Afgelopen tijd weinig tijd kunnen besteden aan detailen, laat staan erg actief geweest op het forum. Maar Tinus is er ook voor jullie dus daarom toch tijd voor een test van de DAP900, en een vergelijk met z’n (in theorie) minder sterke broer de DAP500.
Is de dap900 nou echt beter dan de dap500? Is de dap900 de meerprijs waard?
In dit vergelijk heb ik de dap500v2 gebruikt, waarvoor mijn grote dank aan Slewey voor het beschikbaar stellen (ik heb zelf de v1 versie). Zuidwest10 bedankt voor het wachten op de dap900 voor je hem kon meenemen.
Tim bedankt voor de productondersteuning en mentale hulp
Prijs en beschikbaarheid
• € 149,-
• € 229,- in combinatie met een PRO900 rotary https://www.Carclean.com/p..._en_PRO900__101797 (zie review https://forum.Carclean.com...tary-by-Carcleannl)
Prijs/Kwaliteitsverhouding
7/10 bij aankoop van de dap900, en 8/10 bij aankoop van de combi met de PRO900.
Dap 500 kost € 115,-
Er zijn ook diverse combipakketten met polijstmiddelen/pads/etc te koop, waardoor de prijs/kwaliteitverhouding iets kan stijgen maar daar gaat het nu niet over.
Product omschrijving
De grote broer van de DAP500: De DAP900! Een nieuwe behuizing, een nieuwe motor met nog meer kracht!
Hoe werkt het?
Hij maakt een excentrische beweging waarbij de polijstpad ook vrij roteert om zijn eigen as. De DAP900 maakt per minuut vele excentrische bewegingen, die je kunt vergelijken met ronddraaiende handbewegingen. Het speciaal ontwikkelde contragewicht zorgt ervoor dat de machine minder trilt. Bij polijstmachines die alleen roteren (rotary’s), is er altijd kans op hologrammen, machinesporen, brandplekken en andere lakschade. Doordat de DAP900 ook excentrisch beweegt, is die kans nu minimaal. Dat maakt de DAP900 geschikt voor elke gebruiker. Van enthousiaste detailer tot iemand zonder enige ervaring!
Bij de DAP900 krijg je een uitgebreide, Nederlandse handleiding. De DAP900 laat de concurrentie ver achter zich. Niet alleen dankzij zijn excentrische uitslag, maar ook door zijn vermogen van maar liefst 880 watt. Altijd voldoende polijstkracht dus. Bovendien kun je met de DAP900 makkelijk wisselen van steunplaat of type polijstpad.
Kortom: In tegenstelling tot normale excenter (schuur)machines, is de DAP900 écht ontwikkeld als een absoluut veilige, professionele polijstmachine voor je auto, caravan of boot!
- Ideaal voor lakherstel, polijsten en waxen
- Verwisselbare 125mm steunplaat
- Geschikt voor 5.5", 6" en 6.5" pads
- Veilig voor alle laksoorten
- Ergonomisch ontwerp
- Regelbare snelheid
De set wordt geleverd met:
- DAP900 880 watt Dual Action Polijstmachine
- 125 mm verwisselbare steunplaat
- Sleutel voor steunplaat
- Set reserve koolborsteltjes
- D-Handgreep, voor centrale montage
- Handige canvas opbergtas met DAP900 logo en draagriem
- Uitgebreide, Nederlandse gebruikshandleiding
- 2 jaar garantie
Technsche gegevens
Polijstpad-Ø max. mm 190 (7,5"
Steunplaat mm Ø 125 (5"
Oscillaties per minuut o.p.m. 2500-6800
Uitslag mm 8
Aansluitspanning V/Hz 230/50
Draad 5/16"-24
Afgegeven vermogen W 880
Gewicht (zonder kabel) Kg 2,3
Isolatieklasse II
.
Officiële handleiding: https://www.Carclean.com/Manual?id=101780
Verpakking
Prima (bekende) tas, met fraai geborduurd logo. Verder alle benodigdheden erbij (draagriem, koolborstel, u-beugel, stelsleutel om backingplate eraf te halen, 5,5” backingplate, etc). Tas zit in een nette kartonnen doos als je hem nieuw koopt; keurig.
Cijfer verpakking 7/10
Uiterlijk
De bekende blauwe kleur welke ik persoonlijk wel netjes vind. Lijkt verder als 2 druppels water op de dap500, maar is toch weer wat degelijker gebouwd als de dap500v2. Daar waar de dap500v2 al een stuk beter/degelijker aanvoelde als de dap500v1, is de dap900 ten opzichte van de dap500v2 weer fraaier afgewerkt (andere kap, betere koelsleuven, overal iets betere finish). Hierin hou ik rekening dat de dap500 gebruikt is, en de dap900 een gloednieuwe was.
De dap900 is toch weer wat aangekomen; in gewicht en qua afmetingen. De dap900 weegt circa 200 gram meer (2.4 kg zonder snoer , en de dap500 2.2 kg zonder snoer; gemeten bij Carclean.com samen met Dennis/Dibbuz)
De dap900 is iets dikker qua omtrek, en dat voel je gewoon.
Cijfer Uiterlijk 8/10
Gebruik van het product
Een dap is van nature een makkelijk te hanteren machine, en geeft goede resultaten. De dap900 is geen dap500 ‘op steroïden’ welke uit je handen schiet of superkrachtig overkomt. Positief is het minder terugvallen in toeren als je druk zet, maar denk hierbij niet dat de dap900 heel veel verder gaat. Je kan meer kracht zetten, en dat draagt uiteraard bij aan het iets beter polijsten.
Uiteraard is een test waardeloos zonder een fysieke test:
Motorkap verdeelt in 6 vlakken, want een test tussen 3 polijstmiddelen heb ik ook gedaan (link wordt ingevoegd als ik de test heb omschreven). Bovenste vlakken de dap900, onderste de dap500.
Grappig detail: een dap draait met de klok mee van nature, maar als je de machine gebruikt stopt de pad met draaien (logisch want de draaiing is niet geforceerd) en draait dan tegen de klok in… Zelfs de ‘sterkere’ dap900 had dit precies zo.
2 GIF’jes van gemaakt:
Eigenlijk zijn de meeste dualactions geen dualaction (draaien en ‘oscilleren’/schudden) want bij gebruik stopt het draaien van de pad, en blijft uitsluitend het ‘oscilleren’/schudden’ over.
Maar goed, de resultaten na:
- 1 volledige sessie per testvlak
- met een witte 6” Kompressorpad
- 3 dotjes polijstmiddel
- Volledig uitgewerkt middels de bekende Zenithmethode (opbouwen, afbouwen gedurende +/- 12 hits)
Testje met Poorboys SYN1:
Totaal geen verschil merkbaar tussen de dap’s
Sorry voor de knullige tekeningetjes in Paint…
Idem met Monello Inizio en Monello Forza al is de Forza in combinatie met de dap900 toch iets beter. Zou de extra kracht dan toch zorgen voor een beter resultaat met een compound?
Let op: ik beschrijf de verschillen tussen de testvlakken van boven naar beneden; tussen de werking van de dap900 en de dap500. De verschillen tussen de testvlakken van links naar rechts, dus tussen de verschillende polijstmiddelen, kan je teruglezen in die specifieke test.
Het verschil tussen de dap’s met Monello Inizio in detail:
Dap500
Dap900
Lastig te zien vanwege de matige camera en belichting, maar geen/nauwelijks verschil. Je ziet een heel lichte marring omdat Inizio in dit geval niet goed is afgebroken. Met de rotary was dit anders geweest.
Het verschil tussen de dap’s met Monello Forza in detail:
Dap500
Dap900
Weer lastig te zien, maar dit is toch IETS anders. De dap900 breekt de Forza beter af, waardoor het eindresultaat toch iets beter is. Wel moet ik zeggen dat ik persoonlijk een dap niet perfect vind voor een compound; ik ervaar dat een dualaction de kracht mist om het goed af te breken en hiermee goed af te werken in combinatie met Menzerna/Monello/etc. Een rotary geeft duidelijk betere resultaten, maar het gaat hier om de dap900…
Cijfer gebruik van het product 7/10
Duurzaamheid
Een dap gaat bij normaal gebruik jarenlang mee, en ik heb een dap500v1 vanaf het 1e uur.
De dap900 is duidelijk degelijker gebouwd qua buitenkant, maar ook aan de binnenkant (elektronica, lagers, asjes) ten opzichte van de dap500v1, en ook ten opzichte van de dap500v2.
Cijfer duurzaamheid 8/10
Conclusie
Persoonlijk vind ik de dap900 een erg goede machine, maar niet perse overal beter dan dap500v2. De dap500v2 is zelf al een goede machine, en moeilijk te overtreffen in deze prijsrange (complimentje waard dus). De dap900 is iets mooier gebouwd, maar is ook weer zwaarder en vooral duurder (maar dat is natuurlijk persoonlijk en subjectief). De polijstresultaten in deze test zijn bijna overal vergelijkbaar. Laat het zo stellen: met een dap500 heb ik in deze test net zulke goede resultaten gehaald als met de dap900, zonder speciale technieken of extra veel moeite te moeten doen.
De dap900 was wel beter bij de zwaarste compound (Monello Forza) omdat de dap900 net iets beter de polijstkorrel afbreekt.
Maar daar ligt nou net de crux van mijn dilemma: met een dualaction verwerk ik geen compound maar pak ik de rotary. Überhaupt gebruik ik voor 80% de rotary, en gebruik de dap alleen om ULTRA-licht af te werken om b.v buffermarks te verwijderen (een Dualaction is hier erg goed in) of om een glaze/sealant/wax aan te brengen. Een dap500 vind ik persoonlijk iets geschikter voor het aanbrengen van glaze/sealant/wax omdat hij lichter is.
Aankoopadvies kan ik in 3 secties verdelen:
- Wil je voor de 1e keer een dualaction machine kopen? Koop dan de dap900; alles net iets beter tegen een iets hogere prijs.
- Heb je alleen een dap500, en denk je duidelijk betere resultaten te behalen met een dap900? Ga dan direct voor de Pro900 rotary.
- Gebruik je al een rotary, en kan je al aardig finishen (iedereen kan dit leren)?, dan weegt mijn meerwaarde van de dap900 niet op tegen de voordelen van de goedkopere en lichtere dap500.
Gebruikt
Wanneer is het product gebruikt? Periode september/oktober 2010
Waar is het product gebruikt? Buiten bij ca. 15-20 graden
Op wat voor auto is het gebruikt? Fiat Grande Punto uit 2008 in een zwarte lak in redelijk goede staat.
Totaal cijfer
8/10
Is de dap900 nou echt beter dan de dap500? Is de dap900 de meerprijs waard?
In dit vergelijk heb ik de dap500v2 gebruikt, waarvoor mijn grote dank aan Slewey voor het beschikbaar stellen (ik heb zelf de v1 versie). Zuidwest10 bedankt voor het wachten op de dap900 voor je hem kon meenemen.
Tim bedankt voor de productondersteuning en mentale hulp
Prijs en beschikbaarheid
• € 149,-
• € 229,- in combinatie met een PRO900 rotary https://www.Carclean.com/p..._en_PRO900__101797 (zie review https://forum.Carclean.com...tary-by-Carcleannl)
Prijs/Kwaliteitsverhouding
7/10 bij aankoop van de dap900, en 8/10 bij aankoop van de combi met de PRO900.
Dap 500 kost € 115,-
Er zijn ook diverse combipakketten met polijstmiddelen/pads/etc te koop, waardoor de prijs/kwaliteitverhouding iets kan stijgen maar daar gaat het nu niet over.
Product omschrijving
De grote broer van de DAP500: De DAP900! Een nieuwe behuizing, een nieuwe motor met nog meer kracht!
Hoe werkt het?
Hij maakt een excentrische beweging waarbij de polijstpad ook vrij roteert om zijn eigen as. De DAP900 maakt per minuut vele excentrische bewegingen, die je kunt vergelijken met ronddraaiende handbewegingen. Het speciaal ontwikkelde contragewicht zorgt ervoor dat de machine minder trilt. Bij polijstmachines die alleen roteren (rotary’s), is er altijd kans op hologrammen, machinesporen, brandplekken en andere lakschade. Doordat de DAP900 ook excentrisch beweegt, is die kans nu minimaal. Dat maakt de DAP900 geschikt voor elke gebruiker. Van enthousiaste detailer tot iemand zonder enige ervaring!
Bij de DAP900 krijg je een uitgebreide, Nederlandse handleiding. De DAP900 laat de concurrentie ver achter zich. Niet alleen dankzij zijn excentrische uitslag, maar ook door zijn vermogen van maar liefst 880 watt. Altijd voldoende polijstkracht dus. Bovendien kun je met de DAP900 makkelijk wisselen van steunplaat of type polijstpad.
Kortom: In tegenstelling tot normale excenter (schuur)machines, is de DAP900 écht ontwikkeld als een absoluut veilige, professionele polijstmachine voor je auto, caravan of boot!
- Ideaal voor lakherstel, polijsten en waxen
- Verwisselbare 125mm steunplaat
- Geschikt voor 5.5", 6" en 6.5" pads
- Veilig voor alle laksoorten
- Ergonomisch ontwerp
- Regelbare snelheid
De set wordt geleverd met:
- DAP900 880 watt Dual Action Polijstmachine
- 125 mm verwisselbare steunplaat
- Sleutel voor steunplaat
- Set reserve koolborsteltjes
- D-Handgreep, voor centrale montage
- Handige canvas opbergtas met DAP900 logo en draagriem
- Uitgebreide, Nederlandse gebruikshandleiding
- 2 jaar garantie
Technsche gegevens
Polijstpad-Ø max. mm 190 (7,5"
Steunplaat mm Ø 125 (5"
Oscillaties per minuut o.p.m. 2500-6800
Uitslag mm 8
Aansluitspanning V/Hz 230/50
Draad 5/16"-24
Afgegeven vermogen W 880
Gewicht (zonder kabel) Kg 2,3
Isolatieklasse II
.
Officiële handleiding: https://www.Carclean.com/Manual?id=101780
Verpakking
Prima (bekende) tas, met fraai geborduurd logo. Verder alle benodigdheden erbij (draagriem, koolborstel, u-beugel, stelsleutel om backingplate eraf te halen, 5,5” backingplate, etc). Tas zit in een nette kartonnen doos als je hem nieuw koopt; keurig.
Cijfer verpakking 7/10
Uiterlijk
De bekende blauwe kleur welke ik persoonlijk wel netjes vind. Lijkt verder als 2 druppels water op de dap500, maar is toch weer wat degelijker gebouwd als de dap500v2. Daar waar de dap500v2 al een stuk beter/degelijker aanvoelde als de dap500v1, is de dap900 ten opzichte van de dap500v2 weer fraaier afgewerkt (andere kap, betere koelsleuven, overal iets betere finish). Hierin hou ik rekening dat de dap500 gebruikt is, en de dap900 een gloednieuwe was.
De dap900 is toch weer wat aangekomen; in gewicht en qua afmetingen. De dap900 weegt circa 200 gram meer (2.4 kg zonder snoer , en de dap500 2.2 kg zonder snoer; gemeten bij Carclean.com samen met Dennis/Dibbuz)
De dap900 is iets dikker qua omtrek, en dat voel je gewoon.
Cijfer Uiterlijk 8/10
Gebruik van het product
Een dap is van nature een makkelijk te hanteren machine, en geeft goede resultaten. De dap900 is geen dap500 ‘op steroïden’ welke uit je handen schiet of superkrachtig overkomt. Positief is het minder terugvallen in toeren als je druk zet, maar denk hierbij niet dat de dap900 heel veel verder gaat. Je kan meer kracht zetten, en dat draagt uiteraard bij aan het iets beter polijsten.
Uiteraard is een test waardeloos zonder een fysieke test:
Motorkap verdeelt in 6 vlakken, want een test tussen 3 polijstmiddelen heb ik ook gedaan (link wordt ingevoegd als ik de test heb omschreven). Bovenste vlakken de dap900, onderste de dap500.
Grappig detail: een dap draait met de klok mee van nature, maar als je de machine gebruikt stopt de pad met draaien (logisch want de draaiing is niet geforceerd) en draait dan tegen de klok in… Zelfs de ‘sterkere’ dap900 had dit precies zo.
2 GIF’jes van gemaakt:
Eigenlijk zijn de meeste dualactions geen dualaction (draaien en ‘oscilleren’/schudden) want bij gebruik stopt het draaien van de pad, en blijft uitsluitend het ‘oscilleren’/schudden’ over.
