• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

stappenplan voor een camper?

Daniel 9-3

Detailing addict
7 jul 2012
39
55
Het volgende:
Ik was pas bij een kennis en we hadden het over auto's, campers, etc. Van het een kwam het ander we stonden naar zijn camper te kijken.
voor ik het wist heb ik in al mijn enthousiasme gezegd dat ik zijn camper wel wil doen :schaam .

Het gaat alleen om de buitenkant. Zodat hij weer mooi de winterstalling in kan.
Deze is van boven bijna zwart i.p.v wit (iets met een maandje onder een boom in frankrijk) verder zit ie onder de lekwater/strepen. Vooral de achterkant.
De opbouw is van glad kunststof/plastic en het staat op een fiat onderstel.

Nu heb ik al wel een paar auto's gedaan met de dap. Eerst mijn eigen toen de rest van de familie. alles is nog niet helemaal naar mijn tevredenheid, maar de familie is erg blij met de resultaten.
Ik vind het erg leuk/dankbaar werk, dus ik kan op die camper me mooi uitleven veel oppervlakte om mooi wat meters te maken.
Overdekte hal waar ik kan werken met genoeg ruimte.

Alleen wil ik graag ook jullie input voor mijn stappenplan plastic is geen autolak natuurlijk.
ik zat aan het volgende te denken.

1: Wassen met shampoo (meg gold class) eventueel apc en pb: bug squash voor de echt vieze plekken.

2: het bus gedeelte kleien. met pb klei en spray en wipe 1:1 (opbouw niet misschien alleen de kop)

3: bus gedeelte: polijsten (test maken om te zien wat het beste is. beginnen met mezzo op groen)
opbouw: met pb prof polish op groen (of op wit?) de raampjes van de opbouw met plastic x waar nodig.

4: glaze op bus gedeelte pb white diamant.

6: alles voorzien van een laagje pb exp. of 2 laagjes?

verder het zwarte plastic met trim revive. De bandjes bold en brite.

als ik wat ben vergeten of iemand heeft nog tips hoor ik het graag.
En hoe zit het met de temperatuur er zit geen verwarming in de hal ]-0 .
 
Niet met mezzo op de opbouw, alleen een cleaner... Bv PB Professional Polish. De laklaag is daar meestal ERG dun...
Alleen het normale lakwerk polijsten.
 
Heb je ook een foto van de camper ?

Naargelang hoe alles er bijstaat zou ik na het kleien alleen gaan voor prof. polish , beter alles goed in 1 keer proper maken en afwerken met een sealant ?

Misschien wel bijkomstig dat alle swirls/krasjes weg moeten en is de eigenaar meer blij met een strak uitzicht ipv "swirlfree" voor eventjes :weetniet

Als je echt voor lakcorrectie gaat kan je beter polijsten met bvb mezzo oid , maar dan blijft er nog dat achterstuk dat niet gedaan wordt....


Mijn advies : heel die camper kleien en polijsten met prof. polish en afwerken met een sealant . Zo staat alles er mooi strak en beschermd bij en zie je enkel in dag/zonlicht de nog aanwezige swirls.

( maar ik weet niet wat de eigenaar verwacht en jij wel )
 
https://forum.Carclean.com/cc_postst15015/-quick-detail-camper--Adriatik-660sl.aspx
 
+ 1 voor Ivo's

Neem ongeveer twee keer zoveel tijd als je nu in je planning hebt voor het schoonmaken van het dak.
Als je dat niet doet is het resultaat in no time weer een heel stuk minder
Autoglym heeft een speciale campercleaner die goed zijn werk doet (ook 1:1 verdund nog)
Die kan je heel goed plaatselijk op spuiten, in laten trekken en dan zacht de strepen wegwrijven.
Als je Magifoam hebt is een mengsel (10 ml op 0,5l spuitfles) daarvan in warm water ook een optie
Dan wel opletten met aluminium in de buurt en goed afspoelen.

Kijk ook uit met kitnaden, als ze ook maar iets loslaten even naar laten kijken (vochtmeting)
 
@ ivo Dit is ook mijn plan. Mischien staat het er een beetje onduidelijk. stap 3:...

@gsm Helaas geen foto's. De eigenaar vond de camper een beetje kaal en grauw worden. hij weet waarschijnlijk niet eens wat swirls zijn.
De hele camper kleien inclusief opbouw, kan ik de opbouw wel kleien? krijg ik dan geen micro marring? Dit ga ik dan toch niet weg krijgen met prof polish?
(prof polisch is zonder korrel) ik weet dat kleien wel een erg belangrijke stap is in het hele proces. Ik ben nog lang geen prof dus vandaar zoveel vragen.

