• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tja.... Een nieuwe machine

FivePack

Detailing rookie
13 jan 2018
8
18
53
Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar iets nieuws.
Ben in bezit van een DAP500v1 en wil mezelf voor mijn zeer nabije verjaardag iets nieuws kado (laten) doen.
Alleen ik weet niet precies welke.

Ik merk dat ik nu op de hardere lakken, zwaardere krassen wat correctiekracht te kort kom en zou graag daar een oplossing voor willen.

Nu heb ik hier al veel gezocht en gelezen en ik denk dat ik de selectie terug gebracht heb tot het volgende:
Een kleinere backplate voor op de 500

En dan een nieuwe machine erbij:
Een rupes lhr15 mk2
Dap 900v3
Flex 3401

Ik weet dat de laatste een direct aangedreven is. En dat er behoorlijke prijsverschillen in zitten.
Echter ik weet niet de keuz te maken. Kan de euros ook maar 1x uitgeven en zou graag advies aan jullie willen vragen wat een goede keuze is als upgrade van mijn 500.

Een rotary ben ik niet aan toe en waarschijnlijk nooit.

Ik neig naar of de rupes of de flex gezien de grotere uitslag........
 
Beste Corné, ik kan je wel iets vertellen aangezien ik van jouw lijstje van drie ze allemaal heb of heb gehad.
DAP 900 heb ik nog steeds en wordt nog regelmatig gebruikt met de kleine backingplate. Een beetje zoals jij nu van plan bent met de 500.
Genoeg correctiekracht maar je hebt dan wel wat geduld/tijd nodig. De Rupes heb ik gehad en corrigeert door de grotere uitslag sneller.
Finished ook erg mooi. Maar voor mij was het grote nadeel dat deze machine wat sneller stilvalt in holtes in het plaatwerk als de pad te weinig contact maakt. Deze is nu vervangen door de FLEX 3401. Mooie machine die nog wat sneller corrigeert en ook in holtes mooi door blijft draaien en dus corrigeren. De manier waarop je polijst verandert doordat deze machine door zijn aandrijving wat meer trekt zoals een Rotary.
Ik vind dat lekkerder en je kunt dat trekken ook gebruiken om de machine te sturen. En nu ook een FLEX Rotary voor het snelle correctiewerk.
Het Rupes verhaal van de holtes valt te verminderen door, je raadt het al, je manier en de banen van polijsten.
Het blijft wel een persoonlijke keuze want er zijn genoeg mensen die dat trekken van de machine niet prettig vinden.
Advies: kijk of je bij jouw in de buurt of bij Carclean ze naast elkaar kan proberen om te kijken wat jij prettiger vindt werken.
Succes met je keuze, groeten Martin.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
De beste tip zit in de laatste regels van de reactie van @Martind8b

Pas op dat ze je geen Festool in de handen drukken
Is heel plezierig om mee te werken (maar wel duur)
 
Alvast bedankt voor het delen van je ervaring met de machines. Zou je ook iets kunnen zeggen over het geluid dat ze maken? Zit daar nog echt verschil in?
 
Het zijn allemaal prima machines, en het geluid zit allemaal binnen de normen.

Het is altijd aan de raden gehoorbescherming te dragen tijdens het polijsten, doe ik zelf ook.

De DAP gewoon meer dan een prima machine, het is echt niet dat wanneer je een flex heb of Rupes je opeens een veel betere correctie gaat halen, al doen sommige mensen dat hier vaak lijken.

Aangezien je de 500 heb, is het misschien een idee er een DAP plus bij te nemen.

Wil je wel een klasse hoger, dan ontlopen de flex en Rupes elkaar ook niet veel, meet een kwestie van wat vind je mooier, zwart of rood.
 
zou graag advies aan jullie willen vragen wat een goede keuze is als upgrade van mijn 500.
Een rotary ben ik niet aan toe en waarschijnlijk nooit.

Als het gemak van een D/A je hoog in het vaandel staat, dan kom je waarschijnlijk wel uit op inderdaad een Rupes 15 of 21. (Een rotary of geforceerde D/A is dan best een flink verschil in gebruikersgemak) Maar er is ook nog een DAP-variant in een segment lager; De DAP900 Plus. (12mm uitslag)

Het is ook goed om te kijken waarom je, behalve de wens naar wat meer correctiekracht, een andere machine wilt. Wil je meerdere auto's gaan doen dan alleen zo-nu-en-dan jouw eigen auto's, wil je regelmatig auto's aanpakken, wil je snel kunnen corrigeren, doe je alleen eigen auto, etc etc. :D

Met een DAP500 een paar auto's bijhouden is prima te doen, maar kan mij voorstellen dat als je écht harde lakken hebt, het allemaal lang kan duren. Een DAP900 Plus erbij zou dan al een verschil maken.

