• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Test Nanolex producten - PreWash foam/SiSpray/SiOne/Metal Polish

Micha D.

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2017
744
153
28
Bennebroek of Delft
Introductie
In navolging van @Dany (zie zijn uitgebreide review hier) heb ik ook de kans gekregen om de producten na Nanolex te testen. Vanuit Carclean de vraag deze producten eerlijk en kritisch te testen, dus dat heb ik ook geprobeerd te doen. Ik heb ze in tegenstelling tot Dany niet met andere producten vergeleken (wellicht dat ik daar volgende week nog aan toe kom), maar ik heb besloten ze alleenstaand te testen.

1. Datum testen:
13-09-2020
2. Testobject:
Abarth Punto zwart, lak in redelijke staat (veel swirls voornamelijk)
3. Weerbeeld:
Rond de 20 graden, relatief veel zon

De test zelf dan, het plan was om enkel de producten van Nanolex te gebruiken voor mijn wasbeurt, aangevuld met Poorboys Super Slick & Suds als shampoo. Op de motorkap zou ik de SiSpray en SiOne testen, de Metal Polish op de uitlaten.

Het Test Object
Een paar plaatjes van het testobject, behoorlijk vies, voornamelijk zand en straatvuil. Wij hebben op de oprit Bamboo staan, die lijkt lelijke vlekken achter te laten als het regent (de vlekken lijken een soort residu van de bamboo bladeren). De vlekken zijn lastig te verwijderen zonder echt te 'poetsen'.

IMG_20200913_114100.jpgIMG_20200913_114113.jpgIMG_20200913_114123_1.jpgIMG_20200913_114138.jpg

PreWash Foam
Uiteraard ben ik begonnen met de foam. De PreWash Foam wordt omschreven als een zeer effectieve, extreem schuimende voorwas. Hij is verdunbaar van 1:4 tot 1:8. 750ml kost je 9,99 euro (13,32 euro per liter). In vergelijking, Monello Artico Magico kost 11,99 euro per liter en is verdunbaar van 1:4 tot 1:10. Daarmee is de Nanolex iets hoger geprijsd, maar geen schokkend verschil.

Uit de verpakking vind ik het behoorlijk stinken, heel chemisch. De consistentie vond ik in eerste instantie erg dun, in vergelijking met bijvoorbeeld Magico Artico. Het is bijna waterachtig.

Ik ben begonnen met de laagste verdunning, 50ml op 400ml (effectief is dit 1:7, daar had ik toen even niet bij stil gestaan). In deze concentratie vond ik de consistentie te dun om zijn werk goed te kunnen doen, binnen relatief korte tijd was de foam toch wel van de auto verdwenen.

IMG_20200913_113720_1.jpgIMG_20200913_113938.jpgIMG_20200913_114029_1.jpg


Toen heb ik de hogere concentratie gebruikt, namelijk 100ml op 450ml (effectief 1:3.5, twee keer zo sterk als de voorgaande). Hieruit kwam een in mijn ogen zeer mooie consistentie naar voren, iets dunner dan scheerschuim, waar het foam ook langer bleef hangen op de auto.

IMG_20200913_114559_1.jpgIMG_20200913_114621.jpg


Conclusie
Bij het verwerken van de foam kwam een veel fijnere geur naar voren dan uit de fles, een citrus-achtige geur. Over de reinigende werking zeer te spreken, eigenlijk precies wat ik van een foam verwacht. Het overgrote deel van het vuil was afgevoerd, een aantal deels verwijderde vogelpoep vlekken waren ook grotendeels verdwenen. Uiteraard was er nog een lichte Traffic Film aanwezig, zoals je verwacht. Indien Nanolex komt met een grotere (en dus voordelige verpakking) zou ik deze foam zeker overwegen als alternatief voor mijn favoriet tot nu toe, namelijk de Artico Magico. Met het huidge verpakkingsformaat is die kans iets kleiner, omdat 750ml er hier met ons wagenpark vrij snel doorheen zou zijn.


Na het gebruik van het foam heb ik de auto gewassen zoals ik altijd doe en afgedroogd, om vervolgende de rest van de test te doen. De rest van de test zal plaatsvinden op de motorkap, die zag er zo uit. Zoals te zien zitten daar dus de 'bamboo'-vlekken op.

