• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

The 1st day after...

Havanna

Detailing rookie
11 jun 2008
761
0
--- The 1st day after… ---


Muziekje voor d’r bij:





Na ruim 5 weken vakantie te hebben gevierd, en nog nagenietend van de reis New York – Panama – Costa Rica – Nicaragua – El Salvador – Honduras – Guatemala – New York, kwam vandaag dan toch echt de dag dat er weer wat gedaan moest worden.

Nou is zo’n eerste dag na je vakantie nooit echt “joepiedepoepie”, laat staan als het heeft gesneeuwd, gevroren, geijzeld, en je op zomerbandjes de weg op gaat.

Brrrr.jpg





Glibberend en glijdend de rit overleeft en bij de showroom aangekomen, godzijdank zonder ongelukken, maar fijn was anders. Eenmaal de spullen uitgeladen en een verse bak koffie rijker tot de conclusie gekomen dat het er gelukkig allemaal nog net zo bij stond als een week of 6 geleden, ware het niet dat er 9 nieuwe auto’s stonden te wachten op iets wat cleanen, (full)detailen of polijsten heet. Een groepje Porsches stond dof en smotsig langs de kant, glurend naar een lakzwarte 355 Spider en een rode 328GTS. In de werkplaats stond een Jag E-type (exact zo’n een als die zwarte die we gedaan hadden met die !@#$%-spaakwielen, maar dan in het geel) en een kever 1300.
Na ienemienemutte gespeeld te hebben, uitgekomen op de 355. En hij was er flink aan toe….

Paard3551.jpg


Paard3552.jpg





Bevoorrecht of niet, een Ferrari hoort naar mijn bescheiden mening rood of geel te zijn.
Alles wat een steigerend paard op zich krijgt geplakt en die kleuren verder niet heeft vind ik niet mooi. Da’s natuurlijk een schop tegen de schenen van iedere eigenaar in een andere kleur Ferrari dan rood of geel, maar over smaak valt nou eenmaal te twisten ;)
Zo lang het echt mooi zwart is, vind ik zwart een hele mooie kleur voor een auto. Het veulentje wat hier geparkeerd staat voldoet dan ook aan alles behalve mooi zwart. Zo zat de lak onder de wazige krasjes die enige vorm van glans totaal maskeert, werd de auto daardoor eerder antraciet dan lakzwart, en neem daar 13 dozijn swirls en rare vegen bij en de tranen springen je bijna in de broek :sob:

Een rondje ellende, te beginnen bij de achterklep:

Paard3553.jpg


Paard3554.jpg





De achterschermen kwamen ook niks te kort:

Paard3555.jpg


Paard3556.jpg


Paard3557.jpg





En ook de voorschermen werden niet vergeten:

Paard3558.jpg





De rechterdeur was ook flink gehavend

Paard3559.jpg





En de motorkap maakte prima deel uit van dit geheel :eek:

Paard35510.jpg


Paard35511.jpg





Werk aan de winkel dus. Eerst maar is kijken of er nog ergens verrassingen zijn te vinden in de vorm van hele dikke/dunne lak. Gelukkig geen opmerkelijke zaken aan het licht kunnen brengen. De motorkap en de voorschermen waren al is op visite geweest bij de verfboer, de rest van de auto varieerde ergens tussen de 170 en 200 micron.

Paard35521.jpg


Paard35522.jpg


Paard35523.jpg


Paard35524.jpg


Paard35525.jpg





Besloten om het linker achterscherm maar als testspot annex 50/50-spot in te richten. Een stuk tape van een paar centimeter voldoet in dit geval. De ervaring met Ferrarilak is gelukkig inmiddels gegroeid, doorgaans heb je te maken met een wat zachtere lak dan gemiddeld. Hiermee wordt gelijk duidelijk waarom er zo enorm veel swirls, vegen en strepen op de auto zitten. Het minste prutje of harde stukje smots in een (poets)doek kan al voor defecten zorgen. Het gebruik van goede en schone microfiber doeken wordt hiermee alleen maar duidelijker! :ja

Paard35512.jpg





Goed, dan het polishen. De DAP volstaat in dit geval prima, heeft voldoende power op deze softe verf, zodat de roterende Flex lekker in z’n mandje kan blijven liggen. Een witte pad erop geplakt en met wat Menzerna Intensiv Polish de eerste run gemaakt, snelheid ergens tussen 4 en 5. Afgenomen met een MF-doek en jawel, dit was een absolute killer voor alles wat niet thuis hoort in een strak ogende lak.

Paard35513.jpg





De daarop volgende bewerking was Nanopolish op een zwarte pad. De snelheid nu op 3, en op het dooie gemakkie het testspotje rond gewerkt. Wederom afgenomen met een verse MF-doek, en vervolgens het stukje tape eraf gepulkt.

Paard35514.jpg





Dan ziet het er onder en links van de tape zo nog uit:

Paard35515.jpg





En aan de rechterkant is een glad en geschoren huidje te vinden:

Paard35516.jpg





Van een afstandje is zowaar de originele kleur zwart weer te herkennen t.o.v. de kleur zoals ie was:

Paard35518.jpg





En met de Fenix TK11 strak in het midden geplant, is ook hier een duidelijke 50/50 te zien.

Paard35519.jpg





Een 1-2-tje voor de Menzerna’s dus :D

Paard35520.jpg





In alle rust vervolgens kloksgewijs verder gewerkt. De defecten op het linker portier lieten zich met 2 hits Intensiv goed verwijderen:

Paard35526.jpg


Paard35527.jpg





De zijschermen en de motorkap werden ook mooi gecorrigeerd, en zo langzaam begon ik de zwarte kleur op dit raspaardje zelfs te waarderen.

Paard35529.jpg


Paard35530.jpg


Paard35531.jpg


Paard35532.jpg





Na de auto rond te zijn gegaan met de 6,5” schijven, overgeschakeld op de 4” pads. Erg handig voor randjes, bumpers, sleuven in de deur, en de achterklep (of moet je het in zo’n geval nou een motorklep noemen? :weetniet)

Paard35533.jpg


Paard35534.jpg


Paard35535.jpg


Paard35540.jpg





De achter/motorklep was eveneens dramatisch, maar het 4” schijfje zoemde er vrolijk op los. Kon het niet laten om stiekum een stukje tape door het midden te leggen:

Paard35536.jpg


Paard35537.jpg


Paard35538.jpg


Paard35539.jpg





Toen het polijstwerk gedaan was kon het (rood lederen) interieur ook wel een opfrisbeurt gebruiken. Binnenin was het nogal stoffig, en al leek het leer er op het eerste oog goed uit te zien, achteraf bleek er toch nog flink wat vuil vanaf te komen.

Paard35541.jpg


Paard35542.jpg


Paard35543.jpg





De Leather Care Cleaner en de Conditioner van huize Wolfgang zijn te vergelijken met een vers bakkie pleur. Zonder Douwe geen Egberts, en zonder Kanis geen Gunnink.
Het kan wel, maar samen zijn ze hoogstwaarschijnlijk beter ;)
De cleaner aangebracht d.m.v. een applicator pad en/of een kwast voor in de randjes en kiertjes. Mild schuimend betekent in dit geval, ik word schoon, dus je weet dat je dan goed zit.
Afnemen met een schone MF-doek volstaat, en ondanks de oranje kleur van deze doek is goed te zien hoeveel vuil er uit dit leer komt zetten.

Paard35544.jpg


Paard35545.jpg


Paard35546.jpg





Vervolgens alles opengezet wat open kon, om randen en naden van scharnierende delen schoon te maken danwel (polijst)stof vrij te maken. Glaswerk werd binnen/buiten streeploos gereinigd met de Glass Cleaner Concentrate van Meguiar’s, matten en vloerkleed werd uitgezogen.

Paard35547.jpg


Paard35548.jpg


Paard35550.jpg





De missende schakel in dit verhaal tussen pracht en praal is natuurlijk de Deep Gloss paint Sealant van Wolfgang. Aangezien de 355 een binnenblijver is hoeft er hier geen wax overheen voor enige duurzaamheid en/of bescherming. Mooi, want als we de laatste facts vanuit de States mogen toepassen komt de DGPS pas echt goed tot z’n recht na een ruime 24 uur uitharden.
Zo gezegd, zo gedaan ;)

Paard35551.jpg
Paard35552.jpg


Paard35553.jpg





Vraag me niet waarom, maar ik laat de DGPS altijd even ‘drogen’. Met het hele polymeer verhaal in het achterhoofd het gevoel dat er iets in moet trekken of moet drogen. Ooit is de ‘fout’ gemaakt om de DGPS direct af te wipen, en dat gaf voor m’n eigen gevoel een minder glad/glanzend resultaat dan wanneer ik ‘m ff laat liggen. Na het aanbrengen gelijk afnemen vind ik dan ook alleen van toepassing bij de Fuzion ;)
Dus tijdens het ‘drogen’ van de DGPS de wielen aangepakt, velgen ingesaust met Collinite’s Insulator wax, de banden kregen een conditionering met Wolfgang’s Black Diamond.

Paard35554.jpg

 
En dan, na nog één keer een ronde te hebben gemaakt met de zachtste en mooiste fluffy-puffy-anti scruffy doek die ik kon vinden om de DGPS te wipen, stond daar eindelijk een lakzwarte Ferrari 355 Spider, in de kleur zwart zoals zwart echt hoort te zijn.
Glanzend, spiegelend, en een zijdezacht gevoel, zo valt de F355 denk ik nu het beste te omschrijven.

Waanzinnige reflectie, gemakshalve ook even een “Nicknamelessje” neergezet ;)

Paard35549.jpg


Paard35555.jpg


Paard35556.jpg





De rest van de afterpics:

Paard35557.jpg


Paard35558.jpg


Paard35559.jpg


Paard35560.jpg


Paard35561.jpg


Paard35562.jpg


Paard35563.jpg


Paard35564.jpg


Paard35565.jpg
Paard35566.jpg
Paard35567.jpg


Paard35568.jpg


Paard35569.jpg


Paard35570.jpg
Paard35571.jpg
Paard35572.jpg


Paard35573.jpg


Paard35574.jpg


Paard35575.jpg


Paard35576.jpg


Paard35577.jpg


Paard35578.jpg





Na de spulletjes ingepakt te hebben even met de eigenaar een borreltje gedaan, die open en eerlijk toegaf dat er echt verschil zit tussen zijn manier van ‘poetsen’ en mijn manier van ‘poetsen’.
Gelukig maar, want het WOW!!- en het WTF!!-moment van een tevreden klant is en blijft 1 van de mooiste dingen om te horen en te zien!

Ik wens jullie en jullie naasten fijne kerstdagen toe! Vreet je eigen niet te vol, dat bukt zo moeilijk als je de bumpers moet ‘dappen’ :p

Tot gauw!

P@rick
 
Schitterend weer en wat een bak man! :party:

Havanna zei:
Vraag me niet waarom, maar ik laat de DGPS altijd even ‘drogen’. Met het hele polymeer verhaal in het achterhoofd het gevoel dat er iets in moet trekken of moet drogen. Ooit is de ‘fout’ gemaakt om de DGPS direct af te wipen

De DPGS moet zelfs 45minuten tot een uur drogen. Volgens mij bedoel je de Fuzion? Die zou je meteen af kunnen nemen.
 
Havana ,
Prachtig gedaan:cool:
Natuurlijk een zeer aparte plaats waar je het werk geleverd hebt8-o
Kan je de aandacht wel op je doel houden met al die mooie spullen rondom?
 
@Dennis, dat bedoel ik, sorry te lang met de neus boven de Black Diamond gehangen vandaag :D

@Focusio, gelukkig wel, op een paar na zijn ze allemaal de revue gepasseerd. Neemt het feit niet weg dat ik zo nu en dan tussen de bedrijven door even een break inlas en "een ommetje maak" door de showroom om e.a.a. nogmaals is te inspecteren ,^^
 
Welkom terug Havanna,

wederom weer een prachtige Write-up/detail :cool: :)^

lekker muziekje erbij ook,^^

jij en je vriendin ook fijne dagen!
 
Dammm , nu weet ik weer wat we een tyd hebben moeten missen!Die geweldige show offs:)^ :)^

En echt weer sjiek de friemels:cool: o:)
 
Mooi! Dat paardje is echt gigantisch opgeknapt. Dan begint het bij mij weer te kriebelen om wat te gaan doen.

Kan nog een hoop leren van je! Kijk alweer uit naar het volgende verslag ;)
 
YESSSSS Patrick is weer in het land :) Schitterend verslag is het weer geworden. Van een hoog bejaarde knol heb je weer een black stallion gemaakt :)^
 
Ben ik ff blij dat je weer terug bent he! Wordt je toch spontaan vrolijk van als je zuks mooi ziet? Prachtig resultaat weer geleverd patrick :party:
 
Lekker weer zo'n lap tekst vol ervaring en met verrukkelijke foto's
Het is echt wel een smulparadijsje daar.

Is de Triumph Spitfire al gedaan ? ik moet die club nog besmetten ]d~^

Hans
 
Patrick, jij mag echt niet meer op vakantie gaan hoor !
Dman, wat hebben we ( denk wel dat ik in dit geval als uitzondering voor iedereen mag spreken ) je tovernaarskunsten en geweldige write-up gemist hebben.

P.s van je geloof af gevallen met de dgps m.b.t. de 24 uur, hahaha
 
Prachtig resultaat! En leuke write-up om te lezen en kijken.

Heb je na de final finish nog een IPA wipedown gedaan? En past die 4 inch pad op de standaard backingplate van de DAP?