• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan en welke producten

blingbling

Detailing chief
30 aug 2018
58
90
Goedemorgen poetsfanaten,

Ik ben van plan mijn Zwarte Focus te gaan poetsen.

Ben al paar weken aan het rondkijken op dit forum en de info die hier allemaal te vinden is is enorm!
Na Sonax te hebben gebruikt ben ik overgestap naar Meguiars, maar nu de bodem inzicht komt wil ik wat anders gaan proberen.

Een aantal producten heb ik nog op voorraad.

Wassen
Ik gebruik nu nog meguiars gold shampoo. Iemand nog andere alternatieven?

Velgenreiniger
Tuga Chemia Teufelsreiniger Special Groen (hier ben ik zeer tevreden over)

Ruitenreiniger
Tugalin Glasreiniger (wat voor mij prima is)

Kleien
Ik heb nog wat meguairs+detailspray (misschien alternatief Poorboys World spray and wipe)

Polijsten
Ik wil de auto machinaal gaan polijsten.
Welk polijstmiddel raden jullie aan voor kleine/fijne krasjes ? PB Professional Polish/ssr serie?

Wat is jullie bevinden omtrent het verwijderen van swirls, aangezien het hier om zwarte auto gaat.

Glaze
Als glaze is dan de black hole van Poorboys een aanrader?

Wax/Sealants
Collinite 845 lees ik goede verhalen over,of zie ik een aantal producten over het hoofd?
Of zijn er nog anderen producten met goede prijs/kwaliteitsverhouding en een lange standtijd?

Kunststof
Hier heb ik nog niet echt wat voor kunnen vinden en ben ik dus nog naar opzoek.

Mocht ik nog een aantal belangrijke producten of stappen vergeten zijn ook daar laat ik me graag in adviseren!

Als polijstmachine heb ik een:

- Polijstmachine Flex PE 14-3 125
- Excentrische polijstmachine Tornador PH-21

Poetspads en doeken zijn hier voldoende voorradig.
 
Wassen
Ik gebruik nu nog meguiars gold shampoo. Iemand nog andere alternatieven?

Nanolex Pure. Dodo BtM

Velgenreiniger
Tuga Chemia Teufelsreiniger Special Groen (hier ben ik zeer tevreden over)

Gebruik ik persoonlijk niet maar ik zou voor de Sonax gaan. Hoor ik goeie dingen over.

Ruitenreiniger
Tugalin Glasreiniger (wat voor mij prima is)

Gyeon Glass

Kleien
Ik heb nog wat meguairs+detailspray (misschien alternatief Poorboys World spray and wipe)

Monello klei met Perfetto of Spray and Wipe.

Polijsten
Ik wil de auto machinaal gaan polijsten.
Welk polijstmiddel raden jullie aan voor kleine/fijne krasjes ? PB Professional Polish/ssr serie?

Wat is jullie bevinden omtrent het verwijderen van swirls, aangezien het hier om zwarte auto gaat.

Monello Finale of Scholl S30. Ik zou persoonlijk 1 van de 2 kiezen en zorgen dat je gans de lijn in huis hebt. Bijvoorbeeld: Scholl: S3-S17-S30.

Welke kleur can auto maakt niet uit. Altijd beginnen met een testspot. Minst agressieve combo starten, kijken naar resultaat. Eventueel iets zwaarder gaan. Dit doe je tot je tevreden bent. Daarna terug afschalen tot je finish stap.

Glaze
Als glaze is dan de black hole van Poorboys een aanrader?

Als je gaat polijsten zou ik dit achterwege laten. Maar is persoonlijke mening.


Wax/Sealants
Collinite 845 lees ik goede verhalen over,of zie ik een aantal producten over het hoofd?
Of zijn er nog anderen producten met goede prijs/kwaliteitsverhouding en een lange standtijd?

Collinite 845 is een topper. Ganse Collinite lijn.
Menzerna Power Lock ( sealant). Liefst getopt met Collinite 845.
Elke Waxaddict Wax.
PB Natty's paste wax.
Nanolex hybride wax.

Keuze genoeg.

Kunststof
Hier heb ik nog niet echt wat voor kunnen vinden en ben ik dus nog naar opzoek.

Auto Finesse Revive of Gyeon Preserve. Wil je naar coating gaan dan is de Gyeon Q2 Trim een optie.

Mocht ik nog een aantal belangrijke producten of stappen vergeten zijn ook daar laat ik me graag in adviseren!

Als polijstmachine heb ik een:

- Polijstmachine Flex PE 14-3 125
- Excentrische polijstmachine Tornador PH-21

Poetspads en doeken zijn hier voldoende voorradig.

Geen idee als je ervaring hebt met de Flex Rotary, anders fijn beginnen met je Tornador.
 
  • Leuk
Reactions: blingbling
Hey hallo! :D

Wassen
Ik gebruik nu nog meguiars gold shampoo. Iemand nog andere alternatieven?
Bevalt deze shampoo? Dan kan je deze natuurlijk gewoon blijven gebruiken. Enkele populaire alternatieven zijn de Dodo Juice - Born to be Mild / Nanolex - Pure / Gyeon - Bathe / Waxaddict - Shampoo.