@d-j thnx voor de link. maar had dit al opgezocht en gelezen. Hier stond voor mij niet genoeg info over de opbouw.Maar de camper staat er daar weer strak bij.

@ Red cat Ik heb zoveel tijd als ik maar wil al doe ik er een week over. Dus dat zit wel goed. Ik heb geen autoglym voor caravans en ook helaas nog geen foam pistool of magi foam. Maar wel meq apc,iron x,pb bug squash,engine cleaner, teer en lijm verwijderaar van trim revive. ik hoop/denk dat het hier wel mee gaat lukken. de kit naden zal ik goed in de gaten houden.
 
Als je een zachte klei gebruikt zal je met prof. polish zeker de lichte marring kunnen verwijderen .

Je kan zelfs lichte swirls wegkrijgen ermee (ondanks geen korrels ). Dit heb ik zelf ondervonden bij een auto waar ik enkel prof. polish gebruikte na kleien : eigenlijk van marring geen sprake en lichte swirls verdwenen als sneeuw voor de zon. (was een Opel Zafira )
 
Ik heb poorboy's klei.Deze is niet echt mild heb ik het idee. Op mijn saab met uni zwart was het een en al marring.
Dus durf dat ook niet aan om daar de opbouw mee te doen.
 
de ervaring met mijn caravan leert dat dasty wonderen doet met de zwarte strepen.
prof polish doet het goed om de boel te cleanen, voor een wax kan ik colli 845 aanraden.
ik heb er voor gekozen om de caravan niet te kleien maar dit is misschien wel meer dat ik daar geen zin in had. (opbouw van 5,5 meter)
vond het echt te veel.

waar ik handig gebruik van heb gemaakt is een speciale wasbox voor caravans/campers en busjes hier in de buurt. misschien is er wel 1 bij jou in de buurt.
vond dit erg prettig omdat er een stellage bij staat om het dak goed te doen. en ook de mogelijkheid van foam.

wens je veel succes met de klus, en zie graag foto's.
 
Ik ben begonnen met wassen van de camper vandaag. Het is wel een hele oppervlakte. ook heb ik al even een test gedaan met mezzo op oranje. op de motorkap, alleen wanneer ik het wou uitpoetsen blijven er een paar doffe plekken achter. Deze krijg ik ook bijna niet weg met een doek, ook niet met eraser. Alleen met mijn vinger wrijf ik het er zo af!?? Ik heb ook geprobeerd om dit op de foto te zetten maar dit lukt niet.Iemand nog suggesties?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als de lak sterk verweerd is kan je de gekste reacties krijgen
De porieen van de verweerde lak zitten mogelijk vol met vanalles en nogwat
Vooral Commandant doet jaren na gebruik nog zijn werk
Die rommel mengt zich met het polijstmiddel en is maar deels goed zichtbaar
Voor het andere deel werkt het als filler ...

Iets wat ontvet (sterker dan Eraser want dat is vriendelijk) of beginnen met PB Propolish
 
ik had ook al gekleid. Dan moeten de porieen toch behoorlijk schoon zijn? ik ga het in ieder geval even proberen met een sterkere ontvetter.
 
Kleien dient om je lak proper te maken van vervuiling OP het lakwerk , niet IN de lak , daar zijn cleaners voor (bv prof. polish )

( zo heb ik het toch gelezen op dit forum....)
 
Vandaag weer verder gegaan met de camper. Nog steeds wil het uitbuffen/poetsen met de microfiber doeken niet. ook niet wanneer ik prof polish gebruik. ik heb een klein stukje gedaan met een handoek en dan gaat het wel. Maar zo krijg ik zo weer swirls. Ik heb geprobeerd om het wat langer te laten drogen maar dit heeft geen effect.
 
Eraser, ontvetter van mottip, wasbenzine allemaal weinig tot geen effect. ik heb de doeken nu opnieuw in de was gedaan met micro restore. kijken of dit iets uithaalt. ik gebruik nu pb prof polish omdat ik met de opbouw bezig ben. Er is ook geen verschil tussen monello of poorboy's dus het is volgens mij geen stickypaint.
 
Een goed jaar geleden ook een camper gedaan ( ook op basis van een Fiat ).Toen uitgekomen op de SSR serie van Poorboys.

Anders dit verslag even lezen ?;)
 
Ik ben er uit. Het had toch te maken met de luchtvochtigheid en ik denk de temperatuur in de hal. Met de deur open ging het een stuk(je) beter.
 
Laatst bewerkt door een moderator: