• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

swirls maar toch glans en wetlook

schrobber

Detailing rookie
18 dec 2009
46
0
Mijn zwarte polo blinkt lekker en heeft een diepe donkere kleur.
Maar eenmaal de zon in zie je echt opvallend swirls.

Mijn auto is 2 jaar oud maar is verkeerd gewassen(spons).

Wat raden experts aan
ultimate compound of swirls X van meguiar's ?

Wat is eigenlijk het nadeel van een zwaar cutting produkt.
Ik zou het handmatig met een pad proberen.

een dap500, liefst een monello start pakket.

met de hand, op een (vaak harde) vag lak, ik zou er zelf niet aan durfen beginnen.

als jij dit wel durft, en het moet perse met de hand, dan zou ik ultimate compound nemen incl een witte handpad (de euro van lc)

Swirls écht verwijderen met de hand is gewoon heel veel werk (voor zover het al mogelijk is op vag lakken die bekend staan om hun hardheid).

Ik heb het zelf met het handje geprobeerd met SwirlX, ScratchX van Meguiars en oranje en witte handpad van Lake Country. Het resultaat was op zich wel ok, swirls gingen uiteindelijk weg, de finish was redelijk goed. Maar de tijd en arbeid vond ik echt buitensporig: ik deed 1.5 - 2 uur intensief (!!) poetsen met ferme druk per paneel. En dit was bij een paneel van een relatief kleine Toyota Starlet. 8o

Na de motorkap en de helft van het dak was ik moe en op. Na die ervaring mezelf beloofd om een DAP te kopen (inmiddels gedaan). Het scheelt enorm veel tijd en kracht.

Wat iets minder moeite kost om met de hand te doen: de swirls vullen met 'fillers'. En dit dan goed beschermen met een duurzame sealant of wax. Deze fillers verbergen dan tijdelijk de swirls; ze zullen na enkele weken (afhankelijk van de bescherming & condities waar de auto aan wordt blootgesteld) terug keren, waarna je dus weer aan de slag kan. Producten met veel fillers zijn bijv. Autoglym Super Resin Polish (SRP) en Poorboys Black Hole show glaze. SRP is een 'all in one', er zit een cleaner, filler, glaze en sealant in. Je kan één van beiden gebruiken na het kleien, voor het waxen/sealen. Maar je kan ze ook eventueel beiden gebruiken in deze volgorde:
wassen
kleien
SRP
Black Hole
Last step product (sealant of wax).

Eventueel kan je nog na het kleien, vóór SRP een toegewijde cleaner gebruiken die beter cleant (voor bijv. vogelpoep-restant-afdrukken in je lak).

Maar goed, de DAP is écht aan te raden als je echt als doel hebt om je swirls te verwijderen. Dát of je bent bereid om vele uren intensief te gaan boenen. Er zit gewoon een merkbaar verschil in gebruiksgemak tussen handmatig of machinaal polijsten.

Wat je keuze ook wordt: uiteraard heel veel succes met de polo.

Met de hand krassen te lijf gaan is een hoop werk, en om eerlijk te zijn moet je heel veel tijd hebben en stevige spieren om er werkelijk iets van te maken.
Ik denk dat de meeste mensen handmatig beginnen, dat gaat goed de eerste 2 panelen, daarna is de zin meestal over gewoon omdat het heel veel moeite kost om het echt krasvrij te maken.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het onmogenlijk is, Ultimate compound en Swirl-X zijn ideale producten om handmatig te werken.
Je zegt een zwaar-cutting product, maar handmatig werkend verwijder je helemaal niet veel blanke lak, ze zijn dus niet gevaarlijk. Een nadeel zou kunnen zijn dat je nog kan/moet nabewerken met een lichter product om een nog beter resultaat te krijgen.

Om één van beide te kiezen is moeilijk, maar ik denk dat de resultaten beter zullen zijn met Ultimate compound. Je zou daarna nog kunnen nabewerken met iets als Lime Prime (Dodo Juice), om net dat beetje meer te krijgen.

Ik zou ook 2 verschillende handpads kopen om te kijken welke je het beste resultaat mee gaat krijgen.

Meg's Ultimate Compound
-Lake Country Oranje handpad
Klik me
-Lake Country Witte handpad
Klik me

Lime Prime
-Lake Country Zwarte handpad
Klik me

En natuurlijk afwerken met een degelijke wax/sealant.

Je zou dus kunnen proberen om handmatig te beginnen, kijk of het zo voor je werkt. Een machine kan je altijd nog aankopen moesten de resultaten toch niet naar wens zijn. Buiten de pads kan je bovenstaande middelen ook met een machine gebruiken.

schrobber zei:
Ik zou het handmatig met een pad proberen.

Gaat je niet lukken, als je echt alleen handmatig wilt raad ik je SRP aan.
Die maskeert de swirls dus je ziet ze niet.

Voor echt polijst werk heb je helaas toch een machine nodig :ja

Welke combinatie jij nodig hebt is niet via forum te vertellen of op te lossen.(elke lak is namelijk anders)
Hiervoor rijd je het beste bij een forum lid in je buurt langs of je ga naar het CC hoofdkantoor.

Grtz Roy

ThaBird zei:
Welke combinatie jij nodig hebt is niet via forum te vertellen of op te lossen.(elke lak is namelijk anders)

We doen niets anders dan de hele dag iedereen te adviseren op dit forum :-d
Ik denk dat je toch redelijk nauwkeurig kan adviseren wat nodig is in dit geval;

Optelsom:
VW-lak
+ swirls
+ handmatig werken

= handpolijstpad met Poorboys SSR 2 en SSR1, en afwerken met Autoglym SRP + een waxje.
Kom je een heel eind mee + veel spierballen..... :-d

Heeeeeeel veel spierballen
Extreme_Muscle_Man.webp