• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Swirls is dit te polijsten?

MichaelF30

Detailing trainee
20 apr 2019
21
25
37
Misschien een noobvraag, maar is dit te net zoals de lak ook te polijsten? En als dat mogelijk is, moet je dan bijvoorbeeld een mini polijstmachine hebben of met de hand?
 

Bijlagen

  • IMG-20190501-WA0027.jpg
    IMG-20190501-WA0027.jpg
    131,8 KB · Weergaven: 718
Op een DAP (Avatar staat iemand met een dap) past ook een kleine BP gebruik die om de vaak wat gevoelige lak van je raamstijlen te polijsten begin eens met Monello finale op Wit bv als polijstcombinatie.
Deze delen zijn vaak wel wat krasgevoelig!
 
  • Leuk
Reactions: MichaelF30
Wow top heren. De DAP is helaas niet van mijzelf. Ga het met de hand proberen of zelf maar een DAP aanschaffen.

Laat jullie met een maandje het resultaat zien (nadat ik de spullen aangeschaft met de vakantiegeld heb aangeschaft).
 
Ik weet niet hoe het bij BMW zit, maar bij o.a. de VW-groep zijn de B-stijlen beplakt met een krasgevoelige zwarte folie. Polijsten daarvan kan met een fijne combinatie zoals hierboven al door anderen aangegeven, maar moet je zeker niet regelmatig doen. Juist een paar weken terug ook zo'n VAG-B-stijl zien polijsten door de eigenaar, met onvoldoende resultaat vanwege de vrij forse krassen. In dat geval is na het polijsten Poorboys Black Hole aangebracht, en daar een laag EXP overheen. Het resultaat was dat de krassen daarna nog met moeite terug te vinden waren (en zolang er een sealant of een wax over de glaze zit blijft het lastig zichtbaar, en is het resultaat na een paar wasbeurten nog steeds goed).
 
Dank je @Altos, ik heb niet het risico genomen er doorheen te polijsten. Mag ik vragen hoe je weet dat dit gegoten is (en dus dikker dan folie)?
 
Dit maakt mij dan als beginner toch weer enigzins nerveus, maar o.dst de plaatjes hierboven toch wel een aardig resultaat geven ga ik het er binnenkort toch (met de hand) proberen.
 
Aan de andere kant, als het folie is en je gaat er doorheen, heb je een aantal opties:

- bij sommige auto's zit er gewoon normaal lakwerk onder de folie (dus kun je de folie er af halen en het lakwerk eronder gewoon detailen)
- of je kunt soms een nieuwe identieke folie er op (laten) zetten (je zou bij autoschadebedrijf kunnen informeren hiernaar)
- of je kunt de B-stijl wrappen met bijv. carbon of andere look wat je bij de auto vindt passen.

De eerste keer is dat detailen/polijsten allemaal dood eng. Belangrijkste is dat je begint op gewoon een metalen paneel om je eerste ervaring op te doen, en met ervaring durf je meer, omdat je het ook beter kunt beoordelen/vergelijken.
 
@Cordoba zeker mag je dat vragen, ik heb deze panelen eraf gehaald bij mijn F3 en mijn broertjes Citigo. Je kunt idd overal doorheen polijsten maar dit is gegoten kunststof net als de veelal genoemde "pianolak" interieurdelen van bijv. Een Citroën C3. Dit is uiteraard geen pianolak want echte pianolak is gelakt hout wat extreem goed nabewerking wordt door specialisten en geen stuk plastic.
Vraag me niet hoe ze deze B stijlen zo strak krijgen maar dit is door en door gegoten plastic van ongeveer 2 millimeter dik, waar de glans ophoud is me niet bekend.

Er wordt ook soms voor x-pel folie gekozen bij wat meer kostbare auto's over deze lijsten heen vertelde CC me ooit.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Ric325i
Dit maakt mij dan als beginner toch weer enigzins nerveus, maar o.dst de plaatjes hierboven toch wel een aardig resultaat geven ga ik het er binnenkort toch (met de hand) proberen.
Als je woonplaats laat vallen is er wellicht iemand in de buurt die je kan helpen ermee, licht polijsten gaat zoveel makkelijker met een machine met denk ik een mooier resultaat.
 
Bij BMW zijn het gewoon plastic onderdelen, geen folie oid. Neem het bij onze auto's gewoon mee met iedere detail, nog nooit het idee gehad dat ik er kwaad mee kon. Zoals aangegeven wel een lichte combi gebruiken, zwaarder heb je niet nodig om deze trim strak te krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
@M3fan nee dat klopt, echt diepe krassen zitten in het materiaal en niet in een clearcoat zoals op gelakte delen. Sieraden zoals ringen zijn bijvoorbeeld echt een risico met openen en sluiten van de portieren.
Het oppervlak, waar de swirls in zitten krijg ik echter wel keurig strak tijdens het detailen. Een maand later zijn het echter wel de eerste delen waar je alweer defecten ziet inderdaad... zo blijven we bezig;)
 
Dan zullen het idd diepere defecten zijn wat ik heb. Swirls verdwijnen idd als sneeuw voor de zon bij een lichte polijstbeurt.

Ik zelf let er op altijd het portier te sluiten met de deurklink (zelfs soms met 1 of 2 vingers :blush:) en niet door boven op de b stijlen hand te leggen. Gelukkig heb ik niet teveel passagiers mee buiten mijn vrouw of de kleine thuis. En die kennen mijn procedure van in-en uitstappen. :D
 
@Cordoba ik ga binnenkort als er weer workshops zijn van cc ook een workshop volgen om al een beetje feeling ermee te krijgen. Er zit nu om met een machine aan de slag te gaan nog teveel angst.

@Ric325i mijn woonplaats is Almere.

Als er trouwens iemand is die binnenkort een detailproject heeft, kijk ik graag mee.
 
  • Leuk
Reactions: teertsniam