• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan wassen in wasbox

sake

Detailing addict
8 aug 2012
20
50
Sinds een week de trotse bezitter van een V60 uit 2022. De lak ziet er goed uit en dat wil ik zou houden. Ik zal de auto wassen in de wasbox en dacht aan onderstaand stappenplan. Doel is zo efficient mogelijk de auto wassen met een beperkt arsenaal aan spullen.

In het stappenplan heb ik enkele vragen opgenomen. Hoor graag eventuele tips of aanvullingen! Alvast bedankt!

1. 2×19L emmer warm water klaarzetten (1 met Poorboys shampoo + grit guard, 1× spoelemmer)
2. Pre-wash: hand foamer met Monello Magico Snow Foam + warm water aanbrengen, indien nodig 2 keer want heb warm water mee in de spoelemmer
3. Auto volledig afspoelen
4. Velgen wassen met aparte washmitt → heb ik hiervoor een aparte wasemmer nodig of kan ik mijn tweede emmer gebruiken en daarna omspoelen?
5. Velgen eventueel inspuiten met iron remover → is dit iedere wasbeurt nodig of alleen periodiek?
6. Velgen afspoelen → zijn er handige borstels/kwasten voor wielen en velgen?
7. Auto wassen met 2-emmer methode van boven naar beneden + detailingkwast voor lastige plekken, eventueel extra washmitt voor onderkant auto
8. Auto afspoelen
9. Gyeon WetCoat aanbrengen en afspoelen

Zie hier; ik zou je dit willen adviseren. Één emmer, meerdere doeken en pads en dan met een rinseless wash aan de gang. Zelf doe ik de velgen bij een normale was nogmaals infoamen en gebruik dat dan als "shampoo".

De ruimte tussen de voorwielen en de remklauw is bij mij overigens erg klein; kom er met een "blade" nog niet tussen. Neem bij jouw auto vooral niet een te grote velgenborstel is mijn advies.

• Leuk
Reacties: Jansen
Ze waren daar altijd vrij relaxt toen ik daar nog wel eens kwam. Zit ook een detailer aan de andere kant van de weg die daar regelmatig auto’s wast(e?).

• Leuk
Reacties: tamer
Deze video al gezien ?

ad 4; Bilberry velgenshampoo, effectief, zeker als je een coating hebt gebruikt.
ad 6; zie hier
Thanks, de video had ik gezien. Zit bij mij relatief om de hoek dus van plan daar langs te gaan.

De Bilberry is een reiniger die geen ijzerdelen verwijderd toch? Voegt dit wat toe naast autoshampoo? Kan mij wel voorstellen dat het met een drukspuit goed aan te brengen is.

Zie hier; ik zou je dit willen adviseren. Één emmer, meerdere doeken en pads en dan met een rinseless wash aan de gang. Zelf doe ik de velgen bij een normale was nogmaals infoamen en gebruik dat dan als "shampoo".

De ruimte tussen de voorwielen en de remklauw is bij mij overigens erg klein; kom er met een "blade" nog niet tussen. Neem bij jouw auto vooral niet een te grote velgenborstel is mijn advies.

Je bedoelt dan de rinseless methodiek na de pre wash en het wassen van de velgen? Of zou je de velgen dan aan het eind doen?
Nog niet echt into rinseless wassen gedoken maar het klinkt wel interessant, je hebt dan toch best veel pads nodig?

Rinseless wash doe je na de pre-wash inderdaad.

Ik begin met de pre-wash opspuiten, laat het inwerken en dan spuit ik grondig alles af. Dan spuit ik de velgen nog een keer in en borstel ik deze schoon, spuit deze af. Daarna was ik de rest van de auto met de rinseless wash om het daarna gelijk te drogen. Op een auto die goed en vaak gewassen wordt is een rinseless wash meer dan voldoende en al helemaal i.c.m. een degelijke bescherming.

Je hebt voor een één emmer methode inderdaad meerdere pads en doeken nodig. Zelf gebruik ik pads (3x) voor de grote vlakken (dak, glas, motorkap) en heb ik doeken voor het fijnere werk om goed te kunnen werken bij de grill, raamlijsten, deurgrepen, spiegels, kofferdeksel etc. Ik heb geloof ik 8 doeken in de emmer maar gebruik ze nooit allemaal in één wasbeurt.

Je kunt overigens ook gewoon met twee emmers werken hoor, dan spoel je tussendoor je pad/handschoen/doek gewoon schoon. Heb je nog steeds de voordelen van een rinseless: niet afspuiten, gelijk drogen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: sake en Jansen
Top! Klinkt als een goede methode. Ik heb een wasbox om de hoek waar ik de auto af kan spuiten na pre-wash en daarna de auto thuis rinseless washen. Vind het wel bijzonder dat de auto niet afgespoeld hoeft te worden. Zou wel een eye opener zijn want scheelt veel tijd.

• Leuk
Reacties: RoCo
Ik adviseer je om je in te lezen en wat voorbeelden op YouTube te bekijken. Het heeft zijn voordelen (gelijk drogen) en zijn nadelen (geen sterke reinigende werking). Dankzij een stevige pre-wash en grondig afspuiten hoef ik daarna alleen nog maar een lichte vuilfilm er af te halen met de handwas. Rinseless wash is dan perfect en zeker in combinatie met een detailer als drooghulp zoals Gyeon Ceramic Detailer.