• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stickerafdruk en vlekken binnenkant voorruit van nieuwe auto

InSPiRE

Detailing addict
19 jul 2008
52
52
Hoi

Op mijn auto zitten sinds aflevering van de dealer in 2012 vlekken aan de binnenkant van de voorruit. Een aantal maanden later werd de auto van mijn vriendin afgeleverd en daar zie je nog afdrukken van stickers zitten die er op hebben gezeten. In beide gevallen gaat het om een SEAT. De vlekken en stickerafdrukken zie je uiteraard het beste als het vochtig is binnen, in deze tijd dus vaak! Afgelopen weekend heb ik geprobeerd de vlekken uit de voorruit van mijn auto te krijgen. Ik heb hiervoor een glass cleaner geprobeerd, schoonmaak azijn en wasbenzine. Echter zonder succes. De voorruit van de auto van mijn vriendin heb ik na de poging van mijn eigen auto maar even uitgesteld.

Ik heb geprobeerd op internet te zoeken naar mensen met een soortgelijk probleem echter krijg ik met de zoektermen bijna enkel sites die stickers voor auto's verkopen.... Op dit forum heb ik wel een topic gevonden, maar daar zit zoals het lijkt niet echt een antwoord in.

Vandaag was ik bij de dealer voor onderhoud en heb ik uiteraard mijn probleem uitgelegd. Zoals verwacht wist men hier geen oplossing voor en hadden ze nog nooit van dit probleem gehoord. Yeah sure... Ik wil morgen toch nog een poging wagen om de voorruit schoon te krijgen. Wat ik zelf nog heb staan om mee uit te proberen is terpentine, WD40 (zoals wordt voorgesteld in het topic wat ik hierboven gelinked heb), claybar. Wat ik zowiezo niet ga proberen is een glasscrub. Prima spul voor de badkamer of buitenkant van je autoruit, maar met veel water afspoelen gaat nogal lastig aan de binnenkant van je auto... Zou ik nagellakremover kunnen proberen? Of IPA? Heeft iemand nog tips? (liefst uit ervaring)

Grt Maarten
 
Mijn eerste idee gaat toch naar of spiritus of IPA
De vlek wordt waarschijnlijk veroorzaakt door weekmakers uit de sticker
Die lijken sterk op siliconen en verdwijnen ook niet zomaar

Kijk ook even naar de Glasmaster of de Blokker variant daarvan
Kan je iets beter druk zetten bij het afnemen
En daarmee kan je ook met een klein beetje glasscrub aan de slag zonder spetteren

InSPiRE;311067 zei:
... Wat ik zowiezo niet ga proberen is een glasscrub. ...

Het kan wel hoor ;)
 
Je zou wat APC kunnen proberen.
Of misschien is Eraser het proberen waard? Deze is ook in kleine verpakking te krijgen indien niet in bezit ;)
 
Ik heb dit probleem ook gehad bij onze nieuwe ibiza ST. Deze heb ik zelf de afleverpoetsbeurt gegeven. De A4tjes en stickers aan de binnenzijde lieten inderdaad iets achter wat ik het beste kan omschrijven als iets wat leek op een verkleuring in de ruit. Het leek of het papier was ingebrand in de ruit. (kan waarschijnlijk niet, maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) ik heb het toen weggekregen. Ik heb de ruit eerst met ipa afgenomen. Toen wat tar & glue remover en als laatste alles met meguiars NXT raam cleaner. Ik hoop dat het lukt. Anders zal ik donderdag mijn dealer eens vragen of die iets weet.
 
Kan je die scrub dan niet uitproberen op 1 deel van de ruit en ruim nabehandelen met vochtige doeken die je goed uitspoelt
-tig keer ? Leg gewoon wat badhanddoeken onderaan voor het geval er toch water "lekt" .

Je zou ook gewoon de ruit kunnen polijsten met een handpad en monello mezzo. Indien je geen IPA (wordt meestal verdund , bvb 1/1 of 1/2 ) hebt kan je ook een glazenreiniger gebruiken die alcohol bevat.

