• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Strepen en vlekken op natte auto

Tim330E

Detailing rookie
22 aug 2026
1
2
Hi,

Sinds anderhalve week heb ik een Frozen Purple BMW 330e. Super mooie kleur, maar erg bewerkelijk.
Daarbij ben ik nog echt een beginner wat betreft het detailen. Dus ik krijg gelijk mijn vuurdoop.

Om de lak zo goed mogelijk te beschermen wilde ik de auto met Nanolex Si3D Matte behandelen.
Ter voorbereiding van de coating heb ik de auto helemaal gewassen. Bij het drogen van de auto zag ik ineens een aantal rare strepen en vlekken op de motorkap zitten.
Deze zijn donkerder dan de lak en zijn vrijwel alleen zichtbaar wanneer de lak vochtig is. 99% verdwijnt na het drogen.

d7d3191c-165c-4df3-ab84-7443abb0b227.webp
baca1bda-7209-45d7-85c8-4b4f32c60d7a.webp

d3df3750-03b8-4b7e-a85d-6a2bb3210e67.webp
16ddcf4e-f8c4-4ade-b3e0-9560b2708f73.webp

(Ik krijg het watermerk van de foto's er helaas niet af)

Ik heb de auto afgelopen week 1x eerder gewassen. Toen zijn deze verkleuringen me niet opgevallen. In de tussentijd heb ik niks meer met de lak gedaan. Ook is er naar mijn weten niks op de lak gekomen wat dit zou kunnen veroorzaken. De auto is van begin 2025 en heeft nu ongeveer 16k gelopen

Iemand enig idee waar deze verkleuringen vandaan kunnen komen? En hoe ik deze (indien mogelijk) weg zou kunnen krijgen?

Waar ik bang voor ben is dat de coating deze vlekken duidelijker zichtbaar gaat maken en dat ik dan helemaal ver van huis ben.

Mijn was proces van vanmorgen was als volgt:

Pre-wash:
Poorboys bug squash (verdund)
Monello Non Ferro iron remover (Al heb ik deze niet op de motorkap gebruikt)
Monello Artico Magico foam

Wash:
Dodo Juice Born to be mild
Monello Peluche Verde doeken 4x (een voor elke kant van de auto)

Drogen:
Gyeon Cure matte + Monello Doppino Doppio

Om de verkleuringen weg te krijgen heb ik geprobeerd deze met Nanolex scrub matte te behandelen.
Deze leek niet veel te doen, naar mijn idee door de Cure die ik heb gebruikt voor het drogen.
Daarna heb ik gekeken of ik met Gyeon Prep de Cure laag kon verminderen om daarna nogmaals de scrub te proberen. Dit was tevergeefs.

Ik hoor graag of iemand tips heeft! Ben zelf het spoor een beetje bijster.

Alvast bedankt!

Groet, Tim

Welkom op het forum Tim.

Matte lak is sowieso iets heel anders dan glanzende lak, in wat je kunt doen om de lak schoon te krijgen, maar alleen wassen is onvoldoende om de lak schoon te krijgen om een coating aan te brengen. Op het forum zijn wel wat leden met ervaringen met matte lak, maar ik zou advies vragen aan naamgenoot @Tim en zijn personeel. Normaal ga je polijsten voor een coating, maar met een matte lak is dat geen goed idee.

• Leuk
Reacties: RedCat