Kom je vaak harde lakken tegen omdat je regelmatig aan het polijsten bent, of misschien wel dagelijks, dan zou je voor de duurzaamheid een segment hoger kunnen naar Flex/Rupes/etc.
* De D/A's hiervan hebben iets meer uitslag, maar zullen niet ineens die harde lak wél heel snel gecorrigeerd hebben én er komen ook nadelen bij zoals het feit dat de grotere uitslagen niet lekker werken op kleinere panelen.
* De rotary zal wel wat sneller corrigeren, maar dan spreken we uiteraard wel over een rotary die je niet 1-2-3 ziet zitten.
* De geforceerde D/A heeft ook wat meer power in huis, maar is in feite een halve rotary en valt dus tussen boveenstaande twee in. :D

Ik ben zelf begonnen met een DAP900 V3. Hiermee heb ik een jaar lang best wat auto's gedaan en dat ging verder prima. Alleen de hardere lakken die ik toen tegenkwam (BMW/Volvo/VW/Audi/etc) hadden meerdere hits per paneel nodig om te corrigeren en dan moest ik daarna nog afschalen. Dit duurde veel te lang in mijn beleving en een rotary had ik geen trek in.
Uiteindelijk gekozen voor een Rupes 21 MkII om meer correctie te krijgen en door zijn grotere werkvlak ook wat tijd te winnen. Echter moest ik mijn DAP erbij houden om de kleinere panelen ook te kunnen doen. (Sowieso handig, niet alleen omdat ik de 21 koos)


Wauw... ik lul weer teveel. Ik hou het hier wel even bij. :p
 
  • Leuk
Reactions: FivePack
Hier boven is alles al een beetje gezegd.
In mijn beleving klonk de Rupes wat zwaardere en lager en de FLEX wat scheller en hoger.
Verschillen zijn niet zo groot maar zoals gezegd : Altijd gehoorbescherming dragen.
Groeten Martin.
 
Zelf recent ook nog met een Forced rotation machine een stukkie gedaan. Aan de ene kant “trekt” de machine wat terwijl ie aan de andere kant van je af wil lopen. Niet onoverkomelijk dat niet en je zal wellcht wat beter kunnen corrigeren echter is het werken op motorkap/dak fijner werken als bv de zijkanten dat moet je je wel bedenken.
Ikzelf heb om die reden de voorkeur voor een Bigfoot/Xfe machine.
 
  • Leuk
Reactions: FivePack
Goed punt, @Ric325i . :)

Men gaat soms een oud paneel scoren om op te oefenen met een rotary. Dit is veelal een motorkap van de sloop. Men plaatst dit paneel op mooie werkhoogte en gaat aan de slag.

Na de nodige uurtjes oefenen en dingen proberen word de conclusie gemaakt dat het wel goed ging en de machine prima te beheersen is. :)

Men schaft de machine aan en gaat die eerste auto aanpakken. Dak is mooi vlak, motorkap en eventueel de kofferklep is goed te doen. Maar dan komen er ook staande panelen en panelen met vouwen, lastige knipperlichten, logo's of wat dan ook en dan de vele gelakte kunststof delen die ineens wel heel vlug warm worden. ;)

Ooh... Toch minder makkelijk dan gedacht.
 
  • Leuk
Reactions: FivePack
-:) Dat heb ik ook gedaan. Een aantal plaatdelen inclusief wielen gekocht. Oftewel een 21 jaar oude Toyota Starlet.
En daar heb ik de eerste meters met de rotary op gemaakt. Ging uitstekend en een prima testcase natuurlijk.
Ben later nog langs de dealer geweest en die wist niet wat hij zag. Ik loop nog wat achter met de showoffs realiseer ik me nu ;)
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en FivePack
Top forum dit mannen, dit zijn duidelijke adviezen. Hier kan ik wel wat mee
Vooralsnog gaat de flex dan even op plek2 komen, had daar al het een en ander over gelezen hier. Moet even kijken of ik een keer bij carclean kan gaan kijken, maar de optie van de 900Plus is eigenlijk ook niet zo gek.
Mmm, keuzes, 900plus, 900v3 of toch wat meer voor een Bigfoot 15.........
 
Als je de 500 erbij houd, dan is een Plus of andere D/A met grotere uitslag prima. ;) Het verschil tussen een 500 en 900 is dan weer erg klein.

DAP500 + Plus
DAP500 + Rupes 15/21

Dat zouden mijn combi's zijn. ;) (Ik heb momenteel een 900 v3 + Rupes 21 MkII met 7" pads)
 
Als je de 500 erbij houd, dan is een Plus of andere D/A met grotere uitslag prima. ;) Het verschil tussen een 500 en 900 is dan weer erg klein.

DAP500 + Plus
DAP500 + Rupes 15/21

Dat zouden mijn combi's zijn. ;) (Ik heb momenteel een 900 v3 + Rupes 21 MkII met 7" pads)

Dat zijn inderdaad hele interessante combi's. De 500 hou ik er zeker bij met een kleine backplate.
Ongeacht het aantal auto's dat ik doe, is in jullie ogen het prijsverschil ook terecht? Met andere woorden is de Rupes daadwerkelijk een betere/fijnere machine dan de Plus?
 
Ik vind een DAP een prima machine, maar je merkt toch wel dat een Rupes een segmentje hoger ligt.

Maar, zonder nog meer te zeggen; Contact CC eens en leg de situatie voor. Zij zullen je de machines kunnen laten zien en gebruiken. Zo krijg je een beter beeld en kan ook meteen je vragen stellen die dan in je opkomen. ;)
 
@Quantoxx, is ook de planning, alleen is CarClean voor mij niet helemaal naast de deur. Maar hoe dan ook, jij en de rest uiteraard ook bedankt voor alle advies en tips!:)