IMG_20200913_123218.jpg

SiSpray
Op de motorkap ging ik verder. Allereerst SiSpray, welke ik op de linker helft van de motorkap heb gebruikt. SiSpray komt in een mooi klein flesje van 100ml met een fijne sprayer inclusief een 'slotje'. SiSpray is een spraysealant, te gebruiken op lak, wielen, metaal en zelf plastic. Het zou een beschermende laag achterlaten. SiSpray wordt aangebracht met behulp van een microvezel doek (in mijn geval Peluche Verde) en wordt vervolgens verdeeld. De volledige gek die ik ben heb ik natuurlijk ook SiSpray rechtstreeks op de lak gebruikt, dat werkt ook prima, de sprayer is vrij secuur. Indien je wat naast het bedoelde oppervlakte sprayt maakt het niet zoveel uit, want SiSpray is dus op bijna alle exterieur oppervlakken te gebruiken.

IMG_20200913_123221.jpg

Kunststof
Ik ben begonnen met toepassen op het kunststof, dit was behoorlijk wit uitgeslagen en slecht gevoed. Ik heb het kunststof niet specifiek ontvet aangezien ik de auto net gefoamd en gewassen had. Ik heb het product op de doek gespoten en simpelweg ingewreven. De applicatie bleek hierbij eigenlijk zeer eenvoudig.

Onbehandeld - behandeld - verschil

IMG_20200913_123250_1.jpgIMG_20200913_123420.jpgIMG_20200913_123424.jpg

Na een tijdje wachten droogde de SiSpray op, maar werd erg vlekkerig, ik heb hierna nog een applicatie gedaan.

IMG_20200913_124748.jpg

Daarna wederom enige tijd laten drogen, om vervolgens de sheeting en beading te testen. Links is behandeld, rechts onbehandeld.

IMG_20200913_125039.jpgIMG_20200913_125239_1.jpg


Lakwerk
Vervolgens ben ik aan de slag gegaan op het lakwerk. Het aanbrengen ging eigenlijk dodelijk eenvoudig, je hoeft er niet bij na te denken, gewoon aanbrengen, uitvegen en even na wrijven met een droge kant. Het resultaat is een zeer gladde laag en eigenlijk een verrassend goede sheeting en zeer behoorlijke beading. Ik heb het product in een laag aangebracht, maar ik kan me voorstellen dat een extra laag nooit kwaad kan.

IMG_20200913_124926.jpg

(Een betere video van de sheeting staat verderop in de review)

Conclusie
Ik vind SiSpray zeer eenvoudig aan te brengen op zowel lakwerk als kunststof. Ik zie niet direct verschil in glans, maar ik kan mij voorstellen dat dit bij een goed gepolijste auto andere uitwerkingen heeft. Op (sterk) verweerd kunststof zijn meerdere lagen aan te raden, ik zag na een dag dat mijn twee lagen niet voldoende was om een volledig dekkende en egale laag te hebben. Het grote voordeel van SiSpray vind ik dat je het niet hoeft na te wrijven zoals veel detailsprays. Over de standtijd later meer.

SiOne
Aan de andere kant van de motorkap ging ik aan de slag met SiOne. SiOne komt ook in 100ml, omdat het een dikkere, polijstmiddel-achtige substantie is, hierbij geen sprayer maar een verdeel'tuitje' onder de dop. SiOne wordt aangeduid als een all-in-one sealant op waterbasis die de lak "reinigt, verjongt en beschermt" (ik citeer). Het wordt aangeraden om aan te brengen met een doekje of pad en te wrijven tot het bijna transparant is. Daarna weg te wrijven met een microvezel doek. De verwerking doet mij daarom erg denken aan normaal polijstmiddel of bijvoorbeeld een product als lime-prime. Ik heb gekozen voor aanbrengen met de hand.

