• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Starterskit beginner

mvs

Detailing rookie
17 jun 2013
4
0
Hallo,

Onlangs heb ik een nieuwe auto gekocht en wil deze netjes houden. Omdat deze net bij de poetser vandaan komt en vanwege budgetredenen wil ik mij eerst beperken tot het aanschaffen van middelen tbv wassen, ruiten en de velgen. De rest (klei, polish, wax, interieur) etc. volgt de komende maanden. Hieronder volgt wat ik als eerste wil aanschaffen:

Wassen
Shampoo Poorboys World Super Slick & Suds 17,99
Wash Mitt Monello Wash Mitt 13,99
Droogdoek Monello Senza Acqua Drying Towel 16,49
Scratch Shield 2x Scratch Shield - Rood 17,98
Emmers Bouwmarkt ??

Velgen
Borstel 1 EZ Mini Brush 15,49
Borstel 2 Mother's Wheel Brush 7,98
Kwast Bouwmarkt ??
Velgenreiniger Poorboy’s World Spray & Rinse 17,99

Ruiten
Ruitenreiniger Poorboys World - Spray and Wipe 8,99
Ruitendoek Monello Vetro Bianco 8,99

125,89

Graag jullie opmerkingen. Wellicht dat ik ook nog ergens iets kan besparen? Alvast bedankt!
 
Ik ben van mening dat je nu een leuke beginnersset bij elkaar hebt. Mijn tip zou wel zij evt een tweede washmitt aan te schaffen. Zodoende heb je er dan eentje voor de bovenzijde en onderzijde van de auto. De velgenreiniger van Pb's... Ik persoonlijk zou kijken voor een alternatief. Ik heb wat reviews gelezen her en der dat de reiniger om bepaalde typen lak wat agressiever kan reageren. Mijn voorkeur gaat uit naar valet pro bilberry of het concentraat van autofinesse. Een tweede droogdoek kan ook handig zijn. Vwb emmers, formaat tussen 15 en 20 liter vind ik het fijnst.
 
Als ruitenreiniger zou ik zelf iets anders nemen, de Dodo Clearly Menthol bijvoorbeeld. En als je je velgen elke week wast is een velgenreiniger niet echt nodig, vindt ik, zeker niet als je ook nog een velgenwax aanbrengt. En inderdaad een 2de droogdoek gebruik ik ook en dan voor de sponningen en de onderzijde van de auto. Wèl dan altijd dezelfde doek daarvoor gebruiken!
Succes:-)^
 
Ik zou wat extra doeken toevoegen aan het geheel - vind het er wat erg weinig zijn.

Inderdaad een velgenreiniger zou ik denk ik ook niet nemen zou daarvoor liever de PB wheelseant nemen en met iedere week schoonmaken moet dat geen problemen op leveren. Of de sample kit #2 heb je meteen meerdere producten die je kunt uitproberen voor ca dezelfde prijs als de velgenreiniger.

Voor de ruiten gebruik ik meg's glass concentrate - vind ik erg fijn maar de aanbevolen variant van DJ schijnt ook prima te werken.

Als shampo vind ik zelf de DJ Born to be Mild erg fijn maar hoor ook goede dingen over SS&S. Weet niet of je al over wax of zo beschikt maar anders zou een je een PB sample kit kunnen overwegen - niet duur en je kunt er je auto toch een paar keer meedoen. Deze bijvoorbeeld https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Sample_Kit_3__Clean_Protect__101692 en deze https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Sample_Kit_2__Tire_Trim__101691
Sample Kit #3 - 'Clean & Protect'

Polish with Sealant (doseer)
Bold 'n Bright (spray)
Spray & Gloss (spray)
Super Slick & Suds (doseer)

Sample Kit #2 - 'Tire & Trim'

Bold 'n Bright (spray)
Natural Look (spray)
Trim Restorer (doseer)
APC (spray)
 
Mooie set die je hebt samengesteld gezien je budget. Zoals al eerder genoemd is, is de Spray&Rinse van Poorboys World een sterke velgenreiniger. Die heb je niet elke keer nodig, een milde reiniger of gewoon een sopje van water en autoshampoo zal volstaan. Auto Finesse Imperial Wheelclaner vind ik zelf een heel fijn product. Wat ik mis, mijns inziens zeker van belang, is een beschermende stap. Dat wil zeggen een wax of sealant. Nu lees ik dat je de komende periode het e.e.a. gaat aanschaffen, maar een beschermend product is toch wel van belang. Als je niet (te) duur wilt maar wel een lange standtijd kun je Collinite 476S in je achterhoofd houden. Anders is Auto Finesse Temptation of Dodo Juice Rainforest Rub een optie, maar dat is wellicht afhankelijk van je budget.
 
