• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tips/ info gevraagd over machinaal poetsen

ramusters

Detailing rookie
25 jul 2010
17
0
Ik ga beginnen met machinaal poetsen en zou graag wat tips/ informatie hierover krijgen:

Ik poets nu handmatig:
Eerst was ik met meg’s nxt generation car wash, het kleinen sla ik over wegens het budget
Dan ga ik verder met de Meg’s Cleaner Wax Vloeibaar (art. Nr. 100052)
Uitpoetsen doe ik met een PB’s microvezeldoek

Ik wil nu met het volgende machinaal gaan poetsen:
Ik heb de volgende machine liggen: Blaucraft BP1200
Daarbij wil ik gebruik maken van alleen de LC Black Finishing pad (art. Nr. 101180) i.c.m. de Meg’s Cleaner Wax Vloeibaar (art. Nr. 100052) gebruiken
De gele pad die ik nu heb liggen ( op foto) gebruik ik natuurlijk niet.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Graag hoor ik van jullie

EDIT: Het wordt dus kleien, het machinaal poetsen laat ik achterwege!

Als ik het goed zie is het een Rotary, als je er nog niet veel ervaring mee hebt doe er dan voorzichtig mee(kan door onkundig gebruik schade veroorzaken).
De zwarte lc pad kan je zeker gebruiken en met de Meg's ben ik niet bekend en weet niet of dit middel met een rotary verwerkt kan worden.

Hey , zo te zien is dat een roterende machine. Ik zou deze zonder ervaring niet daarvoor gebruiken. Als je budget het niet toe laat, dan zou ik met de hand verder poetsen. Het kleien overslaan wegens te weinig budget vind ik geen goed keuze. Een goed voorbereide lak...wassen EN kleien zorgt ervoor dat de volgende stap (het cleanen en polishen veel gemakkelijker gaat. Er zijn hier dikwijls mensen die kleikits aan bieden voor een zacht prijsje. je doet trouwens met je klei meer dan één beurt hoor.

Ok, bedankt voor de tips! Heb al vaker een paar proef stukjes gepoetst met deze machine, dus heb wel enige ervaring. Ook heb me op dit forum goed ingelezen over het gebruik van zo'n machine dus ga er toch maar mee aan de gang ( met de zwarte LC finishing pad i.c.m. cd cleaner wax van meguiars ).

Naast het makkelijker aanbrengen van de wax, wat zijn nog meer voordelen van het gebruik van de klei? Ik heb ook niet echt het gevoel dat het met de machine moeilijk aan te brengen is en de lak is spiegelglad na afloop

Het enige wat je gaat creeren met die combinatie zijn hologrammen, maar veel succes!

Ik zal morgenavond het resultaat laten zien en als het niet goed genoeg is doe ik het op een andere manier

He gaat om deze auto:
Foto is trouwens bijgesneden :lol

Gelukkig is het een lichte kleur, daar vallen de hologrammen niet zo op.

ik ga gebruik maken van de zwarte LC pad:
"Deze pad is redelijk stevig, maar heeft geen 'cutting power'. Door zijn stevigheid wel te gebruiken om lichte 'buffer swirls' te verwijderen. Je kan met deze pad een bepaalde druk uitoefenen om de laatste finish aan te brengen (Wax, sealers of glaze). " (https://www.Carclean.com/product/Lake_Country/SmartPads_CCS_6.5_inch_Black_Finishing_Pad_Rotary_78-74650_101180) i.c.m. de meg's cleaner wax:
"... veilig voor alle typen autolak. Een enkele behandeling zorgt voor een zachte reiniging, waardoor lichte oxidatie en verkleuring verdwijnen. De polish-elementen voeden de lak en de wax en polymeren brengen een duurzame bescherming aan ..."

Ik gebruik daarbij de rotary op stand 2-4

@ Dibbuz: Ik ben voorzichtig te werk gegaan en heb na afloop met een felle lamp nauwkeurig gezocht naar imperfecties door de rotary en ben ze niet tegengekomen

Je moet het resultaat in meerder soorten lichtbronnen bekijken: halogeen, tl buis, direct zonlicht.

Ik kan me herinneren dat Tim zijn R8 heeft behandeld met een zwarte pad en Dodo Juice Lime Prime (Lite) op een rotary.

Hierbij verschenen alsnog hele lichte hologrammetjes.

Vergeet niet dat de Meguiars Cleanerwax een consumenten product is en eigenlijk niet geschikt is voor machinale verwerking.

Kleien is een belangrijke stap om de lak zo schoon mogelijk te krijgen. Wat je nu gaat doen, is eigenlijk een vervuild oppervlak machinaal behandelen.
Vergeet niet dat vastgekoekt vuil (korrel zand, teerspetter o.i.d.) voor flinke schade kan zorgen als deze loskomt door een rond draaiende pad. 8o

Zo ziet je pad eruit als je niet gekleid hebt.

Ondanks dat de vrachtwagen gewassen is, blijft er vuiligheid vanaf komen.

Hologrammen in direct zonlicht:

Maar zie je ze ook in halogeenlicht (1000 watt)

Met flits en halogeenlamp (1000 watt)

Maar goed, we wachten met plezier je foto's af :lol

Ik ben overtuigd, ik ga kleien en laat het machinaal poetsen achterwege!

Bedankt... en ik laat het resultaat morgen zien!

ramusters zei:
Ik ben overtuigd, ik ga kleien en laat het machinaal poetsen achterwege!

Bedankt... en ik laat het resultaat morgen zien!

oef; dan kan ik gerust gaan slapen....oefen eerst maar wat met die rotary op een oude deur van de sloop:ja Je zal zowiezo geen spijt hebben van dat kleien....je lak voelt daarna zo glad als een spiegel :-)^

Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar ik heb genoeg gezien/meegemaakt om toch wel met 99% zekerheid te kunnen zeggen dat de combinatie die je in gedachten had niet gaat werken.

Je zegt dat je al wat ervaring met de machine hebt. Neem dan 2 pads: witte (polishing) en een zwarte pad(finishing).
Gebruik de witte pad i.c.m. Monello Mezzo op max. 1500 toeren (wat minder mag ook) met de witte pad, afwerken op de laagste stand.
Daarna Monello Finale op max. 1500 toeren op de zwarte pad en afwerken op de laagste stand.

Dan heb je een combinatie die in 90% van de gevallen hologramvrij kan finishen en ook nog eens een geweldig resultaat kan halen.
Wil je echt goed aan de gang, neem dan een goede backing plate en Kompressorpads.

Goede plate:
https://www.Carclean.com/product/La...cro_Flexible_Backing_Plate_43-150-14MM_100985

De plate die je nu hebt is zo flexibel als een stoeptegel, niet erg makkelijk om mee te werken.
Je hebt in ieder geval de juiste keuze gemaakt om eerst te kleien, top!

Moet je er nou vanuit gaan dat, wanneer je met "een machine" (in mijn geval een DAP, is toch weer iets anders dan de rotary in dit topic) aan de gang gaat je altijd eerst "moet" kleien, of hangt dat gewoon af van hoelang geleden de lak gekleid is?

Ik vraag dit eigenlijk omdat ik komend weekend (of bij slecht weer het weekend daarop) na ongeveer 4 maanden weer met de DAP een nieuwe laag sealant wil aanbrengen (na het paintcleanen, ook met de DAP). Mogelijk wil ik (afhankelijk van wat ik met Polish with Sealant die ik heb staan, op een testspot voor elkaar krijg) ook nog licht polijsten, in dat geval zal ik sowieso toch eerst kleien.

Ik, en dat bedoel ik dat persoonlijk, zal altijd eerst kleien voordat ik ga polijsten. Simpelweg om er voor te zorgen dat de ondergrond zo schoon mogelijk is. Wat is nu een kleibeurtje wat tijd betreft, op een detailbeurt? Een uurtje extra hooguit? :weetniet Zie het probleem niet, maar goed...

De tijd is inderdaad geen groot probleem (alhoewel ik het ook wel weer fijn vind om wat tijd te besparen), maar ik vraag me af of je met kleien niet ook weer kleine krasjes kunt veroorzaken, als het dan niet echt noodzakelijk is, kun je het dan niet beter achterwege laten? Ik vroeg dit ook eigenljk voor het geval je alleen machinaal gaat paintcleanen en wax/sealant aanbrengen. Bij echt polijsten loop je meer risico om eventueel vuil los te maken, neem ik aan.

Ahum... paintcleaner = polijstmiddel :-" (al dan niet een chemische polish of met een schuurkorrel) ;) Dus als je gaat cleanen, dan maakt het totaal niets uit!

stimpy68 zei:
Ahum... paintcleaner = polijstmiddel :-" (al dan niet een chemische polish of met een schuurkorrel) ;) Dus als je gaat cleanen, dan maakt het totaal niets uit!

Ik bedoelde in dit geval met paintcleanen, een chemische polish gebruiken met een niet schurende pad, dus echt alleen de lak reinigen zonder krasjes te verwijderen. Maar de conclusie is duidelijk: toch altijd even kleien.