• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Test: Glaze i.c.m. een Sealent

Thijs G

Detailing trainee
8 nov 2025
17
25
23
Hilversum
Dag medepoetsers,

Aan het begin van mijn poets carrière heb ik in een opwelling een fles blackhole aangeschaft. Deze staat nu al 2 jaar in de kast zonder gebruikt te zijn. De reden hiervoor zijn de tegenstrijdige verhalen. De een zegt dat de standtijd van je wax/sealent erg achteruit gaat, de ander zegt dat een glaze na het polijsten geen nut heeft en de ander zweert er bij. Wat moet ik nu geloven?

Ik heb besloten om het heft in eigen handen te nemen en een onderzoeksvraag op te stellen: Welk effect heeft een glaze op de standtijd van een sealent?

Werkwijze:

Ik voer de test uit op de motorkap en het dak van de auto. De motorkap krijgt een glaze+sealent en het dak moet het enkel doen met een sealent.
Beide panelen zijn vooraf 2 stappen gepolijst met een medium polijstmiddel (2500) en light-cutting pad, en een super finish polish (3500) i.c.m. een polijstende pad. Een maand na aanbrengen (06-03-2026) zal ik de panelen vergelijken en beoordelen o.b.v. beading.

Motorkap (glaze + Sealent)
Na het afnemen van het polijstmiddel heb ik Black Hole aangebracht zonder het paneel van te voren ontvetten. Mijn redenatie is dat beide producten vettig zijn en dit geen meerwaarde zou hebben. Ik heb de Black Hole aangebracht, 5 minuten laten hazen en daarna uitgepoetst. Na het uitpoetsen van de Black Hole (wat een naam trouwens... :laughing: ) heb ik het paneel ontvet met Gyeon Prep. Aangezien ik geen tijd had om de FussoCoat 12 months volledig te laten curen, heb ik de Speed & Barrier van Soft99 gebruikt. De afbeelding geeft een vertekend beeld door de reflectie van het plafond...
20260206_154120.webp

Dak (Sealent)
Simpel, ontvetten met Prep en nalopen met de Speed & Barrier. Kind kan de was doen.
20260206_154232.webp

Mijn bevindingen:
In tegenstelling tot mijn verwachting gaf de Black Hole werkelijk meer diepte en kleur aan de metallic lak, zelfs na het polijsten. Na het afnemen van de Black Hole en het ontvetten van het paneel met Gyeon Prep was dit effect nog steeds zichtbaar. Het aanbrengen van de Sealent ging op beide panelen hetzelfde.

Beading direct na aanbrengen:
20260206_162845.webp

20260206_162856.webp

Tot 6 maart!

Laatst bewerkt:
In het verleden vooral voor ik een polijstmachine had, regelmatig BH gebruikt, maar wel net iets anders:
- wél ontvetten vóór het aanbrengen van de BH (onder het motto dat de olieachtige substanties uit paintcleaners en polijstmiddelen de hechting van BH op de lak kunnen verminderen, en dus kortere standtijd)
- niet ontvetten na het uitbuffen van BH, en het aanbrengen van een sealant of wax doen nadat de BH een half uur tot een uur had kunnen curen. Ik vraag me af of je met ontvetten na het uitbuffen van de BH niet een deel van de BH verwijderd.