Ik heb het product aangebracht met een Disco Duo pad en afgenomen met een doek van een niet nader te noemen merk ;). In principe voldoet elke microvezel doek hiervoor, ik gebruik voor uitbuffen in dit geval liever een doek met een tandje meer 'bite', in mijn ervaring gaat het dan wat makkelijker (nadeel, je hebt weer iets meer kans op swirls als gevolg van je doek bij zachte lakken). Bij het aanbrengen een aantal dotjes op de pad, ik heb volgens mij voor de totale kap zo'n 6-9 dotjes gebruikt. Ik vond het een vrij zuinig product, ik denk dat ik met minder dotjes ook wel uit de voeten had gekund. Tijdens het aanbrengen zie je vrij duidelijk waar je bent geweest.

IMG_20200913_123224.jpgIMG_20200913_123812.jpgIMG_20200913_123944_1.jpg

Het gedeelte waar ik vrij sceptisch over was is het 'verjongen' van de lak, zeker bij het handmatig verwerken. Ik ben hier erg door verrast! De lak van de Abarth had ik bij het polijsten een aantal jaar als vrij hard ervaren, maar bij het verwerken van de SiOne zag ik toch een significante verbetering in het aantal swirls! Dit was na eenmaal verwerken.

IMG_20200913_124200.jpgIMG_20200913_124402.jpg

Ook na het gebruik van SiOne is het resultaat mooi glad, dat laat ook de beading en sheeting mooi zien.

IMG_20200913_124932.jpg

(Een betere video van de sheeting staat verderop in de review)

Conclusie
Wederom een zeer mooi product als je het mij vraagt. Ik heb mij enorm verbaasd over de fijne corrigerende eigenschap van de SiOne, het verwerkt eenvoudig en laat een mooie beschermende laag achter.

SiSpray versus SiOne
Persoonlijk was ik erg benieuwd naar de verwerking en het resultaat van beide producten, maar ook hoe ze zich verhouden tot elkaar. Uiteraard is de insteek van beide producten anders, het ene is puur voor voeden en beschermen, de ander heeft nog een corrigerende factor erin zitten. Daarom heb ik ook de beide producten naast elkaar aan gebracht, waarbij ik de komende weken graag de standtijd wil bijhouden.

De onderstaande video laat de sheeting zien direct na applicatie, links is de SiSpray te zien, rechts de SiOne.


Als je het mij vraagt zijn beide producten zeer aan elkaar gewaagd. Om de test op het gebied van standtijd vast een start te geven heb ik de auto (uit pure ellende) maar meegenomen met een weekendje Zuid-Limburg, zodat ik even kilometers kon maken. In totaal zit er tussen het aanbrengen en de onderstaande video ongeveer 1000km rijden. Ik heb de kap enkel afgenomen met Poorboys Spray & Wipe voor deze test. Tot nu toe heb ik geen duidelijk verschil kunnen waarnemen tussen beide producten als het aankomt op sheeting en beading. Excuses voor de verticale video.


Metal Polish
Last but not least, Nanolex Metal Polish. Wederom komt dit product in een flesje van 100ml. Komt in hetzelfde potje als de SiOne en is eveneens van polijstpasta-achtige substantie. Het wordt beschreven als een polish voor alle soorten metaal en zou een schermende laag achterlaten. Ik wilde in eerste instantie op een chromen bumpertje gaan testen, maar toen ik de eindstukken van de Abarth zag, zag ik mijn kans schoon om me daar eens boos om te maken. De uitrusting, een goedkope pad die ik nadien kon weg gooien, een flesje metal polish en een doek (achteraf ben ik met papieren doekjes aan de slag gegaan, gezien het vuil wat er vanaf kwam).

IMG_20200913_125637.jpgIMG_20200913_125815.jpgIMG_20200913_125817.jpg

Dus we begonnen met een zeer vuile uitlaat. Deze ten eerste afgenomen met een beetje Gyeon Prep, om hem vast wat te ontvetten en het ergste vuil eraf te halen. Toen ben ik dus gaan poetsen. Een dotje polijstmiddel, je merkt snel genoeg wanneer je er doorheen bent en dan voeg je gewoon een nieuw dotje toe. Ik moest vrij veel druk uitoefenen, maar dat is logisch gezien de aankoek-overtuigingskracht van het koolstof op de eindstukjes. Het resultaat vond ik toch al wel opvallend, onder de zwarte troep kwam zowaar iets glimmends tevoorschijn. Verwacht niet dat je pad nog bruikbaar is achteraf.

