• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Suzuki SJ410 anno 1983 gedapt.

Merivawim

Detailing chief
1 nov 2009
1.629
85
53
Hallo mensen, enkele weken geleden reeds gedaan maar nog geen tijd gevonden om te posten.
Het was de laatste die nog wachtte nadat de rest van m'n auto's reeds gedaan was. Het betreft een Suzuki SJ410. Dit is de voorganger van de bekendere Samurai; een klein jeepeke dus met een 1000cc benzinemotor met 45pk en dus inmiddels 27 lentes jong.
Ik heb het wagentje inmiddels sinds 97 in m'n bezit. Hij staat nog voor 80% in de originele lak van 1983. Wegens een toenmalig roestprobleem zijn de twee achterste wielkasten terug bijgelast en overspoten. De bache is een jaar of 6 geleden vervangen omdat het originele exemplaar volledig verhard wasen de plastiek ondoorzichtbaar was geworden.
Omdat ik nog geen Dap had tot eind vorig jaar werd hij gewoon gewassen en jaarlijks in de wax gezet. Die wax (eigenlijk sealant : NXT tech wax) hield het gemakkelijk een jaar uit omdat hij enkel buitenkomt bij goed weer en ongeveer een duizend kilometer per jaar bolt.

plan van aanpak :
-gewassen met Megs NXT shampoo.
-gekleid met Megs milde consumentenklei (was eigenlijk nog niet nodig...klei bleef zo goed als zuiver)
- testspot gedaan met SSR1 op wit: gaf geen verbetering...vele swirls bleven aanwezig :(
-testspot met SSR2 op wit : weer geen verbetering
- testspot met SSR2 op oranje : iets verbetering maar niet veel. Verdomme wat een harde lak is dat zeg! Nu weet ik waarom volkswagen gaat samenwerken met SUZUKI...ze hebben even harde lak :auw De herspoten delen waren gelukkig veel gemakkelijker te corrigeren met SSR1 op wit.
- Ulitmate compound op oranje...gaf heel wat verbetering maar alles ging er niet uit. Ik had toen de Menzena nog niet die ik eerder deze week op die audi gebruikt hebt. Ik zal hem dus nog eens terug moeten doen deze zomer :|
- PB white diamond op zwarte pad
- collinate 915 (mijn lievelingswax) op golden concorso pad.
- trims bijgewerkt met Megs gold class trimdetailer
-glaswerk met megs NXT glascleaner.
-velgen met PB wheelsealent
- banden met Mothers tire shine.

Als deze zomer de bache eraf is gehaald dan zal ik het zaakje nog eens herhalen en ineens de delen onde de bache (rolbeugel) mee aanpakken. Vanbinnen was het plastiek en skai nog netjes zodat hier geen extra werk nodig was ;)

nu nog de foto's : let vooral op de rijkelijk aanwezige swirls en krassen :confused:






IMG_1665.JPG

IMG_1658.JPG

IMG_1687.JPG

IMG_1698.JPG

IMG_1700.JPG

IMG_1707.JPG

IMG_1709.JPG

IMG_1702.JPG

IMG_1689.JPG
 
Mooi resultaat, maar wat pokke ding om mee te rijden!

Ik heb een paar keer met een Samurai gereden, en die was, op zijn zachts gezegd, niet echt comfortabel. Eerder heb ik in Spanje eens met de 410 mogen sturen en dat was ronduit eng! Slecht rechtuit rijden, heel raar bocht gedrag, slechte remmen, geen zit comfort, bel lawaai en totaal geen gang.

erg leuk dus... :grinning: :cool:

In het terrein was het wel super, dat Samurai-tje kwam op plekken, en zelfs zonder de 4wiel aandrijving in geschakeld, waar andere 4x4 al ophielden! (we kwamen er wat later achter dat je de naven handmatig moest locken...:roll )
 
voilà; perfect omschreven :D en daarom wil ik hem niet meer kwijt;)

Buiten dat buitenaards rijgedrag en bangelijk(letterlijk) comfort is dat zo betrouwbaar als wat....olie, water en benzine en dat ding start en rijdt altijd!
 
Bedankt Paulus, je had hem moeten zien toen ik hem overnam van de eerste eigenaar in 1997. Hij was in die 14 jaar NOOIT gewassen. Je kon amper nog zien dat hij ooit zilver was geweest.
Spijtig dat ik toen geen foto's heb gemaakt....dat zou pas een voor-na reportage zijn geweest.:D
 
Zeldzaam mooie 410.
De meeste die je nog ziet rijden worden gebruikt voor offroad en/of trail, en zijn daardoor flink mishandeld.
Ik zeg houden zo Wim!
 
peerlancia zei:
Zeldzaam mooie 410.
De meeste die je nog ziet rijden worden gebruikt voor offroad en/of trail, en zijn daardoor flink mishandeld.
Ik zeg houden zo Wim!


Dank je, je ziet ze inderdaad minder en minder. Ik doe er dan ook bewust geen terrein mee. Hij is nog volledig origineel zoals hij ooit nieuw werd geleverd; enkel de reservewielcover en de nieuwe bache (bestop)is niet origineel van Suzuki, de bullbar en verstralers wel. Toen ik hem in 1997 overnam van de vorige eigenaar ( een oude man van 90jaar) had hij nog nooit in 4x4 gereden. De man had het wagentje gekocht om gemakkelijk in- en uit te kunnen stappen. Het inschakelen in 4x4 lukte zelfs niet meer. Een volledig nazicht en olie vervangen van de transfertboîte en langzaam inrijden heeft ervoor gezorgd dat de mechaniek zich momenteel nog in nieuwstaat bevindt.