• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Strepen/kringen in de lak na afdrogen (opgelost!!)

vw-unit

Detailing rookie
10 nov 2010
24
0
Heey medefanaten,

zit met het volgende en heb dit zelf nog nooit eerder meegemaakt bij andere auto's,
heb er geen verklaring voor, vandaar dat ik om jullie hulp/input vraag.
Als ik me auto na het wassen (Slick&Suds) i.c.m. "The Bone" of
Valma Jumbo spons afdroog met me Waffle Weave Drying Towel trek ik allemaal strepen/banen in me lak.
Vervolgens geprobeerd de auto af te drogen met een draaiende beweging, trek ik allemaal rondjes in me lak.
Je ziet dit alleen als de zon vol op de auto staat, als ik vervolgens ff snel een dun laagje wax eroverheen smeer en
deze afneem zijn alle strepen weer weg alleen komen ze na de volgende wasbeurt/afdrogen weer terug en
lijkt me niet de bedoeling om iedere keer als ik me auto was em ook gelijk weer te moeten waxen om van die strepen af te komen.
Heb al verschillende sponzen en afdroogdoeken geprobeerd maar hier ligt het niet aan.
Wie o wie kan er hier een verklaring voor geven.
 
Raar, ik ga ervan uit dat de shampoo na het wassen voldoende afgespoeld is?......Heb je al eens geprobeerd een detailerspray te gebruiken bij het drogen van de wagen? (dit helpt nl bij het bekomen van een streepvrij droogresultaat)
 
Spoel de auto altijd zeer grondig af en heb dit ook nog nooit eerder meegemaakt en
heb toch reeds al heel wat auto's gehad en ook van anderen gedaan.
Detailerspray heb ik nog nooit gebruikt, staat wel op me verlanglijst voor aankomende zomer maar
dit zou mijn inziens niet mogen uitmaken als je deze niet gebruikt voor t afdrogen.
 
Voor alle duidelijkheid: de kringen/strepen waarover je spreekt zijn op de lak en niet in de lak? Maw het zijn geen swirls?
Die zouden namelijk ook niet verdwijnen met waxen, tenzij je een wax gebruikt met veel fillers.......welke wax gebruik je trouwens?
 
Strepen zijn op de lak en zeker niet in de lak anders zouden ze na een flinterdun laagje wax ook niet ineens weer verdwijnen.
Heb meerdere geprobeerd, o.a. Natty's Blue vaste wax en Riwax vloeibare wax geprobeerd maar maakt niet uit welke ik gebruik.
 
Misschien te veel shampoo gebruikt? Dat kan ook een vettige laag achter laten bij het drogen.

Nog een mogelijkheid is dat de droogdoek per ongeluk is gewassen met wasverzachter. Dan neemt de doek weinig water op en dat resulteert in strepen.
 
Kan dit niet van de zon komen ? Ik had dit vandaag ook , maar ben er eens over gegaan met Mothers Wax California Gold Showtime en alles was weg .
Misschien dat het te snel droogt door de zon . ;)
 
nicknameless zei:
Misschien te veel shampoo gebruikt? Dat kan ook een vettige laag achter laten bij het drogen.

Nog een mogelijkheid is dat de droogdoek per ongeluk is gewassen met wasverzachter. Dan neemt de doek weinig water op en dat resulteert in strepen.

Te veel shampoo lijkt me niet want doe alles hetzelfde als ik al jaren doe en had dit nog nooit eerder gehad.
En wasverzachter kon ik me haast niet voorstellen maar net toch ff aan mijn vrouwtje gevraagd,
doeken zijn idd per abuis bij de gewone witte was ingegaan en gewassen met wasverzachter.
Zal zo direct alle doeken nogmaals in de was doen zonder wasverzachter en hopenlijk is het dan weer in orde.
Kom er van de week nog weer op terug als dit het wel of niet was.

picasso zei:
Kan dit niet van de zon komen ? Ik had dit vandaag ook ,
maar ben er eens over gegaan met Mothers Wax California Gold Showtime en alles was weg .
Misschien dat het te snel droogt door de zon . ;)

Tja, zou kunnen maar dan had ik dit voorgaande jaren toch ook al moeten hebben.
Als je er idd met een beetje wax overheen gaat is het idd zo weg maar
zoals ik eerder al aangaf, was mijn auto zon 2 a 3 x per week en
als je iedere keer ook een laagje wax moet aanbrengen ben je zo door je waxvoorraad heen:grinning:
 
ik denk eens je wasverzachter gebruikt hebt, het kwaad reeds geschied is en dit niet meer op te lossen valt met de volgende keer te wassen zonder wasverzachter !
 
vw-unit zei:
*knip* Detailerspray heb ik nog nooit gebruikt, maar dit zou mijn inziens niet mogen uitmaken*knip*

Onze Vito droog ik na het afspoelen ook altijd af met de blauwe Waffle Weave Drying Towel of de Miracle dryer.
Ook ik had soms last van die strepen.

Wat ik nu doe is :
- Wassen met Dodo Sour Power
- Afspoelen op de juiste manier (dus niet nevelen)
- Even 2 a 3 minuutjes in de lucht laten drogen
- Met detailer spray (in mijn geval Last touch) heel licht het paneel innevelen
- Met de droogdoek afnemen

Dat werkt echt uitstekend, op de Astra doe ik het ook icm een detailerspray op die manier.
Is zeker het proberen waard :)^

@ Stofke : Denk niet dat het zo'n vaart zal lopen ? De wasverzachter zal toch op den duur ook een keer uit de doek verdwijnen lijkt me :weetniet ?
 
@ Juffer1 ik doe het al jaren op die manier (ook met Last Touch), ik ben ook zeer tevreden van deze werkwijze. :ja

Ik denk niet dat 1 keer wassen met wasverzachter je droogdoek voorgoed verpest, zoals RST-Smurf zei: eens een nachtje weken in azijn kan wonderen doen. :grinning:
 
Ik had dit laatst ook. Had de auto gewassen (autobath) en afgenomen met mijn goudmijntje KLIK

MAAR,, normaal spoel ik m af met de hogedrukspuit. Nu met enkel een tuinslang (ff snel gedaan).

Dit bleek niet genoeg te zijn. Allemaal strepen.

Ik opnieuw afgespoeld (nu met de hogedruk) en na het drogen weg strepen...

Moraal van het verhaal; Goed afspuiten is het halve werk (ik weet het spuit 11):D
 
+1 paafje
Goed afspuiten is inderdaad ook belangrijk,ik gebruik enkel de tuinslang maar let er wel op eerst de shampoo goed af te spuiten met stevige straal en daarna pas met zachte straal voor het sheeting effect. :ja
 
Tot nog toe lijkt het mysterie opgelost, na het wassen van de doeken zonder wasverzachter
de auto nogmaals gewassen en afgedroogt en geen strepen meer :)^

Lijkt dus aan de wasverzachter te hebben gelegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bij deze neem ik mijn woorden terug en is de droogdoek toch nog te redden na gebruik van wasverzachter ,^^

mooi resultaat, blinkt weer perfect !
 
Thanks voor de compliments maar nog belangrijker, thanks voor alle input en het meedenken.
Heb nou al een aantal keren handige tips en oplossingen via dit forum verkegen !!
 
Producten als Cobra Micro-Restore Concentrate KLIK zijn zo af en toe fantastisch om je microvezels te reinigen.