• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Toch niet volkomen tevreden na 1e gebruik DAP900

Johan Van Hoorde

Detailing rookie
18 mrt 2015
7
0
52
Ik heb de DAP900 Power Starterset aangeschaft om een 7 jaar oude BMW die ik vorig jaar aankocht heb, eens degelijk onder handen te nemen.
Op zich is de lak van de auto goed onderhouden. Er zijn natuurlijk swirls en hier en daar krasjes, die op zich niet diep of ernstig zijn.

Volle moed begon ik deze middag de auto te wassen met Meguiars Gold, daarna gekleid met Meguiars kit en toen voor het eerst de DAP900 gebruikt!
Op zich best tevreden van de machine!

Ik heb gewerkt in 4 stappen:
- Monello Veloce met Gele pad
- Monello Menzo met Oranje pad
- Monello Finale met Witte pad
- Meguier Tech 2.0 Wax met zwarte pad

Heb voorlopig alleen de motorkap onder handen genomen om te zien wat het resultaat zou zijn. Wel een heus werkje! Als je zo je ganse wagen moet dan ben je wel even bezig!

Heb alle producten ingewerkt na enkele filmpjes op Youtube te hebben bekeken. 3 dotjes product op de pad, op verschillende plaatsen deppen op de auto. verdelen op stand 2 en dan inwerken op stand 4 à 5. Heb de motorkap ingedeeld in 4 delen, om zo vlak per vlak te kunnen doen.
Toen alles klaar was, was ik best tevreden over het resultaat!

Even later stond de auto in de zon en toen zag ik toch nog vele krasjes, wat ontgoochelend was. De swirls waren gelukkig allemaal verdwenen.
Ik had ook na het aanbrengen van de WAX een verbluffender shine effect verwacht maar de wagen staat alleen 'mooi' te blinken.

Suggesties hoe ik ook de krasjes wegkrijg en een 'showwagen' effect kan krijgen?

Bedankt!
 
De swirls zijn weg... Maar waar ben je niet helemaal tevreden over?

Een inspectie lamp is wel heel belangrijk... Dan kan je na de eerste stap kijken of het echt het resultaat is waar je io hoopt... Inplaats dit later in de zon te zien!

en bmw heeft een hele harde lak... Ik kom er ook niet bij mijn BMW met veloce op geel...
 
Mijn ervaring is ook dat BMW lakken knetterhard zijn en erg lastig te corrigeren. Met een DAP lukt het wel, maar vaak moet je dan meerdere passes doen met veloce op wol en daarna vaak ook met meerdere passes afbouwen met veloce op geel en oranje en mezzo op groen of wit (oude CCS pad) en finale op lichtgroen (oude ccs) of wit en zwart.

Zelf grijp ik bij een BMW al snel naar de rotary en ik vind zelf Meguairs M105 en M205 net iets lekkerder werken op de doorsnee BMW lak dan de Monello lijn.
 
Johan Van Hoorde;n420827 zei:
Even later stond de auto in de zon en toen zag ik toch nog vele krasjes, wat ontgoochelend was. De swirls waren gelukkig allemaal verdwenen.

Je kan alleen iets corrigeren wat er nog is : een kras is een plek waar de lak (deels) weg is. Met geen enkele machine ga je daar weer lak in terug poetsen.
Een DAP is ook niet gebouwd om rechte krassen te verwijderen. Een rotary kan daar veel meer verbetering in brengen. Daarnaast heeft een BMW een enorm harde lak wat het corrigeren al veel lastiger maakt.
 
Bedankt iedereen voor de feedback. Heel waardevol! De inspectielamp ga ik zeker de volgende keer gebruiken

Thunderbolt bedankt voor de tip! Bij een volgende bestelling bestel ik zeker een pad met wol! Hopelijk klaart dat de klus na enkele keren herhalen zoals je schree.

Een rotary als newbie lijkt me toch iets te gewaagd en te gevaarlijks.. Zou het liefst gecontroleerd werken en het opbouwend aanpakken.

Juffer1: er zijn natuurlijk veel soorten krassen maar geen van allen is echt diep. Denk toch dat die er machinaal uit te werken moeten zijn.
 
Juffer1 Dat een DAP niet geschikt is om rechte krassen (zo goed als) onzichtbaar te maken ben ik niet met je eens. Bij mijn eigen auto voor het eerst gezien tijdens een clinic, waar Dennis een behoorlijk diepe kras over de motorkap met behulp van Veloce en een wolletje vrijwel onzichtbaar wist te krijgen, en later zelf ook gedaan zowel bij mijn eigen auto, als van een kennis (beiden auto's van de VAG-groep, die ook bekend staan om hun harde lak). Nu kan een BMW lak nog iets harder zijn, maar de stelling, dat een DAP niet gemaakt is voor rechte krassen, is mij iets te kort door de bocht.
 
Johan Van Hoorde;n420827 zei:
Wel een heus werkje! Als je zo je ganse wagen moet dan ben je wel even bezig!
Tijd en ervaring zijn in mijn ogen niet te waarderen tegen welke producten je gebruikt. Neem te tijd, probeer wat andere dingetjes, verwerk de polijstmiddelen wat langer en wees kritisch, dan kom je er wel.

Wat betreft andere opmerkingen in dit topic: ondanks de populariteit van het 'wolletje', is een DAP in mijn ogen niet geschikt voor wol en kan je beter een MF cutting pad nemen. Tweede is dat goed schoonmaken en polijsten inderdaad het meeste resultaat oplevert, maar de ene of de andere wax geeft echt een ander resultaat. Pas uit verveling een paneel van mijn auto voorzien van ODK glamour (een serieuze showwax) en dat zag er duidelijk anders uit dan bijvoorbeeld Sherbett Fizz van Bouncers. Daar valt dus zeker ook nog wat te halen en daarbij heb ik eerlijk gezegd niet zo'n hoge pet op van Meg's wassen… (Maar dat is maar een mening!!)

Succes en veel plezier.
 
Cordoba Je bent toch ook wel met me eens dat de correctie die een wolletje en veloce op een DAP oplevert veel eenvoudiger met een roterende machine te behalen is ?
Bij gebruik van een wolletje zit je (vaak) weer met "vervolgschade" die je er dan weer netjes uit moet zien te halen.

Door de beweging (uitslag) die de DAP maakt is heel veel lastiger om rechte imperfecties (laat ik het dan maar zo noemen) uit een lak te halen dan met een roterende machine.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik geef alleen aan dat er betere opties zijn om dat te behalen.

Op ons eigen forum zie ik steeds meer leden die ook machinaal gaan poetsen en zich helemaal blind staren op de resultaten van een ander. Met een DAP is een heleboel mogelijk maar het zal mijn inziens nooit dezelfde correctie kunnen leveren van een roterende machine.

Van het weekend hadden we een opening bij een garagebedrijf. Ze hadden daar van een uni witte Corsa de logo's op de motorkap en kofferbak verwijderd. Die plekken in de lak wilde maar niet weg. Die plekken waren al "20 keer" door verschillende mensen met een DA behandeld icm GC / Meq's en Carteq middelen.

Met de Pro900 icm een witte LC pad en mezzo na 1 hit al niet meer zichtbaar.
 
Juffer1;n420858 zei:
Door de beweging (uitslag) die de DAP maakt is heel veel lastiger om rechte imperfecties (laat ik het dan maar zo noemen) uit een lak te halen dan met een roterende machine.
:weetniet:weetniet:weetniet:weetniet

Recht in de zin van, met je sleutel langs een liniaal??

Hoe dan ook, een in mijn ogen merkwaardig standpunt. Om een imperfectie te verwijderen heb je twee opties: of je vult hem weer (opnieuw spuiten), of je haalt de lak eromheen weg (polijsten) zodat het weer vlak is. En ja, dat laatste gaat met een rotary een heel stuk sneller, maar dat is ook precies waarom deze niet voor iedereen geschikt is. Maar dat is onafhankelijk of de kras langs een liniaal is gemaakt of een artistiek zelfportret van een fallus.
 
Er is bij de introductie van de PRO900 een topic geweest waarin door middel van plaatjes werd uitgelegd wat ik probeer uit te leggen maar dat vindt ik niet zo snel via de zoekfunctie meer terug.
Zal vanavond thuis nog eens een poging wagen.
 
Juffer1 Ik heb geen ervaring met een rotary, en ben wat huiverig voor het gebruik van een rotary. Mijn bericht was ook vooral bedoeld omdat je wel heel stellig was over de ongeschiktheid van de DAP in zo'n geval, niet omdat er geen betere methode zou zijn dan de DAP (ik geloof best dat een rotary in zo'n geval sneller resultaat oplevert).