• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

testmotorkap

poeh das goed gelukt, had eigenlijk niet verwacht dat dat weg te halen was
als ik deze resultaten zie dan begin ik ook te twijfelen over een rotary..... maar doe het toch maar niet
netjes gedaan
 
héél eerlijk.....ik dacht ook al dat het niet meer goed zou komen, maar het voordeel is dat je met zo'n testobject niet bang hoeft te zijn voor blunders indien er te ver gegaan wordt. Ik hoop toch dat ik zoveel bewerkingen met de M105 en de gele solopad nooit niet moet doen op onze Renaults want dan weet ik niet of ik er zo zou voor gaan. Immers ik ben er haast zeker van dat de Renault lak een pak zachter is dan deze van de Mercedesmotorkap die ik nu aan het testen ben. Als ik mijn lusten voldoende gebotviert heb op deze kap ga ik eens proberen een Renault koetswerkonderdeel op de kop te tikken.
 
Prachtig verslag! Ik sta er eerlijk gezegd van te kijken dat je nog zoveel passes hebt kunnen maken, ook die voorgaande even meegeteld. Zoals anderen ook al terecht hebben opgemerkt was een lakdiktemeter wel een uitkomst geweest. Misschien dat iemand die ter beschiking wil stellen bij het andere deel van de motorkap?

Ik blijf dit draadje iig nog even volgen, juist omdat ik ook op het punt sta roterend te beginnen. Ik vind je plan van aanpak iig erg goed! Aangezien er genoeg autobedrijven hier zitten moet het vrij eenvoudig zijn om wat plaatwerk mee te krijgen.

Hou ons op de hoogte iig van je vorderingen en veel suc6 verder! :cool:
 
En gezien ik nu een lakdiktemeter bezit heb ik even de motorkap (en dit draadje) van onder het stof gehaald, metingen waren de volgende:

Links voor: 160um
Rechts voor: 171um
Links achter: 135um
Rechts achter: 155um

Beetje raar dat de voorkant van de motorkap een hogere meetwaarde naar boven brengt maar verschillende keren opnieuw meten brachten geen verandering van waardes aan het licht, misschien al eens overspoten geweest, geen idee van, ik ken de historiek niet van de motorkap. Wat wel duidelijk is is dat het linkergedeelte waar ik dus met de Krauss, gele solowoolpad en de M105 de schuursporen aangepakt heb de laklaag aan de voorkant met 11um en de achterkant met 20um vermindert is.

Volgende stap: de overige schuursporen wetsanden en polieren met M105 en nabewerken met de M205 en opnieuw metingen uitvoeren nadien. Echter eerst wat wachten tot de temperaturen wat aangenamer zijn want in mijn garage is het al even koud als buiten en ik wacht ook nog op die M205 (die er volgens Tim wel zit aan te komen ;) ).

Wat ik me nu afvraag.....ik ken die meetwaardes nu maar hoe dik is een blanke laklaag eigenlijk, ervan uitgaande dat de wagen nog niet herspoten werd?
 
zo'n 30% van het totaal is meestal blanke lak. En daar zit ook gelijk de beperking van die lakdiktemeter (die ik zelf ook heb): het is een indicatie, geen garantie maar erg handig om een idee te krijgen wat je aan het doen bent.
Heb je vantevoren gemeten? Het kan best zo zijn dat er links achter 140um was en geen 155 zoals aan de rechterkant. Ook is het aan te raden zo nauwkeurig mogenlijk opdezelfde plek te meten. Een paar cm kan al gauw 5-7 micron schelen.
Sommigen gebruiken daarvoor een laserpointer zodat ze exact dezelfde plek kunnen meten. En je maakt al gauw diepe krassen, soms lijkt een een kras erg diep maar komt ie er mooi uit en soms is het ook andersom.
 
Dibbuz zei:
Ook is het aan te raden zo nauwkeurig mogelijk op dezelfde plek te meten. Een paar cm kan al gauw 5-7 micron schelen. Sommigen gebruiken daarvoor een laserpointer zodat ze exact dezelfde plek kunnen meten.

Dat heb ik inderdaad ook opgemerkt, enkel cm verder en de waarde is soms totaal anders. Op de testmotorkap heb ik maar vier meetpunten genoteerd maar als ik de megane en de modus ga opmeten zal ik daar zeker gedetailleerdere notities van bijhouden. Goed idee die laserpointer, heb nog zo'n ding werkloos in de werkruimte liggen, komt zo nog es van pas :cool: .