• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Steenslag en bultjes in lak herstellen

Ah, dus binnenkort hopelijk goed nieuws. ;)

Oef, het teveel aan lak zal je moeten verwijderen. Hoogstwaarschijnlijk eerst schuren en dan tot hoogglans polijsten. Ik kan het op de foto niet heel goed zien, maar volgens mij zijn niet alle kratertjes gevuld met lak. Zou je de boel dus gaan straktrekken, hou je alsnog kratertjes over. (Wel minder opvallend omdat alles wit is, maar de oneffenheden laten het licht verstoord terugkaatsen en dus vallen ze op)
 
Ja het is nu minder opvallend dat vond ik het belangrijkst, er zaten ook erg veel putjes/kratertjes dus helemaal strak krijgen lukt sowieso niet.
Mocht het nu nog steeds storend zijn dan kan ik altijd nog kiezen voor spotrepair. Of kan dat niet meer na het zelf bij lakken?
 
Zoals je zegt is er ook redelijk wat steenslag, dit gaat nooit zo goed worden dat het bijna niet meer opvalt, je zal er helaas altijd nog wel wat aan zien.

Mag ik je vragen hoeveel je erin hebt gedaan? 1x of 2x?
Ik vermoed dat je na 1x bent gestopt, ik zou proberen om er nog wat in te doen, mochten de putjes nadien nog lager liggen dan "het goede" gedeelte, dan kan je wachten tot de lak helemaal gedroogd is en nogmaals wat op te vullen.
Dit zou het wat beter kunnen maken.

Al bij al vind ik dat je het toch netjes gedaan hebt gezien hoe het er eerst uitzag hoor ;)
 
Wat het opvullen van steenslag en dergelijke geef ik de voorkeur aan het laten scannen van de lak, en dan een spuitbus op kleur laten maken die in één keer (dus zonder extra blanke laklaag) de juiste kleur zo goed mogelijk benaderd. Vooral bij donkere kleuren zie je namelijk iedere afwijking in de blanke laklaag, dat komt omdat het met een kwastje achteraf echt onmogelijk is om én de juiste optische dichtheid (afhankelijk van materiaal, temperatuur, aanbrengmethode enz.) van de blanke lak én precies de juiste dikte van de blanke laklaag (o.a. temperatuur afhankelijk) aan te brengen. Een andere optische dichtheid of dikte van de blanke lak betekent namelijk gewoon een flink verschil in hoe licht/donker je de lak ziet. Daarom geef ik de voorkeur aan één lak die zo goed mogelijk de originele kleur benaderd, en dat valt veel minder op dan een plek met afwijkende eigenschappen van de blanke lak, zeker bij een middel of donkere lakkleur.
 
Ik heb nog een extra laagje aangestipt maar je blijft verschil zien, als Ik er met blanke lak overga, wordt dit verschil dan minder?
959E8AC7-4BEC-463B-8D56-A8B98ECC0FB7.jpeg


Van veraf valt het wel minder op gelukkig
FB76F6DA-A8B2-4ED1-837E-BE30F2E678B3.jpeg


Of kan ik dit met handpad zachtjes polijsten zodat het verschil ook minder wordt?

Bedankt voor alle hulp, ik waardeer dit enorm!
 
Nu blanke lak smeren maakt het alleen maar opvallender. Het is nu al een zooitje. :p

Je kan proberen om handmatig te polijsten en hopen dat de lak niet al te hard is. Helemaal vlak krijgen zal meer tijd en moeite kosten, al je elk gaatje überhaupt gevuld hebt gekregen.
 
Ik ben zelf ook niet helemaal tevreden over het resultaat. Toch maar wat bedrijven gemailt voor een offerte voor spotrepair. Polijsten vind ik toch eng zeker omdat he nu niet heel erg opvalt van een afstandje en straks verpest ik de rest van lak waardoor het meer zichtbaar wordt.
Weet er iemand nog een goed adres in de omgeving Breda toevallig?

Wat ik me nog afvraag is, hoe kan er bij het achterwiel zoveel steenslag zijn? Meestal zie je dit vooral op de voorkant toch. Is dit te voorkomen of heb ik gewoon een keer pech gehad waardoor dit is ontstaan
 
Het aanbrengen van blanke lak of vernis zal het uitzicht niet beteren, wel zal deze meer bescherming bieden aan de bijgetikte lak (lak is op waterbasis, deze zal sneller afbreken zonder vernis door blootstelling aan weersinvloeden/water). Erover polijsten zou ik niet doen, ik vrees dat je dan meer kwaad dan goed zal doen en de lak gaat los polijsten waardoor je opnieuw kan beginnen. Ik zou enkel en alleen bijgetikte steenslag polijsten als je deze hebt afgewerkt met vernis en de vernis helemaal is uitgehard (overtollige vernis vlak schuren en dan polijsten).

Bijtikken zal je altijd zien, je kan onmogelijk met een penseeltje hetzelfde effect krijgen als met een spuitpistool, zeker bij metallic lakken gezien de metaaldeeltjes zich anders gaan leggen. Dit zal je dus altijd zien welke kleur dan ook.

Een spotje is het meest effectief/efficiënt in dit geval, reken op een €150 ongeveer in jouw geval, tenzij je nog andere schades hebt uiteraard...

Je kan steenslag "voorkomen" door eventueel een doorzichtige sticker te gebruiken, veel merken gebruiken deze standaard uit fabriek om steenslag op gevoelige plaatsen (flanken, dorpels, bumperhoekjes,...) te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Alhoewel een beetje "mosterd na de maaltijd"; inderdaad, folie plakken op gevoelige plaatsen'
Ik ga op mijn auto die ook aanbrengen zodra het weer het toelaat. De onderkant van de dorpels, de hoeken bij de wielen , de bovenzijde van de achterbumper bij de kofferbak en de dorpels onder de deuren.
Omdat je toch nooit de kleur precies krijgt heb ik transparante folie gekocht. Misschien doet dit iets afbreuk aan de looks voor zover het in het zicht zit maar die onvermijdelijke steenslag doet veel meer afbreuk en reparatie ervan kost je veel meer dan de 10 euro die 5 meter folie kost zoals bijvoorbeeld deze
 
Laatst bewerkt: