• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Test 3 soorten coating

Kweetnie

Detailing addict
29 jan 2021
141
72
Als starter op de detailingmarkt heb ik nog 0,0 praktijkervaring. Wel heb ik alle spullen in huis om een coating aan te brengen. De voornaamste reden is dat de auto gemakkelijker is te onderhouden c.q. in minder tijd is te onderhouden.
Met het inlezen op dit forum en de vele filmpjes op internet/youtube een hoop wijzer geworden. Wat me altijd boeide was het vergelijkende warenonderzoek tusen de diverse produkten. Vooral de coatings hadden mijn aandacht. Wat ik vooral in een coating zoek is de levensduur ervan en dus de bescherming tegen de elementen en de mate waarin de coating blijft overleven na de maandelijkse poetsbeurt.
Ik ga 3 merken coating aanbrengen op 2 auto's. Op een metallic blauwe 6 jaar oude Peugeot 108 ga ik er 2 aanbrengen, 1 op de linkerkant en 1 op de rechterkant.
De 3de coating op een nieuwe witte Ford Fiesta.
Het gaat hier om coatings uit verschillende prijsklassen, van zeer goedkoop, iets duurder en nog iets duurder.
Op de Peugeot worden de volgende 2 coatings aangebracht:
Goedkoop en Iets duurder Deze Armorshield IX heb ik met korting kunnen kopen. Zie ook, o.a. voor de korting, dit filmpje.
Op de Ford breng ik deze coating aan.
De prijzen verschillen nogal. Krijg je bij het ene produkt 2x50 ml, bij het andere "krijg" je weer een complete set met alle doeken etc. Je zou het terug moeten rekenen wat de vloeistof kost per 30 ml of zo, maar daar gaat het in eerste instantie niet om. Mij gaat het om de levensduur van de drie produkten. Met andere woorden; is goedkoop ook duur koop.
Alle drie produkten worden op dezelfde manier onderhouden, dus zelfde foam, shampoo etc en met Gyeon Cure als sealant na iedere wasbeurt.
De auto's staan beide buiten en er wordt ongeveer 8000 a 10,000 km per jaar mee gereden.

Ergens in mei de coatings aanbrengen en dan maar eens kijken wat de levensduur van deze produkten is waarbij uiteraard ook gelet wordt op beading en sheeting. Uiteraard zal ik daar hier verslag van doen. Lijkt me een leuke start in detailland.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan. Vooral voor degene die zich niet goed voorbereid of blind is (hi spots) of eigenwijs is en niet alle voorbereidingen treft.
Daarom neem ik geen syncro of een andere moeilijkere coating. Alle 3 éénlaags.
Kan ik gelijk een oordeel geven over het monkey-proof zijn van de 3 merken,


.
 
Laatst bewerkt:
Goed punt. Ga op een testdeel van iedere auto een stuk onbehandeld laten en dus vrij van Cure. Denk nu aan een deel van het dak om beading en sheeting goed te kunnen beoordelen. Op een vertikaal vlak is dat wat minder zichtbaar (beading).
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Klopt. Die over 4 jaar maar eens testen of iemand anders moet die maar eens testen met 2 andere coatings.
Er zijn er 10-tallen. Ik blijf maar even bij mijn keuze.
 
Laatst bewerkt:
Wees je wel bewust dat de omstandigheden van het aanbrengen van een coating ook veel effect heeft op de levensduur en hoe goed het werkt.
Als je een coating aanbrengt bij hoge luchtvochtigheid of hoge laktemperatuur kan dat een heel ander effect hebben, zowel op de verwerkbaarheid als de looks en de levensduur. Kortom een echt goede vergelijkstest voor coatings is bepaald niet makkelijk uit te voeren, vooral omdat er veel variabelen zijn die de uitkomst beïnvloeden.
 
Oké, dan doe ik de test voor mezelf want alhoewel de coatings binnen aangebracht worden zal dit uiteraard wel met enige tijd er tussen gebeuren en dus vast enig verschil in temperatuur en luchtvochtigheid.
Het heeft dan geen zin om produkten te vergelijken als er vooraf al twijfel bestaat over de betrouwbaarheid van de resultaten.
De resultaten zullen voor mij wel betrouwbaar zijn ondanks de marginale verschillen.
 
Flauw he, al die serieuze detailers hier o_O

Probeer tussen de regels door te lezen en dan lees je als het goed is dat er geen rechten ontleend kunnen worden aan de resultaten die je gaat halen. Ik persoonlijk hoop dat die ali crap natuurlijk hard onderuit gaat, om maar te zwijgen over de blootstellingsrisico's die gepaard gaan met coatings in het algemeen (adembescherming wordt immers voorgeschreven) en al helemaal voor ongereguleerde materialen uit het verre Oosten. Maar dat terzijde.

Stiekem zijn er veel wel nieuwsgierig naar het resultaat, al weten velen ook dat het niet 1-op-1 over te nemen is. Carry on.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Altos
Ik verwacht ook helemaal niets van die Ali-zooi. Maar ik heb er nog nooit een test mee gezien en dus zou het best wel eens mee kunnen vallen. Dat weet je pas als je het besteld en gebruikt. Hier op het forum geldt over het algemeen dat als het geen bekend of duur merk is dan kan het niets zijn. Begrijpelijk maar ook erg beperkend.
Over dat Amor shield lees je heel veel positieve resultaten maar hier op het forum niets.

