• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan feedback

Expje87

Detailing guru
8 jun 2020
376
128
36
Beste forumleden!

Graag had ik wat feedback op een aantal stappen die ik ga ondernemen om mijn Ford Fiesta (zwart) onder handen te nemen.

Ik wil beginnen met het feit dat de auto in augustus terug gaat naar de leasemaatschappij en ik dit puur ga doen om de auto netjes af te leveren en wat ervaring op te doen met verschillende stappen. De auto word waarschijnlijk toch gelijk gepolijst als hij ingeleverd is daar hij vol zit met swirls en kleine krasjes.

Ik heb mij de afgelopen weken vooral het wassen (velgen/foamen/wassen/drogen) eigen gemaakt. Nu is het tijd voor wat uitbreiding.

Het stappenplan hoe ik nu in mijn hoofd heb zitten is het volgende :
- Velgen reinigen ( non-ferro ). Zijn altijd goed bijgehouden dus zal niet veel werk zijn
- Foamen (monello artico) + afspuiten
- Wassen (monello lavare) + afspuiten
- Drogen ( Ik heb begrepen dat dit niet perse hoeft als je gaat kleien echter word dit de eerste keer dus ik wil op mijn gemak dit doen zonder dat de auto zelf opdroogt)

Tot zover de stappen welke ik al een aantal malen heb gedaan en ook het materiaal al voor heb. Voor de volgende stappen moet ik het materiaal nog aanschaffen bij cc.

Daar de volgende stappen ook aardig wat tijd in beslag gaan nemen en ik het heel rustig wil doen ga ik de auto waarschijnlijk opdelen in stukken om zo een aantal panelen per keer aan te pakken.

- Kleien met de monello dolce verde set.
- Monello finale met finishing pad om handmatig te polijsten. Ik heb getwijfeld om alleen een paint cleaner te pakken maar ik ben bang wat marring te veroorzaken wat ik dan weer moet oplossen.
- PB black hole aanbrengen
- Afronden met collinite 845 wax

Laat ik voorop stellen dat ik met betrekking tot de krasjes en swirls echt geen wonderen verwacht. Ik zie het vooral als een leermoment met de hoop dat de auto er toch een stuk mooier bij staat als nu.

Mocht ik wat zaken over het hoofd zien hoor ik het graag!

Het interieur word op een later moment aangepakt als ik de reeds bestelde George binnen heb ( jullie tips kosten mij veel te veel geld ;p )
 
Ik kreeg een keer de (achteraf logische) tip om non Ferro niet op een volledig vuil oppervlak te doen. Aangezien jij het enkel voor de velgen wil inzetten dan zou ik het toepassen na het foamen en afspuiten. Scheelt toch aanzienlijk in het vuil waar de non Ferro zich anders doorheen moet vechten. En het heractiveren met borstelen voelde ook veel logischer als het oppervlakkige vuil reeds weg is.

Het drogen voor het kleien is een keuze; ik zou bijvoorbeeld lekker doorknallen. Als het je echter rust geeft zoals je stelt, dan vooral drogen want anders vliegt je klei over straat :innocent:
 
Ik mis een stap tussen polijsten en de black hole: ontvetten (olie uit polijstmiddel verwijderen), en ik zou niet de finishing pad, maar de witte polijsthandpad nemen voor de finale. Je zou ook nog kunnen overwegen om ook plekken met wat diepere schade ook aan te pakken met Mezzo en oranje handpad.
 
Polijsten met een fijne combi van pad + polijstmiddel kan op zachte lakken wel wat corrigeren, maar meestal niet voldoende. Althans, het corrigeert altijd wel, maar meestal werk je alleen aan een hoogglans zonder de werkelijke dader van de dofheid aan te pakken. (Krassen, swirls, vervuiling, oxidatie, etc)

Een fijn polijstmiddel op een hele zachte pad die bedoeld is voor waxen/glazen, dat is vrij zinloos tenzij je alleen de reiniging zoekt van een polijstmiddel om bijv. een nieuwe waxlaag aan te brengen.
Maja... Je gaat toch een glaze gebruiken. Dan smeer je alles sowieso dicht voor de glans.

Marring veroorzaak je zomaar niet met een pad + paint cleaner. Tenzij je vieze pads op een vieze lak gebruikt. Kaar dat geldt dan natuurlijk voor veel dingen waarbij je contact maakt met de lak. (Wax, drogen, detailer, etc)
 
Alvast bedankt voor de vele tips! Het drogen voor het kleien is puur omdat ik merk met dit weer dat het water opdroogt waar ik bij sta ^^.

Het polijsten was eigenlijk puur voor de zekerheid voor als ik marring zou veroorzaken met kleien. Ik twijfelde tussen hand polijsten of gewoon een polish cleaner zonder correctie. Het doel is namelijk eerder het verhullen als het daadwerkelijk corrigeren van de lak. Ik wil voor het echt corrigeren van de lak een polijstmachine hebben maar dat zal niet voor augustus zijn en dan vooral op mijn andere auto als proef gaan gebruiken.

Een rondje non-ferro over de lak is inderdaad een goeie! Ik heb het toch in de kast staan.

Met betrekking tot het ontvetten, zit er in black hole niet al een cleaner waardoor dit niet echt nodig is?
 
Bij het kleien simpelweg rijkelijk glijmiddel gebruiken en niet duwen als een malle.

Als verhullen het doel is, dan zou ik na het kleien gaan glazen en aftoppen met een waxje.

