• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Test met Gyeon kristallen

Tim

Master of Bling
Medewerker
2 mrt 2008
10.697
200
Berkel en Rodenrijs
GyeonTest%20(7).jpg
seren van 3 Gyeon producten, te weten PRIME, TRIM en RIM. Waarom? Omdat een concurrerend merk ons de uitdaging aan heeft laten gaan.

Zij beweert dat haar producten uniek zijn. Dat er geen enkel ander product is dat er niet afregent of afgewassen kan worden. Ze claimen een hardheid van 9H met een SiO2 coating (terwijl de hardheid van van SiO2 7H is), een duurzaamheid van 5 tot 10 jaar én de concurrent claimt dat alleen hun product kristalliseert en hard wordt. Geen enkel ander product zou dat doen in die korte tijd. De concurrentie claimt dat een druppel van haar product binnen een uur hard is en dat andere producten daar een aantal weken over doen.

Mensen die mij een beetje kennen, weten dat je dat soort claims best bij mij kan neerleggen, maar dat ik dan graag de handschoen oppak om die claims te weerleggen. En dat heb ik dus ook gedaan.

Vandaag om 11.00 precies heb ik drie maatbekertjes met ongeveer 7,5ml gevuld. PRIME, TRIM en RIM. Daarbij moet ik wel zeggen dat de TRIM in de praktijk niet bruikbaar meer is, omdat deze retour is gekomen van een klant die per ongeluk met een vervuilde applicator aan de slag was gegaan. Het spul ziet er dus een beetje troebel uit. ;)

Daarnaast heb ik op een plexiglasplaatje wat druppeltjes geplaatst die ik laat drogen. Tijdens het schrijven van mijn introductie, is het 11.22 en ik zie al een vliesje ontstaan op de druppeltjes.

Enfin. Dit is de situatie om 11.00u:

De testopstelling met de maatbekertjes:
GyeonTest%20(1).jpg
Zo'n 7,5ml vullen:
GyeonTest%20(2).jpg
Het plexiglas
GyeonTest%20(3).jpg
Finixa touchup tipjes om te druppelen:
GyeonTest%20(4).jpg
En gedruppeld:
GyeonTest%20(5).jpg
IMG]http://media.Carclean.com/img/forum/GyeonTest (6).jpg[/URL]
GyeonTest%20(6).jpg
Het aardige is dat we ook kunnen meten hoe hard de tipjes gaan worden.

Rond 12.00u kijk ik weer naar de situatie.[/COLOR][/SIZE]
 
  • Leuk
Reactions: GMToyota
Kleine update, ik had een druppeltje op mijn raamkozijn gemorst en die is binnen een half uur al droog en redelijk hard.


Geprobeerd om een video van te maken, deze komt als het goed is straks ook in Full HD beschikbaar:

[video=youtube_share;B_KLXBlVvA8]http://youtu.be/B_KLXBlVvA8[/video]
 
Leuk dat je zo vastbesloten bent, met die testjes! Laat je ook weten wat de tegenpartij als reactie heeft ;) Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
 
Ik ben benieuwd. Een test is de beste en sportiefste manier om dit op te pakken.
Zolang je het als een uitdaging ziet en niet als een aanval is het weer eens een mooie test ;)

Wel een andere vraag. Ik heb al eens eerder zitten googelen op de schaal van Mohs maar vond geen eenduidge uitleg. Het is ook geen vergelijkbare hardheid met bijvoorbeeld Hardwell en Rockwell C welke bij mijn dan weer wel bekend is. Kan je misschien iets meer uitleggen over de hardheidschalen, hoe deze getest zijn en niet onbelangrijk.. door wie. Een onafhankelijk testinstituut heeft daarbij natuurlijk de voorkeur.
Indien je dit vervuiling van je topic vind mag je het natuurlijk verplaatsen.

Ps 2 Is die concurrent een merk dat jullie tot voor kort ook verkochten?
 
Ik begrijp dat je in eerste instantie de bewering van de andere partij aanhoudt Dat geeft minder discussie over de relevantie In een tweede fase zou ik wel op de relavatie inzetten Applicatie is iets heel anders dan het uitharden van een fikse hoeveelheid Waarschijnlijk is het zo aan te brengen dat de laagdikte meetbaar is En dan iets van 24/7 onder een UV lamp met een licht zure vloeistof spoelen ... Ik blijf 'm volgen
 
Paar uurtjes druk bezig geweest en zojuist geconstateerd dat alle drie nu hard zijn geworden.

Het is geen aanval Timon, maar meer een verdediging én om te laten zien wat deze producten nu doen.

De 2e fase, RedCat, zullen we zeker proberen dieper erop in te gaan, deze test is eigenlijk al voorbij. (Dat was hij al nadat bleek dat die gemorste druppel binnen het half uur al hard was :ja ).
 
In het filmpje zeg ik Cure, maar ik bedoel natuurlijk Prime:

[video=youtube_share;3qyNhMH7LQk]http://youtu.be/3qyNhMH7LQk[/video]

Ik laat jullie weten hoe het verloopt met de maatbekertjes. Dat zal aanmerkelijk langer duren, omdat in die bekertjes veel meer materiaal zit. Ik zag ook dat de RIM niet 7,5 ml heeft, maar iets meer dan 5. Dus die zal uiteindelijk wat dunner opdrogen verwacht ik.

Edit: van de bekertjes zie ik trouwens nu dat TRIM al niet meer vloeibaar is. Prime en RIM wel. Dat laat ook zien dat TRIM en RIM niet hetzelfde product zijn (zoals door ons vorige quartz-merk beweerd werd).
 
Ik zal netjes vragen of hij het erg vindt dat ik zijn merknaam noem. ;)

Timon;n394204 zei:
Ps 2 Is die concurrent een merk dat jullie tot voor kort ook verkochten?
Nee, Avi dikt zijn claims ook wel wat aan, maar niet zo erg als dit merk. Bovendien heeft Avi veel meer ervaring en productkennis als het gaat om coatings.

Eén van de dealers van het merk liet de opgedroogde quartz ook zien:

DTQuartz.jpg

En daarbij schrijft hij:

Deze tesla heeft een ****** treatment gekregen, De glans op deze zilveren auto is prachtig. Op 1 van de foto's zie je een munt die ik heb gemaakt met een restand ******, met geen andere glascoating is dit mogelijk.

Dat laatste gaan we dus laten zien dat dat toch wel het geval is. ;)
 
Timon;n394204 zei:
Kan je misschien iets meer uitleggen over de hardheidschalen, hoe deze getest zijn en niet onbelangrijk.. door wie. Een onafhankelijk testinstituut heeft daarbij natuurlijk de voorkeur.
Ik heb de importeur en distributeur van dit merk aangeboden om bij een onafhankelijk TUV testbedrijf zoals TNO beide coatings te laten testen. Ik heb daar helaas nog geen positief antwoord op mogen krijgen. Die tests zijn wel wat kostbaar. Overigens ben ik wel van plan om dit sowieso voor Gyeon te gaan doen.

Voor wat betreft hardheden kun je deze wiki lezen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hardheidsschaal_van_Mohs

Hier kun je lezen dat siliciumdioxide (SiO2) een hardheid heeft van 7, de gemaakte claim van 9H is dus onmogelijk. Hardheden tot 8H zijn dus alleen mogelijk (t/m 7H). En zelfs dat is wel een bovengrens naar mijn mening.

Als ze vast blijven houden aan die 9H, dan zou ik dus met een mes op het oppervlak van een door hen behandelde auto mogen testen. Want al vanaf 6H is het lastig om met een mes krassen te maken. Een auto met een oppervlak van 9H hard kan bijvoorbeeld ook niet meer 'gekeyed' worden. Ik vind dat erg onwaarschijnlijk.
 
Idd ik weet ook welke concurrent, maar dacht toen al Jaja, er zijn er meer die je kunt oplaten drogen als een "munt stuk" Zo heb ik al eens Dlux oplaten drogen, en ook die kristalliseerd. Maar goed we zullen het wel zien hoe de test verloopt...
 
Voor de duidelijkheid, het gaat me niet zozeer om de detailer he. Ik heb zijn foto wel geleend en ik vermoed dat zijn tekst erbij door de importeur is ingefluisterd. Ik snap dan best dat je zoiets voor waar aanneemt (al zou deze detailer beter moeten weten).
 
Ik ben benieuwd hoe het spul er morgen bij staat. Het is een leuke test om te doen. Nu kwam het wat onverwacht op mijn pad, maar we moeten inderdaad de test verder uitbreiden en meer naar de praktische kant gaan kijken. Nu is het meer om te laten zien dat Gyeon ook hard wordt. De vraag is alleen: hoe krijg ik het straks uit die maatbekertjes.
 
Langs de zijkanten de maatbekertjes opensnijden? Dan kan je de bodem misschien dubbelplooien. Ik weet natuurlijk niet hoe de hecgting is van de producten op de maatbekertjes.
 
Ik denk dat de hechting mee zal vallen, maar opensnijden ga ik proberen.

Vlak voor ik naar huis ging, viel het me nog op dat van de opgedroogde druppeltjes Prime het meest transparant / helder leek. Dat kan ook wel kloppen, omdat de samenstelling daar anders van is (met als doel hoge glans en diepte over grotere oppervlakken).

De test kan ik niet met MOHS doen, omdat dat een PHPS coating is en een reactie aangaat met het lakoppervlak icm zuurstof. Dan vormt het een knalharde verbinding. Laat je het drogen zonder chemische reactie, dan wordt het volgens mij een beetje krijtachtig.

Binnenkort eens proberen uit nieuwsgierigheid.
 
En weer een update, 23 uur na vullen van de bekertjes (volgende werkdag dus).

Zelfs het filmpje is er ondersteboven van :

[video=youtube_share;YOKLXDrannQ]http://youtu.be/YOKLXDrannQ[/video]

Ik laat ze nog even doorharden en dan probeer ik maandag of ik het spul uit de maatbetertjes krijg.