• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Testspot

leejoow

Detailing trainee
14 jun 2013
13
47
Goedendag,

De DAP900 in huis en ben even rustig aan het kijken hoe ik deze nu eigenlijk moet gebruiken :)

Waarschijnlijk een aantal heel eenvoudige vragen, maar waar ik het antwoord niet op kan vinden. Hoe maken jullie een testspot?

Moet ik op een stukje van bijvoorbeeld de motorkap met verschillende combinaties proberen totdat de combinatie het gewenste resultaat geeft? Hoe beoordeel ik dat? Of de swirls op het behandelde stuk weg zijn? Daarna de pads gewoon weer nieuw polijstmiddel geven en dan de rest doen?

Geld de gevonden combinatie vervolgens voor de gehele auto of moet ik per paneel een testspot maken?
 
Hoi Leejoow,

Ben zelf ook nog niet zo heel ervaren maar ik heb de clinic gevolgd bij carclean.
Daar komt dit ook aan bod, uitleg over verschillen in pads, verschillende ongewenste "beschadigingen" op de auto met lamp bekijken.
Toepassen juiste combinatie pad met polijstmiddel(meerdere combi's mogelijk), ontvetten en reinigen en opnieuw beoordelen of dit de juiste combi is om de rest met de auto te doen(olieen in polijstmiddel kunnen swirls op dat moment verbergen).
Gaat er om dat niet alles altijd perfect te krijgen is dus 100% correctie is niet altijd mogelijk daarbij altijd kiezen voor de minst agressieve benadering.
Dus niet de zwaarste pads met grofste polijstmiddel kiezen om je test spot mee te maken.
Heeft veel met de lak hardheid en kwaliteit te maken en vergeet ook niet de dikte ervan(met een DAP is het best veilig).
Veel factoren om rekening mee te houden, clinic kan ik je aanbevelen.
 
Hoe maken jullie een testspot?

Zoals aangegeven is het een kwestie van kijken naar het resultaat. Begin niet te zwaar, bijvoorbeeld met Mezzo en een light polishing pad. (Welke pads en middelen heb je?) Als het resultaat na ontvetten nog niet naar wens is kan je wat zwaarder gaan, bijvoorbeeld met een cutting pad en als dat niet werkt bijvoorbeeld een zwaarder middel. Wel altijd met een of meer tussenstappen weer netjes afbouwen naar een lichte combi.

Moet ik op een stukje van bijvoorbeeld de motorkap met verschillende combinaties proberen totdat de combinatie het gewenste resultaat geeft?

Zie hierboven. De motorkap werkt vaak het fijnst, dus daar zou ik wel beginnen.

Hoe beoordeel ik dat?

Goed ontvetten met Eraser of Spruzzo. Daarna kijken bij het juiste licht en de juiste hoek, bijvoorbeeld met een Brinkmann lamp.

Of de swirls op het behandelde stuk weg zijn?

Helemaal weg gaat waarschijnlijk niet lukken. Hangt een beetje af van de auto die je voor je hebt.

Daarna de pads gewoon weer nieuw polijstmiddel geven en dan de rest doen?

Ja, maar niet teveel middel. Twee of drie erwtjes per stuk van 40 bij 40 cm ongeveer. Na elk paneel of na twee panelen reinig ik de pads tussendoor even.

Geld de gevonden combinatie vervolgens voor de gehele auto of moet ik per paneel een testspot maken?

In principe moet je bij elk paneel een testspot maken. In theorie kan dat paneel namelijk overgespoten zijn en heel anders reageren.

Er staan veel filmpjes op youtube en ook hier op het forum staat ontzetten veel info. Gebruik die info goed en je komt al een heel eind. Mocht je daarna nog twijfelen, dan is een clinic misschien wel een goede optie voor je. Anders is er vast in de buurt wel een ervaren detailer waar je eens mee mag kijken of die je wil helpen. Succes!
 
Retcod;349056 zei:
Ja, maar niet teveel middel. Twee of drie erwtjes per stuk van 40 bij 40 cm ongeveer. Na elk paneel of na twee panelen reinig ik de pads tussendoor even.

Hoe doe jij dit, oude handdoek tegen pad en machine even aanzetten of ga je met dreft aan de slag en dan zachtjes even vocht uitdraaien?
 
Als ik weinig tijd heb gebruik ik inderdaad een oude handdoek. Niet ideaal, maar goed genoeg. Daarnaast heb ik elke pad dubbel, dat scheelt ook al weer. Is ook handig als er eens een valt. Als ik wat meer tijd heb reinig ik ze met een sopje met wat dreft. Alleen het oppervlak en daarna rustig in een oude emmer droog draaien.
 
Retcod;349060 zei:
Daarnaast heb ik elke pad dubbel, dat scheelt ook al weer. Is ook handig als er eens een valt. Als ik wat meer tijd heb reinig ik ze met een sopje met wat dreft. Alleen het oppervlak en daarna rustig in een oude emmer droog draaien.

+1
ik heb er ook meerdere en de pads schoonmaken doe ik wel als ik klaar ben alleen ik leg ze te drogen weg ipv droogdraaien.
 
Als je BV, een testspot maakt en je probeert SS1 op witte pad, lukt niet, dan smijt je er SS2.5 op. Moet je tussendoor dan ook je pad wassen ? Of mag je de ééne na de andere er gewoon op zetten. Kan het geen kwaad dat er bv SS1 resten gemengeld worden met SS2.5.
 
DimitriL zei:
Als je BV, een testspot maakt en je probeert SS1 op witte pad, lukt niet, dan smijt je er SS2.5 op. Moet je tussendoor dan ook je pad wassen ? Of mag je de ééne na de andere er gewoon op zetten. Kan het geen kwaad dat er bv SS1 resten gemengeld worden met SS2.5.
Ik heb je post even verplaatst. Hier hoort hij beter thuis.
 
Thx voor je snelle reactie, nog een kleine vraag: Als je deze test spot maakt ga je dan als volgt te werk. Stel dat je deze producten ter beschiking hebt BV:

SS1/SS2/SS3 - Licht polishing pad/Light Cutting pad/Cutting.


Ga je dan zo te werk ?:

SS1 - op een polishing pad lukt het niet
SS2 - op dezelvde lichte polishing pad lukt het steeds niet
SS3 - op dezelvde lichte polishing pad steeds geen resultaat
SS1 - op Light Cutting pad
SS2 - op Light Cutting pad
SS3 - op Light Cutting pad
SS1 - op Cutting pad
SS2 - op Cutting pad
Enz....
 
Op zich is dat prima, maar je kunt wat grotere stappen nemen hoor.

Dus bijvoorbeeld:

SSR1 op polishing pad
SSR2 op light cutting
SSR2.5 op light cutting

SSR3 zou ik trouwens niet zo snel meer gebruiken. Eerder Master Cut Compound als je bij Poorboy's World wilt blijven