Persoonlijk denk ik hetzelfde over niet-ontvetten-omdat-deze-glaze-cleaner-bevat. Voor nu zou ik het polijsten dus skippen en is ontvetten geen halszaak. (Wel beter, maar niet immens)
 
Dankje! Ik denk dat ik het inderdaad zo ga doen. Het grote werk komt vanzelf wel een keer op mijn eigen auto.
 
Ik kreeg een keer de (achteraf logische) tip om non Ferro niet op een volledig vuil oppervlak te doen. Aangezien jij het enkel voor de velgen wil inzetten dan zou ik het toepassen na het foamen en afspuiten. Scheelt toch aanzienlijk in het vuil waar de non Ferro zich anders doorheen moet vechten. En het heractiveren met borstelen voelde ook veel logischer als het oppervlakkige vuil reeds weg is.

Het drogen voor het kleien is een keuze; ik zou bijvoorbeeld lekker doorknallen. Als het je echter rust geeft zoals je stelt, dan vooral drogen want anders vliegt je klei over straat :innocent:

Klinkt misschien heel suf, maar als je de velgen niet afdroogt na het foamen en afspuiten en daarna non-ferro op je velgen doet, dan wordt de non-ferro verdund en heeft het ook minder werking. Ik doe het direct op m'n velgen, echt letterlijk als eerste stap, nog zonder dat de lak enige waterdruppel heeft gezien.

En nog een (misschien overbodige) tip voor TS: als je auto goed in de wax / sealant staat, de auto met een pisstraal (excusez le mot) zo via de tuinslang (zonder opzetstukken / koppelstukken) afspoelen door de straal langs / evenwijdig aan de lak te laten lopen, van boven naar beneden: de auto trekt als vanzelf al bijna droog: de sheeting doet dan z'n werk en je hebt minder last van de beading (wat weer scheelt doordat je minder hoeft af te drogen: én sneller klaar én minder contact met de lak).

Deze tip heb ik overigens niet zelf bedacht. Ere wie ere toekomt: ik heb de tip gekregen / gelezen door een detailer hier op het forum. Ik weet niet of hij nog steeds hier aanwezig is, dat is zeker al 10 jaar geleden. Maar het werkt echt uitstekend!
 
  • Leuk
Reactions: ivo's
Dankje voor alle reacties, heb vandaag de bestelling voor de klei, glaze en wax gedaan. Zal het resultaat hier wel posten als het zover is :D De volgende stap zal een polijst startpakket zijn om het volledige plan een keer te doen. Veel te verslavend dit
 
Heb daar met de velgen nooit zo op gelet. Bij mijn bijbaantje werken we met een alkalische reiniger. Mijn idee is dan ook dat deze het best direct op de vervuiling geneveld kan worden voor de beste werking, maar mijn collega met enkele tientallen jaren ervaring beweert dat het beter is eerst het voertuig in te nevelen met water om zo de lakporiën te activeren en daarna de voorreiniger te gebruiken. Joost mag het weten, ik heb geen flauw idee..
 
Deze tip heb ik overigens niet zelf bedacht. Ere wie ere toekomt: ik heb de tip gekregen / gelezen door een detailer hier op het forum.
Welke tip? Die van ''niet'' Non-Ferro op vervuilde velgen sprayen;; of de tip om gebruik te maken van sheeting? :D

Ik spray zelf ook de-ironizers nadat ik de auto gefoamed/geprewashed hebt. De logica dat je het product verdund als je het op een natte velg aanbrengt is wel correct, maar ik ga liever de de-ironizer pas kwasten als er al zoveel mogelijk vervuiling weg is. En tja, er is natuurlijk een verschil tussen een vervuilde velg door remstof en dergelijke of een velg die helemaal volgescheten is met bende.

@ArnoutdB - ''Eerst innevelen met water om de lakporiën te activeren'' ... Die's leuk, die moet ik onthouden voor mijn TellSell-pitch! :p
 
Gaat over drogen met water /sheeting Q.
@DKBM is net als ikzelf "oudgediende", de tip over drogen met water kwam van een 'nog ouder gediende'
 
@ivo's - Dat was ook mijn vraag. :p Gebruik maken van de sheeting c.q. drogen met water, dat was dus de tip? (Ik ga nog niet zo ver terug, dus misschien was sheeten toen nog een nieuw dingetje)
 
@ivo's , @Quantoxx
klopt: de 'tip' ging over het 'afdrogen met water' (een buitenstaander gaat hier helemaal niets van snappen: afdrogen met water??? :joy::joy:: ja, inderdaad: afdrogen met water). Sheeting an sich was destijds geen nieuw ding (in tegendeel), maar de 'tip' hier op het forum toen wel. Ik ben even teruggegaan in de krochten van het forum en volgens mij was het 'Stimpy68' (maar correct me if I'm wrong).

Wat iemand met de 'tip' doet is uiteraard aan hem/haar, ik vond en vind het een prima methode: ik doe het na 12 jaar (inclusief een detailingpauze van een jaar of 5) nog steeds op die manier.

Wat betreft de velgen: ik snap dat als je foamed of eerst nat spuit het water of de foam al z'n wekende werking kan doen. Mijn snowfoam is nu op (bestelling gaat binnenkort de deur uit of is de deur al uit, iets met een aanstaande verjaardag...), dus doe het nu direct. In het verleden foamde ik eerst de auto en terwijl de foam z'n werk deed, begon ik aan de velgen met de non-ferro. Ik merk eerlijk gezegd weinig verschil. Bij enkel de non-ferro, warme buitenlucht icm te lang wachten, kan de non-ferro opdrogen, wat weer niet handig is: het vuil moet er tenslotte vanaf lopen
 
  • Leuk
Reactions: ivo's