• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan reinigen van velgen

LB

Detailing guru
Tester of Bling
4 jan 2009
1.815
123
48
Onlangs heb ik een gebruikte Volvo V70 gekocht. De vorige eigenaar is best zuinig geweest op de auto, maar het was geen detailer. De velgen zijn duidelijk alleen aan de buitenkant gereinigd. Voor mij is dat niet voldoende. Ik wil ook de binnenkant goed schoon en vrij van remstof hebben. Er zit zand/modder, teer en hardnekkige remstof op de gehele binnenzijde van alle velgen. Onderstaand stappenplan wil ik doorlopen voor het reinigen van de velgen. Heeft iemand hier nog een aanvulling op:

01. Demonteren van de wielen
02. Afspuiten van HD
03. Wassen met een wat oudere washmitt en Slick & Suds
04. Insprayen met Meg´s Wheel Brightner (1:8), even in laten werken
05. Met de Washmitt WB verdelen en langzaam de remstof loswerken
06. Zo nodig WB behandeling herhalen, indien nodig met een sterkere concentratie
07. Teer spetters verwijderen met Meg´s Body Solvent
08. Laatste restjes remstof en teer verwijderen met klei
09. Lakwerk behandelen met Polish van Monello (welke moet ik nog uitproberen)
10. Swissvax Cleaner fluid als pre-wax behandeling
11. Swissvax Autobahn wax

De slagloodjes vervang ik door plaklood waarna ik de wielen opnieuw laat balanceren.

Iemand nog tips & trucs?

Alvast bedankt!
 
Een melamine/wondersponsje bij de hand houden. Daarmee haal je de vervuiling van de velg af die je met kleien en andere middelen niet weg krijgt.
Heb ik zelf gebruikt op de velgen van m'n S60. De spons heb ik in combinatie met velgenreiniger gebruikt. Het is even boenen, maar je krijgt ze gegarandeerd schoon.
Mijn velgen zijn echter wel voorzien van een poedercoating. Die is vrij hard en daar kan je aardig op boenen.
 
Waar kan ik de melamine/wondersponsjes kopen? Supermarkt/Blokker/Marskramer??
 
Bij alledrie de genoemde winkels en het goedkoopst zijn ze bij de action. Die bij de blokker 3M/Scotch zijn het duurzaamst en daarom ook wat duurder.
 
Bedoel je de zachte kant van een schuursponsje zoals op onderstaande afbeelding?


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Deze bedoel ik:
spons_wonderspons.jpg

Deze hebben ze ook bij de blokker, die zijn ook erg goed. Ook voor in en rond het huis.
Zijn geen schuursponzen.
 
Op Carclean.com worden onderstaande waxen speciaal voor velgen aangeboden:

Autoglym - Alloy Wheel Seal
Poorboys World - Wheel Sealant
WheelWax - WheelWax
Smartwax - Rimwax
Migliore - Wax Wheel seal

Ik gebruik al enige tijd Autobahn van Swissvax. Ik sta open voor elke verbetering/verandering. Welke velgenwax ken ik het best kiezen? Ik vind duurzaamheid het belangrijkst. Geur vind ik niet belangrijk voor een velgenwax.
 
Het hoeft idd niet persé een wax te zijn. Aquartz was me even ontschoten. Goede tip, dank je.

Het is me niet helemaal duidelijk wat Aquartz nou eigenlijk doet. Het gaat een verbinding aan met de lak op moleculair niveau. Verandert het de lak, of ontstaat er een hechting met de lak op moleculair niveau? Ik ga het gewoon eens proberen. Wellicht wel leuk om een review hierover te schrijven.
 
Ik zag gisteren een filmpje op het Meguiars Belgium YouTube kanaal waar Sven van Meg's Belgium zijn velgen behandeld met NXT Generation All Metal Polysh.

Geeft dit een even goede bescherming als een velgenwax of een gewone wax?
 
Ik merk zelf altijd dat een paint cleaner goed helpt om de laatste vervuiling te verwijderen. Ik gebruik hiervoor de Meguiars Step 1 (omdat ik die nog heb staan en ik hem toch niet meer voor de lak gebruik), maar de combinatie van een Monello (Finale?) en een pre-wax cleaner lijkt me hetzelfde effect te geven (of is waarschijnlijk nog effectiever :ja )

Verder kan ik je Collinite's 845 (Liquid Insulator Wax) van harte aanbevelen als velgen-wax: deze is gemakkelijk te verwerken, geeft een mooie glans en beading en heeft bovenal een lange standtijd, zeker als je een uitgebreide voorbereiding hebt gedaan (zoals je van plan bent).
 
nicknameless zei:
De AMP is, zoals de naam al zegt, een polijstmiddel voor metalen.

Dit product biedt dus geen ene bescherming.
Niet helemaal waar, er zit ook een soort van bescherming in. Het gaat nooit zo goed beschermen als een wax maar het geeft wel wat bescherming.
 
eens met rodders, na behandeling van gepolijste delen met AMP is er ook beading/sheeting waarneembaar.....!
 
Naar hetgeen ik hier al gelezen heb en het beetje ervaring dat ik dr al mee heb.heeft goed gepolijst lakwerk Zonder verdere bescherming ook al beeding en sheeting... Dus of het echt toegevoegde beschermende waarde heeft? En ik zou le eerste stap met de gewone shampoo overslaan. Lijkt me nutteloos om dit voor velgenreiniger te gebruiken. Ik zou dit eerder doen voor het daadwerkelijk waxen om de laatste polijststofjes weg te krijgen. En ikzelf heb de velgenwax van migliore en vind dit niet echt een aanwinst. Ik heb dr hetzelfde gevoel bij als dat je boter gebruikt! Het word een vettige boel waar waterdruppels echt wel heel mooi op parellen maar ook aan blijven kleven... Dus ik raad heb niet aan. De 845 is dan wel weer een aanrader omdat deze op le hele auto te gebruiken is. Veel succes en eventueel als het mogelijk is VEEL fotos maken en hier posten he ;)
 
Ja, na het gebruik van een polijstmiddel zal er een beading zijn. In een polijstmiddel zoals die van Monello zitten oliën. Deze oliën blijven na het polijsten achter en geven een beading. Een polish is geen wax behandeling, maar door de achterblijvende olie kan het een soort van wax finish geven. Echter deze oliën zijn er niet op gericht bescherming te bieden. De al minimale bescherming zal ook maar voor een korte duur zijn. Overigens werken deze oliën als fillers die kleine krasjes zullen verdoezelen waardor het kan lijken dat het polijstwerk optimaal is verlopen. Ik geef er de voorkeur aan de oliën te verwijderen met Monello Raffini Spruzzo Inspection Spray.

@Acc_Focus: Door te beginnen met het wassen van de velgen wil ik bereiken dat het grove al loszittende vuil verwijderd wordt alvorens ik een echte velgenreiniger ga gebruiken. Het wassen is voor het loszittende vuil en de velgenreiniger voor de vastzittende remstof o.a. Door eerst te wassen werkt de velgenreiniger beter. Wassen met velgen reiniger zie ik zelf niet zo zitten, maar ieder zijn ding.
 
Daarin kan ik je wel volgen, maar gaat de hd niet al heel veel van het loszittende vuil verwijderd hebben? Maar als je het wil doen ga ik je niet tegenhouden ;) hehe succes