• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Update Stappenplan

NickieNL

Detailing trainee
5 jan 2018
19
48
29
Bedankt voor jullie warme welkom allemaal.

Zoals besproken kan eind deze week het feest beginnen. Ik heb 1 dag ingepland staan (met 2 man) om de auto onder handen te nemen. Ik heb daarbij ook 2 poetsmachines tot mijn beschikking. Een tijdje geleden heb ik een eerste stappenplan geplaatst, deze volledig geupdate naar aanleiding van jullie feedback. Uiteraard hoop ik op dit stappenplan nog meer hulp te krijgen, zodat ik voor eind deze week nog wat extra producten kan toevoegen.

Om te beginnen even een foto van de auto. Betere van de lak (before) komt later, ik ben nu helaas niet in de buurt van mijn auto. Op de auto zitten veel swirls en wat oppervlakkige krassen, uitlaten zijn helemaal zwart.

QEBF0244.jpg


Stap 1; Foamen
Auto wordt om te beginnen afgespoten met HD. Vervolgens gefoamed met Monello Artico Magico.

IMG_1872.JPG


Stap 2; Auto/velgen wassen
Vervolgens wordt de auto gewassen met de 2 bucket method. Dat doe ik met Monello Lavare en een Monello Washmit.
Daarnaast worden de velgen ook gelijk even gewassen met Monello Lavare. Dit doe ik met een goedkope Washmit. Vervolgens worden de velgen afgespoten en ingespoten met Non-Ferro. Bouten worden gedaan met een brush. Vervolgens worden de velgen nog en keer afgespoten. Banden worden schoongemaakt met 1;4 APC van PB. Ook worden de eindtips aangepakt met Non-Ferro and een borstel. Ik twijfel of ik de auto inspuit met Non-Ferro om al het ijzer te verwijderen? Is dit nodig?
IMG_1873.JPG

Stap 3; Drogen
Doordat ik ga kleien met Spray & wipe is opnieuw wassen niet nodig en zal ik de auto eerst drogen met deze Monello Senza Acqua Droogdoek.

Extra stap; ijzerverwijderaar
Door de reacties hieronder heb ik deze stap toegevoegd. Ik zal de auto inspuiten met Monello Non-Ferro en vervolgens afspuiten.

IMG_1878.JPG

Stap 4; Kleien
Wanneer de auto droog is ga ik de auto kleien met Monello Clay and Spray and Wipe van Poorboys World.
IMG_1876.JPG


Stap 5; Polijsten
Nu kan het echte werk beginnen. We werken met een Dap 900 V3 en een professionele machine (merk onbekend, is van een schadehersteller). Producten die wij gaan gebruiken zijn met name 3M middelen. We sprayen de pad even in met Spray and wipe, vervolgens polijstmiddel erop en uiteindelijk afnemen met Gyeon Prep. Uiteraard wordt alles afgeplakt met tape. We maken wat testspots om te kijken of we groen (Fast Cut PLUS) nodig hebben, anders worden het 2 lagen. De 3M Rosa is een wax dus die gebruiken we als laatste.

IMG_1880.JPG


Stap 6; Waxen & Polsih
Auto zal gewaxt worden met 3M Rosa en applicator pads. Afnemen met Monello doeken. Op de velgen worden 2 laagjes PB Wheel sealent aangebracht. Banden worden zwart gemaakt met Gyeon Tire. Daarnaast zal ik de eindtips een polish geven van Mothers en een goedkope applicator.

IMG_1883.JPG


IMG_1881.JPG


Stap 7; Glas reinigen.
Dit zal ik doen met Qyeon Q2m Glass

Dat was het dan! Ik heb nog een paar producten over, wellicht kan ik deze ook inzetten??
IMG_1888.JPG


Tips zijn uiteraard meer dan welkom. Ik ben erg benieuwd of ik nu nog dingen kan toevoegen. Ik heb al besloten dat ik geen coating ga doen. Zojuist alweer vervolgende doeken in mijn winkelmandje geplaatst. Hebben jullie nog meer dingen die ik kan gebruiken voor volgende week?

Bedankt wederom allemaal.
 

Bijlagen

  • KKJE4774.jpg
    KKJE4774.jpg
    117,7 KB · Weergaven: 152
  • ODHA1853.jpg
    ODHA1853.jpg
    118 KB · Weergaven: 177
  • IMG_1875.JPG
    IMG_1875.JPG
    172,3 KB · Weergaven: 169
  • IMG_1876.JPG
    IMG_1876.JPG
    137,9 KB · Weergaven: 168
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Animemations
Goed stappenplan.

Tis is persoonlijk natuurlijk:

Ik begin zelf altijd met de velgen en de banden. Aparte washmitt, bucket en wielborstels. Bouten met een borstel goed. Banden idd lichte verdunning APC en borstel. Vergeet ook je wielkasten niet te doen. Afspuiten, insprayen APC, eventueel met borstel inwerken en afspuiten HD. Bucket wordt uiteraard niet gebruikt om auto te wassen. Hier kun je ook aandacht besteden aan de uitlaten.

Daarna foamen en afspuiten.

Wassen, probeer 2 aparte washmitts te gebruiken voor boven en onderkant wagen.

Drogen is een optionele stap als je gaat kleien maar is zeker niet verkeerd.

Na het polijsten niet vergeten goed af te nemen met een ontvetter. Liefst na elke polijststap. Eventueel kun je de auto ook infoamen met een Nanolex foam die ook alle vettigheid eraf haalt. Is gewoon een optie geen verplichting. Ontvetten zorgt er voor dat je wax beter hecht en het komt je standtijd ten goede.

Ruit proper maken met Gyeon Prep snap ik niet goed. Prep gebruik je om te ontvetten. Hier liever een Gyeon Glass gebruiken. Eventueel kun je ook polijsten met een glaspolish en een Rain X of Turtle Rain Kleer gebruiken.

Wellicht komen er wel nog meer aandachtspunten hier.
 
Top comment M3fan, bedankt hiervoor. Gyeon Prep als glasscleaner las ik op het forum. Dit werkt schijnbaar ook erg goed, maar een glasscleaner zit inmiddels in het winkelmandje!
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Top comment M3fan, bedankt hiervoor. Gyeon Prep als glasscleaner las ik op het forum. Dit werkt schijnbaar ook erg goed, maar een glasscleaner zit inmiddels in het winkelmandje!
Prep zal je raam ontvetten en werkt zeker goed. Maar ik twijfel aan de "reinigende" werking. En denk dat dit wel de prioriteit is nu, de wagen proper zetten.

Wat eventueel ook een extra stap kan zijn is na het wassen een teer- en ijzerverwijderaar gebruiken om echt een schone lak over te houden voor het polijsten. Maar das dan weer eigen keuze.
 
Prima stappenplan! Persoonlijk was ik de velgen niet voordat ik ze met Non-ferro behandel. Gewoon N-F opsrayen, even wachten tot het paars is en afwassen met een mitt en wat shampoo.

Lak behandelen met Non-Ferro zou ik zeker doen! Met name de zijkanten zeg maar onder de schouderlijn en de achterkant (door aerodynamische wervelingen) zit vol zooi. Ik heb mijn eigen auto afgelopen weekend gedaan en ook een rondje N-F gedaan. Deze was 1 jaar/20.000km geleden met N-F gedaan en sindsdien prima bijgehouden, maar daar kwam toch weer een hoop af.
 
Top dan ga ik de Non-Ferro toevoegen aan het stappenplan na het wassen. Thanks beide!