• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

To DAP or not to DAP......

307SW

Detailing rookie
1 apr 2009
127
0
Naar aanleiding van de totale DAP-mania hier op het forum heb ik eens na zitten denken of ik ook zo'n ding nodig heb. Hierbij kwam ik echter tot de conclusie dat dat misschien een beetje een overbodige investering zou zijn voor alleen mijn eigen auto, Als je ook regelmatig andermans auto's doet, dan kan ik het me wel voorstellen.
Vooral een opmerking van Tim die ik laatst las zette mij aan het denken:

Tim zei:
Als de R8 2 jaar is, krijgt hij zijn eerste volledige polijstbeurt (dat is over 2 maanden). Dan proberen we weer een nieuwe show off te maken.

Je gaat natuurlijk niet elke keer je eigen auto polijsten. Als je dit een keer hebt gedaan is het alleen een kwestie van goed bijhouden en dit is misschien zelfs handmatig te doen. Is het dan nuttig als je alleen je eigen auto doet om zo'n apparaat aan te schaffen? Of zou het iets zijn als bijvoorbeeld Carclean zo'n apparaat zou verhuren, zodat je die een keer (bijvoorbeeld voor een weekendje) zou kunnen huren?
Een wax of bijvoorbeeld Blackhole zet je makkelijk op met het handje, dus daar heb je hem ook niet perse voor nodig.

Misschien zeg ik nu wel iets heel geks hoor.... :roll
Reacties zijn natuurlijk welkom. Het is alleen maar een gedachte...... :-"

Ben benieuwd naar jullie mening.
 
Je doet niet 1x je eigen wagen maar bijna elk jaar. Je kan nooit 100% voorkomen dat je geen swirls krijgt.
Ik polijst de Leon minimaal 1x per jaar. Dus alleen al voor je eigen wagen vind ik het zeker de moeite waard.
 
Absoluut de moeite waard ,alhoewel ik een dure G220 heb ,heb ik er nog nooit spijt van gehad. Het is inderdaad een investering ,maar indoen goed behandeld gaat het je leven lang mee.
 
Ik gebruik de DAP500 ook alleen op mijn eigen auto...Ik heb ook niet de intentie om veel andere auto's ermee te doen, alleen die van mijn ouders ofzo. Maar je haalt er zulke schitterende resultaten mee, dat ik hem gewoon wilde hebben om swirls en krasjes eruit te halen. Maar ook bv de Black hole kun je met de DAP opbrengen, dus je gebruikt hem niet alleen om te polijsten.

Ik zeg: Absoluut de moeite waard!
 
Ik heb hem ook hoofdzakelijk voor alleen m'n eigen auto, vind het gewoon een investering in de toekomst, en het werkt veel makkelijker....kijk ik heb ook een tv, maar kijk zelden tot nooit tv ;)
 
Ook ik gebruik heb eigenlijk alleen maar voor m'n eigen auto. Maar, net als de andere hierboven, gebruik ik hem ook voor de Black Hole etc. Het gaat zoveel makkelijker en sneller. :)
 
De vraag van 307SW speelt bij mij ook. Ik zie mezelf nog niet zo snel auto's van anderen behandelen (zou het nog niet aandurven trouwens).
Ik krijg hier weleens het idee dat sommigen hier op het forum zowat om de week hun hele auto met de DAP behandelen, inclusief behandeling met SSR1 of zwaarder spul.
Het lijkt mij dat dat wat overdreven is.

Een vraag aan de DAP bezitters op dit forum:
Hoe vaak gebruiken jullie je DAP nou eigenlijk en waarvoor precies?
 
Bij het doen van het 5-stappen plan komt de DAP in actie na het kleien tot aan het zetten van de sealant, dus zo'n apparaat is zeker de moeite waard als je je armen wilt besparen.

@Soepergrover
Vele doen hier ook auto's van andere, of vinden het gewoon leuk om veel te testen en het ideale resultaat te bereiken met zo'n machine en doen de auto 1x per maand een waxbeurt geven. Bij mijn is de dap nu enkele keren uit de tas gekomen, maar heeft mijn eigen auto nog niet aan geraakt :D
 
Helemaal mee eens, ik ben niet van plan om veel te gaan polijsten (misschien komt daar na de workshop nog wel verandering in), maar ik gebruik de DAP wel voor de Poorboys Professional Polish, de White Diamond en de EX-P. Eens stuk handiger om dit machinaal te doen ipv met de hand, ook al is het maar voor 2 auto's 2x per jaar.
 
heb ook een DAP in bezit en gebruik hem voor mijn 2 bolides, een zwarte opel astra G en een donkerblauwe volkswagen golf 4 cabrio, voornamelijk om te polijsten maar ook voor de PB black hole....
ik vind het een goeie investering, een prima prijs en behaal er mooie resultaten mee.
 
Soepergrover zei:
Een vraag aan de DAP bezitters op dit forum:
Hoe vaak gebruiken jullie je DAP nou eigenlijk en waarvoor precies?

