• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan, kijken wij even mee?

Marc O

Detailing guru
13 jul 2020
243
135
Het wassen van de auto, aanpakken van de velgen en en het interieur zit er nu standaard lekker in. Tijd voor de volgende stap, een glaze en wax! Er is al veel geschreven en door mij doorgespit maar ik ben er nog niet helemaal over uit, met name over het gebruik van HD, tuinslang en drogen. Vandaar onderstaand stappenplan opgesteld naar mijn interpretatie van wat ik kan terug vinden (materiaal/productnamen nog achterwegen gelaten om de stappen duidelijk te houden) Dus “kijken wij even mee” en graag een bevestiging, correctie of aanvulling zodat ik binnenkort beslagen ten ijs kom.

1 - Afspuiten HD.
2 - Wassen.
3 - Afspoelen met slang.
4 - Kleien.
5 - Afspoelen met slang.
6 - Drogen.
7 - Glaze.
8 - Wax.

Mijn vragen:
* Stap 3, tussen wassen en kleien afspoelen om zeepresten/los vuil te verwijderen?
* Stap 5, tussen kleien en drogen afspoelen om detailsprayresten te verwijderen of helemaal opnieuw wassen?
* Stap 6, drogen alleen bij stap 6 of na iedere was en afspoel-stap?
 
Afspoelen na wassen en voor kleien is een slim plan. Afspoelen na kleien opzich wel maar hangt van je klei glijmiddel af. Als je Born Slippy gebruikt van DJ dan zou ik goed afspoelen met HD, als je Spray & Wipe van PBW gebruikt zou je direct na kleien elk paneel afnemen met een doek. Dan hoef je niet perse af te spoelen. Drogen alleen als laatste dus. Drogen voor kleien heeft geen zin.
 
  • Leuk
Reactions: Marc O en RoCo
Kak, ik vergeet helemaal de non-ferro.....
Doe ik deze voor of na het wassen?
 
Laatst bewerkt:
Dan kom ik dus op onderstaande uit (incl te gebruiken producten):

1 - Afspuiten HD.
2 - Wassen - Dodo Juice Born to be Mild.
3 - Afspoelen met slang.
4 - Vliegroest verwijderen - Monello Non Ferro.
5 - Afspoelen met slang.
6 - Kleien - Monello Dolce Verde + Poorboys Spray & Wipe.
7 - Afspoelen met slang.
8 - Drogen.
9 - Glaze - Dodo Juice Lime Prime Lite.
10 - Wax - Collinite 845.
 
zou ook slang met HD vervangen.

Waarom de lime prime lite? Zou gewoon voor de ‘normale’ lime prime gaan.

Je zou nog kunnen beginnen met snow foam/pre wash. Hoe ga je je velgen doen?
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
Duidelijk, op stap 7 na de slang vervangen voor HD dus.

De Lime Prime heb ik te leen van @Rippie , voor mij een mooie kans om na het wassen een volgende stap te proberen.
Op de website van CC staat bij de productomschrijving “welke ook de meest terughoudende gebruiker zou
aanspreken “. Prima voor mij dus om deze vervolg stap te maken.

Snow foam / pre wash staat nog ver weg op het verlanglijstje. Tegen die tijd de oude HD inruilen voor een nieuwer/beter type en hier een foamlans op afstemmen.

Voor de velgen gebruik ik een shampoo, non ferro en Gyeon wetcoat.
 
  • Leuk
Reactions: Gilster en Rippie
* Lime Prime bevat micro abbrasives, de Lite is een cleaner-glaze. ;)

* Bij lagere temperaturen zou je de hele auto kunnen kleien en dan afspoelen, maar een paneel kleien en dan effe snel afspoelen is beter om het indrogen van je vuil + glijmiddel te voorkomen.

* Ontvetten nadat je een glaze hebt aangebracht zal je glaze flink aantasten. @ferryed30
 
  • Leuk
Reactions: Marc O en Gilster
* Bij lagere temperaturen zou je de hele auto kunnen kleien en dan afspoelen, maar een paneel kleien en dan effe snel afspoelen is beter om het indrogen van je vuil + glijmiddel te voorkomen.
@ferryed30

Stap 6 Kleien en stap 7 Afspuiten dus combineren, geen probleem neem ik mee.

Ik ben in het bezit van Gyeon Prep, heeft dit na het drogen en voor de glaze een toegevoegde waarde?
 
Nou mijn vrouw verzint al genoeg opdrachten en ik zit dus niet verlegen om werk :p
Als het niet nodig is laat ik het voor wat het is.
 
Ter verduidelijking: Het is niet zozeer een kwestie van niet nodig - aangezien er tevens een glaze (filler) in de Lime Prime zit, zou je deze weer verwijderen door te ontvetten. Zonde van de glaze dus.
Op het moment dat er iets op je lak zit wat daar moet blijven zitten (in dat geval de glaze) dan ga je dus niet meer ontvetten.
Meer tijd voor de taken van je vrouw dus! :p
 
  • Grappig
Reactions: Marc O
Kijk we komen al een stuk verder om binnenkort met vertrouwen aan de slag te gaan!

1 - Afspuiten HD.
2 - Wassen - Dodo Juice Born to be Mild.
3 - Afspuiten HD.
4 - Vliegroest verwijderen - Monello Non Ferro.
5 - Afspuiten HD.
6 - Per paneel kleien en afspoelen - Monello Dolce Verde + Poorboys Spray & Wipe.
8 - Drogen.
9 - Glaze - Dodo Juice Lime Prime Lite.
10 - Wax - Collinite 845.
 
Als ik nog een tip mag geven; Spray & Wipe heb ik ook lange tijd als klei-glijmiddel gebruikt, naar tevredenheid.

Echter gebruikte ik het dusdanig vaak, dus veel product, wat nogal prijzig werd. Ik ben toen overgestapt op de Dodo Juice - Born Slippy in concentraat en dan heb je voor veel minder, veel meer glijmiddel welke ook nog eens zeperiger is en dus glibberiger.

De Spray & Wipe gebruik ik nu ALTIJD als drooghulp en wil eigenlijk niet meer zonder dit spul de auto drogen. ;)
 
Born Slippy lees ik goede berichten over.

Ik heb juist nog wat Monello Perfetto staan welke ik als drooghulp gebruik.
De Spray & Wipe gebruik ik nu voor kleine dingetjes tussendoor, zo dadelijk dus ook voor het kleien en wat er van overblijft als volgende drooghulp.