Dag iedereen,
Vorige week heb ik de lederen armsteun van mijn e90 aangepakt, dit beviel mij wel.
Nu dacht ik er eens aan om ook mijn lederen stuurwiel aan te pakken gezien deze toch wel tekens van slijtage vertoont. Naast kleurverlies was er ook sprake van barstjes en sneetjes in het leder.
Hieronder enkele foto's van de beschadigingen waar ik me toch wel wat aan stoor:




Niks extreems ofzo, maar toch duidelijke tekenen van slijtage.
Zo ben ik na veel lezen en zoeken bij een voordelig kitje terechtgekomen. Namelijk de volgende:


De set zou alles moeten bevatten wat je nodig hebt om het stuurwiel op te knappen.
Het instructieboekje komt in het Italiaans en Engels.
Mooi zoals het hoort, de instructies gevolgd.
Het stuurwiel afplakken daar waar ik liever geen verf krijg.

* STAP 1 - Reinigen (afplakken van het stuur stond helaas niet bij de instructies)
De reiniger samen met de witte kant van de bijgeleverde spons gebruikt.


Het product schuimt redelijk hard maar je zag duidelijk de vervuiling afnemen, en de spons bevestigde dit alleen maar.
Heb het reinigen een 2de keer herhaald om zeker alle vervuiling verwijderd te hebben.


* STAP 2 - Afnemen/drogen
Met de bijgeleverde microvezel handschoen, het resterende residu afgenomen, meermaals de handschoen afgespoeld met zuiver water en het proces herhaald.


* STAP 3 - Schuren
De bijgeleverde foam schuurpad P500 gebruikt


Na het schuren zag het stuur er zo uit:




De fijnere krasjes en ''schades'' zijn eruit, daar waar diepere krassen of ''schades'' zijn, dient een lederplamuur gebruikt te worden (deze zit niet bij de kit gezien de kit in feite dient om te herkleuren).
Na het schuren, het stuurwiel met een licht vochtige doek afgenomen zodat alle schuurstof verwijderd is.
* STAP 4 - De kleur aanbrengen
Dit is een stift met een foam uiteinde, de fles dient uiteraard eerst heel goed geschud te worden. Eens je gaat starten met aanbrengen, dien je met het foamstukje op het stuurwiel te drukken tot je een ''plofje'' hoort, dan is het inwendige patroon gesprongen en loopt er kleur door de foam wanneer je op het flesje drukt.
Ik heb gekozen voor 3 lagen lak aan te brengen, tussen de lagen in altijd de lak volledig droog laten trekken voor ik de volgende laag aanbracht. De lak werd al deppend aangebracht, dus niet smerend of iets dergelijks.
Laag 1 tijdens het droogproces:



Tot ik dan na de 3 laagjes klaar was, hierna komt de laatste stap.
* STAP 5 - Sealen
In de kit zit ook een sealer, welke direct na het drogen dient aangebracht te worden. Het product moet heel goed geschud worden, ziet er een beetje melk achtig uit.
Hieronder zie je de sealant liggen, na het verdampen verdwijnen deze ''streepjes'' en trekt alles heel mooi egaal mat:


Van deze sealant heb ik 2 laagjes aangebracht.
KLAAR!!


Het is niet perfect, hier en daar waren toch enkele beschadigingen die net iets te ernstig of diep waren. Uiteindelijk ben ik tevreden met het resultaat, het verschil is voor mezelf overduidelijk. Het kapje waar de bedieningen in zitten wordt nog vervangen. Dit gaat waarschijnlijk een OEM alcantara stuk worden. ( hier en daar laat de dunne film laag helaas los)
Hopelijk hebben jullie er wat aan. Ik vond het alvast heel leuk om te doen!
Vorige week heb ik de lederen armsteun van mijn e90 aangepakt, dit beviel mij wel.
Nu dacht ik er eens aan om ook mijn lederen stuurwiel aan te pakken gezien deze toch wel tekens van slijtage vertoont. Naast kleurverlies was er ook sprake van barstjes en sneetjes in het leder.
Hieronder enkele foto's van de beschadigingen waar ik me toch wel wat aan stoor:




Niks extreems ofzo, maar toch duidelijke tekenen van slijtage.
Zo ben ik na veel lezen en zoeken bij een voordelig kitje terechtgekomen. Namelijk de volgende:


De set zou alles moeten bevatten wat je nodig hebt om het stuurwiel op te knappen.
Het instructieboekje komt in het Italiaans en Engels.
Mooi zoals het hoort, de instructies gevolgd.
Het stuurwiel afplakken daar waar ik liever geen verf krijg.

* STAP 1 - Reinigen (afplakken van het stuur stond helaas niet bij de instructies)
De reiniger samen met de witte kant van de bijgeleverde spons gebruikt.


Het product schuimt redelijk hard maar je zag duidelijk de vervuiling afnemen, en de spons bevestigde dit alleen maar.
Heb het reinigen een 2de keer herhaald om zeker alle vervuiling verwijderd te hebben.


* STAP 2 - Afnemen/drogen
Met de bijgeleverde microvezel handschoen, het resterende residu afgenomen, meermaals de handschoen afgespoeld met zuiver water en het proces herhaald.


* STAP 3 - Schuren
De bijgeleverde foam schuurpad P500 gebruikt


Na het schuren zag het stuur er zo uit:




De fijnere krasjes en ''schades'' zijn eruit, daar waar diepere krassen of ''schades'' zijn, dient een lederplamuur gebruikt te worden (deze zit niet bij de kit gezien de kit in feite dient om te herkleuren).
Na het schuren, het stuurwiel met een licht vochtige doek afgenomen zodat alle schuurstof verwijderd is.
* STAP 4 - De kleur aanbrengen
Dit is een stift met een foam uiteinde, de fles dient uiteraard eerst heel goed geschud te worden. Eens je gaat starten met aanbrengen, dien je met het foamstukje op het stuurwiel te drukken tot je een ''plofje'' hoort, dan is het inwendige patroon gesprongen en loopt er kleur door de foam wanneer je op het flesje drukt.
Ik heb gekozen voor 3 lagen lak aan te brengen, tussen de lagen in altijd de lak volledig droog laten trekken voor ik de volgende laag aanbracht. De lak werd al deppend aangebracht, dus niet smerend of iets dergelijks.
Laag 1 tijdens het droogproces:



Tot ik dan na de 3 laagjes klaar was, hierna komt de laatste stap.
* STAP 5 - Sealen
In de kit zit ook een sealer, welke direct na het drogen dient aangebracht te worden. Het product moet heel goed geschud worden, ziet er een beetje melk achtig uit.
Hieronder zie je de sealant liggen, na het verdampen verdwijnen deze ''streepjes'' en trekt alles heel mooi egaal mat:


Van deze sealant heb ik 2 laagjes aangebracht.
KLAAR!!


Het is niet perfect, hier en daar waren toch enkele beschadigingen die net iets te ernstig of diep waren. Uiteindelijk ben ik tevreden met het resultaat, het verschil is voor mezelf overduidelijk. Het kapje waar de bedieningen in zitten wordt nog vervangen. Dit gaat waarschijnlijk een OEM alcantara stuk worden. ( hier en daar laat de dunne film laag helaas los)
Hopelijk hebben jullie er wat aan. Ik vond het alvast heel leuk om te doen!