• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Test: Rain-X VS Pro vision Rain Clear

Steven010

Detailing trainee
19 jul 2009
16
47
zoo dan ga ik maar eens een duurheids testje doen met 2 anti regen producten.
De rain-x is heb ik een tijdje geleden gekocht en de Rain clear heb ik kado gekregen bij een bestelling,^^ en is de wipe variant.

Ik heb allebij 50/50 op me voorruit van me 3 serie E30 gedaan.
Ben benieuwd naar het resultaat.

Eerst de ruiten schoon gemaakt met een ruitereiniger.

De gebruikte gereedschappen:
DSC00331.jpg

Spreekt voor zich:
DSC00334.jpg

Op de bovenstaande foto is het al een beetje te zien, bij de rain clear zie je veel meer een waas dan bij de rain-x.

Rain clear:
DSC00336.jpg

Rain-x:
DSC00338.jpg

Ook het afnemen van de rain clear ging een stuk lastiger, moest de mf doek een beetje vochtig maken anders ging het er echt niet af en bleef je die waas zien.

Toen maar even een testje gedaan hoe water afstotend beide zijn:

Rain-x:
DSC00343.jpg

Rain Clear:
DSC00344.jpg

Daar zie je al direct een verschil, bij de rainx blijft er meer water op liggen dan bij de rain clear.

Ben benieuwd welke het het langste uithoud:eyes

de Provision Rain Clear uit het flesje is een dunne vluchtige doorzichtige vloeistof en laat zich heel makkelijk en zonder strepen aanbrengen. Opdrogen en de 2e laag aanbrengen, en na weer opdrogen simpel streeploos oppoetsen.

Wat je bij jou ziet is dat je met ruitenreiniger de ramen niet perfect hebt schoongemaakt en hiermee niet goed hebt voorbereid op Rainclear. Daarnaast is een doekje (wipe) veel te droog om het product lekker aan te brengen, vind ik tenminste.
Daardoor krijg je een niet-evenwichtige verdeling, en dus strepen/vlekken.

In je resultaat qua test zie je dan ook dat er nauwelijks beading is; je hebt het niet goed (genoeg) aangebracht.

Rain-x en Rainclear zijn ZEER aan elkaar gewaagd qua producteigenschapen (beiden ook een vluchtige vloeistof), en ook de resultaten zijn goed vergelijkbaar.

Ik heb de provision scrub eerst gebruikt en daar haal je een boel rommel mee af, daarna de rainclear en vind echt top product !

Steven010 zei:
@ tinus
Het aanbrengen met het doekje ging op zich best makkelijk en vlot, geen last van het droge.

Het gaat er niet om of het makkelijk ging met het doekje, want dat geloof ik wel. Heb tijdje terug zo'n testverpakking gekregen met de fogwipe met zo'n doekje, en dat smeert prima. 1 keer gebruiken en het doekje is opgedroogd.

Het gaat om de voorbereiding en afwerking:
- glasscrub gebruiken
- 1e laag rainclear met een badstof doek (mag best een beetje dik aangezet worden) en 5 min laten drogen
- 2e laag rainclear met een badstof doek (en dunner aanzetten; dit verwijdert ook de eventuele restjes te dikke laag van de 1e keer) en 5 min laten drogen
- nawrijven met schone badstof doek.

Tis trouwens nu zo'n 5 graden buiten , is dat warm genoeg om Rainclear aan te brengen?:roll

@Steven, de waas die jij ziet heb ik op mijn auto nog niet gezien. Het lijken wel ingedroogde regendruppels.

@McShine, misschien moet je iets langer wachten, maar zolang het droog is, kun je het gewoon aanbrengen. En anders: doe de test en deel je ervaringen hier. ;) Ik heb het nog niet gedaan bij winterse temperaturen. Mijn laag ProoVision zit er al tijden op en hij werkt nog steeds super!

ja die waas is mij ook een beetje een raadsel want bij rain-x heb ik dat dan weer niet.
maar wat tinus ook zegt het ligt er denk ik ook aan dat de scrub niet gebruikt is, aangezien het nano technologie is, zullen der wat porie verstopt zijn of iets dergelijks.
in iedergeval tot nu toe werkt het goed.

@McShine
ik deed het in de garage waar het ongeveer 10 graden is en ging prima, had geen langere stand tijd dan bij een normale zomerse temperatuur.

Om dit topic maar even opnieuw te starten:-"

afgelopen weekend op mijn ruit de rain clear aangebracht. het was toen ongeveer 3 a 4 graden dus niet echt warm.

wat ik heb gedaan is het volgende:

- toen ik de auto ging foamen natuurlijk de ruit meegepakt.
- afgespoten
- gewassen met wax safe wash van Dodo en een washmitt
- gedroogd met delerium
- de ruit nog een keer schoongemaakt met de Glass scrub van Pro Vision
- afgespoeld
- gedroogd
- de ruit ingeprayed met Eraser en afgenomen
- toen de ruit droog was heb ik er rain clear op gedaan.
- dit even laten inwerken en afgenomen

alles zag er perfect uit. de dag erna ben ik gaan rijden en er kwam inderdaad een regenbui zoals verwacht gleden de druppels perfect van de ruit af niets op aan te merken.
echter, toen ik de ruitenwisser aan zette kwam er een waas over de ruit heen, deze verdween ook weer na 2 a 3 seconden.
nu is het zo dat elke keer als ik de ruitenwisser aanzet die waas komt en weer verdwijnt. mijn vraag was hoe zou dit komen.

alles ziet er netjes uit je ziet geen waas als de auto droog is en er zon op schijnt maar op het moment dat je de wissers aanzet is de waas er.

zelf zat ik te denken aan een te dikke laag rain clear die als het ware niet goed kan drogen en dat de wissers de laag elke keer weer een beetje uitwrijven.
is dit een plausibele conclusie, of zou het kunnen liggen aan een te lage temperatuur bij het aanbrengen ?

ik heb de wissers afgedaan met een doek en er kwam inderdaad een hoop zwart vanaf.
nu als ik erover ga komt er nog steeds wel zwart vanaf is dit normaal.

en het is ook zo dat de wissers deze waas niet gaven toen de rain clear niet op de ruit zat kan dat?

Plaats waar de ruitenwissers over de ruit glijden worden dan tijdelijk een (soort van ) mat waardoor het zicht wat minder is.
Dit verdwijnt weer relatief snel.
Kan behoorlijk irritant zijn imo.

Het is ff wennen. Als je dit spul gebruikt en bijhoud heb je bij regen je ruitenwissers bijna niet nodig. Als je veel kleine stukjes rijdt en niet veel snelweg ziet hoef je het niet te doen. Naar mijn mening 'glijdt' het water pas echt goed over je ruit bij 100 km/h.

@ psychoboarderke (phoe wat een naam:-p )
exact precies dat bedoel ik, en ik merk dat het nu inderdaad iets minder is. als jij zegt dat het verdwijnt dan wacht ik het nog even af.

@ sj0ertum
ik merk inderdaad ook dat de druppels er netjes vanaf vliegen, gelukkig rij ik bijna alleen maar snelweg dus dat komt goed :-)^

Dank voor de antwoorden ik wacht dus nog netjes om te kijken of het wat minder wordt

@ sjoertum: Heb hier ook rain-x liggen welke ik bij de volgende poetsbeurt wil gebruiken.
Hoe moet ik dit 'bijhouden'zoals jij aangeeft. Bij elke wasbeurt weer een nieuwe laag rain-x aanbrengen, of..?

Bedankt! :)

Heb afgelopen zaterdag 2 laagjes rain-x aangebracht, maar bij 70km per uur werkt het al erg goed.
Hangt ook een beetje van de regen af,beetje miezer regen of grote druppels.
Die waas heb ik ook bij ruitenwisser gebruik, maar trekt meteen weer weg.
En breng pas weer een nieuwe laag aan, waneer ik denk dat de werking bijna weg is.

De waas zal waarschijnlijk een dun laagje water zijn dat op je ruit blijft staan.
Door het product werken je ruitenwissers niet meer naar behoren omdat het contactoppervlak te glad is.
Er is dus geen goede wrijving meer tussen het rubber en het glas.
En dat geeft die waas, die redelijk snel weg trekt door het product natuurlijk.

M.Willems;308968 zei:
@ sjoertum: Heb hier ook rain-x liggen welke ik bij de volgende poetsbeurt wil gebruiken.
Hoe moet ik dit 'bijhouden'zoals jij aangeeft. Bij elke wasbeurt weer een nieuwe laag rain-x aanbrengen, of..?

Bedankt! :)
Ik breng het eenmaal per twee maanden aan. Dat is echt meer dan genoeg.