• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

strepen/wolken na wat aanbrengen

Tierrie

Detailing addict
1 nov 2013
64
55
31
Goedemiddag,

van heb vorige week mn auto ( Volvo 850 GLT 1992 uni-rood) van onder tot boven aangepakt, ik heb de lak goed voorhandeld en daarna c.quartz aangebracht. Ik heb vervolgens de c.quartz 48u uit laten.
Ik heb van dodo juice de supernatural wax gebruikt en deze heel dun aangebracht. Het is op heel de auto goed gegaan behalve op de motorkap. Als deze in bepaald licht staat zie je de draaibeweging van hoe je de wax aan hebt gebracht zitten. Dit krijg je er met een doek niet uitgepoetst, ook met spray en wipe van pb niet. Ik heb de motorkap daarna met de prof. polish van pb gedaan en toen waren de 'wolken' weg. Wat mij opviel is dat toen ik dat deed ik toch een rode residu van de lak afhaalde(uni rood), ik vond dit toch vreemd omdat ik eigenlijk dacht dat c.quartz een beschermende laag aan zou moeten brengen.
Nu in de Ex-p van pb gezet maar ook weer die 'wolken' erin. :-(

In het kort mijn twee vragen: hoe krijg ik de wax aangebracht zonder 'wolken' aangebracht? En hoort C.quarts de lak niet af te sluiten?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. En ik hoor het ook graag als ik het helemaal verkeerd aangepakt heb.

groetjes Thierry
 
Misschien valt het beter op omdat het een vlakke plaat is? Op het dak wel een goed resultaat?Misschien is het een kwestie van beter vegen met een mv doek. Of als je klaar bent nogmaals met een andere mv doek?
 
Waarom zou je uberhaupt een wax over een coating zetten die van zichzelf al minimaal een jaar blijft zitten ?


Van de Supernatural is bekend dat deze kan gaan zweten en wax hologrammen kan achterlaten.
Je hebt nu al gepolijst : in feite heb je nu de motorkap licht staan schuren.

De C.Quartz is een bescherming maar geen blanke lak oid. Doordat je nu aan het "schuren" bent geweest ben je dus naast de Supernatural ook de C.Quartz op die plek kwijt.
Zelf zou ik eerder met een product zoals Crudzilla of Eraser aan de slag zijn gegaan om die Supernatural "laag" te verwijderen.
 
Op het dak en kofferbak is het resultaat zeer goed. Ik heb de prof polish met de hand gedaan, 1x over een stukje daar haal je toch zeker zo'n coating niet mee af?
Ik vond de glans en heid van de lak nou niet echt fantastisch nade c.quartz, daarom de wax.
 
De wax idd voor het beetje extra glans. Zou het te maken kunnen hebben dat er geen blanke lak op de auto zit?
 
Weet je zeker dat de motorkap niet een keer is overgespoten
Anders kan het ook liggen aan de mate van veroudering
Een motorkap wordt nu eenmaal warmer
Dan lijkt het of je klaar bent en het ontvet is
Maar een coating kan dan net ff minder hechten
 
Tierry kent de auto vanaf eerste aflevering tot nu. De klep zou nooit overgespoten zijn, maar wat betreft het warm worden dat zou wel eens verschil kunnen maken in de ouderdom van de lak. Iemand tips hoe we dit op kunnen lossen?
 
Tierrie;n389015 zei:
Ik vond de glans en heid van de lak nou niet echt fantastisch nade c.quartz, daarom de wax.
De glans behaal je in de voorbereiding, niet door een wax / sealant of coating. Zelf vindt ik de Quartz wel een positieve toevoeging hebben, zeker op metallic lakken, qua glans en flake pop. Onder welke omstandigheden heb je de coating aangebracht ? Minimale temperatuur goed in de gaten gehouden, juiste type doeken gebruikt om af te nemen ? Zou ook kunnen zijn dat de coating nog niet volledig was uitgehard voor je er met de wax overheen ging. Heb je de lak nog ergens mee afgenomen voordat de wax erop ging - neem aan dat er na 48u ook stof ed op je lak aanwezig was ? Nogmaals, ik denk dat je het idee hebt dat die Quartz een pantser over je lak heen legt en je lak overal tegen beschermd. Ook in een coating kan je net als bij een wax swirls krijgen door onjuist wassen en ook deze "laag" slijt, net als bij een gewone wax. Lijkt mij dus niet meer als normaal dat je deze ook verwijderd met een polish ? Hoe heb je de prof polish trouwens verwerkt (handmatig / machinaal en met welke pad) ?
 
Het was niet erg warm toen ik de c.quarts aanbracht. Ik heb de c.quarts uitgevreven met nieuwe mf doeken. ik heb voor de wax niet ontvet, alleen met een schone doek afgenomen., wat ik gisteren wel heb gedaan maar wat betreft de wolken geen verschil. Ik dacht inderdaad dat de c.quartz een soort pantser was, ook door de filmpjes op YouTube, misschien op t verkeerde been gezet. Ik heb de prof polish met de hand verwerkt met een finish padje. Lijkt me toch minimaal.
 