IMG_20200913_125857.jpgIMG_20200913_131149_1.jpgIMG_20200913_131155.jpg

Toen heb ik een poging gedaan met een (nep-)dremel en een wolletje erop, maar dat was geen groot succes. Je veegt door de draaiende beweging eigenlijk in een keer het polijstmiddel van de werkende plek af, waardoor je gewoon met je wolletje loopt te rammen. Dan maar weer terug naar het ouderwetse handwerk!

IMG_20200913_131402.jpgIMG_20200913_131406.jpgIMG_20200913_132649_1.jpg

En dan glimt dat je toch wel weer tegemoet! Echter, na een goede 1000km rijden ziet je uitlaat er weer zo uit...

IMG_20200927_190119.jpg

Al het werk voor niets, denk je dan! Nee, fout, want met een klein beetje Spray & Wipe en een keukenpapiertje, veeg je zo alle resten eraf, en heb je weer een prachtig blinkende uitlaat!

IMG_20200927_190202.jpgIMG_20200927_190209.jpg

Conclusie
Ik had het niet verwacht, maar na een goed half uurtje m'n handen vuil maken zag de uitlaat er toch weer prachtig uit. Ook de beschermende eigenschappen hebben zich bewezen, het nieuwe vuil was met een veeg zo weer verdwenen. Wat mij betreft een erg fijn product, al kan ik mij voorstellen dat voor velen een metal polish een weinig gebruikt artikel zal zijn. Gelukkig is hij ook niet zo duur.

Nawoord
Ik kan eigenlijk niet veel anders zeggen dan dat alle vier de producten mij positief hebben verrast. De foam is dan wellicht degene die ik op plek vier zou zetten, niet omdat hij slecht is, maar meer omdat ik de grootverpakking zou missen en dat hij daardoor wellicht wat duurder in gebruik is. Zeker ook omdat 1:4 toch wel een vrij prijzige verhouding is.

De SiSpray is door zijn veelzijdigheid een fijne toevoeging aan het arsenaal, het gebruik op kunststof maakt het een breed inzetbaar product waarmee je gemakkelijk een hele auto zou kunnen doen. Ik kan mij voorstellen dat het dan een tegenhanger lijkt te worden van een product als Gyeon Wetcoat, wat qua prijs een stuk interessanter lijkt. Echter, om daar een conclusie over te kunnen trekken zou je toch echt moeten kijken naar standtijd.

De SiOne heeft mij het meest verrast, en dan vooral de slijpende werking en de algehele prestaties als all-in-one product. Ik kan mij goed voorstellen dat dit een ideaal product zou zijn om een auto die voor een snelle detail komt machinaal te behandelen, om zo even snel de lak op te frissen en een bescherming achter te laten.

De metal polish doet het voor mij echt vanwege de beschermende werking, dat geeft hem ook een unieke toepassing ten opzicht van bijvoorbeeld de bekende Valma Chrome Cleaner.



Ik hoop dat ik jullie een beetje kennis heb kunnen laten maken met de producten. Heb je nog vragen of opmerkingen, laat het vooral weten! Wil je graag dat ik iets test met de bovenstaande producten, laat het dan vooral ook weten. Ik hoop de komende weken de standtijden nog een beetje te kunnen bijhouden en dan zal ik die ook updaten in dit topic!

Groet, Micha
 
Laatst bewerkt:
Leuke review Micha, de resultaten stemmen grotendeels overeen met de mijne. Het zijn best fijne producten !
 
  • Leuk
Reactions: Micha D.
Nog even een aanvulling ten aanzien van de Metal Polish. Ik had het genoegen om een aantal auto emblemen onder handen te nemen die ik afgelopen week op een veiling heb gekocht. Uiteraard hiervoor de Metal Polish gebruikt, dit maal in combinatie met een ordinaire ouderwetse badhanddoek. Het resultaat was ik weer erg van onder de indruk, veelzijdig en fijn spulletje!

IMG_20201008_165044.jpgIMG_20201008_170711.jpg

IMG_20201008_171610.jpgIMG_20201008_172654_1.jpg

IMG_20201008_212143.jpgIMG_20201008_213040.jpg