Velgenreiniger
Tuga Chemia Teufelsreiniger Special Groen (hier ben ik zeer tevreden over)
Als ik deze velgenreiniger opzoek, dan staat er bij dan het een sterk ontvettende werking heeft en dus ook wax-en-siliconen kan verwijderen.

Wanneer je de velgen juist beschermt met een product, dan is krachtig spul niet nodig en dan kan je denken aan een sopje om ze schoon te krijgen. Een goed product om de velgen aan te pakken is bijv. Monello - NonFerro. Dit is een ijzerverwijderaar om remstof en andere ijzerdeeltjes te verwijderen en het product is pH-neutraal. Als bonus heeft het een goede reinigende functie.

Ruitenreiniger
Tugalin Glasreiniger (wat voor mij prima is)
Ook deze moest ik opzoeken. :D Ik lees dan dat dit product een intensive glasreiniger is, maar ook een laagje achterlaat. Verder prima als jij het prima vind, maar mocht je ooit een glascoating of ander product op je glaswerk willen gebruiken, dan heeft een pure glasreiniger wel de voorkeur.
Denk dan bijv. aan Dodo Juice - Clearly Menthol die ook in concentraat verkrijgbaar is.

Kleien
Ik heb nog wat meguairs+detailspray (misschien alternatief Poorboys World spray and wipe)
Ook hier de vraag: Bevalt deze combi? :p Een populair alternatief is de Monello - Dolce Verde + Poorboys World - Spray & Wipe 1:1 of Dodo Juice - Born Slippy Concentraat. De laatste tijd komt ook veel de Fine Clay van Dodo Juice geopperd.

Polijsten
Ik wil de auto machinaal gaan polijsten.
Welk polijstmiddel raden jullie aan voor kleine/fijne krasjes ? PB Professional Polish/ssr serie?
Professional Polish is geen polijstmiddel, maar een Paint Cleaner. Deze schuurt dus niet tot minimaal. Welk merk polijstmiddel maakt nog niet zo héél veel uit, maar de grofheid ervan wél. Zo zal je dus eerst moeten bepalen hoe hard de lak is en dan kan je kijken of je met Fijn / Middel / Grof te werk moet.
Zo kan een harde lak maar enkele kleine krasjes hebben, maar feit is dat de lak nog steeds hard is en er alsnog grof gepolijst moet worden om te kunnen corrigeren.
In mijn ervaring zou je swirls en hele fijne krasjes op een Focus weg kunnen krijgen met bijv. je excentrische machine en een fijne - middel combinatie van polijstmiddel en pad. (Maja, dat zal je zelf moeten uitvinden)

Wat is jullie bevinden omtrent het verwijderen van swirls, aangezien het hier om zwarte auto gaat.[/QUOTE]
Wat is precies je vraag? :p

Glaze
Als glaze is dan de black hole van Poorboys een aanrader?
In de meeste gevallen zal een glaze maar weinig tot geen effect hebben op een goede lak. Wil je toch proberen of een glaze wat voor je kan betekenen, dan is Black Hole inderdaad een populaire keuze. (Glaze met Paint Cleaner erin verwerkt)

Wax/Sealants
Collinite 845 lees ik goede verhalen over,of zie ik een aantal producten over het hoofd?
Of zijn er nog anderen producten met goede prijs/kwaliteitsverhouding en een lange standtijd?
Een wax is een hoogst persoonlijke keuze. De één wil dat, de ander dat. ;) Over het algemeen zijn de Collinites inderdaad goede waxen en daar heb je in mijn opinie nooit een miskoop aan.

Kunststof
Hier heb ik nog niet echt wat voor kunnen vinden en ben ik dus nog naar opzoek.
Je bedoeld waarschijnlijk Ongelakt Kunststof, zoals stootstrippen en dergelijke. VOor het exterieur gebruikte ik graag Autofinesse - Revive, maar deze wordt niet meer door Carclean.com geleverd. Ik heb inmiddels de Gyeon - Preserve als vervanger op mijn verlanglijst staan.
Een duurzamer alternatief is een coating aanbrengen die een vele malen langere standtijd heeft. Dit is de Gyeon - Trim.

Voor het interieur gebruik ik zelf graag Poorboys World - Natural Look. Werkt goed, dekt goed en ruikt voor mij enorm verslavend. :D Maar, als alternatief heb ik ook hiervoor de Gyeon - Preserve op de verlanglijst staan om gewoon eens te proberen.
 
