• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan voor de echte werk

Bedankt heren….
kleine anekdote, een triest verhaal maar toch word ik stiekem een beetje blij (Voor mijzelf niet voor hun)
Buurman krijt op zijn donder van buurvrouw….
Bij hun auto, nu vol in de zon, zie je alleen maar swirls en lichte krassen.
Beste dame begrijpt niet waarom mijn oude bak glimt, en de zgan captur van hun niet.
Misschien komt door de wasstraat, zei ik
 
Leeftijd zegt niet zoveel over de glans van een autolak, en bij een donkerdere kleur zie je het verschil nog beter. Bij mijn vorige auto is me dat ook een paar keer opgevallen: auto was iets van 12-15 jaar oud, één van de oudste auto's op de parkeerplaats op het werk, maar als ik weer op het dak van het pand liep, waren er nooit meer dan 1 of 2 jonge auto's die in de buurt kwamen qua glans (parkeerplaats stonden ca. 50 auto's).

Nu je wat ervaring hebt @Josie zal het vlotter gaan om de rest ook te doen, en zoals al eerder gezegd 100% is het nooit en je gaat steeds kritischer kijken. Zo is het ooit gebeurd dat bij een kleine meeting van detailers ik door omstandigheden wat later aan kwam. Een ervaren detailer was juist enthousiast aan het vertellen over de detail en een coating op zijn eigen auto toen ik aankwam, alleen ik zag direct een plek waar het niet goed gegaan was, en vroeg niets vermoedend of dat stuk bumper nog moest gebeuren. Er waren 2 redenen waarom ik dat zag en de rest niet: doordat ik ooit beroepsmatig optische coatings heb gemaakt, ben ik veel meer getraind op het zien van (kleine) afwijkingen, en doordat ik toevallig onder een heel andere hoek keek, kon ik zien wat de rest niet zag. Als je zelf na een detailstap wil kijken of het goed is, raad ik je dan ook aan om onder diverse hoeken te kijken (en niet alleen staand, maar ook een keer door de knieën om een andere kijkhoek te krijgen), en kijk niet naar de lak, maar naar afwijkingen in de reflectie van de lak.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
Vandaag precies dezelfde stappen genomen als gisteren, het ging redelijk vlot en iets makkelijker, maar ja, het kon niets anders, ik heb nu nu ruim ervaring met detailing :laughing::laughing:

Een paar dingetjes tegengekomen maar nu heb ik de les geleerd, het wordt nooit 100% dus zeer tevreden met het resultaat.

AF1221B1-DC49-449E-9025-ABC7BE1A866E.jpeg


0280081E-FE95-4409-822F-3F3AB985EEF9.jpeg

7A44C2D8-34E7-41C2-8CEE-32200BE59C46.jpeg

Morgen of misschien vanavond wil ik met trim rejuvenator aan het werk.
 
Hoe was je ervaring met onderstaande ?
Zag je echt het verschil ? Hoe lang ben je met deze stap bezig geweest ?

Rondje gedaan met Monello raffini finale icm Polishing Hand Pad (White).
 
Eerlijk gezegd weet ik het niet meer, iets van 2 x 5 uur of zoiets.
het is echt opgeknapt, tevreden met het resultaat maar het kan veel beter.
De zon schijnt en zie hier en daar kleine swirls en krasjes, misschien ligt aan mijn techniek (het was mijn eerste keer) of misschien moet ik beginnen met een hardere compound.
 
Persoonlijk zou ik middels polijsten het gewenste resultaat behalen. Een glaze heeft dan dusdanig geen nut meer, dat de oliën van de wax dat kleine beetje extra zal geven.

Probeer het eens uit, zou ik zeggen.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
Veloce / Geel
Mezzo / Oranje
Finale / Wit

Probeer een paneel te corrigeren met de medium-combi totdat je geen defecten meer ziet. Merk je dat je meerdere keren moet herhalen en je weinig verbetering ziet, dan kan het dus nodig zijn dat je met een grovere combi aan de slag moet.

Geen defecten meer? Dan kan je eens kijken wat het doet als je nogmaals polijst met een fijnere combi. (Afschalen)

Dan kan je eens kijken of een glaze nou eigenlijk nog wel wat verbetering geeft. Zo niet, kan je gaan waxen. De wax zal namelijk ook nog wel wat "voeden", een beetje zoals een glaze.

Zo weetje wat elke stap doet, of je stappen kan weglaten, zie je wat de producten nou écht voor je doen, etc.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
Het leven van een detailer wordt zwaar onderschat…
vanochtend dik 2 uur bezig geweest om de auto schoon te maken voor mijn vrouw, zij runt een eigen bedrijfje, dus de auto moet netjes zijn, vind ik.
Daarna doekjes gewassen, en keurig alles opgeruimd en op zijn plek gezet.
En toch, een mooie gesprek gehad….

vrouw des huizes: bent je klaar met de auto?
Josie: bijna schat, ik ben nu halverwege
vrouw des huizes: nou, het duurt lang, voor mij hoeft het niet hoor
Josie: geeft niet, ik doe het graag voor je, bijna klaar
vrouw des huizes: hebt jij al getankt?
Josie: nee, sorry, geen tijd gehad
vrouw des huizes:jammer, ok, dan doe ik het zelf, je moet wel opschieten hoor.
Josie: ik hou van je
vrouw des huizes: jaja…. Roept mij als jij klaar bent


:laughing: :laughing: :laughing: :laughing:
 
Herkenbaar. ;) Niet alleen bij de (v)echtgenote, maar bij vele auto-eigenaren. Men ziet het gewoon niet eens, dus het boeit niet.

Veel mensen kopen een auto als statussymbool. Spenderen een hoop geld hiervoor. Maar rijden vervolgens rond met een ranzige, bekraste auto.
Soms is dit goed, want wanneer je de auto dan behandeld zoals wij dat hier kunnen, ziet men c.q. beseft men dat het toch wel hoognodig was en het toch wel lekker is wanneer de boel weer nieuw en schoon is.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
En toch was/is mijn vrouw heel blij, alleen maar complimenten gehad over zijn schone, glimmende auto.
Josie is blij maar morgen moet ik het interieur aanpakken, helemaal vol met kruimels en vingerafdrukken :laughing: