• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

swirls blijven komen

ruud1988

Detailing addict
17 mrt 2012
67
55
36
Tilburg
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een tijd nu een golf 5 in mijn bezit en deze heeft altijd wasstraten gezien en nooit een handwas.
Nu is hij dus in mijn bezit en ben ik er al flink op losgegaan.
De auto is zwart van kleur en is met een 5 stappen plan behandeld en wordt elke zaterdag gewassen en meestal om de 3 weken voorzien van een verse wax.
Waar ik nu eigenlijk tegen aan loop is het volgende.Ik dacht dat ik na zo,n dag polijsten veel swirls had kunnen verwijderen maar ,in een andere lichtinval blijven die krengen terug komen of soms onzichtbaar en dan de zon erop en ze zijn er.

Ik heb een boel methodes geprobeerd want detail nu een jaartje of 3 en dacht dat ik aardig wat kon maar dit stoort een detailer freak gewoon.

daarom wil ik nu echt stukje bij stukje gaan polijsten en net zolang doorgaan tot ze echt eruit zijn.
Ik ben gisteren bezig gegaan met een wool pad van monello met een Meguiar's Professional - Mirror Glaze M105 Ultra-Cut Compound - 237ml
heb de ondergrond eerst gekleid en ben toen een 3 tal hits gaan doen.in mijn ogen zag ik duidelijk verschil maar soms is het zo moeilijk te zien op zwart.
Daarom wil ik vragen of iemand nog advies heeft over de perfecte aanpak.Uiteraard heb ik ook al diverse polish soorten gebruikt en padjes maar ben even de weg kwijt.

Is bijvoorbeeld de keuze voor een monello raffini samen met de wool pad een betere optie of ???

alvast bedankt ;)
 
Je kunt swirls goed zien door er een daarvoor horende lamp te kopen of tl verlichting. Met gewoon daglicht zie je vaak een aantalswirls en dan via eenandere kijkhoek zie je weer iets anders....erg vervelend he:-/
 
welke polisher heb je?
je mag wol en wat dan ook gebruiken, als de techniek niet 100% is, dan zal het niet lukken. hoeveel druk plaats je, hoe traag beweeg je?
zelf vind ik M101 beter dan de 105, en gaat beter met foam pads.
zoals al eerder gezegd, een lichtbron aanschaffen om te controleren en wat IPA of Eraser ( of wat de gyeon tegenhanger mag zijn).
 
Wat hierboven al een paar keer vermeld word, een goede lichtbron is onmisbaar.
Na het polijsten residu voorzichtig afnemen met Gyeon - Q²M Prep of eraser, ipa.
Nu controleren met een spotlight, nu zal je goed kunnen zien of alle swirls weg zijn.
Een goede bouwlamp onder de juiste hoek, zal je ook enorm helpen.
Deze gebruik ik zelf na het wassen en kleien, om de hoeveelheid swirls en andere problemen te lokaliseren .
Tijdens het polijsten werk ik liever met een spotlight.
Heb altijd de gewoonte om in de bouwlamp te kijken, en voordat je dan weer wat ziet . :)
 
+1 Techniek, goed ontvetten met Eraser/Prep/IPA oid en zorg voor goede verlichting.

Een Brinkmann samen met een bouwlamp is een goed begin, waarbij ik persoonlijk de Brinkmann het meest belangrijk vind (die is ook het meest makkelijk om een andere hoek uit te lichten).

https://www.Carclean.com/product/Brinkmann/MaxFire_Dual_Xenon_Rechargeable_Spotlight_800_2200_0_101217
 
dankjewel voor de reactie,s.
Denk dat een inspectie lamp een goede inverstering is zeker met een zwarte auto,ben er nu wel achter dat licht enorm bedriegd.
Hierbij een foto van me auto waarbij er net een verse wax laagje op zat.maar denk dat vele hier geen rust hebben met die enkele swirls in de auto rofl
0gxc.webp
 
Ik wens je veel sterkte.................heb zelf een Passat met die lak in die kleur, ik heb het opgegeven om het 100% te krijgen, 90% is mij mooi zat.
Hoe voorzichtig je ook wast, het swirlhalla ligt om de hoek.
 
Rolf;350602 zei:
Ik wens je veel sterkte.................heb zelf een Passat met die lak in die kleur, ik heb het opgegeven om het 100% te krijgen, 90% is mij mooi zat.
Hoe voorzichtig je ook wast, het swirlhalla ligt om de hoek.

ja rolf dit komt ook mede doordat de lak van vw zo super hard is.
en denk soms ook dat ik teveel wil,alle mensen knipperen al met hun ogen als ze me auto zien zodat hij blinkt dus de lat ligt bizar hoog eigenlijk haha:cool
 
Zwart is het gemakkelijkst om swirls op terug te zien. Heb hier ook 2 zwarte Toyota's voor de deur staan. Heerlijke "kleur". :-)^

Wat je inderdaad nodig hebt is een goede lichtbron. Deze bijvoorbeeld gebruik ik erg vaak: https://www.Carclean.com/product/Brinkmann/MaxFire_Dual_Xenon_Rechargeable_Spotlight_800_2200_0_101217

Verder mis ik eigenlijk nog uit je verhaal hoe je polijst. De combinatie wol en m105 is het grofst, maar wel prima voor de harde VW lakken. Maar hierna moet je wel verfijnd afbouwen. Zie het als schuren: de krassen die je maakt met grof schuurpapier moet je weer wegschuren met fijner schuurpapier.

Met m105 en wol verwijder je dus swirls, maar maak je wel fijnere krasjes of laat je een waas achter. Vandaar dat je hierna nog moet afbouwen. Meestal gebeurt dat in een stap met een medium polijst + polijstpad, waarna je eindigt met een fijne finishing polish en fijne pad. Doe jij dat ook? Zoniet: Doen.

En inderdaad tussentijds goed inspecteren met de lamp en inspectiespray.

Succes.
 
GMToyota;350628 zei:
Zwart is het gemakkelijkst om swirls op terug te zien. Heb hier ook 2 zwarte Toyota's voor de deur staan. Heerlijke "kleur". :-)^

Wat je inderdaad nodig hebt is een goede lichtbron. Deze bijvoorbeeld gebruik ik erg vaak: https://www.Carclean.com/product/Brinkmann/MaxFire_Dual_Xenon_Rechargeable_Spotlight_800_2200_0_101217

Verder mis ik eigenlijk nog uit je verhaal hoe je polijst. De combinatie wol en m105 is het grofst, maar wel prima voor de harde VW lakken. Maar hierna moet je wel verfijnd afbouwen. Zie het als schuren: de krassen die je maakt met grof schuurpapier moet je weer wegschuren met fijner schuurpapier.

Met m105 en wol verwijder je dus swirls, maar maak je wel fijnere krasjes of laat je een waas achter. Vandaar dat je hierna nog moet afbouwen. Meestal gebeurt dat in een stap met een medium polijst + polijstpad, waarna je eindigt met een fijne finishing polish en fijne pad. Doe jij dat ook? Zoniet: Doen.

En inderdaad tussentijds goed inspecteren met de lamp en inspectiespray.

Succes.


Dankjewel voor je duidelijke uitleg.
Ik maak gebruik van een dap 500 en ik polijst in banen van links naar rechts,onder naar boven en van hoek naar hoek.Meestal op standje 4 van de dap.
wil me er nu ook wat meer in gaan verdiepen om dit onder de knie te krijgen:)
 
hmm, met een Dap500 mag je al snel naar stand 5-6 gaan hoor op zo'n harde lak. en dan nog zal je wel enkele passes mogen doen.
Dan is nog de vraag hoe snel beweeg je, hoeveel neerwaartse druk gebruik je.
 
Tip, houdt de lamp van de lak af. De meesten houden de lamp er een klein stukje van af maar je ziet juist meer als je de lamp verder van de lak haalt.