• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sterke velgenreiniger (circuit velgen)

sjezer

Detailing rookie
14 feb 2022
3
2
Hallo allen,

Wat is zo'n beetje de sterkste velgenreiniger die ik kan kopen? Ik ben namelijk op zoek naar een sterke velgenreiniger om mijn velgen schoon te maken na een trackday.
Aangezien ik witte velgen heb in combinatie met hevig vervuilende circuit blokken is het namelijk elke keer weer een heel karwei om voornamelijk de voorvelgen weer schoon te krijgen. In het verleden heb ik het een en ander aan velgenreinigers geprobeerd zoals monello non ferro, turtlewax en bilberry wheelcleaner maar allen lijken ze niet veel te kunnen doen tegen het hevige vuil op mijn velgen. De velgen hebben ook al eens in de wax gestaan (geen velgenwax) maar dit hielp ook vrij weinig heb ik het idee.

Qua tools heb ik al eens een detailing borstel aangeschaft, deze was erg zacht en wat mij betreft beter geschikt om thuis mijn pc en toetsenbord mee schoon te maken.
Verder een gewone appie heijn afwasborstel geprobeerd, dit ging op zich wel lekker maar denk ik dat de "haren" net iets te kort zijn echt goed in de hoeken te komen van de velg. Verder lijken ze ook net ietswat aan de zachte kant.

De velgen zijn Team dynamics pro race 1.2 .

Wat raden jullie mij aan?
 
Stap 1 zou zeker een coating zijn. Gyeon Rim of zelfs Gyeon Mohs.

Qua borstels wil je toch niet al te harde haren hebben als je krassen wil voorkomen.

Een goede velgenreiniger is Meguiars Wheel Brightener, en tevens goedkoop in gebruik. Daarnaast zou ik toch ook iets als Monello Non Ferro blijven gebruiken.

Komt er ook teer of rubber op de wielen? Dan zou je ook iets Valet Pro citrus tar and glue remover moeten gebruiken.

Heb je een foto van de vervuiling die achterblijft na het schoonmaken?
 
Velgen in een coating zetten en lekker met Bilberry (als non-acid cleaner) en Non Ferro (als ontijzeraar) blijven werken.
Goed schoonmaken en ontvetten vóórdat de coating erop gaat is wel key to the best result...
Mijn probleem met coating is dat niemand mij met overtuiging kan vertellen of een coating opgewassen is tegen circuitgebruik. Lekker tuffen op de autosnelweg met 125km/u op de linker baan is toch echt wel andere koek dan in rap tempo 100km/u vertragen waarbij de vonken van de remmen af vliegen.

Als het dan na 1 of 2 trackdays afgelopen is met de coating is het gewoon zonde.
 
Stap 1 zou zeker een coating zijn. Gyeon Rim of zelfs Gyeon Mohs.

Qua borstels wil je toch niet al te harde haren hebben als je krassen wil voorkomen.

Een goede velgenreiniger is Meguiars Wheel Brightener, en tevens goedkoop in gebruik. Daarnaast zou ik toch ook iets als Monello Non Ferro blijven gebruiken.

Komt er ook teer of rubber op de wielen? Dan zou je ook iets Valet Pro citrus tar and glue remover moeten gebruiken.

Heb je een foto van de vervuiling die achterblijft na het schoonmaken?
Weinig teer of rubber op de wielen.

