiteenlopende meningen over, blijkbaar :) Ik had het filmpje van @Dibbuz gezien in een van de stappenplannen, en leek mij toch een zotte verbetering. Ik ken natuurlijk de staat van die wagen waarop het getoond werd niet.
  • Polijstmiddelen: Veloce, Mezzo en dan Finale is overkill voor een wagen in relatief goede staat?

Velgen ligt heel erg aan de vervuiling. Ik ging een beetje uit van velgen zoals die van mijn auto. Die staan in de Gyeon rim en worden wekelijks gewassen. Als Non Ferro de velg raakt drupt het vuil er zo af. Als ze pikzwart zijn van de remstof kan de door @Zluytr genoemde stap inderdaad beter zijn.

Bij 35 graden misschien wel aan te raden. Veel ligt ook aan hoe snel je werkt. Ik ben op 5 a 10 minuten klaar met kleien op mijn auto. Kleien doe ik eigenlijk alleen als ik ga polijsten (ivm. marring).

Black hole vind ik een leuk product en als je tijd over hebt kun je het zeker doen. De resultaten op een bekrastte auto zijn enorm veel duidelijker dan op een vers gepolijste. Het kost echter wel weer een half uur tot een uur om een rondje te doen, dus als je ergens wilt besparen qua tijd zou dit de stap zijn die ik over sloeg.

Als je veloce goed afbreekt (doorwerken tot het doorzichtig wordt) zou op een harde lak daarna Finale prima moeten werken. Zeker met een relatief brave machine als een DAP, deze laat heel weinig hazing na. Ga je Veloce met een wolpad en een rotary verwerken dan is een tussenstap met mezzo zeker wel aan te raden.
 
Velgen ligt heel erg aan de vervuiling. Ik ging een beetje uit van velgen zoals die van mijn auto. Die staan in de Gyeon rim en worden wekelijks gewassen. Als Non Ferro de velg raakt drupt het vuil er zo af. Als ze pikzwart zijn van de remstof kan de door @Zluytr genoemde stap inderdaad beter zijn.

Bij 35 graden misschien wel aan te raden. Veel ligt ook aan hoe snel je werkt. Ik ben op 5 a 10 minuten klaar met kleien op mijn auto. Kleien doe ik eigenlijk alleen als ik ga polijsten (ivm. marring).

Black hole vind ik een leuk product en als je tijd over hebt kun je het zeker doen. De resultaten op een bekrastte auto zijn enorm veel duidelijker dan op een vers gepolijste. Het kost echter wel weer een half uur tot een uur om een rondje te doen, dus als je ergens wilt besparen qua tijd zou dit de stap zijn die ik over sloeg.

Als je veloce goed afbreekt (doorwerken tot het doorzichtig wordt) zou op een harde lak daarna Finale prima moeten werken. Zeker met een relatief brave machine als een DAP, deze laat heel weinig hazing na. Ga je Veloce met een wolpad en een rotary verwerken dan is een tussenstap met mezzo zeker wel aan te raden.

  • De mijn staan in de PB Wheel Sealant. Denk dat ik er om de 8 weken 2 nieuwe laagjes op leg. Velg hangt wel supersnel vol remstof, maar gaat ook vrij snel af. Ik probeer het eens uit en bekijk het resultaat! Voorlopig nog geen krassen te bespeuren (of toch niet op het eerste zicht).
  • Ik zou de Black Hole overwegen om ook te kunnen gebruiken op onze andere wagen (Hyundai i30). Die is in 5 jaar niet echt onderhouden en staat vol swirls. Die wagen polijsten staat niet meteen op het menu, dus zou hem wel kunnen behandelen met Black Hole voorlopig. Voor mijn wagen is het dan misschien een mooie extra.
  • Het wordt sowieso een spannend moment, daar ik 0 ervaring heb :) Maar ik lees me zoveel mogelijk op dit forum en hoop het tot een goed einde te brengen. Maar niets is onomkeerbaar of onoplosbaar, toch :) Wat is het ergste dat er kan gebeuren (serieuze vraag, eigenlijk :))?
 
Meteen even de daad bij het woord gevoegd en de velgen gefoamd, gespoeld, gewassen, gespoeld, Iron Remover, gespoeld. Heb de indruk dat vooral de remklauwen vooral paars werden! De velgen zelf vielen wel mee. Goed nieuws dus! Het duurt natuurlijk weer wel een poosje langer allemaal. Kan niet wachten tot ik op pensioen ben!

Heb trouwens m'n voorste velgen ook eens ingespoten met Acquafobia. Eens zien wat dat doet, want dat doe ik normaal niet.