Die prof polish is inderdaad met de lichtste combi verwerkt als ik het zo lees.

Die Quartz moet echter wel 24 uur bij een minimale temperatuur van 15 graden uitharden. Ik haal niet uit je verhaal of dat ook is gebeurd ?
Mocht je de auto buiten hebben laten "uitharden" dan zit daar nog een risico aan vast : vocht. Die C.Quartz is namelijk enorm gevoelig voor vocht (dauw) tijdens het eerste etmaal.

Daarbij is mij altijd verteld dat je de C.Quartz niet met MF maar met suede doeken moet worden afgenomen omdat er ander residu achter zou blijven.
Met de Gyeon coating zou dat dan wel weer moeten kunnen.
 
Hoi Tierrie, Zoals Juffer1 al zegt; de meeste glans haal je uit je voorbereiding. Mijn ervaring met coatings is dat je eigenlijk een zo strak mogelijke lak moet hebben voor een goed eindresultaat. Maar bij een met de hand gepoetste auto zal het eindresultaat minder strak zijn dan een gepolijste auto. Wil niet zeggen dat de werking minder is. Maar bij het aanbrengen van een coating is een goeie en nauwkeurige voorbereiding nog iets belangrijker dan voor een wax. Althans, dat is mijn ervaring. Ikzelf wil niet meer anders. Is je voorbereiding goed dan geeft de coating echt nog wel wat extra's aan je glans. In jouw geval zou het kunnen dat je misschien op sommige plekken niet goed genoeg ontvet hebt. Of je coating te snel aangebracht na het ontvetten. Ik zorg meestal dat alle ontvettingmiddel ook even kan vervliegen. Verder heb ik het vermoeden dat je de wax te snel hebt aangebracht. Ik zou toch minimaal een week wachten om het goed uit te laten harden. Maar eigenlijk zou mijn reactie zijn net als Juffer1. Waarom nog een wax erover? Ik heb die behoefte nooit gehad qua glans. Nou, lang verhaal. Maar in het kort komt het er op neer werk erg precies en neem de tijd. Oh ja, vanaf het moment dat de coating is aangebracht werk ik alleen nog maar met suede doeken. Ik weet niet of dat tussen mijn oren zit maar ik heb het idee dat het fijner werkt omdat het bijna geen haartjes heeft.
 
Ik heb hem volledig volgens alle stappen voorbereid, alleen na die wolken heb ik het met hand gedaan. De auto heeft in een garage 48 u uit staan harden. Gisteravond nog een x de ex-p erop gezet omdat ik nu dus niet meer zeker weet of de coating er nog op zit. Nu lijken de wolken weg. Hoop dat het weg blijft.
 
@Tierry; ik had er een paar suede doeken bijgedaan. Heb je deze gebruikt voor de C.Quartz? De voorbereiding zorgt voor 90% van de glans. De laatste procenten bereik je met een wax, tenminste dat heb ik geleerd in een ouder topic. Onze gedachte was er een extra paar procenten glans aan toe toe te voegen met de Supernatural. Ik heb het resultaat van voor de wax niet gezien. Ik kan dus niet zeggen of het daadwerkelijk iets toegevoegd heeft. Alleen Tierry kan da beoordelen. Tierry heeft iets toegevoegd? De C.Quartz zit er mooi op. Geen strepen en geen resten coating zijn zichtbaar. De coating is binnen aangebracht en heeft 48 uur uitgehard. De wolken ontstaan door de wax. Het lijkt er op dat er een reactie ontstaat tussen de coating en de wax, maar waarom dan alleen op de motorklep? Ik heb Tierry bezig gezien en de hoeveelheid wax is goed. Niet te dik en niet te dun. Na het polijsten is de lak ontvet met eraser, waarna de C.Quartz opgebracht is. Tierry vertelde 30 min gewacht te hebben alvorens het uitwrijven. Dit bleek wat lang omdat het lastig uit te wrijven was. Ik snap en waardeer de reacties over C.Quartz en de voorbereiding. Daar sluit ik me 100% bij aan. Even los van de vraag of een wax op een coating iets toevoegd, blijf ik met de vraag waarom er op alleen de motorklep wolken kunnen ontstaan. Wat Redcat opmerkte over een mogelijke respray of de onder invloed van warmte verouderde lak, lijkt mij niet onmogelijk. Zou dit het kunnen zijn? De C.Quartz was al een tijdje open (circa 12mnd). Ik weet dat de werking afneemt, maar zou dat ook een oorzaak kunnen zijn? Lijkt me niet, dan had het over de hele auto moeten zitten. Alle delen zijn met de C.Quartz uit hetzelfde flesje gedaan.
 
Een oude poreuze lak kan hele rare effecten geven
Ik heb laatst na een glaze door gepolijst, bizar wat er nog aan vuil uit kwam
En dat was na Eraser ... voorafgaand aan de glaze

Een oude lak ontvetten doe ik dan ook minimaal met twee middelen
Ik kom nogsteeds nieuwe reacties tegen en ben er niet uit waar het echt aan ligt
Zodra ik maar enigzins een idee heb laat ik het weten

... gelukkig zit het weer mee voor weer wat klussen