Maar goed, de resultaten na:
- 1 volledige sessie per testvlak
- met een witte 6” Kompressorpad
- 3 dotjes polijstmiddel
- Volledig uitgewerkt middels de bekende Zenithmethode (opbouwen, afbouwen gedurende +/- 12 hits)
Testje met Poorboys SYN1:
Totaal geen verschil merkbaar tussen de dap’s
Sorry voor de knullige tekeningetjes in Paint…
Idem met Monello Inizio en Monello Forza al is de Forza in combinatie met de dap900 toch iets beter. Zou de extra kracht dan toch zorgen voor een beter resultaat met een compound?
Let op: ik beschrijf de verschillen tussen de testvlakken van boven naar beneden; tussen de werking van de dap900 en de dap500. De verschillen tussen de testvlakken van links naar rechts, dus tussen de verschillende polijstmiddelen, kan je teruglezen in die specifieke test.
Het verschil tussen de dap’s met Monello Inizio in detail:
Dap500
Dap900
Lastig te zien vanwege de matige camera en belichting, maar geen/nauwelijks verschil. Je ziet een heel lichte marring omdat Inizio in dit geval niet goed is afgebroken. Met de rotary was dit anders geweest.
Het verschil tussen de dap’s met Monello Forza in detail:
Dap500
Dap900
Weer lastig te zien, maar dit is toch IETS anders. De dap900 breekt de Forza beter af, waardoor het eindresultaat toch iets beter is. Wel moet ik zeggen dat ik persoonlijk een dap niet perfect vind voor een compound; ik ervaar dat een dualaction de kracht mist om het goed af te breken en hiermee goed af te werken in combinatie met Menzerna/Monello/etc. Een rotary geeft duidelijk betere resultaten, maar het gaat hier om de dap900…
Cijfer gebruik van het product 7/10
Duurzaamheid
Een dap gaat bij normaal gebruik jarenlang mee, en ik heb een dap500v1 vanaf het 1e uur.
De dap900 is duidelijk degelijker gebouwd qua buitenkant, maar ook aan de binnenkant (elektronica, lagers, asjes) ten opzichte van de dap500v1, en ook ten opzichte van de dap500v2.
Cijfer duurzaamheid 8/10
Conclusie
Persoonlijk vind ik de dap900 een erg goede machine, maar niet perse overal beter dan dap500v2. De dap500v2 is zelf al een goede machine, en moeilijk te overtreffen in deze prijsrange (complimentje waard dus). De dap900 is iets mooier gebouwd, maar is ook weer zwaarder en vooral duurder (maar dat is natuurlijk persoonlijk en subjectief). De polijstresultaten in deze test zijn bijna overal vergelijkbaar. Laat het zo stellen: met een dap500 heb ik in deze test net zulke goede resultaten gehaald als met de dap900, zonder speciale technieken of extra veel moeite te moeten doen.
De dap900 was wel beter bij de zwaarste compound (Monello Forza) omdat de dap900 net iets beter de polijstkorrel afbreekt.
Maar daar ligt nou net de crux van mijn dilemma: met een dualaction verwerk ik geen compound maar pak ik de rotary. Überhaupt gebruik ik voor 80% de rotary, en gebruik de dap alleen om ULTRA-licht af te werken om b.v buffermarks te verwijderen (een Dualaction is hier erg goed in) of om een glaze/sealant/wax aan te brengen. Een dap500 vind ik persoonlijk iets geschikter voor het aanbrengen van glaze/sealant/wax omdat hij lichter is.
Aankoopadvies kan ik in 3 secties verdelen:
- Wil je voor de 1e keer een dualaction machine kopen? Koop dan de dap900; alles net iets beter tegen een iets hogere prijs.
- Heb je alleen een dap500, en denk je duidelijk betere resultaten te behalen met een dap900? Ga dan direct voor de Pro900 rotary.
- Gebruik je al een rotary, en kan je al aardig finishen (iedereen kan dit leren)?, dan weegt mijn meerwaarde van de dap900 niet op tegen de voordelen van de goedkopere en lichtere dap500.
Gebruikt
Wanneer is het product gebruikt? Periode september/oktober 2010
Waar is het product gebruikt? Buiten bij ca. 15-20 graden
Op wat voor auto is het gebruikt? Fiat Grande Punto uit 2008 in een zwarte lak in redelijk goede staat.
Totaal cijfer
8/10