  • Leuk
Reactions: blingbling
Mijn visie:
Wassen
Ik gebruik nu nog meguiars gold shampoo. Iemand nog andere alternatieven?
=Dodo juice Born to be mild
Velgenreiniger
Tuga Chemia Teufelsreiniger Special Groen (hier ben ik zeer tevreden over)
Zoek je echt een velgenreiniger?= Mothers velgenreiniger (per 5 liter meest voordelig )
Andere optie zou zijn om velgen in de Gyeon Rim te zetten (coating)
Ruitenreiniger
Tugalin Glasreiniger (wat voor mij prima is)
Alternatief=Bv Ddj clearly menthol ,Surf city glasreiniger
Kleien
Ik heb nog wat meguairs+detailspray (misschien alternatief Poorboys World spray and wipe)
Alternatief= Ddj born slippy en Ddj supernatural clay fine
Polijsten
Ik wil de auto machinaal gaan polijsten.
Welk polijstmiddel raden jullie aan voor kleine/fijne krasjes ? PB Professional Polish/ssr serie?
=Ssr serie is niet meer zo populair geloof ik.
Ford heeft in de regel geen heel harde lak (testspot moet dat bevestigen) probeer eerst eens een medium polijstmiddel bv van Nanolex ,Rupes ,Scholl ,Monello.

Wat is jullie bevinden omtrent het verwijderen van swirls, aangezien het hier om zwarte auto gaat.
De meeste lakken van Ford zijn medium tot zacht al moet een testspot dat definitief uitwijzen .Swirls gaan er veelal met een medium middel uit. (Nanolex beviel mij de laatste keer erg goed).
Koop genoeg goede (edgeless) doeken en wissel bij het afnemen van product regelmatig van doek.

Glaze
Als glaze is dan de black hole van Poorboys een aanrader?
=Glaze tja er zijn voor en tegenstanders persoonlijk zou ik het budget anders besteden.

Wax/Sealants
Collinite 845 lees ik goede verhalen over,of zie ik een aantal producten over het hoofd?
Of zijn er nog anderen producten met goede prijs/kwaliteitsverhouding en een lange standtijd?
845 is een winnaar! 476 ook mocht je een vaste wax zoeken.
Kunststof
Hier heb ik nog niet echt wat voor kunnen vinden en ben ik dus nog naar opzoek.
Gyeon Trim voor hard plastic trims ,zachte raamrubbers zou ik Autofinesse Revive voor pakken.

Mocht ik nog een aantal belangrijke producten of stappen vergeten zijn ook daar laat ik me graag in adviseren!
Gyeon prep om het polijstwerk te inspecteren en de lak te ontvetten (wassen met heet water is ook een optie ben je gelijk van evt polijststof af) ikzelf doe beiden.
 
  • Leuk
Reactions: blingbling
Bedankt,voor de aanvullingen ik ga hier en daar mijn lijstje aanpassen!
Wanneer ik voor de scholl zou kiezen als alternatief voor de PB Professional Polish/ssr serie welke zou ik dan moeten nemen?
En wat betreft de verzegeling van de velgen wat zouden jullie mij daarvoor aanraden?
 
Bij Scholl Concepts, en vele andere merken, moet je kijken naar de gradaties. Zo wil je bijv. een Fijn / Medium / Grof polijstmiddel zodat je altijd een gradatie in huis hebt om mee te werken.

Bij Scholl Concepts geldt dat hoe lager het getal is, hoe grover het product. In de basis neemt men meestal, van grof naar fijn: S3 - S17 - S30.
Bij Monello is dit bijv. weer Veloce - Mezzo - Finale. Zo heeft elk merk zijn gradaties.


Bij het woord ''verzegeling'' denk ik aan écht afsluiten. Dan moet je denken aan een coating. Er is niets wat een coating overstijgt.
Wil je de velgen gewoon, net als de lak, in een bescherming zetten, dan kan je inderdaad denken aan een Wheel Sealant. Maar ook regelmatig eem waxje erop smeren of bij een wasbeurt Bathe+ of Wetcoat erop is net zo makkelijk.
 
  • Leuk
Reactions: blingbling
Bedankt,voor de aanvullingen ik ga hier en daar mijn lijstje aanpassen!
Wanneer ik voor de scholl zou kiezen als alternatief voor de PB Professional Polish/ssr serie welke zou ik dan moeten nemen?
En wat betreft de verzegeling van de velgen wat zouden jullie mij daarvoor aanraden?
Gyeon Rim ,de meeste velgenwaxen die ik gebruikt hebben houden niet erg lang.
Scholl S17 om te corrigeren want S30 is waarschijnlijk net te licht om te corrigeren. (S17 is qua kracht medium+ en wellicht net 1 tikkie te zwaar)
Nanolex medium opvolgend met Nanolex finishing polish is ook een goede optie.
Rupes groen en opvolgend geel (optioneel nog wit erachteraan voor sublieme finish) is ook goede optie.
 
Je wilt zeggen dat wanneer ik voor de s17 zou gaan de kans bestaat dat ik nog een extra laag erna zou moeten gebruiken om het gewenste resultaat te krijgen. b.v. de s30!?
Wanneer ik voor s30 zou gaan kan ik als finish de Collinite 845 gebruiken of adviseren jullie daarvoor nog een extra stap?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@blingbling ,ik stel dat een testspot moet uitwijzen welk polijstmiddel je nodig hebt om te corrigeren en idd nog een polijstmiddel om te finishen. Na de finish een laagje 845 althans zo zou ik het doen.