Detailen is geen laboratorium werk. Met de redenatie van Cordoba, die in theorie vast wel een fundament zal hebben, kun je alle test bij voorbaat en per definitie in twijfel trekken, want; wat zie je, hoe is het gemanipuleerd, wat zijn (commerciële) de belangen, etc.

Uiteraard trek ik handschoenen aan en werk in een geventileerde ruimte ( van 16.000 m3) met een mondmasker (voor wat dat waard is).

Als het eindresultaat is dat de ali-coating 3 weken blijft zitten, de AmorSchield er na een jaar minder wordt en de Gyeon Pure het na 2 jaar opgeeft dan valt dit in de categorie "wist ik wel". Maar wat nu als de alicoating, onverwacht, niet onder doet voor de andere twee? Ik schat dan dan de reactie zal zijn: Kan niet, je hebt de andere twee niet goed aangebracht, je bent een beginner en dus moet er iets niet goed gegaan zijn of je beoordelingsvermogen kan niet serieus genomen worden.....etc.
Mag allemaal maar ik weet dan dat er veel gebakken lucht wordt verkocht in detail-coating-land.
Zoals gezegd; ik heb geen verwachtingspatroon en het maakt mij niet uit wat het resultaat wordt. Gewoon eens testen want dat gebeurd nergens met deze combi van coatings. Op basis van aannames of vooroordelen kun je een produkt niet beoordelen, en dan maar eens zien wat het wordt want dan heb ik het zelf ervaren en hoef ik niet af te gaan op beloftes, meningen, blauwe ogen en conclusies uit filmpjes.

Edit: Nog even een nabrander: Ik test deze produkten op mijn auto's. Dat betekent dat ik niet ga proberen wat bijvoorbeeld de effecten zijn van agressieve middelen op de levensduur van de coatings. Dit heeft tot gevolg dat je zomaar 2 jaar verder bent voor je conclusies kunt trekken.
Mocht er iemand zijn ( Cordoba?) die deze coatings wat sneller wil testen door ze bijvoorbeeld op een losse motorkap te testen, zoals je veel ziet op Youtube, en dan wel met agressieve middelen de coatings te lijf wil gaan om de doorlooptijd te verkorten, dan is diegene van harte uitgenodigd om wat van de coatings bij mij op te halen. Bij voorbaat wel een zeeeeeer ervaren en serieuze detailer om een deel van de mogelijke conclusie uit te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Fluffypoetsdoek
Je kan je de moeite ook besparen en dit filmpje bekijken:
(En uiteraard eerst de afleveringen daarvoor)
En met enig zoekwerk op de Jijbuis vind je ook de coatings die jij nu gaat testen terug, op dezelfde wijze getest.
 
Beste allemaal. Het is nooit bedoeld (en gezegd) om CC en zijn producten of service en goede naam in twijfel te trekken. Die enkele keer, tot nu toe, dat ik contact gehad heb over bestellingen die ik gedaan heb en mogelijk nog ga doen in de toekomst waren een prettige ervaring waar menige verkoper nog een puntje aan kan zuigen.
In mijn enthousiasme, deels opgewekt door dit forum, voor detailen, heb ik een projectje gemaakt om ervaring op te doen. Het testen van 3 soorten coatings is dan een goede want daarin komen veel aspecten aan de orde die wat ervaring geven. Dat ga ik dus ook doen.
Mij is dan weer niet duidelijk wat Tim bedoelt met:
Ik wil best tolerant zijn, maar dit hoort toch niet op ons forum thuis hoor.
Maar om verdere discussies, meningverschillen en andere reacties te voorkomen stel ik voor een slotje op dit onderwerp te plaatsen of dit topic gewoon te verwijderen. Mij om het even.
Mijn enthousiasme is er niet minder op geworden en ik zal de test gewoon doen zoals beschreven en mijn eigen conclusies trekken. De mensen die me een PB hebben gestuurd, waarvoor dank, zal ik op de hoogte houden.
Prettige zondag nog allemaal.
 
Een deel van mijn reactie, geknipt en geplakt, uit een van de ontvangen PB-berichten waarin ik gewezen werd op forumregel 19:

Ik moet met het schaamrood op mijn kaken bekennen dat ik de forumregels niet goed gelezen heb. Alhoewel ik het een wat vreemde regel vind snap ik nu de reactie van Tim hierboven. Moet zeggen dat ik al vaker op dat gebied heb gezondigd. Ik zal daar in de toekomst rekening mee houden.
Dat betekend dus dat je geen produkten kunt bespreken die niet door CC verkocht worden. Wel weer jammer omdat er toch echt veel meer goede produkten te koop zijn buiten het assortiment van CC om. Jammer dat je die dus niet mag delen. Tsja, de commercie is in onze maatschappij een belangrijke factor.
Ik ga zeker door met mijn enthousiasme maar zal ook zeker mijn licht opsteken buiten dit forum om want ik snap/weet nu dat adviezen en goede raad beperkt en gekleurd zijn binnen het assortiment van CC. Niks mis mee en nog steeds zeer door mij op prijs gesteld, maar je moet het wel even weten. Ik weet het nu ;)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Je kunt dergelijke producten altijd voorstellen in het betreffende 'assortiment topic', maar dan wordt het wel gewaardeerd als je ook aangeeft wat het specifieke product dan meer/anders te brengen heeft dan wat CC al levert.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba