• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tijd om wat tips te vragen met nul ervaring.

Anmobiel

Detailing addict
17 feb 2021
99
55
Beste poetsers,

Lees al een tijdje mee en dacht dat het wel tijd is om een begin te maken.
Momenteel heb ik een zwarte Touran van 2011. Wat ik begrijp hoogstwaarschijnlijk een bikkelharde lak dus heeft de extra aandacht nodig.
Ik merk dat de motorkap toch wel wat steenslag heeft, de meeste daarvan zijn getipt met een stiftlak. Verder zie ik overal wel swirls op de auto. Vooral wanneer de zonlicht erop schijnt. Ik heb de auto sinds ik hem gekocht heb (2 maanden geleden) geen 1 keer gewassen en staat ie geschorst in mijn garage. Nu wil ik met het perfecte wasweer een keer de auto proper wassen. In het verleden was het eigenlijk naar een wasbox rijden en daar wat klungelen. Maar al dat leesvoer hier op het forum is dat zeker verleden tijd.
Nou wil ik het liefst alles al in huis hebben maar na vaak de webshop en het winkelwagentje bezocht te hebben kom ik toch uit op een kleine 500 euro. Als jullie willen dat ik in mijn garage voortaan ga slapen dan moet ik vooral dat doen....
Dus besloten om het polijsten dus voor nu denk ik over te slaan. Mijn planning is eigenlijk het volgende.

-Pre wash
Lancia 2.0 met monello foam HD K2
-Velgen
Monello non ferro
-Wassen
Monello thick mitt of microfiber madness mitt
BTBM shampoo
Monello non ferro?
Droogdoek welke als beginner?
-Kleien
Monello dolce verde
DJ clay lube
-Glaze?
Poor boys black hole
Wax
-Collinite 845 of toch de 476

Probleem hiervan is dat ik niks corrigeer want dan moet ik een dap evo starterskit Monello kopen. En aangezien ik gewoon geen ervaring heb is het beter om de vorige stappen eerst goed uit te voeren toch?
Iemand suggesties tips. Bijvoorbeeld is het wel nuttig om glaze en wax erop te zetten als de auto vol met swirls zit? En zo ja met wat smeer je de glaze en wax erop en eraf?

Alvast bedankt!
 
Heya! :D


- Pre wash (Lancia 2.0 met monello foam HD K2)
- Velgen (Monello non ferro)
- Wassen ([URL="https://www.carclean.com/nl/merken/monello.html"]Monello[/URL] thick mitt of microfiber madness mitt + BTBM shampoo) Monello non ferro?
- Droogdoek welke als beginner?
- Kleien (Monello dolce verde + DJ clay lube)
- Glaze (Poor boys black hole
- Wax (Collinite 845 of toch de 476)

* Prewash met Artico Magico is prima. (Prima basis, discussie mogelijk over sterkere foams en/of prewash-producten)
* Non-Ferro als ijzerdeeltjesverwijderaar is prima. (Prima als de-ironizer en velgenreiniger, maar prijzig als je het veel gebruikt)
* Microfiber Madness Mitt heeft mijn voorkeur; Dikker, neemt meer water en vuil op dan Monello mitts.
* Microfiber Madness heeft ook een droogdoek die hier erg populair is; Dry me Crazy.
* Glaze is prima.
* Zowel de 476S als 845 zijn redelijk hufterproof. In mijn ervaring geeft de 845 een iets meer glasachtige glans, maar de 476s is weer een populaire winterwax vanwege zijn iets langere standtijd. Beide keuzes zijn prima.


Probleem hiervan is dat ik niks corrigeer want dan moet ik een dap evo starterskit Monello kopen. En aangezien ik gewoon geen ervaring heb is het beter om de vorige stappen eerst goed uit te voeren toch?
... Je corrigeert inderdaad niets, maar handmatig een (vermoedelijke) harde VAG-lak polijsten staat erg laag op mijn hobby-lijstje. :p Middels de glaze + wax ga je dus de swirls verhullen en de kleur doen opleven. Het is dus een tijdelijke optie, maar beter dan niets.

Iemand suggesties tips. Bijvoorbeeld is het wel nuttig om glaze en wax erop te zetten als de auto vol met swirls zit? En zo ja met wat smeer je de glaze en wax erop en eraf?
... Zowel de glaze als wax kan je aanbrengen met een foampad, zoals de Disco Nero / Disco Rosso / Doppio. Allemaal hetzelfde foam, maar andere kleur of vorm. (Neem bijv. een rode voor de wax, zwarte voor de glaze. Denk ook aan een reserve eventueel, mocht je een pad op de grond laten vallen o.i.d)
... Vergeet ook niet om wat MF-doeken in huis te halen, mocht je deze nog niet hebben.
 
Sommige mensen willen het liefst in een keer alle benodigheden aanschaffen en meteen beginnen met alles erop en eraan tot polijsten aan toe.
Anderen beginnen wat rustiger bij eerst voor de spullen voor het goed wassen zorgen, later een keer het kleien proberen en vervolgens weer eens een wax aanbrengen, enz.
Niks mis mee om het stap voor stap te nemen en het polijsten voor later te bewaren ;) Het kan ook niet de bedoeling zijn dat het detailen voor relatieproblemen zorgt o_O
Droogdoeken zie ik niet zo als een categorie voor beginners en voor gevorderden. Een goede droogdoek is voor iedereen een goede droogdoek. :p (Ben zelf wel fan van de Microfiber Madness Dry Me Crazy.)
Als je het polijsten nog achterwege laat, dan zou je inderdaad een glaze zoals Black Hole kunnen overwegen. Zeker als de auto vol swirls zit. Deze maskeer je dan, omdat je ze nog niet verwijdert met polijsten.
Zowel een glaze als een wax kun je met een foam pad zoals bijvoorbeeld een Monello Disco Nero of Disco Rosso aanbrengen. Afnemen kan met de meeste microfiber doeken. De keuze is reuze... Misschien een setje Dope Fibers doeken voor weinig? Of een paar The Rag Company Creatures of Spectrums? Niet te duur per stuk maar weer kwalitatief iets beter (420 g/m2).
 
Bedankt voor de snelle info. Dus non ferro is inprincipe prijzig voor als velgenreiniger. Is het dan beter om een andere velgenreiniger te gebruiken en als laatste een beetje non ferro voor de hardnekkige vuil. Ik las ook dat mensen non ferro op de lak gebruiken. Is dit nuttig en wanneer doe je dat dan in je stappenplan.
Microfiber doeken inderdaad bestellen. Dacht mischien de peluche verde omdat ik simpelweg die vaak tegenkom. Of is de dope fibers ook gewoon goed om mee te werken. Best goedkoop voor 4 stuks.
En wat betreft het kleien. Ik las net een topic over kleien en kwam er dus achter dat de meeste toch adviseren om te kleien ookal ga je niet polijsten. Er zijn een paar tussen die zeggen dat het marring veroorzaakt en dat polijsten daarna altijd wel nodig is. Ik ga in deze toch voor de meerderheid kiezen en neem een klei van Monello en clay lube van DJ. Prima toch?
@The Joy Of Detailing het is zeker niet de bedoeling dat ik straks van slapen naast vrouwlief moet vervangen voor slapen in de garage..
Nogmaals bedankt voor de snelle reactie.
 
Non-Ferro is inderdaad wel wat prijzig. Ik gebruik graag een goedkope (geen ijzerverwijderaar) velgenreiniger zoals Valet Pro Billberry Safe Wheel Cleaner om een soort prewash te doen op de velgen. Even in laten werken en dan afspuiten met de HD zorgt dat er al veel vuil verdwenen is. Daarna nog een rondje met Non-Ferro en dan heb je daar veel minder van nodig en kan dit effectiever de ijzerdeeltjes aanpakken.

Je kan Non-Ferro ook prima op de lak gebruiken. Is niet iets wat je bij elke wasbeurt moet doen. Meer voorafgaand aan een kleibeurt. Dat scheelt weer in vervuiling (en dus levensduur) van je klei en geeft waarschijnlijk ook minder kans op marring bij het kleien. Keuze in klei en glijmiddel is inderdaad prima. ;)
 
Ah, op die vraag had ik nog niks geantwoord. My bad! :p

Non-Ferro is in eerste instantie een de-ironizer en gebruik je dus om ijzerdeeltjes (remstof en dergelijke) aan te pakken. Als bonus heeft het ook een goede reinigende functie. Wat een nadeel KAN zijn, is de prijs; Het is wat prijziger dan ''simpele'' velgenreingers.
Aan de andere kant gebruikte ik het wel vaak, ondanks de wat hogere prijs, omdat het dus een pH-neutraal product is en op verschillende materialen veilig gebruikt kan worden. Dus ook op de lak om ook daar ijzerdeeltjes aan te pakken. (Spuit maar een een witte auto is en dan zie je overal paarse troep ontstaan omdat het product paars uitslaat als het reageert met roest)

Als je Non-Ferro op de lak wilt gebruiken, dan doe je dat na de handwas. Op deze manier kan het product meteen inwerken op de ijzerdeeltjes en kan je het veilig(er) verdelen met bijv. een washandschoen. Even laten werken en opnieuw verdelen met een vochtige washandschoen. Het zal nu meer gaan schuimen en dit laat je opnieuw even werken. Vervolgens afspoelen/afspuiten en eventueel opnieuw wassen.
(Om de paar maanden is voldoende, mits je naast een spoorlijn o.i.d woont. Persoonlijk doe ik het wanneer ik de lak ''hard ga aanraken'' en dat is dus bijv. wanneer ik opnieuw ga waxen o.i.d)

Wat betreft marring: Marring is een veld van microscopische krasjes en dus lijkt het op een doffe plek. Mocht dit ontstaan, dan is licht polijsten nodig. (Handmatig vaak prima te doen, mits het niet ernstig is, maar beter om te voorkomen)
De Dolce Verde raadt ik veelal aan, ondanks dat het niet de meeste zachte klei is. Meeste klei voor je geld en een stevige opbergdoos. Wanneer je lekker gulzig sprayed met je glijmiddel, wat goedkoop kan met de Dodo Juice - Born Slippy, moet ik de eerste marring nog tegen komen. Met veel glijmiddel en gezond verstand erbij kan de klei nooit ''happen/drooglopen'' op de lak en marring veroorzaken. ;)
 
Ja, na non ferro moet je afspoelen. En als we het daar dan toch over hebben: Ik lees dat je denkt over de aanschaf van een Lancia 2.0 om te foamen. Heb je een hogedrukreiniger? Daar lees ik even niets over maar die is daarvoor wel noodzakelijk natuurlijk.
Over de marring door kleien kan ik het alleen maar eens zijn met bovenstaand: de monello in combinatie met de Born Slippy is top. Na kleien dan wel weer een extra rondje spoelen want de Born Slippy laat een behoorlijk beetje residu achter.
 
@Martin Philippo ik heb een HD k2 universal. Ik zat te twijfelen om een Lancia of een Meguairs kit te kopen.
Na het afspoelen van de Born Slippy kan ik dan meteen beginnen met de PB Black Hole? Of moet ik een prep gebruiken alvorens ik de glaze ga aanbrengen?
 
Ik ben zelf begonnen met de echte basics in huis te halen om gedegen de auto te kunnen wassen (is op zich al een leerproces).
Hierna langzaam aan uitbouwen, iets extra's voor het interieur, dan een Non-Ferro voor de velgen, beetje uittesten met een wetcoat op de velgen.
Binnenkort staat pas voor het eerst een glaze en wax op de lijst, hierna ga ik pas eens kijken naar polijsten.

Zorg er voor dat je er lol aan beleefd, uitbouwen kan altijd maar eerste leren kruipen voordat je gaat rennen is mijn advies....
 
Als je het redelijk simpel wilt houden en ook niet te veel tijd wil besteden, dan kan ik in plaats van wax Sonax bsd aanraden. De standtijd is een paar maanden, maar het aanbrengen gaat sneller en makkelijker dan bij een wax. Daarnaast is de beading ook erg goed. De combinatie met een glaze lijkt mij echter niet mogelijk, omdat bsd ook wat reinigende bestanddelen bevat.

Daarnaast is het ook altijd goed om een product te hebben voor het voeden van de plastics; daarvoor kun je bijvoorbeeld kiezen voor autogym vinyl & rubber care, die kun je zowel gebruiken in het interieur als voor het exterieur.

Tevens heb je ook nog een interieurreiniger nodig. Daarvoor vind ik zelf de kenotek interior cleaner erg prettig (een paar sprays op een vochtige microvezeldoek zijn vaak al voldoende).
 
Dank voor jullie reacties. Ik wil eerst de buitenkant aanpakken voordat ik met het interieur begin. Die is nog in een redelijk goede staat. Lak vind ik gewoon niet zo mooi glanzend en de swirls al helemaal niet. Vandaar dat ik toch echt eerst ga proberen om de swirls te maskeren en wanneer ik dat onder de knie heb, een Dap Evo Monello kit bestellen en rustig proberen de swirls eruit te krijgen.
Wassen is natuurlijk ook een hele proces dus denk dat ik dan tegen die tijd 2 dagen ga trekken voor alles. Pre wash wassen en deel kleien eerste dag en tweede dag de rest kleien glaze en waxen.
 
@dennisdennis-12. Ik wil dat de auto op zn minst zn zwarte glans kleur terugkrijgt. Sonax bsd heb ik net naar gekeken. Mijn vraag is dan is de auto dan wel beschermd? En maskeert het ook wat swirls? Komt de glans ook naar voren? Mocht ik kiezen voor de Sonax dan is dat na het kleien zonder een glaze en of wax.
 
Uit persoonlijke ervaring... ga eerst gewoon is de auto enkele keren goed wassen, je zal er van staan te kijken hoe deze al opknapt, spray aan het eind bijvoorbeeld acquafobia en je maakt al de blits ;). Je hebt een mooi begin en je leert zo het proces en jouw auto goed kennen.

Heb je dit onder de knie en je hebt er nog steeds plezier in doe dan is het (volledige) stappenplan handmatig. Zelfs als beginner moet je dat in 1 dag kunnen doen (zonder echt polijsten maar met een glaze ofzo).

Op deze manier leer/koop je in stapjes. Je komt er achter welke producten het beste bij je passen, je kan gericht zoeken/lezen/vragen op het forum en je voorkomt onnodige investeringen.
 
Eens! Het veilig en goed wassen dient niet alleen voor het behouden, maar zal in het begin ook iedere keer de looks van de auto verbeteren; je auto wordt iedere keer een stukje schoner en mooier.

Als je goed blijft wassen, reinigen en beschermen, springt je auto dus al boven de rest uit.

Het vervelende is, dat je vanaf dit punt kritischer wordt en dat meer dingen jou gaan opvallen.....oh dat kan ik wel aanpakken, oohhh daar hebben ze ook een middeltje voor......oooh down the rabbit hole :D
 
@Anmobiel Sonax bsd beschermt de auto zeker, het is eigenlijk een alternatief voor wax. Eigenlijk moet je het zo zien, op het gebied van lakbescherming zijn er 3 soorten producten
- wax
- sealant
-coating

Over het algemeen heeft een coating de beste bescherming en standtijd, daarna een sealant en dan een wax. (dat is niet altijd zo, er zijn ook spray-on coatings zoals wetcoat die een mindere standtijd hebben dan bijvoorbeeld collinite 476). Een wax maskeert echter het meeste krassen en een coating het minste (een sealant zit daar meestal tussenin). BSD kun je eigenlijk zien als een soort hybride tussen sealant <> coating. En collinite 845/476 is eigenlijk een hybride tussen sealant<>wax.

Daarnaast zijn er nog cleaner waxen en sealants; dat is eigenlijk een wax gecombineerd met een cleaner (polijstmiddelen zonder korrel). Die zijn vooral bedoeld voor het gebruik op auto's in wat mindere staat.

Maar als je echt de auto weer goed wilt laten glanzen, dan is polijsten toch de enige echt goede oplossing. Natuurlijk maskeert een glaze wel wat swirls, maar dat is toch vooral tijdelijk. Als een soort van tussenoplossing is het misschien goed om te kiezen voor het handmatig polijsten van wat diepere krassen (die er ongetwijfeld zijn op een auto van 11 jaar oud), zodat die in ieder geval minder opvallen. Daarnaast bescherm je de gehele auto dan met een wax/sealant die ook al wat glans toevoegt. Voor wat extra maskering kun je dan nog gebruik maken van een glaze. Daarbij dien je er echter wel rekening mee te houden dat de standtijd ook afneemt, op het moment dat je een glaze gebruikt. Tevens zijn niet alle producten compatibel met een glaze.

Als alternatief voor een glaze zou je ook kunnen kiezen voor een pre-wax polish zoals 390. Dat zorgt er namelijk voor dat de wax beter hecht en het haalt tegelijk ook wat swirls weg; maar van het echt verwijderen van swirls met de hand moet je ook niet te veel verwachten op harde vw lak. I.c.m. een oranje hand pad kun je echter wel zorgen voor toch wat meer glans; doordat je de swirls, krassen e.d. wat minder diep maakt.
 
En om het nóg makkelijker te maken;

Je hebt hybride waxen / natuurlijke waxen / synthetische waxen / waxen met siliciumdioxide / waxen met sealeant-eigenschappen / spraywaxen / waxen met siliconen / waxen met Xp4F / waxen met H²0...

Je hebt hybride sealants / sealants met Si02 / sealants met PTFT / spraysealants / aerosol sealants / carnauba sealants / All-in-One sealants / etc etc...

Dan heb je waxen die een langere standtijd hebben dan sealants, coatings die meer looks geven dan waxen, sealants die meer verdoezelen dan...

Dan heb je nog wetcoats / spraycoatings / shampoos met wax/ wetcoats met Si02 / pour-on-wax / detailers met toevoegingen / shampoos met Si02 / etc etc...


TL;DR: Je lijstje is prima. Een goede basis welke altijd goed is qua looks en bescherming. Gewoon simpel houden en daarna misschien eens verder verdiepen in dingen. :p
 
Dat is denk ik teveel informatie.
Ik denk dat ik het inderdaad bij mijn lijstje ga houden. Ik heb wel wat aanpassingen gedaan.

Prewash
Meguiars canon kit. Wat is de verhouding of staat dat op de verpakking?
Wassen
DJ BTBM shampoo
Incredimitt
Senza aqua piazza Trio droogdoeken
Kleien
Dolce verde kleiset met Perfetto. Perfetto voor meerdere doeleinden. Ik denk dat ik ook gewoon shampoo gebruik als glijmiddel of is dat echt not done. Of toch de Born Slippy.
Glaze
PoorBoys Black hole met Disco nero en Peluche verde
Wax
Collinite 845 met disco rosso en peluche verde.
 
Als prewash zou ik eerder kiezen voor monello of bilt hamer i.c.m. de Lancia foam kit. De rest is inderdaad prima.
Er zijn wel bepaalde soorten klei die je kunt gebruiken met shampoo (dan wel een wat sterkere verhouding in een spray-fles) maar niet elke klei is daar volgens mij voor geschikt.

Misschien is het nog wel handig om non-ferro erbij te kopen. Dan blijft de klei ook wat schoner.

Voor de 'normale' reiniging van de velgen heb je naar mijn mening voldoende aan shampoo. Maar om de volgens een keer een wat grondigere reiniging te geven is non-ferro ook wel handig. (hou er wel rekening mee dat je nooit een doekje, klei o.i.d. mag gebruiken op velgen en daarna op de lak. Dus ook niet als je het doekje o.i.d. daarna wast, het risico op achterblijvend remstof is gewoon te groot). Een velgenborstel is misschien dus ook wel een handig iets.
 
Ik zou het houden bij een Lancia. De marketing van de Meg's Cannon is weer Meguiars ten top: Je foamed de was-shampoo (473ml) en gaat dan meteen wassen zodat je geen extra shampoo meer hoeft te gebruiken voor een handwas. Dat gaat tegen het hele voorwas-principe in. :p Owja, ook moet je zelf aan de gang met het inelkaar zetten van de foamlans.

Persoonlijk vind ik de Monello - Artico Magico vergelijkbaar met de Dodo Juice - Apple Ifoam. Echter is de Apple Ifoam maar zo'n €5 duurder (5L), maar de verhouding is 1:10 - 1:20 versus de 1:4 - 1:10 van Artico Magico. (Verbruik is dus lager en tijdens het foamen appeltjes-fris)


Ik zou als klei-glijmiddel de Dodo Juice - Born Slippy Concentrate kiezen. Veel meer glijmiddel voor minder geld én glibberiger. Dan maak je voor €8 als 2,5L glijmiddel.
Losse Dolce Verde bestellen. (Een voordeel-pak ''Trio'' van de Peluche Verde's ga je toch nodig hebben. Het liefst 2-3 trio-pakken want doeken tekort komen is flink ruk, aangezien je wilt gaan glazen + waxen)