Apc zou ik hiervoor persoonlijk niet gebruiken , het ontvet de ruit immers niet (eerder andersom dacht ik) en indien je te veel apc gebruikt en niet goed spoelt dan is het mogelijk dat de apc zelf ook vlekken achterlaat die je er zeker niet meer uitkrijgt.

De binnenkant van de ramen is iets dat bij mij nu ook niet zoveel wordt gepoetst maar elke 6 maand worden deze toch voorzien van een ............... sealant . Net hetzelfde als wanneer je wax aanbrengt en na oppoetsen : klaar ! (en geen last van vegen)

Mijn stickers zijn verwijderd met WD40 en ik heb erna de ruit(en) gewoon gekuist met een ruitenreiniger (en daarna de sealant) : geen afdrukken te zien...

Laat iig weten met wat je het opgelost hebt ;)
 
Kun je niet gewoon iets als remreiniger op een doek spuiten en dan een paar keer hard boenen?
 
Ik heb onlangs nog zo'n vignetsticker van 2011 in mn tijdelijke wagen weggehaald.
Met tar-x (yes I know) en eraser heb ik alles met een MF doekje weggekregen.

Geen afdrukken of whatsoever te zien.

Ben benieuwd wat bij jou de oplossing gegeven heeft.
 
Gio;311133 zei:
:idee Staalwol. Heeft me nog nooit teleurgesteld.

Heel gevaarlijke opmerking.

Staalwol kent zo zijn varianten en dus ook qua effect
Daarnaast gaat het de vraagsteller niet om een bovenliggende vervuiling die fysieke kracht vereist
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid voor wat hij uitprobeert.
Maar dat geldt ook voor wat je ongenuanceerd post.

Edit; voor alle duidelijkheid, want dat is kennelijk nodig
Staalwol op een autoruit is een absolute NO GO ook de 00000000 versie
Met 100% zekerheid geeft dat schade in de vorm van fijne krassen
En zeker aan de binnenkant. En nog zekerder voor dit probleem.
 
@Luziano Nee, nooit overkomen. Wel met een steekmesje uitgeschoten in een achterruitverwarming en daarom die tip niet gemeld.

@RedCat Het ontgaat mij wat ik had kunnen nuanceren. Ik gebruik meestal de 0000 variant, bedoel je dat?
 
Vanmiddag een stief uurtje bezig geweest:

sDSC04351.jpg


Wat het meest opvalt is de afdruk met letters en cijfers, maar er zitten rechtsboven ook 2 afdrukken van een sticker, verder zitten er vingerafdrukken op en ronde afdrukken van zoals het lijkt een zuignap (~15cm diameter). De producten die ik in volgorde heb gebruikt zijn:

- Ammoniak
- Terpentine
- WD40
- Nailpolish remover
- Auto Finesse - Oblitarate Tar Remover
- Foamcleaner
- Glassreiniger

sDSC04357.jpg


De meeste producten heb ik eerst opgespoten of aangebracht zodat het kan inweken, pas daarna ben ik het gaan inwerken met kracht.
Helaas heeft mijn inspanning geen resultaat opgeleverd zoals je hier kunt zien:

sDSC04356.jpg


De moed is redelijk in m'n schoenen gezakt ondertussen...
 
+ 1, terug naar de dealer, voor dat je er schade aan maakt
Misschien dat siliconenverwijderaar nog kan helpen
Gebruikt de spuiter ook vooraf om vissenogen in de lak te voorkomen
 
Misschien totaal irrelevant maar toch een poging waard? De stickers van Renault aan de binnenkant van de ruiten (eco2 en elf op de achteruit, een sticker over de airbag op de voorruit) en de autobahn stickers van Oostenrijk en Zwitserland heb ik gewoon volledig verwijderd met water en een mf glasdoek (wafel). Heeft wel een tijdje geduurd, maar geen uren.
 
Lekker terug gaan naar de dealer. Het is inderdaad hun streepjescode die niet goed is verwijdert bij rijklaar maken.( je betaald er immers FLINK voor) Ik mag hopen dat hun vaker dit probleem hebben opgelost.


Gezien de plek kan je wel een dap of rotory erop zetten maar ik ben bang dat je dan altijd verschil gaat zien met het onbehandelde deel van de ruit.