Bijgevoegd zitten twee foto's van de vervuiling na een paar rondjes over het circuit en na een ritje door de krasstraat. Het zit voornamelijk in de pockets en de "voorkant" van de spaak. Het is ook niet zo dat het er in gekoekt zit, ik kan het namelijk wel loskrabben met mijn nagel.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220214-134207_Gallery.jpg
    Screenshot_20220214-134207_Gallery.jpg
    120,7 KB · Weergaven: 218
  • Screenshot_20220214-141818_Gallery.jpg
    Screenshot_20220214-141818_Gallery.jpg
    613,4 KB · Weergaven: 217
Met de huidige brandstofprijzen is de kostprijs van de coating een eitje
Als een coating als Gyeon Rim met gewoon gebruik op een redelijk zware auto, zomaar een jaar blijft zitten, dan zou ik de gok nemen.
Een vonk is heet, maar qua energie is het verwaarloosbaar
 
Mijn probleem met coating is dat niemand mij met overtuiging kan vertellen of een coating opgewassen is tegen circuitgebruik.
Ik kan het je ook niet vertellen, maar ik zou het gewoon proberen. Kost je de kop niet en als het tegenvalt dan weet je het.

Hoe zien de velgen er nu uit voor een trackday? Ik neem aan helemaal spik en span?

Als de haren van een afwasborstel al aan de zachte kant zijn dan ben je in elk geval niet bang voor krassen ;) Je kan dan ook proberen of je een melaminesponsje kan gebruiken bijvoorbeeld.
 
Ik vind de Kenotek Wheel Cleaner Ultra fantastisch. De meest smerige velgen vol remstof krijgt hij snel weer proper. Er zit ook een de-ironizer in dus de velgen worden goed rood en schuimen goed als je met een kwast of velgenborstel wat extra naloopt.

Ik koop wel de 5l verpakking... fantastische velgenreiniger die je ook kan gebruiken om te de-ironizen voor slechts 51,49€...


In 5l verpakking noemt hij Kenotek X-tra 4200.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Meguiars Wheel Brightener 1:1 en aanbrengen met een handfoamer. Dan heb je toch wel een agressieve methode te pakken.

In jouw geval zou ik velgcoating zeker overwegen. Om het iets simpeler te houden: velgen zo schoon mogelijk maken terwijl ze op de auto zitten en 1 van de voorvelgen in de cancoat zetten. Kost je de kop niet en is makkelijk aanbrengen.
 
Ander setje velgen erbij kopen in de kleur zwarter dan zwart. Hoef je de velgen niet steeds super schoon te maken. En wat er blijft zitten valt niet op.

Na de circuitdag even thuis omwisselen (kost je maximaal 30 minuutjes) voor de witte velgen en je rijdt weer deftig rondjes rond de kerk.
 
Voor de auto van m'n vrouw heb ik voordelig een setje velgen kunnen kopen met zgan banden.
Velgen van de voorzijde zaten onder de remstof, waarbij het tussen de spaken echt een dikke laag zwart was.

Inmiddels een paar lagen Non Ferro flink in laten werken, dat heeft in combinatie met een afwasborstel wel iets geholpen, maar weg is het nog steeds niet.
Ik heb nu Spray and Rinse Wheel Cleaner besteld. Van wat ik hier op het forum lees zou dat nog iets beter moeten werken. Ik ben benieuwd!
 
Laatst bewerkt:
Sommige vervuiling krijg je echt niet weg met non-ferro of consoorten. Voor die vervuiling dat je niet weg krijgt met non-ferro moet je een zure velgenreiniger gebruiken, wel steeds voorzichtig gebruiken. Ook opletten met chroom velgen.

Spray and Rise is idd een goede optie omdat je kan verdunnen.
 
De plekken die ik met Non Ferro niet weg kreeg worden met een stukje detailklei wel minder. Het is alleen enorm veel werk ik moet echt 'boenen' met de klei.
Ik verwacht wel dat ik het er uiteindelijk af krijg, maar het kost veel moeite.
Ook de plekjes waar ik slecht bij kan zijn erg vies, ik hoop vooral dat op die plekken de Spray and Rinse wat effect heeft.
 
PB World Spray and Rinse heeft zijn werk prima gedaan! Vervuiling is van de velgen af.
Enkel de blanke lak is wat dof hier en daar. Ik ga het even polijsten, maar ik vrees dat het onder de blanke lak zit.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR

Vergelijkbare onderwerpen