Ik gebruik de DAP voor onze eigen auto's (2x) en doe beide bolides 2x / jaar (1x voor- en 1x najaar). Dus gebruik de DAP zo'n 4x / jaar. En waarom heb ik de DAP dan aangeschaft... Tsja... Ik wilde gewoon een mooier resultaat. In eerste instantie vond ik de resultaten die ik handmatig haalde voldoende, maarja na verloop van tijd en het vele lezen op diverse forums (of is het fora?) kon ik de verleiding niet weerstaan en besloten om een machine aan te schaffen. Met het resultaat wat ik hiermee haal ben ik dusdanig tevreden dat ik vind dat ik hiermee een goede investering heb gedaan.

Zo zijn er wel meer producten waarvan je je dan afvraagt of je dat moet aanschaffen (kosten versus gebruik). Ik had dat nog met de Pad Washer :lol .

Kortom... als je eenmaal begint dan zul je snel merken dat het grote gevolgen kan hebben.

Gr.
René
 
Ik heb twee dagen geleden, na heel veel twijfelen toch maar een DAP500 gekocht. Heb ik er spijt van? Integendeel. Ik durf te beweren dat je niet zonder kunt. De machine werkt echt heel fijn en je haalt je lak echt waanzinnig mooi op. Het is echt die 150 euro dik waard. Ik heb gister voor het eerst een zwarte Fiesta (MY2008) met de DAP500 gepoetst. Gewoon om te kijken hoe het ging. Het kwam er op neer dat ik de hele auto maar heb afgemaakt omdat het dappen zo ontzettend verslavend is. Dus mijn advies is, gewoon aanschaffen dat ding, je zult er geen spijt van krijgen!
 
Het bespaart juist:
- frustraties; dit werkt wel die krassen weg en met de hand in 90% vd gevallen niet
- je lichaam; enig idee hoe slecht het is voor je gewrichten om een dag te beuken op een motorkap?
- onnodig materiaalverbruik; met het handje ben je snel geneigd extra veel polijstmiddel/glaze/wax te verbruiken en aanbrengen met een machine verdeelt veel dunner en gelijkmatiger.
- tijd; werkt veel sneller dus je bent ook veel sneller klaar. Bespaart frustraties bij je wederhelft/gezin :-d

Hoeveel apparaten heeft de gemiddelde huisman wel niet in huis die hij 1 maal per jaar gebruikt? Alsof dat niets heeft gekost, en toch wil je deze absoluut niet missen...
 
Helemaal eens met alle anderen hier, met de hand krijg je nooit zo'n mooi resultaat.
De DAP is zuiniger qua producten, sneller, gemakkelijker en je doet er meerdere stappen mee.
Ik gebruik de DAP wel op meerdere wagens omdat ik van plan ben een zaakje op te starten, heb een detail-microbe te pakken...;)
 
tinus zei:
Het bespaart juist:
- frustraties; dit werkt wel die krassen weg en met de hand in 90% vd gevallen niet
-
- onnodig materiaalverbruik; met het handje ben je snel geneigd extra veel polijstmiddel/glaze/wax te verbruiken en aanbrengen met een machine verdeelt veel dunner en gelijkmatiger.
- tijd; werkt veel sneller dus je bent ook veel sneller klaar. Bespaart frustraties bij je wederhelft/gezin :-d

Hoeveel apparaten heeft de gemiddelde huisman wel niet in huis die hij 1 maal per jaar gebruikt? Alsof dat niets heeft gekost, en toch wil je deze absoluut niet missen...

je lichaam; enig idee hoe slecht het is voor je gewrichten om een dag te beuken op een motorkap?
en daarom heb ik ook een dap besteld ,omdat ik rugklachten en schouderklachten heb.
 
Zoals eerder aangegeven: niet zozeer heavy polijsten maar ook de stappen er na kan je gemakkelijk machinaal doen ;)
 
Of een Skil veel goedkoper is dan een DAP ???

Ik heb zowel de gewone PEX van Bosch als de elektronische liggen.
Gisteren voor het eerst echt met de DAP aan het spelen geweest.
Ten opzichte van de PEX is de DAP minder hoog en door de "staart" m.i. beter te sturen.
Alleen de snelheidsregeling zit bij de PEX makkelijker in de triggerknop.
Bijkomend voordeel van de DAP is dat met twee backingplates je kunt wisselen zonder de pads af te hoeven nemen.
Bij de PEX moet de pad er af, en is de bevestiging van de zool veel labieler.
Daarnaast is de zool van de PEX geperforeerd (geen idee of de Skil dat ook heeft) als je die afsluit heeft dat wel gevolgen voor de koeling.
En als je de pad vochtig maakt, heb je de kans dat ie het opzuigt :-&

Ik houd de DAP lekker apart alleen voor de auto. :-)^

Hans
 
een skil kost rond de 45 euri, een ferm kost rond de 30 euri.

Uiteraard zou ik ook liever de DAP nemen of als ik het geld er voor over had een festool.
Maar TS komt bij mij over dat hij het geld er eigenlijk niet voor over heeft en een goedkopere oplossing zoek.