• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan voor de echte werk

Josie

Detailing guru
25 nov 2022
343
118
Enkhuizen
Aankomende week lekker vrij, perfecte gelegenheid om mijn auto voor de eerste keer “echt” aanpakken.
Afgelopen tijd veel info verzameld, ik dacht alles onder controle te hebben, maar nu het is zover, en begin ik een beetje te twijfelen, daarom dit topic.
hier alvast wat info en mijn stappenplan.

Slachtoffer is een White Peugeot 2008 uit 2016, niet echt super slecht, well een paar krasjes en swirls.
ik heb geen HD en/of polijstmachine, alles in etappes met het handje.
Ik heb niet alle producten in het huis, ik zal het aangeven om ev mijn boodschap lijst te kunnen aanpassen.

wat heb ik in gedachten…

pre wash met hulp van de kwazar hand foamer (chek)
latten intrekken en afspoelen
2 emmers wash met Btbm en washmitt (chek)
afspoelen
iron remover met non ferro(Chek)
afspoelen
Tar remover (niet in het huis)
afspoelen
kleien met Monello dolce verde klei (niet in het huis)
afspoelen
drogen met hulp van PW spray and wipe (Chek)
polijsten met Raffini finale icm Monello hand pad White (niet in het huis)
afnemen
nog een rondje Btbm, afspoelen en drogen
rondje met Gyeon prep (Chek)
PW White diamond (Chek)
wachten en afnemen
spulletjes opruimen en ff nog een half uurtje wachten
Collinite 845 aanbrengen (Chek)

vergeet ik iets?

bedankt alvast voor het lezen :)
 
De tweede keer wassen en daarna afnemen met Prep zou ik overslaan als ik daarna toch white diamond aan ga brengen. Toch altijd best een gekloot om de auto helemaal droog te krijgen en ontvetten is ook niet echt nodig als je daarna met een glaze aan de gang gaat.
 
Ik dacht ergens hier op het forum gelezen te hebben dat juist na het polijsten de lak zo goed mogelijk vet vrij moet zijn om naar de volgende stap te gaan.
Maar goed, super blij met uw opmerking, scheelt weer werk :)
 
@Josie ,het kan prima kloppen dat je dat ergens gelezen hebt maar een glaze bevat juist een cleaner fillers/oliën waardoor in dit geval ontvetten niet nodig is.
Heb je al wel een pad om 845 mee aan te brengen?
En hoeveel/wat voor doeken heb je?
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Ik lees geen opmerkingen dus denk ik dat het goed zit met mijn stappenplan, tenminste denk ik/hoop ik.
Ik zou gelijk een bestelling plaatsen op de webshop.
 
Laatst bewerkt:
Yep, doeken hebt je nooit genoeg…..
Ik was van plan om vandaag te beginnen, helaas bericht gekregen van PostNL, pakketje wordt niet vandaag maar maandag bezorgd :worried:
 
  • Verdrietig
Reactions: Juffer1
Vanochtend pakketje van carclean veilig aangekomen.
Auto is erg warm door een rit, helaas heb ik geen garage plus staat vol in de zon, dus, geen goede idee om nu te beginnen.
Vanavond, na het eten wil ik de banden en velgen doen, en morgenochtend beginnen we aan de “echte werk”.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Ik dacht, banden zijn niet zo smerig, ben ik zo klaar….. Wrong

5B80DEE3-D5A3-4124-8CE9-DE48316B54BB.jpeg


maar goed, non ferro en break buster hebben zijn werk gedaan.

910D97C1-A0F3-4505-B5FC-B6C7D5EF34FE.jpeg
 
Ontvetten doe je tussendoor ook om een goed zicht te krijgen hoe de echte staat van de lak is (of er nog gepolijst moet worden, of de lak echt schoon is), vettigheid uit polijstmiddel en ook uit andere producten verhullen dat vaak, en dat komt dan na pakweg 5 wasbeurten weer te voorschijn.

Wat betreft werken in de zon betreft: ik weet niet of je in de schaduw kunt parkeren, of bijvoorbeeld een parasol naast de auto zetten, zodat het deel waar je bezig bent niet zo warm wordt.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
@Cordoba
in het begin begreep ik niets van, maar langzaam zeker (en zeker langzaam) met de hulp hier op het forum begin ik alles een beetje te snappen. Bedankt ;)
Auto staat voor de deur geparkeerd, s’ochtends heb ik geen last van de zon maar idd een parasol is een goede idee, nooit aan gedacht.
Ik wil nu graag beginnen maar het is zwaar bewolk, en waait heel hard…
eerst een lekker bakkie koffie
 
Trouwen, gisteravond besefte ik me pas dan geen echte bescherming voor mijn banden en velgen had.
ik heb bead maker en autoglym vinyl & rubber care gebruikt, waarschijnlijk zeer kortstondig en niet ideaal, maar goed, beter dan niets, denk ik.
Staat genoteerd voor mijn volgende bestelling
 
Mij eerste detailing avontuur is achter de rug.
Hier volgt een kleine verslag, misschien door de spanning en/of zenuwen ben ik vergeten bij sommige stappen foto’s te nemen :oops:, ook nog eerste keer, dus het wordt een amateuristisch verhaal.

Begonnen met prewash gevolgd door een wash met Btbm.

1F9632BB-93AD-4799-87B5-A600B46A9352.jpeg


tijd voor decontamination

DA6F5A9C-D3D3-4036-A83A-BC530451606D.jpeg


D9807F75-95A3-4512-B69D-756CCB021D3D.jpeg

voor mij was de eerste keer dus niet zuinig met lubricant (P&S absolute 1/128), heb iets van 750 ml gebruikt.
Het ging redelijk snel en makkelijk.

Daarna auto afgespoeld en gedroogd.

Rondje gedaan met Monello raffini finale icm Polishing Hand Pad (White).

B13D109C-0EC3-4A91-A073-1A54114CA55A.jpeg



tijd voor White diamond

B3087465-54A2-453D-8219-B239878F29C9.jpeg


Het ging in het begin niet echt soepel met de pad, maar daarna eigenlijk prima.

C4907528-8FD1-41E7-B8DC-CC516100FDEF.jpeg


Spullen opgeruim, koffie gedaan, klaar voor de laatste stap

A563E7B8-B160-48D8-B60F-5091CE1768E8.jpeg


hier het eindresultaat

E049F7CA-B04E-44F6-8C3B-7890A6C572D6.jpeg


247738C7-94D2-4DE0-A9D6-53C82525A968.jpeg

Tevreden met het resultaat maar de auto is niet 100%, ik zie een paar plekjes met steenslag.
ik ben meer dan 4 uren bezig geweest (alleen de voorkant), dus conclusie..
wie mooi wil zijn moet pijn lijden :joy:

morgen gaan we verder met de zijkanten
 
Dank u wel
ja, eigenlijk ben ik heel blij met het resultaat, tegelijkertijd een beetje verdrietig omdat nu pas zie de imperfecties in de lak van mijn auto van 2016. Ik heb hem net 9 maanden maar nooit opgevallen of misschien nooit goed naar gekeken.
Maar goed, net begonnen in deze wereld van detailing en sky is the limit, dus ;)
 
Lekker bezig geweest! :D

Maak je niet druk over hoelang je erover gedaan hebt of wat het resultaat is. De eerste keer moet je alles nog beleven, ervaren, zien en beseffen, handigheid erin krijgen, etc.
 
  • Leuk
Reactions: Josie