Even op een rijtje waar ik tegenaan gelopen ben. Wellicht dat jullie een oplossing hebben.
- Moeten de swirls grotendeels/helemaal weg zijn na het polijsten met Veloce? Zoja, nog een hit doen met geel of toch voor een wollen pad gaan, en welke?
- De wax was moeilijk af te nemen. Ik bleef vettige strepen zien. Na een half uurtje gewacht te hebben ging het al wat beter. Voor mijn gevoel te ding aangebracht?
- Ik moet goed leren kijken en voelen. In eerste instantie wil je niet voelen omdat je geen vlekken wil. Ook had ik de zon achter me. Hoe gaan jullie om met de zon/het licht?
(1) Als de combi Veloce - Geel nodig is, dan zal je met deze combi moeten polijsten tot de swirls weg zijn.
Met deze grove combi corrigeer je, maar maak je ook de lak wat doffer. (*Denk aan een ruw stuk hout die je met korrel 20 eerst schuurt om splinters te verwijderen en mooi recht te maken, maar lekker glad is hij zeker nog niet en je ziet schuurkrassen)
Vervolgens ga je de gecorrigeerde lak weer polijsten tot een hoogglans. Dus zal je met Mezzo - Oranje de "schade" van Veloce - Geel weer verwijderen en al richting een finish werken. (*Hout word op de tast al gladder, schuurkrassen zijn al veel minder)
Afsluitend ga je met Finale - Wit de hoogglans bereiken. (*Hout is spekglad en egaal)
(2) Elke wax dien je zo dun mogelijk aan te brengen. Bijna onzichtbaar, eigenlijk. Er is maar een dun laagje wat uiteindelijk aan de lak hecht, de rest moet je toch weer afnemen. Dus, veel te veel = spieren kweken om af te nemen.
Een wax die bij het uitwrijven nog vettig is, duidt op het bovenstaande en/of de wax is nog niet uitgezweet/gecured. Of de wax klaar is, dat test je met een "swipetest"; Breng de wax dun aan, geef de wax de tijd om te curen (check beschrijving van de wax en houd rekening met de omstandigheden zoals temperatuur), trek met een droge/schone vinger een streepje in de wax en kijk of je een schone ondergrond hebt. Geen vegen, geen vettigheid, etc.
Zodra je dit hebt, kan je de wax af gaan nemen.
(3) Beter leren voelen en kijken? Je bedoeld tijdens het polijsten en dergelijke? ... Je kan geeoon met je vingers de lak aanraken, hoor.
Uiteraard heb je huidolien op je vingers, maar je lak zal niet ontploffen. Haha!
Werken in de volle zon is niet bevordelijk. Uiteraard is een beetje zon die niet écht brand, niet erg. De lak warmt amper op en je producten reageren ook niet echt anders. Echter werk ik het liefst UIT de zon en in de schaduw om problemen te voorkomen.
(Tenzij ik een String-sessie heb met een aantal andere forumleden)
een extra Veloce hit met de gele pad. Ik durfde het niet aan om het nogmaals te doen, en hoopte dat met de Mezzo en Finale de nog steeds aanwezige swirls zouden verdwijnen.
VW heeft over het algemeen een harde lak. Dit kan je met een DAP prima corrigeren. Echter kan het tijd kosten om meerdere hits te doen.
Er zit dus niks anders op dan meerdere keren een hit te doen met jouw zwaarste combi: Veloce - Geel.
In mijn ervaring kan het maar zó 2-3 hits kosten om een werkvlak te corrigeren. Gemiddeld is dit ook genoeg, zolang je maar de korrel de tijd geeft om te werken. Dit houd dus in dat je de machine niet te snel beweegt, zodat de korrel genoeg tijd heeft om te kunnen gaan slijpen en er wat warmteontwikkeling ontstaat die ook bijdraagt aan de correctie.
De machine héél langzaam bewegen en/of de korrel erg lang doorwerken, dat is voor het grove slijpen niet bevordelijk. De korrel word immers steeds kleiner en dan werk je aan een finish en geen grove correctie.
Ikzelf beweeg vrij langzaam en dat werkt bij mij goed. Bij de DAP beweeg ik de machine (lees: pad) zó langzaam dat het zo'n 10-12 seconden duurt voordat ik de breedte van de pad heb afgelegd. Ik doe dan een criss-crosspatroon of zelfs een dambordpatroon. Méér doen is meestal niet handig omdat de korrel al te ver is afgebroken en dan kan je niet meer hard corrigeren.
Greetz