Bedankt voor jullie opmerkingen!

Ik heb er nu het volgende van gemaakt:

Wassen
Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml 17,99
2x Wash Mitt Monello Wash Mitt 27,98
2x Droogdoek Monello Senza Acqua Drying Towel 32,98
2x Scratch Shield - Rood 17,98
Emmers Bouwmarkt ??

Velgen
Borstel 1 EZ Mini Brush 15,49
Borstel 2 Mother's Wheel Brush 7,98
Kwast Bouwmarkt ??

Ruiten
Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray - 500ml 10,98
Ruitendoek Monello Vetro Bianco 8,99
140,37


Aanpassingen:
- Geen velgenreiniger meer. Velgen gaan eerst schoongemaakt worden met de shampoo en borstels. Een wax voor de velgen komt nog. Net als een wax voor de lak. De auto is 4 weken geleden gewaxt bij de poetser. Over nog eens 4 weken wil ik een wax aanschaffen en de auto gaan waxen. Dat lijkt mij wel vroeg genoeg?
- Extra Wash Mitt en droogdoek toegevoegd.
- Poorboys World - Spray and Wipe vervangen door Dodo Juice - Clearly Methol Glass Cleaner Spray.
 
Als je wilt besparen; een extra mitt heb je strikt genomen niet nodig. Een extra droogdoek al helemaal niet; de sensa aqua is groot genoeg voor je auto.
 
Ik heb m'n emmers 20 ltr ook van de bouwmarkt, niks mis mee als je er geen deksel op hoeft. Ik ben ook niks te beroerd om bv bij de Action een deel van m'n spullen te halen. Voor een deel wil ik goede daarvoor bestemde spullen, maar er is voor mij ook een deel dat ik het onzin vindt om dure 'merkspullen' aan te schaffen waar er prima alternatieven zijn.
Zo is een dure washmitt of mf-spons die je enkel voor je velgen gebruikt een beetje zonde van de centen, wielborstels idem en glasdoekjes, wondersponsjes of whatever zijn heus niet beter als een fabrikant daar zijn eigen sticker op plakt. Besteed bij beperkt budget (en anders ook eigenlijk) dat geld dan liever in een wax, een DAP of iets waarbij het wel uitmaakt. (einde preekmodus)
 
Gewone emmers en grid guard's zijn vaak een hele slechte combi.

Soms ontkom je niet aan kwaliteit/merkstickertjes en een onderbouwing van een R&D afdeling van die betreffende firma van "het stickertje".
Ik heb zelf ook een kleine aanvulling van spullen die hun werk prima doen naast de aardige voorraad merkspullen.
Opbergers bijvoorbeeld vind ik ook niet echt nodig om daar heel veel geld aan uit te geven maar heb dan toch eens goed gekeken naar het gemak van verplaatsen en ben toen uitgekomen bij een 3-delige rij-koffer en dat kost dan 140 euro, maar heb er ook kwaliteit voor geheel in rvs!
De doeken en de pads zitten in een kleine handige opberger van voorgenoemde winkel ;)
 
Moet natuurlijk wel een beetje passen. Maar het ging me nou niet specifiek om te emmeren over een emmer ;-)
Je hebt gelijk als het om een aantal spullen gaat die er toe doen en iedereen moet doen waar ie gelukkig van wordt. Ik doelde meer het behouden van een stukje Hollandse nuchterheid en het onderscheiden van de afdeling R&D met die van de marketing.

Wat opbergers betreft, hier op het moment in diverse kratjes, gescheiden naar doel. Voor ik er echt werk van maak eerst eens de garage uitmesten zodat ik er ook in kan (is al een meerjarenplan)

ps : sorry voor de topicvervuiling o:)